Zondag 7 word gezien als het wezen des geloofs en zondag 23 het welwezen.GGBeroopingswerk schreef:
Wat is het verschil tussen zondag 7 (waarin men belijdt te geloven in de 'vergeving der zonden') en zondag 23? Is er iemand die mij dat nog eens kan uitleggen?
Zondag 7 is wel Christuskennis, maar alleen de openbaring, de mens heeft nog een openstaande schuld (bewust).
Zondag 23 is de rechtvaardigmaking, dit is stap 4 van de standenleer:
Dus er zijn volop gelovigen die de bewuste rechtvaardigmaking missen en toch kunnen zeggen een waar en oprecht gelovige te zijn omdat de rechtvaardigmaking een nadere weldaad is, het komt ons niet toe te oordelen over deze mensen.1. Al gerechtvaardigd is van eeuwigheid;
2. Al gerechtvaardigd is op de kruisheuvel van Golgotha;
3. Al onbewust gerechtvaardigd is, voorafgaand aan de ellendekennis, in de (veronderstelde) wedergeboorte.
De 4e rechtvaardigmaking (in de vierschaar) is niet verplicht.
En de 5e (op de wolken des hemels) die volgt nog.
Terwijl ds Kort, en vele reformatoren leren dat zowel zondag 7 als zondag 23 het welwezen van het geloof is, dus het geloof inclusief rechtvaardigmaking, zondag 23 legt het alleen nog eens extra uit wat het nut is.
En dat is de leer (verschil zondag 7 en 23) van de (oud)gereformeerde gemeente (in Nederland) waartegen o.a dit boek geschreven is.
En deze discussie is mijns inziens vele malen belangrijker als er wel of geen tijd zit tussen wedergeboorte en Christuskennis, eerst moet duidelijk zijn wat Christuskennis is, alleen zien of ook hebben (rechtvaardigmaking).
Dan pas kun je verder discusseren over de tijd die er tussen kan zitten.