Leren van de Olympische Spelen

WimA

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door WimA »

joy schreef:
WimA schreef:
joy schreef:
WimA schreef:Hier nog de tekst van het "Olympische Volkslied'. Vetgedrukte van mij.

Onsterfelijke geest uit de oudheid
Vader van het echte, mooie en goede
Daal neer, verschijn, spreid uw licht over ons
Over deze grond en onder deze hemel
die als eerste getuigde van de onvergankelijke vlam.
Geef leven en bezieling aan deze edele spelen!
Gooi onvergankelijke bloemenkronen naar de winnaars
In de strijd en in de verdeeldheid.
Maak stalen harten in onze borsten
In uw licht, vlakten, bergen en zeeën
Schijn in een roze schakering en
maak een onmetelijke tempel
Waarin alle naties verenigen om u te aanbidden
Oh onsterfelijke geest uit de oudheid
Moet je er wel even bij vermelden dat sinds 1958 dit lied niet meer gespeeld wordt, dat is vervangen door het Samaras Palamas volkslied.
Het "Samaras Palamas volkslied" is bovenstaand Olympisch Volkslied.

Olympisch Volkslied
De nationale Griekse dichter Kostis Palamas schreef het gedicht ‘Aloude, eeuwige en onsterfelijke geest’ dat op muziek gezet werd door Spyros Samaras voor de eerste Olympiade waar het gedurende de openingsceremonie gezongen werd als het Olympisch Volkslied. Bij latere Olympische Spelen werden andere volksliederen gespeeld. Het Internationaal Olympisch Comite aanvaardde het Samaras-Palamas muziekstuk unaniem als het officiële Olympische Volkslied in 1958. Dit volkslied werd gespeeld bij het hijsen van de Olympische vlag gedurende de openingsceremonie en opnieuw bij het strijken van de vlak tijdens de sluitingsceremonie
Je hebt gelijk Wim :)
Maar de tekst wordt toch niet meer gezongen? Ik ben daar wel van geschrokken eerlijk gezegd.
Zie CIP
"Nog steeds wordt dit lied aan het begin van de Spelen door alle deelnemers, juryleden en andere betrokkenen gezongen."
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Dat lied heb ik ook gelezen ja. En daarna werd 'Abide with Me' gezongen in London...

De oorsprong van OL is natuurlijk puur heidens, daarom is het ook zo opmerkelijk dat Paulus er tóch een les uit wilde leren.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

jakobmarin schreef:Dat lied heb ik ook gelezen ja. En daarna werd 'Abide with Me' gezongen in London...

De oorsprong van OL is natuurlijk puur heidens, daarom is het ook zo opmerkelijk dat Paulus er tóch een les uit wilde leren.
Waarom is dat opmerkelijk?
De Heere Jezus trok een les uit de dief in de nacht; door deze te vergelijken met de wederkomst. Vind je dat net zo opmerkelijk?
joy

Bericht door joy »

jakobmarin schreef:Dat lied heb ik ook gelezen ja. En daarna werd 'Abide with Me' gezongen in London...

Inderdaad, maar heeft niet alles een heidense oorsprong , ik bedoel de wereld is heidens.
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
WimA

Bericht door WimA »

Tiberius schreef:

De Heere Jezus trok een les uit de dief in de nacht; door deze te vergelijken met de wederkomst. Vind je dat net zo opmerkelijk?
Zie b.v. ook 1 Kortinthe 10, vanaf vers 7,

7 En wordt geen afgodendienaars, gelijkerwijs als sommigen van hen, gelijk geschreven staat: Het volk zat neder om te eten, en om te drinken, en zij stonden op om te spelen.
8 En laat ons niet hoereren, gelijk sommigen van hen gehoereerd hebben, en er vielen op één dag drie en twintig duizend.
9 En laat ons Christus niet verzoeken, gelijk ook sommigen van hen verzocht hebben, en werden van de slangen vernield.
10 En murmureert niet, gelijk ook sommigen van hen gemurmureerd hebben, en werden vernield van den verderver.
11 En deze dingen alle zijn hunlieden overkomen tot voorbeelden; en zijn beschreven tot waarschuwing van ons, op dewelke de einden der eeuwen gekomen zijn.

Ik krijg de indruk dat de les uit een "voorbeeld" wordt opvat als dat het voorbeeld zelf navolgingswaardig zou zijn. En dat klopt natuurlijk niet.
jakobmarin

Tiberius schreef:

Dat is opmerkelijk omdat ik op o.a. RF doorgaans alleen afkeuring te zien krijg op OL (hoe terecht ook) en niet de les die Paulus trekt. En áls ik dan deze les doorgeef van Dhr. John Piper, gaat het daar in het verloop van de topic amper meer over, maar wordt er veel maar kritiek geuit op diverse mensen en standpunten.
Daarom vind ik dat opmerkelijk wat Paulus doet (en overigens zelf amper kritiek uit in zijn brieven op OL, ook al opmerkelijk :slurp )

Het voorbeeld van de dief (math24) gaat om het onverwachte van de dief, niet het feit dat hij steelt. In het voorbeeld van Paulus gaat het om het beoefenen van de heidense sportactiviteiten, dus opmerkelijk inderdaad.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

jakobmarin schreef:Het voorbeeld van de dief (math24) gaat om het onverwachte van de dief, niet het feit dat hij steelt. In het voorbeeld van Paulus gaat het om het beoefenen van de heidense sportactiviteiten, dus opmerkelijk inderdaad.
In het voorbeeld van Paulus gaat het om de doorzetting die deze mensen aan de dag leggen, niet om het beoefenen van de heidense sportactiviteiten.
jakobmarin

Tiberius schreef:
jakobmarin schreef:Het voorbeeld van de dief (math24) gaat om het onverwachte van de dief, niet het feit dat hij steelt. In het voorbeeld van Paulus gaat het om het beoefenen van de heidense sportactiviteiten, dus opmerkelijk inderdaad.
In het voorbeeld van Paulus gaat het om de doorzetting die deze mensen aan de dag leggen, niet om het beoefenen van de heidense sportactiviteiten.
Dat is te zeggen, zie 1kor9:
En iedereen die aan een wedstrijd deelneemt, beheerst zich in alles. Zij nu doen dat om een vergankelijke krans te ontvangen, maar wij om een onvergankelijke te ontvangen.
Ik loop daarom niet zonder duidelijk doel en ik vecht zó met de vuist dat ik niet maar wat in de lucht sla.
Maar ik oefen mijn lichaam op harde wijze en maak het dienstbaar, opdat ik niet misschien, na anderen gepredikt te hebben, zelf verwerpelijk word.
Niet alleen het stug volhouden van de sporters, maar ook jezelf beheersen, het behalen van de krans, een duidelijk doel, én raak slaan in je strijd en je lichaam erin oefenen.

Dat is toch wel iets meer dan "de doorzetting die deze mensen" als voorbeeld, en neemt Paulus ook het beoefenen van de sport als voorbeeld (hardlopen en boksen).

PS Mooi, dat we het nu weer over de inhoud hebben! :)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

jakobmarin schreef:
Tiberius schreef:
Dat is te zeggen, zie 1kor9:
En iedereen die aan een wedstrijd deelneemt, beheerst zich in alles. Zij nu doen dat om een vergankelijke krans te ontvangen, maar wij om een onvergankelijke te ontvangen.
Ik loop daarom niet zonder duidelijk doel en ik vecht zó met de vuist dat ik niet maar wat in de lucht sla.
Maar ik oefen mijn lichaam op harde wijze en maak het dienstbaar, opdat ik niet misschien, na anderen gepredikt te hebben, zelf verwerpelijk word.
Niet alleen het stug volhouden van de sporters, maar ook jezelf beheersen, het behalen van de krans, een duidelijk doel, én raak slaan in je strijd en je lichaam erin oefenen.

Dat is toch wel iets meer dan "de doorzetting die deze mensen" als voorbeeld, en neemt Paulus ook het beoefenen van de sport als voorbeeld (hardlopen en boksen).
Aspecten dus die sporters hebben, niet de sport op zichzelf.
jakobmarin schreef:PS Mooi, dat we het nu weer over de inhoud hebben! :)
Precies.
jakobmarin

Tiberius schreef:Aspecten dus die sporters hebben, niet de sport op zichzelf.
Ik heb het ook niet over de sport (hebbelijkheid) zelf, maar over het beoefenen (dadelijkheid) ervan :slurp
Maar ja, zonder hebbelijkheid is er geen dadelijkheid, leren van we Comrie....

En blijft staan dat het niet alleen het volhouden was (zoals jij volhield), maar zegt Paulus, dat er meer geestelijke lessen te leren zijn, van mensen die een sport beoefenen (niet van de sport zelf uiteraard :huhu ).
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

In het topic over de spiegel wordt ook een puntentelling bijgehouden. Dat hebben we ervan geleerd. :hum
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

jakobmarin schreef:
Tiberius schreef:Aspecten dus die sporters hebben, niet de sport op zichzelf.
Ik heb het ook niet over de sport (hebbelijkheid) zelf, maar over het beoefenen (dadelijkheid) ervan :slurp
Maar ja, zonder hebbelijkheid is er geen dadelijkheid, leren van we Comrie....

En blijft staan dat het niet alleen het volhouden was (zoals jij volhield), maar zegt Paulus, dat er meer geestelijke lessen te leren zijn, van mensen die een sport beoefenen (niet van de sport zelf uiteraard :huhu ).
Jawel, maar je lijkt meer te willen zeggen.
Namelijk dat je uit het feit dat Paulus bepaalde aspecten van sporters als voorbeeld stelt, de OS wil goedpraten.
Mara

Bericht door Mara »

Onze dominee waarschuwde gisteren nog voor de O.S. Het zijn allemaal afleidingen van satan. Brood en spelen. Zo wordt het volk zoetgehouden en vermaakt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
jakobmarin

Tiberius schreef:Jawel, maar je lijkt meer te willen zeggen.
Namelijk dat je uit het feit dat Paulus bepaalde aspecten van sporters als voorbeeld stelt, de OS wil goedpraten.
Waar maak je dat precies uit op?
En als iets lijkt, dan kun je toch vragen of het ook zo is?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

jakobmarin schreef:
Tiberius schreef:Jawel, maar je lijkt meer te willen zeggen.
Waar maak je dat precies uit op?
En als iets lijkt, dan kun je toch vragen of het ook zo is?
Uit opmerkingen als deze: "Daarom vind ik dat opmerkelijk wat Paulus doet (en overigens zelf amper kritiek uit in zijn brieven op OL, ook al opmerkelijk".
Plaats reactie