Mijn indruk is dat Guido de Bres ook een wat andere doopvisie had dan ds Verschuure om het maar zo uit te drukkenJohann Gottfried Walther schreef: ↑Gisteren, 09:50 Heeft iemand het boek van Guido de Bres over de Doop (en de wederdopers) gelezen?
Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
-
Refojongere
Dat klopt zeker. Met ds. Verschuure is in het RD in 2023 een interview afgenomen. Een bescheiden man, met een lastige jeugd die nog altijd een zwak geloof kent volgens zijn eigen woorden. Hij durft zichzelf nauwelijks een vriend van de Bruidegom te noemenR+ck schreef: ↑Vandaag, 09:25Mijn indruk is dat Guido de Bres ook een wat andere doopvisie had dan ds Verschuure om het maar zo uit te drukkenJohann Gottfried Walther schreef: ↑Gisteren, 09:50 Heeft iemand het boek van Guido de Bres over de Doop (en de wederdopers) gelezen?
Guido de Bres kennen we als een onverschrokken sterke christen. Hij zei:
"De dood is niets. O, hoe zalig zijn de doden, die in de Heere sterven. De tijd mijner scheiding is nabij; ik ga in de hemel maaien, wat ik op de aarde gezaaid heb. Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb de loop geëindigd en ben mijn overste getrouw geweest. Nu is mij de kroon weggelegd, welke mij de rechtvaardige Rechter geven zal."
Na nog andere vermaningen gedaan te hebben, voegde hij er met een vrolijk en lachend gelaat aan toe: „Het is mij alsof mijn geest vleugelen heeft, om naar de hemel te vliegen, daar ik heden genodigd ben ter bruiloft mijns Heeren, de Zone Gods."
Ik denk dat er zeker verband zit tussen de doopvisie en iemand persoonlijk geloof.
- J.C. Philpot
Dat vind ik op zichzelf genomen een interessante opmerking. Maar wat zegt dit dan over kerkverbanden? Als een kerkverband een bepaalde doopvisie heeft, en dit door de ambtsdragers in dat kerkvervand onderschreven worden, hebben die dan allemaal een klein of een groot geloof? Het geloof is een gave van God. Zou hij dan aan personen met een bepaalde doopvisie minder of meer geloof geven?Refojongere schreef: ↑Vandaag, 09:34Ik denk dat er zeker verband zit tussen de doopvisie en iemand persoonlijk geloof.
Als ik er wat verder over nadenk, zal er op persoonlijk vlak wellicht soms een verband liggen. Maar ik denk niet dat je hier een regel van kunt maken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
- Johann Gottfried Walther
Zeker dat hangt samen, de zekerheid van het geloof is losgelaten, is voor enkelen bevestigde, ver doorgeleide kinderen van God.
Door het verkapte doperse denken, moet de Doop het geloof bevestigen, in plaats van Gods onvoorwaardelijk belofte.
Allerlei voorwaarden en systemen, en systematiseringen die er in de tijd van de Reformatie niet waren.
Weggetjes, kenmerken en nog veel meer, maar Gods woord krijgt vaak niet het volle pond.
In Jesaja 7 krijgt de goddeloze Achaz die geen teken wil, toch een teken van God... wat een genade.
Een evangelie van de rechtvaardiging van de goddeloze is ingeruild voor een rechtvaardiging van de gelovige.
Door het verkapte doperse denken, moet de Doop het geloof bevestigen, in plaats van Gods onvoorwaardelijk belofte.
Allerlei voorwaarden en systemen, en systematiseringen die er in de tijd van de Reformatie niet waren.
Weggetjes, kenmerken en nog veel meer, maar Gods woord krijgt vaak niet het volle pond.
In Jesaja 7 krijgt de goddeloze Achaz die geen teken wil, toch een teken van God... wat een genade.
Een evangelie van de rechtvaardiging van de goddeloze is ingeruild voor een rechtvaardiging van de gelovige.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Dit viel je op in een interview met ds. A. Verschuure.Refojongere schreef: ↑Vandaag, 09:34 Hij durft zichzelf nauwelijks een vriend van de Bruidegom te noemen
Als ik je goed begrijp, kon Guido de Bres in andere woorden van zichzelf zeggen dat hij een vriend van de Bruidegom was.
Maar hoe zit dat met Refojongere?
Ik vind je antwoord belangrijk, omdat we anders mogelijk niet op hetzelfde niveau spreken en daardoor langs elkaar heen praten.
..
Mooi verwoord en helemaal mee eens..Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 10:15 Zeker dat hangt samen, de zekerheid van het geloof is losgelaten, is voor enkelen bevestigde, ver doorgeleide kinderen van God.
-
De Rijssenaar
Dit zeg je echt super goed, als een schot in de roos.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 10:15 Zeker dat hangt samen, de zekerheid van het geloof is losgelaten, is voor enkelen bevestigde, ver doorgeleide kinderen van God.
Of ze zeggen wel in woorden voor de "goddeloze", maar dan ist voor een hele speciale bevindelijke en doorleefde "goddeloze"
Omdat je daarbij doelt op ds. A. Verschuure: hij plaatst de kinderen op het erf van de verbondsboerderij. Dat is totaal geen dopers denken. Ik vind die conclusie daarom niet terecht, een belediging van Ds. Verschuure want zo bedoeld hij het zeker niet en een misverstand over wat de doop betekent.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 10:15 Zeker dat hangt samen, de zekerheid van het geloof is losgelaten, is voor enkelen bevestigde, ver doorgeleide kinderen van God.
..