Waarschuwen voor de hel.

Zita
Moderator

Re: Waarschuwen voor de hel.

Bericht door Zita »

Mara schreef:Wij hadden laatst een dominee, die de geloofsbelijdenis opzegde en zei: neergedaald tot in de dood !
Ik vond dat zo vreemd klinken ! Het lijkt net of dat niet zo erg is.
Je hoort dat wel vaker, dat predikanten er een eigen draaitje aan geven.
Niet altijd aan te bevelen vind ik.
Ik hoorde onlangs een preek waarin werd gesteld dat dat stukje van de geloofsbelijdenis (nedergedaald ter helle) niet in de oorspronkelijke tekst thuishoorde. Het antwoord van de catechismus lijkt er ook op te duiden ofzo, want daar gaat het niet over de hel, maar over het lijden van Christus in het algemeen.
Ik was in ieder geval niet overtuigd van de redenering van de geachte predikant.
memento

Bericht door memento »

Zita schreef:
Mara schreef:Wij hadden laatst een dominee, die de geloofsbelijdenis opzegde en zei: neergedaald tot in de dood !
Ik hoorde onlangs een preek waarin werd gesteld dat dat stukje van de geloofsbelijdenis (nedergedaald ter helle) niet in de oorspronkelijke tekst thuishoorde. Het antwoord van de catechismus lijkt er ook op te duiden ofzo, want daar gaat het niet over de hel, maar over het lijden van Christus in het algemeen.
Ik was in ieder geval niet overtuigd van de redenering van de geachte predikant.
De oorspronkelijke belijdenis spreekt niet van hel, maar van Hades. Hades is het dodenrijk, waarmee men de eeuwige bestemming van de doden verstond. Letterlijk staat er dus:

Gestorven
Begraven
Nedergedaald in het dodenrijk
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

memento schreef:
Zita schreef:
De oorspronkelijke belijdenis spreekt niet van hel, maar van Hades. Hades is het dodenrijk, waarmee men de eeuwige bestemming van de doden verstond. Letterlijk staat er dus:

Gestorven
Begraven
Nedergedaald in het dodenrijk
O ja, daar had die predikant het ook over. Klopt ook al niet. Vagevuurse theologie zit daarin. Ik maak even een transcriptie van dat deel van de preek.
Marnix

Bericht door Marnix »

Waarom klopt dat niet? Heb je daar argumenten voor? En heb je Bijbelse argumenten dat het "nedergedaald ter helle" letterlijk moet worden gelezen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara

Bericht door Mara »

O, dus al die jaren heb ik het verkeerd gehoord, hebben predikanten dat niet goed gezegd :quoi
Ik begin een beetje het gevoel te krijgen dat de nieuwere generatie het beter weet dan de oudere.
Verkeerd vertaald, verkeerd geinterpreteerd.
Is het lijden van de Heere Jezus niet een hel geweest, op aarde al, en is hij dus niet nedergedaald geweest tot IN de hel, maar `slechts` in het dodenrijk ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
utrech

Bericht door utrech »

ja, die hel.
Toen ik klein was vertelde men mij daar ook wel over.
ik ben er nooit bang voor geweest. dat was voor Judas en zo. Nebukadnesar, Ezau.
Wij gingen toch naar de kerk?

later was ik er wel een beetje bang voor. maar als je de verhalen van de dominees leest, die hier staan dan kun je niet anders denken dan: ze fantaseren maar wat, maar ze weten er nix van. ze moeten evangelie verkondigen van Jezus en niet de hel.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

utrech schreef:ja, die hel.
ik ben er nooit bang voor geweest. dat was voor Judas en zo. Nebukadnesar, Ezau.

later was ik er wel een beetje bang voor. maar als je de verhalen van de dominees leest, die hier staan dan kun je niet anders denken dan: ze fantaseren maar wat, maar ze weten er nix van. ze moeten evangelie verkondigen van Jezus en niet de hel.
Weet je dat het juist de Heere Jezus is Die het meest over de hel spreekt?
Laten we toch de ernst van de hel niet verdoezelen!
utrech

Bericht door utrech »

eilander schreef:

dat heb ik ook gelezen. dat zegt Lewism geloof ik. maar het is niet waar.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

utrech schreef:
eilander schreef:

dat heb ik ook gelezen. dat zegt Lewism geloof ik. maar het is niet waar.
Lewism zegt me niets. Maar mijn stelling klopt wel, zie maar de concordantie. Diverse keren noemt Jezus de realiteit van de hel.
Wat doe je dan met deze teksten?
huisman

Bericht door huisman »

De Lutheranen zeggen dat Jezus met ziel en lichaam neergedaald is in de hel,de plaats van de verdoemden, om daar aan de verdoemden en de duivelen Zijn overwining op de dood te verkondigen.(Eigenlijk als eerste trap van verhoging)
Calvijn zegt over Christus hellevaart dat Hij voor Gods aangezicht het oordeel gedragen heeft, namelijk het onbegrijpelijke onzienlijke zielelijden,toen Hij de geestelijke en de eeuwige dood moest doorworstelen.
Dus bij Calvijn is de "hel" in de geloofsbelijdenis niet de plaats der verdoemden en ook niet het graf of dodenrijk maar de toestand van de eeuwige pijn en helse kwelling.
Christus in niet aleen de lichamelijke dood gestorven, maar ook de eeuwige dood: de hele hel met al zijn verschrikkingen is aan het kruis tegen Hem opgekropen. De angst der hel deden Hem alle troost missen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
memento

Bericht door memento »

Mara schreef:O, dus al die jaren heb ik het verkeerd gehoord, hebben predikanten dat niet goed gezegd :quoi
Ik begin een beetje het gevoel te krijgen dat de nieuwere generatie het beter weet dan de oudere.
Is het lijden van de Heere Jezus niet een hel geweest, op aarde al, en is hij dus niet nedergedaald geweest tot IN de hel, maar `slechts` in het dodenrijk ?
Hoho, je maakt er van wat ik niet zeg. Hades, het woord wat in de geloofsbelijdenis staat, betekend iets anders dan het Nederlandse woord "hel". Dat is het enige wat ik heb geconstateerd. Daarbij is het een woord wat later aan de geloofsbelijdenis is toegevoegd, in de oudste versies staat het niet (men vermoed dat dit is tegen de dwaling die leerde dat Christus slechts schijndood zou zijn geweest, waar de kerk tegen wilde zeggen: Christus stierf werkelijk, hij is werkelijk onder de doden geweest). Let op, dat de meeste verklaringen, ook uit de gereformeerde traditie, hier het woord "hel" ook niet letterlijk opvatten. Alleen de Lutherse traditie doet dat (iets wat voorkomt uit zijn leer dat Christus naar Zijn lichaam (dus niet alleen naar Zijn Godheid) alomtegenwoordig is, dus ook in de hel).

Dat doet niets af aan de ernst van de hel. De Schrift leert ons die duidelijk. Zowel in het OT als het NT. Niet alleen in woorden, maar ook in beschrijvingen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

memento schreef:
Mara schreef:O, dus al die jaren heb ik het verkeerd gehoord, hebben predikanten dat niet goed gezegd :quoi
Hoho, je maakt er van wat ik niet zeg. Hades, het woord wat in de geloofsbelijdenis staat, betekend iets anders dan het Nederlandse woord "hel". Dat is het enige wat ik heb geconstateerd. Daarbij is het een woord wat later aan de geloofsbelijdenis is toegevoegd, in de oudste versies staat het niet. Let op, dat de meeste verklaringen, ook uit de gereformeerde traditie, hier het woord "hel" ook niet letterlijk opvatten. Alleen de Lutherse traditie doet dat (iets wat voorkomt uit zijn leer dat Christus naar Zijn lichaam (dus niet alleen naar Zijn Godheid) alomtegenwoordig is, dus ook in de hel).

Dat doet niets af aan de ernst van de hel. De Schrift leert ons die duidelijk. Zowel in het OT als het NT. Niet alleen in woorden, maar ook in beschrijvingen.
dit is het stukje van de preek die ik bedoelde:
dominee schreef: Waarom volgt daar nu ook nog ‘nedergedaald ter helle’? en nu moet ik u een ding eerlijk bekennen: u weet, ik heb de Catechismus hoog, en het antwoord wat hier staat ben ik het op zich ook mee eens, maar ik moet u eerlijk bekennen: het klopt niet. Weet u waarom niet? Dat zinnetje ‘nedergedaald ter helle’ dat is in de derde eeuw toegevoegd aan de apostolische geloofsbelijdenis, door de kerk. Waarom? Omdat ze een tekst las in 2 Petrus 3:19. En in die tekst daar staat dat Christus neerdaalt naar de dood en predikt aan de gevangenen, zodat ze bevrijd worden. Nou, dat is een geestelijke verwoording van het Pinksterfeest, maar de kerk heeft dat heel letterlijk uitgelegd. Die heeft gezegd: toen Christus stierf aan het kruis, toen is Hij begraven in het graf. Wat heeft hij nou in die tussentijd gedaan? Wel, zeiden ze, Hij is naar de onderwereld gegaan, naar de dodenwereld, en daar heeft Hij het evangelie gepredikt aan mensen in het Oude Testament die de kans voorbij hadden laten gaan om te geloven. En die konden alsnog geloven en alsnog tot de zaligheid komen. Daarom hebben ze dat toen toegevoegd. Alleen later zei de kerk: wacht es even, dat hebben we toen wel toegevoegd, maar klopt dat nou wel? Want dit lijkt een beetje op de theorie van het vagevuur, weet u wel. In de katholieke kerk hadden ze dat: iemand was gestorven, die had nog bepaalde zonden, en als je dan bij Petrus kwam, dan ging je naar het vagevuur, daar moest je je laatste zonden uitboeten, en ondertussen konden je familieleden beneden in de kerk bidden voor jouw zieleheil en als ze dat maar heel ijverig deden, dan ging je na een jaar naar de hemel. Denk maar aan dat verhaal van Luther en van de aflaten. Nou, daar lijkt het verdacht veel op, dus u snapt wel, toen Luther en Calvijn met hun reformatiewerk begonnen, en dit zinnetje lazen: ‘nedergedaald ter helle’, toen dachten ze: ja wacht es even, we gaan natuurlijk niet dat vagevuur nieuw voedsel geven. En toen hebben ze het een heel andere duiding gegeven. Wat hebben ze gezegd? Ze hebben gezegd: moet je eens luisteren: Christus heeft geleden, is gekruisigd, gestoven, begraven, KOMMA, nedergedaald ter helle. Met andere woorden: dat hele lijden, dat kun je in één woord samenvatten: dat het een neerdalen was in de hel. Kijk maar, dat staat er, in het antwoord: Opdat ik in mijn hoogste aanvechtingen verzekerd zij en mij gans vertroost, - en nou komt het - dat mijn Heere Jezus Christus door Zijn onuitsprekelijke benauwdheid, smarten, verschrikking en helse kwelling, waarin Hij in Zijn ganse lijden was – ziet u het? -, (maar inzonderheid aan het kruis) was, mij van de helse benauwdheid en pijn verlost heeft. Met andere woorden, zij zeggen, dat nederdalen ter helle, dat is de samenvatting van het totale lijden van Jezus. Nou, daar is niets op tegen om dat zo te zeggen. Dat is Bijbels volkomen juist. Jezus heeft in Zijn lijden onze zonden, onze schuld, onze hellevaart op Zich genomen, om ons naar de hemel te brengen. Dat klopt als een bus. Maar, eerlijk is eerlijk, oorspronkelijk hebben degenen die het er zo ingezet hebben dat niet zo bedoeld. Die hebben veel meer gedacht aan Christus Die op die stille zaterdag naar de dodenwereld ging en aan de ongelovigen in het oordeel alsnog het evangelie heeft gepreekt. Nou, ik denk dat het laatste in ieder geval niet Bijbels is, dat is wel duidelijk. En in die zin, gemeente, kunnen we zeker leven met het antwoord van de catechismus.
Overigens denk ik dat predikanten verschrikkelijk voorzichtig moeten zijn met het vertellen van de kansel dat zaken uit belijdenissen of belijdenisgeschriften niet helemaal kloppen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Dat zijn geen goede argumenten Mara. Het enige wat je zegt is: Wist men het vroeger dan beter dan nu? Maar als we kijken naar het ontstaan van de geloofsbelijdenis zien we dat het daar gaat over hades, wat wel degelijk dodenrijk betekent. Wisten ze het in de 14e / 15e / 16e eeuw dan beter dan daarvoor?

De vraag is ook niet of het lijden van Jezus een hel is geweest. De vraag is of Hij fysiek na zijn sterven is neergedaald in de hel. En dan lijkt het me goed dat we daarin zoeken naar Bijbelse argumenten en niet naar gevoelsargumenten of "maar dat zeiden ze vroeger dus is het toch zo?".

Zita, een predikant kent niet voor niets Grieks en Latijn. Onze geloofsbelijdenis is een vertaling van een veel oudere geloofsbelijdenis en het is wel goed als een predikant aangeeft dat een vertaling voor verwarring kan zorgen. Als in het Nederlands "helle" staat en in de oorspronkelijke versie staat hades (wat dodenrijk betekent) mag een predikant dat toch aankaarten? Hij zegt dan niet dat de geloofsbelijdenis niet klopt maar dat onze vertaling daarvan op dit punt voor verwarring kan zorgen.

eilander schreef:

Mee eens!
Huisman schreef:De Lutheranen zeggen dat Jezus met ziel en lichaam neergedaald is in de hel,de plaats van de verdoemden, om daar aan de verdoemden en de duivelen Zijn overwining op de dood te verkondigen.(Eigenlijk als eerste trap van verhoging)
Calvijn zegt over Christus hellevaart dat Hij voor Gods aangezicht het oordeel gedragen heeft, namelijk het onbegrijpelijke onzienlijke zielelijden,toen Hij de geestelijke en de eeuwige dood moest doorworstelen.
Dus bij Calvijn is de "hel" in de geloofsbelijdenis niet de plaats der verdoemden en ook niet het graf of dodenrijk maar de toestand van de eeuwige pijn en helse kwelling.
Christus in niet aleen de lichamelijke dood gestorven, maar ook de eeuwige dood: de hele hel met al zijn verschrikkingen is aan het kruis tegen Hem opgekropen. De angst der hel deden Hem alle troost missen.
Maar de vraag is dan: Wanneer heeft Jezus Christus die gedragen? Tijdens zijn lijden of ook nog na zijn sterven? Wat zegt de Bijbel daar over? Ik lees niet dat Hij na zijn sterven nog verder moest lijden. Bij zijn sterven zei Hij: Het is volbracht. Klopt dat? Of moest Hij daarna het nog volbrengen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Marnix schreef: Zita, een predikant kent niet voor niets Grieks en Latijn. Onze geloofsbelijdenis is een vertaling van een veel oudere geloofsbelijdenis en het is wel goed als een predikant aangeeft dat een vertaling voor verwarring kan zorgen. Als in het Nederlands "helle" staat en in de oorspronkelijke versie staat hades (wat dodenrijk betekent) mag een predikant dat toch aankaarten? Hij zegt dan niet dat de geloofsbelijdenis niet klopt maar dat onze vertaling daarvan op dit punt voor verwarring kan zorgen.
nee, Marnix. Hij zegt: De zin 'nedergedaald ter helle' is ten onrechte in de belijdenis terechtgekomen, omdat het gebaseerd is op een verkeerde interpretatie van 2 Petrus 3. Niks Grieks of Latijn. Overigens ken ik ook nog wel zo'n beetje Grieks dat ik wel weet wat hades betekent.
memento

Bericht door memento »

Zita schreef:
memento schreef:
Hoho, je maakt er van wat ik niet zeg. Hades, het woord wat in de geloofsbelijdenis staat, betekend iets anders dan het Nederlandse woord "hel". Dat is het enige wat ik heb geconstateerd. Daarbij is het een woord wat later aan de geloofsbelijdenis is toegevoegd, in de oudste versies staat het niet. Let op, dat de meeste verklaringen, ook uit de gereformeerde traditie, hier het woord "hel" ook niet letterlijk opvatten. Alleen de Lutherse traditie doet dat (iets wat voorkomt uit zijn leer dat Christus naar Zijn lichaam (dus niet alleen naar Zijn Godheid) alomtegenwoordig is, dus ook in de hel).

dit is het stukje van de preek die ik bedoelde:
dominee schreef: Waarom volgt daar nu ook nog ‘nedergedaald ter helle’? en nu moet ik u een ding eerlijk bekennen: u weet, ik heb de Catechismus hoog, en het antwoord wat hier staat ben ik het op zich ook mee eens, maar ik moet u eerlijk bekennen: het klopt niet. Weet u waarom niet? Dat zinnetje ‘nedergedaald ter helle’ dat is in de derde eeuw toegevoegd aan de apostolische geloofsbelijdenis, door de kerk. Waarom? Omdat ze een tekst las in 2 Petrus 3:19. En in die tekst daar staat dat Christus neerdaalt naar de dood en predikt aan de gevangenen, zodat ze bevrijd worden. Nou, dat is een geestelijke verwoording van het Pinksterfeest, maar de kerk heeft dat heel letterlijk uitgelegd. Die heeft gezegd: toen Christus stierf aan het kruis, toen is Hij begraven in het graf. Wat heeft hij nou in die tussentijd gedaan? Wel, zeiden ze, Hij is naar de onderwereld gegaan, naar de dodenwereld, en daar heeft Hij het evangelie gepredikt aan mensen in het Oude Testament die de kans voorbij hadden laten gaan om te geloven. En die konden alsnog geloven en alsnog tot de zaligheid komen. Daarom hebben ze dat toen toegevoegd. Alleen later zei de kerk: wacht es even, dat hebben we toen wel toegevoegd, maar klopt dat nou wel? Want dit lijkt een beetje op de theorie van het vagevuur, weet u wel. In de katholieke kerk hadden ze dat: iemand was gestorven, die had nog bepaalde zonden, en als je dan bij Petrus kwam, dan ging je naar het vagevuur, daar moest je je laatste zonden uitboeten, en ondertussen konden je familieleden beneden in de kerk bidden voor jouw zieleheil en als ze dat maar heel ijverig deden, dan ging je na een jaar naar de hemel. Denk maar aan dat verhaal van Luther en van de aflaten. Nou, daar lijkt het verdacht veel op, dus u snapt wel, toen Luther en Calvijn met hun reformatiewerk begonnen, en dit zinnetje lazen: ‘nedergedaald ter helle’, toen dachten ze: ja wacht es even, we gaan natuurlijk niet dat vagevuur nieuw voedsel geven. En toen hebben ze het een heel andere duiding gegeven. Wat hebben ze gezegd? Ze hebben gezegd: moet je eens luisteren: Christus heeft geleden, is gekruisigd, gestoven, begraven, KOMMA, nedergedaald ter helle. Met andere woorden: dat hele lijden, dat kun je in één woord samenvatten: dat het een neerdalen was in de hel. Kijk maar, dat staat er, in het antwoord: Opdat ik in mijn hoogste aanvechtingen verzekerd zij en mij gans vertroost, - en nou komt het - dat mijn Heere Jezus Christus door Zijn onuitsprekelijke benauwdheid, smarten, verschrikking en helse kwelling, waarin Hij in Zijn ganse lijden was – ziet u het? -, (maar inzonderheid aan het kruis) was, mij van de helse benauwdheid en pijn verlost heeft. Met andere woorden, zij zeggen, dat nederdalen ter helle, dat is de samenvatting van het totale lijden van Jezus. Nou, daar is niets op tegen om dat zo te zeggen. Dat is Bijbels volkomen juist. Jezus heeft in Zijn lijden onze zonden, onze schuld, onze hellevaart op Zich genomen, om ons naar de hemel te brengen. Dat klopt als een bus. Maar, eerlijk is eerlijk, oorspronkelijk hebben degenen die het er zo ingezet hebben dat niet zo bedoeld. Die hebben veel meer gedacht aan Christus Die op die stille zaterdag naar de dodenwereld ging en aan de ongelovigen in het oordeel alsnog het evangelie heeft gepreekt. Nou, ik denk dat het laatste in ieder geval niet Bijbels is, dat is wel duidelijk. En in die zin, gemeente, kunnen we zeker leven met het antwoord van de catechismus.
Overigens denk ik dat predikanten verschrikkelijk voorzichtig moeten zijn met het vertellen van de kansel dat zaken uit belijdenissen of belijdenisgeschriften niet helemaal kloppen.
Ik vrees dat betreffende predikant de verkeerde naslagwerken gebruikt heeft. Het is inderdaad een feit dat het "nedergedaald in Hades" er later aan is toegevoegd. De uitleg die de predikant geeft bij die toevoeging is een latere Roomse uitleg (uit de Middeleeuwen), gevonden door RK theologen die het vagevuur zochten bij de Vroege Kerk. Kortom, de uitleg die deze predikant geeft, komt me wat onwaarschijnlijk over.

De gangbare these rondom de toevoeging is echter veel geloofwaardiger. Er waren in de Vroege Kerk mensen die ontkenden dat Christus werkelijk gestorven was. De reden dat ze dat niet wilden geloven, was omdat ze meenden dat Jezus een schijnlichaam had. Het aardse, het materiële, was maar minderwaardig, zo leerde men. Het was daarom voor hun onmogelijk om zich in te denken dat de Zoon van God echt mens was, met een echt menselijk lichaam. Nee, zei men, Hij had een schijnlichaam. En Zijn sterven, dat was slechts een schijndood. Daartegen zei de kerk: Jezus Christus is werkelijk onder de doden geweest. Wie kijkt naar de plaatsing van deze toevoeging (gestorven, begraven, afgedaald in Hades) zal zien dat dit de meest voor de hand liggende verklaring is. Niet alleen sluit het aan bij de dwalingen van die tijd, maar ook is de volgorde logisch, er zit afdaling in: sterven, graf en tenslotte onder de doden zijn.
Plaats reactie