Cultuur --> Roken

MoesTuin
Verbannen

Re: Roken

Bericht door MoesTuin »

huisman schreef:
MoesTuin schreef: 1.Roken is ongezond, daar is iedereen het wellicht overeens.
2.Maar kun je het voor jezelf als Christen veroorloven om te roken.
3.Of valt roken ook onder een zonde?
4.Het is immers schadelijk voor je gezondheid (zoals meer dingen, maar nu even het roken)
Tijd om te stoppen?
1.Ja
2.Nee
3.Ja
4.Ja
Helemaal mee eens.
Het verbaast me veelal dat er toch zoveel gerookt wordt en het is blijkbaar geaccepteerd (terwijl andere dingen dat juist weer niet zijn)
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Cremar

Bericht door Cremar »

MoesTuin schreef:Roken is ongezond, daar is iedereen het wellicht overeens.
Maar kun je het voor jezelf als Christen veroorloven om te roken.
Of valt roken ook onder een zonde?
Het is immers schadelijk voor je gezondheid (zoals meer dingen, maar nu even het roken)

Tijd om te stoppen?
Zondag 40: Vraag 105
Wat eist God in het zesde gebod?
Dat ik mijn naaste noch met gedachten, noch met woorden of eniggebaar, veel minder met de daad, door mijzelf of door anderen ontere, hate,kwetse of dode ; maar dat ik alle wraakgierigheid aflegge ; ook mijzelfniet kwetse of moedwilliglijk in enig gevaar begeve ; waarom ook de Overheid het zwaard draagt om den doodslag te weren.

1 Korinthe 6:19
Of weet u niet,dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, Die in u is en Die u van God hebt ontvangen, en dat u niet van uzelf bent?
Cremar

Bericht door Cremar »

MoesTuin schreef:Het verbaast me veelal dat er toch zoveel gerookt wordt en het is blijkbaar geaccepteerd (terwijl andere dingen dat juist weer niet zijn)
Dat is alleen in Nederland zo. Christenen in andere landen vinden het een grote zonde!
helma

Re: Cultuur --> Roken

Bericht door helma »

Het aparte is dat we dit toch wel als een 'geaccepteerde' zonde zien.
Ook in de kerk.

Bij de kerk zou toch echt een bordje moeten staan 'verboden te roken'.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind roken ander helemaal niet acceptabel, maar misschien heb je het over andere mensen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik vind roken ander helemaal niet acceptabel, maar misschien heb je het over andere mensen.
Inderdaad, ik heb althans nog nooit iemand aangesproken dat roken zonde is, wel dat het ongezond is. In mijn directe omgeving rookt er ook niemand moet ik zeggen.
parsifal

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
DDD schreef:Ik vind roken ander helemaal niet acceptabel, maar misschien heb je het over andere mensen.
Inderdaad, ik heb althans nog nooit iemand aangesproken dat roken zonde is, wel dat het ongezond is. In mijn directe omgeving rookt er ook niemand moet ik zeggen.
Ik ben een beetje van mening veranderd over dit onderwerp. Ik noemde sigaretten standaard k..stokjes in het bijzijn van mensen die stonden te roken. Nu zie ik nog steeds niets positiefs in roken en blijf graag uit de buurt van rokers echter vraag ik me wel af of het erger is dan te veel en te vet eten? Als je te weinig beweegt, ongezond en te veel eet dan kun je moeilijk rokers beschuldigen van zondigen tegen het zesde gebod.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
huisman

Bericht door huisman »

parsifal schreef:
eilander schreef:
Ik ben een beetje van mening veranderd over dit onderwerp. Ik noemde sigaretten standaard k..stokjes in het bijzijn van mensen die stonden te roken. Nu zie ik nog steeds niets positiefs in roken en blijf graag uit de buurt van rokers echter vraag ik me wel af of het erger is dan te veel en te vet eten? Als je te weinig beweegt, ongezond en te veel eet dan kun je moeilijk rokers beschuldigen van zondigen tegen het zesde gebod.

Met dit verschil dat de link roken/longziekten 100% is. Bij de andere zaken die jij noemt is deze directe link er veel minder ze zijn op z'n hoogst risicoverhogend.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

huisman schreef:
parsifal schreef:
eilander schreef:

Met dit verschil dat de link roken/longziekten 100% is. Bij de andere zaken die jij noemt is deze directe link er veel minder ze zijn op z'n hoogst risicoverhogend.
De combinatie van deze dingen (veel/ongezond eten en weinig bewegen) is zeker ook heel slecht en daarmee m.i. even goed zondig te noemen.

Als verschillen zie ik nog wel:
- roken op zichzelf is slecht, de andere dingen vooral in combinatie met elkaar
- het verslavingsaspect
Mara

Bericht door Mara »

Een buurvrouw ligt momenteel in het ziekenhuis, ze wordt behandeld voor slokdarmkanker.
Ze heeft nooit gerookt, noch alcohol gedronken.
Haar man paft 2 pakjes per dag weg. Zeker nu hij gepensioneerd is.
En gaat gewoon door nu...
Toen een paar jaar geleden onze buurvrouw overleed aan longkanker, zij rookte heel veel, zat de familie in de tuin te roken.
Goed tegen de spanning, zo zeiden zij.
Wat heeft een mens nodig om tot het besef te komen dat roken zo ongezond is, niet alleen voor je eigen lichaam, maar ook voor dat van je huisgenoten!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
WimA

Bericht door WimA »

Feitelijk is tussen de reacties geen speld te krijgen.

En toch ademt dit topic iets van: "Ik ben beter - doe minder zonde - dan zij". En het "Dank U daarvoor" wordt onnodig geacht erbij te vermelden.
DDD

Bericht door DDD »

@WimA:

Ik begrijp je reactie. Maar het is ook weer een reactie op iemand die stelde dat iedereen roken maar prima vindt. In dat kader gezien vind ik niet dat je gelijk hebt. En bovendien zijn er ook bijdragen die het probleem breder trekken.

@Parsifal:
Dat is iets waar ik ook nog maar een tijdje bij stil sta. Dat -met de toegenomen kennis- er steeds meer bekend is over risicovolle leefstijlen en dat je dus voorzichtig moet zijn. Toch denk ik dat als ik drie chocoladekoekjes achter elkaar eet terwijl ik een buikje heb ik ook aan het zondigen ben. Alleen is schuldgevoel niet altijd een effectieve motivator om gezond te leven.
huisman

Bericht door huisman »

WimA schreef:Feitelijk is tussen de reacties geen speld te krijgen.

En toch ademt dit topic iets van: "Ik ben beter - doe minder zonde - dan zij". En het "Dank U daarvoor" wordt onnodig geacht erbij te vermelden.
Vind jij die echt ? Dan mag je dus voor geen enkele zonde waarschuwen die jezelf niet begaat?...en ten diepste is er maar één zonde die ons buiten Gods Koninkrijk houd....ongeloof.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara

Bericht door Mara »

WimA schreef:Feitelijk is tussen de reacties geen speld te krijgen.

Nee niet.
Het was een paar decennia geleden alom geaccepteerd om te roken, je gaf dominee een dikke sigaar als hij op de koffie kwam.
Maar we weten nu beter, de verslaving, de gevolgen en dan kun je als christen je toch niet meer achter een dikke walm verschuilen?
Dat geldt ook voor overmatig drankgebruik, maar dat is sneller zichtbaar als je teveel glaasjes in korte tijd achterover slaat.
Ik voel me niets beter dan een roker, ik doe ongetwijfeld andere dingen die ook niet gezond zijn, en dus zondig.
Je hoort vrijwel niemand over het permanent verven van haar, terwijl daar ook signalen van zijn dat dat echt niet gezond is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

roken is je eigen verantwoordelijkheid. In bijbelse tijden had men geen tabak maar laafde men zich aan andere planten zoals aan "de lelien des velds". Papavers dus.
En zo groeide er nog wel meer wat men dagelijks gebruikte.

Als enthousiast gebruiker van tabak - ik pruim en snuif vooral - vind ik het dan ook helemaal geen zonde en kan ik het gebruik ervan totaal niet linken aan het 6e gebod.
En dat het lichaam een tempel is is mij duidelijk, maar het is vooral spiritueel bedoeld.

Neemt niet weg dat tabak voor mij verre meer acceptabel is dan wanneer een arts mij chemische rommel voorschrijft. Dan ga je die tempel wel degelijk afbreken, niet met een natuurproduct.

Dat roken / tabak slecht is daar hebben bepaalde mensen trouwens hun twijfels bij de laatste tijd. Als je gaat zoeken en vragen naar HET onderzoek uit de jaren 60/70 waaruit zou blijken dat het slecht is, dan kom je er achter dat dat onderzoek danwel niet bestaat danwel niet ter inzage wordt aangeboden.
Tabak heeft nog altijd ook medicinale eigenschappen en dat is concurrerend en een doorn in het oog voor pharmaceutische bedrijven. Een bepaald Australisch tabaksras gaat gebruikt worden als medicijn tegen Ebola las ik deze week!
Plaats reactie