De wet

Molenaar

Re: De wet

Bericht door Molenaar »

Tiberius schreef: Misschien hierom:

Spreuken 28:9 Die zijn oor afwendt van de wet te horen, diens gebed zelfs zal een gruwel zijn.
Molenaar schreef:Maar dit is een tekst uit het oude testament. In het nieuwe testament (waar Christus de wet vervuld heeft) lees ik heel andere teksten...
Tiberius schreef: Klopt, ja. Dat weet ik zelf ook wel.
Maar wat wil je daar mee zeggen?
Ik zou kunnen zeggen: dit is Spreuken en in Hooglied lees ik ook heel andere teksten. Maar dat wil toch niet zeggen, dat we Spreuken niet meer hoeven te lezen?
Met 'andere teksten' bedoelde ik andere inzichten op hoe wij de wet nu (in het nieuwe testament) moeten bezien.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Molenaar schreef:
Tiberius schreef: Misschien hierom:

Spreuken 28:9 Die zijn oor afwendt van de wet te horen, diens gebed zelfs zal een gruwel zijn.
Molenaar schreef:Maar dit is een tekst uit het oude testament. In het nieuwe testament (waar Christus de wet vervuld heeft) lees ik heel andere teksten...
Tiberius schreef: Klopt, ja. Dat weet ik zelf ook wel.
Maar wat wil je daar mee zeggen?
Ik zou kunnen zeggen: dit is Spreuken en in Hooglied lees ik ook heel andere teksten. Maar dat wil toch niet zeggen, dat we Spreuken niet meer hoeven te lezen?
Met 'andere teksten' bedoelde ik andere inzichten op hoe wij de wet nu (in het nieuwe testament) moeten bezien.
In wezen maak je dan een tegenstelling tussen het Oude en Nieuwe Testament. Die tegenstelling is er niet.
In Christus is de wet vervuld, maar niet vervallen.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Molenaar,

Zaterdag heb ik enkele tekstgedeelten uit het Nieuwe Testament geplaatst waarin ook Paulus de gelovigen wijst op de wet. Niet om door de wet gerechtvaardigd en zalig te worden (want in dat opzicht heeft de wet geen enkele kracht meer door de verdorven aard van de mens), maar wel als regel voor hun leven. Heb je deze posting gezien & de teksten ook overwogen? Ik noem ze hieronder nog een keer. Er zijn trouwens meer Schriftplaatsen uit het NT te noemen.

Z.
Romeinen 13:8 schreef:8 Zijt niemand iets schuldig, dan elkander lief te hebben; want die den ander liefheeft, die heeft de wet vervuld.
Efeze 6:1-2 schreef:1 GIJ kinderen, zijt uw ouders gehoorzaam in den Heere; want dat is recht.
2 Eer uw vader en moeder (hetwelk het eerste gebod is met een belofte),
(Paulus spreekt tot alle kinderen, ook tot waarlijk gelovige kinderen. Hij spreekt hier over het 5e gebod uit de wet der 10 geboden.)
Mattheüs 5:17-19 schreef:17 Meent niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om die te ontbinden, maar te vervullen.
18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota noch één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
19 Zo wie dan één van deze minste geboden zal ontbonden en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
Romeinen 3:31 schreef:31 Doen wij dan de wet teniet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet.
Molenaar

Bericht door Molenaar »

@Zonderling: Ik ga zeker nog terug komen op de door jou aangegeven teksten ! Ik vind het alleen jammer dat er weer teksten terug gegeven worden en er niet wordt ingegaan op onderstaande tekst. Zou je daar voor mij ook eens naar willen kijken ?
Gian schreef:

Ro 6:14 Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.
Ro 6:15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet zijn onder de wet, maar onder de genade? Dat zij verre.
Ro 7:23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
1Co 9:20 En ik ben den Joden geworden als een Jood, opdat ik de Joden winnen zou; dengenen, die onder de wet zijn, ben ik geworden als onder de wet zijnde, opdat ik degenen, die onder de wet zijn, winnen zou.
1Co 9:21 Degenen, die zonder de wet zijn, ben ik geworden als zonder de wet zijnde (Gode nochtans zijnde niet zonder de wet, maar voor Christus onder de wet), opdat ik degenen, die zonder de wet zijn, winnen zou.
Ga 3:23 Doch eer het geloof kwam, waren wij onder de wet in bewaring gesteld, en zijn besloten geweest tot op het geloof, dat geopenbaard zou worden.
Ga 4:5 Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden.
Ga 4:21 Zegt mij, gij, die onder de wet wilt zijn, hoort gij de wet niet? !!!
Ga 5:18 Maar indien gij door den Geest geleid wordt, zo zijt gij niet onder de wet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Molenaar schreef:@Zonderling: Ik ga zeker nog terug komen op de door jou aangegeven teksten ! Ik vind het alleen jammer dat er weer teksten terug gegeven worden en er niet wordt ingegaan op onderstaande tekst. Zou je daar voor mij ook eens naar willen kijken ?
Gian schreef:

Ro 6:14 Want de zonde zal over u niet heersen; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.
Ro 6:15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet zijn onder de wet, maar onder de genade? Dat zij verre.
Ro 7:23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
1Co 9:20 En ik ben den Joden geworden als een Jood, opdat ik de Joden winnen zou; dengenen, die onder de wet zijn, ben ik geworden als onder de wet zijnde, opdat ik degenen, die onder de wet zijn, winnen zou.
1Co 9:21 Degenen, die zonder de wet zijn, ben ik geworden als zonder de wet zijnde (Gode nochtans zijnde niet zonder de wet, maar voor Christus onder de wet), opdat ik degenen, die zonder de wet zijn, winnen zou.
Ga 3:23 Doch eer het geloof kwam, waren wij onder de wet in bewaring gesteld, en zijn besloten geweest tot op het geloof, dat geopenbaard zou worden.
Ga 4:5 Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden.
Ga 5:18 Maar indien gij door den Geest geleid wordt, zo zijt gij niet onder de wet.
Wat is precies je vraag, Molenaar, over deze teksten?
Ik denk dat dat de reden is dat je geen antwoord krijgt: iedereen kent deze teksten wel, maar we weten niet precies wat je er van wilt weten.
Zonderling

Molenaar schreef:@Zonderling: Ik ga zeker nog terug komen op de door jou aangegeven teksten ! Ik vind het alleen jammer dat er weer teksten terug gegeven worden en er niet wordt ingegaan op onderstaande tekst. Zou je daar voor mij ook eens naar willen kijken ?
Gian schreef:

Molenaar,

Ik had er al wel kort op gereageerd. Zie onderstaande quote en dan bij punt 1.
O.k. Molenaar.

Het antwoord is meen ik:
1. Een gelovige is niet meer onder de wet als het gaat om de verplichting/voorwaarde tot zaligheid, de schuld en de straf.
2. De wet blijft altijd een regel om naar te leven omdat Gods wil daarin is uitgedrukt.

De teksten die je citeerde gaan over het eerste, niet over het tweede.
Echter, niet alle door jou genoemde teksten gaan hierover, maar wel de teksten die zeggen dat een gelovige niet meer "onder de wet" is. (De laatste 3 teksten uit Galaten die je noemt en de teksten uit Romeinen 6.)
De andere teksten, uit Romeinen 7, 1 Korinthe 9 en Galaten 3 hebben een andere betekenis. Ik hoop er nog op terug te komen.

Maar misschien mag ik je ook nog eens verwijzen naar de kanttekeningen bij de Statenvertaling (ik hoop dat je die bezit). Daar is bij de genoemde teksten een goede uitleg te vinden!
Molenaar

Bericht door Molenaar »

Zonderling schreef:
Het antwoord is meen ik:
1. Een gelovige is niet meer onder de wet als het gaat om de verplichting/voorwaarde tot zaligheid, de schuld en de straf.
2. De wet blijft altijd een regel om naar te leven omdat Gods wil daarin is uitgedrukt.

De teksten die je citeerde gaan over het eerste, niet over het tweede.
Dit is inderdaad een antwoord op mijn vraag over deze tekst. Iemand attendeerde me er eens op dat we ons niet zo zeer hebben te houden aan de wetten van Mozes, maar veel meer aan de 'wet van Christus'. Deze wet reikt veel verder dan de tien geboden.
De wet van Christus
Naast de oudtestamentische wet is er ook de "wet van Christus", die een uitdrukking is van Gods universele wet voor gelovigen onder het nieuwe verbond. Terwijl de oudtestamentische wet nauwkeurig is beschreven, krijgen we in het Nieuwe Testament geen omvangrijke geschreven wet, maar ... een Persoon: Jezus, die de vervulling van de wet was. Hij was het levende voorbeeld van hoe een mens de universele wet van God kan vervullen en daarin beelddrager van zijn Schepper kan zijn.

Jezus gaf aan wat de kern is van de wet van God in nieuwtestamentische zin. Laten we het maar de grondwet van het Nieuwe Testament noemen:

"...Hoor, Israël, de Here, onze God, de Here is één, en gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht. Het tweede is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf..." (Marcus 12:29-31)

Jezus gaf hiermee heel duidelijk aan dat het God niet ging om het slaafse gehoorzamen van allerlei regels, maar om het VAN HARTE leven volgens Gods norm om Hem ermee te eren. De Joodse schriftgeleerde, tegen wie Jezus deze woorden uitsprak, beaamde dat Jezus een goede samenvatting van de oudtestamentische wet had gegeven (Marcus 12:32-33). Zo zien we hoe nauw de grondwet van het Nieuwe Testament verbonden is met die van het Oude Testament (Mat.22:40). In de bergrede (Mat.5-7) en in vele andere bijbelgedeelten zien we hoe Jezus en de verschillende bijbelschrijvers allerlei uitwerkingen van deze grondwet hebben gegeven.
Zonderling schreef:
Maar misschien mag ik je ook nog eens verwijzen naar de kanttekeningen bij de Statenvertaling (ik hoop dat je die bezit). Daar is bij de genoemde teksten een goede uitleg te vinden!
Ik heb de kanttekeningen niet in boekvorm, maar gelukkig hebben we internet .....

Wel vind ik een 'kanttekening' bij de kanttekeningen ( :) ) dat deze ouderwets en daardoor voor mij op een wat onbegrijpelijke wijze zijn geschreven.
Zonderling

Molenaar schreef:Dit is inderdaad een antwoord op mijn vraag over deze tekst. Iemand attendeerde me er eens op dat we ons niet zo zeer hebben te houden aan de wetten van Mozes, maar veel meer aan de 'wet van Christus'. Deze wet reikt veel verder dan de tien geboden.
De wet van Christus
Naast de oudtestamentische wet is er ook de "wet van Christus", die een uitdrukking is van Gods universele wet voor gelovigen onder het nieuwe verbond. Terwijl de oudtestamentische wet nauwkeurig is beschreven, krijgen we in het Nieuwe Testament geen omvangrijke geschreven wet, maar ... een Persoon: Jezus, die de vervulling van de wet was. Hij was het levende voorbeeld van hoe een mens de universele wet van God kan vervullen en daarin beelddrager van zijn Schepper kan zijn.

Jezus gaf aan wat de kern is van de wet van God in nieuwtestamentische zin. Laten we het maar de grondwet van het Nieuwe Testament noemen:

"...Hoor, Israël, de Here, onze God, de Here is één, en gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht. Het tweede is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf..." (Marcus 12:29-31)

Jezus gaf hiermee heel duidelijk aan dat het God niet ging om het slaafse gehoorzamen van allerlei regels, maar om het VAN HARTE leven volgens Gods norm om Hem ermee te eren. De Joodse schriftgeleerde, tegen wie Jezus deze woorden uitsprak, beaamde dat Jezus een goede samenvatting van de oudtestamentische wet had gegeven (Marcus 12:32-33). Zo zien we hoe nauw de grondwet van het Nieuwe Testament verbonden is met die van het Oude Testament (Mat.22:40). In de bergrede (Mat.5-7) en in vele andere bijbelgedeelten zien we hoe Jezus en de verschillende bijbelschrijvers allerlei uitwerkingen van deze grondwet hebben gegeven.
Molenaar,

Toch zie ik hier enkele misverstanden.
- Het 'Hoor Israël' (en wat volgt) is evengoed de wet van het OT.
- De hoofdsom van de wet die Christus geleerd heeft, is de hoofdsom van de 10 geboden. Het waar, we moeten de 10 geboden dan wel in een geestelijke zin lezen. Dat is: in een uitgebreide zin waarbij het niet gaat om de letterlijke betekenis alleen, maar alles wat dieperliggend en geestelijk nodig is tot vervulling van het gebod. Vatten we de 10 geboden zo op (en zo moeten we dat naar mijn overtuiging doen), dan zijn de 10 geboden hetzelfde als de wet der liefde tot God en de naaste. In dat opzicht is er géén verschil tussen het Oude en het Nieuwe Testament.
- Maar deze wet, en ook de wet der liefde die Christus gepredikt heeft, is NIET de wet die WIJZELF kunnen volbrengen. De teksten die je eerder noemde leert ons dat alleen Christus de wet vervuld heeft en dat de gelovige vrij is van de wet, zowel van de eis tot zaligheid, als van de veroordeling door de wet. Omdat Christus de wet vervuld heeft en de straf en vloek van die wet heeft gedragen.
- Wel is deze wet, de wet van Christus zoals je hem noemt, een regel en voorbeeld voor de gelovigen. Maar zoals ik zei, is dat in wezen niet anders dan de wet der 10 geboden. Daarom noemt b.v. ook de Heidelbergse catechismus 1x de hoofdsom die Christus gaf (aan het begin van de Heidelbergse Catechismus) en later de wet der 10 geboden. Ook om aan te geven dat het één en hetzelfde is, MITS we de wet in zijn geestelijke betekenis verstaan.
- De tegenstelling tussen Oude en Nieuwe Testament moeten we op déze manier dan ook niet maken naar mijn overtuiging. Sinds de zondeval geldt dat geen mens de wet houden kan en alleen in Christus zalig kan worden.
Molenaar

Bericht door Molenaar »

@Zonderling: het gaat nu meer lijken op een gesprek tussen Zonderling en Molenaar i.p.v. een forumdiscussie ! :fi
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Molenaar schreef:@Zonderling: het gaat nu meer lijken op een gesprek tussen Zonderling en Molenaar i.p.v. een forumdiscussie ! :fi
Laat je er niet door weerhouden gewoon door te discussiëren. Discussiëren met 100 mensen tegelijkertijd over één onderwerp is ook ondoenlijk.
Molenaar

Bericht door Molenaar »

Herman schreef:
Molenaar schreef:@Zonderling: het gaat nu meer lijken op een gesprek tussen Zonderling en Molenaar i.p.v. een forumdiscussie ! :fi
Laat je er niet door weerhouden gewoon door te discussiëren. Discussiëren met 100 mensen tegelijkertijd over één onderwerp is ook ondoenlijk.
Snap ik, maar een beetje extra respons/reakties zou erg welkom zijn ! :)
Plaats reactie