Erasmiaan schreef:
Het is of kiezen voor God of kiezen voor de wereld. Niet de wereld aan de lijn houden. Er is geen tussenweg. Want als Nederland op zondag kampioen wordt, willen jullie (de voorstanders) de uitslag dan niet weten omdat het op zondag gespeeld is? Of is dat weer een te strikte zondagshantering? Of drink je ook bier dat op zondag geproduceerd is?
Waarscijnlijk drink ik wel eens bier dat op zondag geproduceerd is, ook zal ik wel eens brood eten dat op zondag gebakken is, daar heb ik geen zicht op, staat niet op eticet

Maar ik kijk geen voetbal dat op zondag "geproduceerd" is. Dus die vergelijking gaat niet op.
Erasmiaan schreef:
En als je dan zo makkelijk een wedstrijd laat schieten als je wat anders moet doen, ben je dan de volgende dag niet benieuwd naar de uitslag? Zit er dan niet iets dwangmatigs in dat je de uitslag moet weten?
Wel benieuwd naar de uitslag omdat het je interesse hebt.
Erasmiaan schreef:
Waarin heb je nu je vermaak?
Hun hart is vet als smeer; maar ik heb vermaak in Uw wet. Het is mij goed, dat ik verdrukt ben geweest, opdat ik Uw inzettingen leerde. De wet Uws monds is mij beter, dan duizenden van goud of zilver.
Laat mij Uw barmhartigheden overkomen, opdat ik leve, want Uw wet is al mijn vermaking.
Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens
Hiermee suggereer je dat je buiten bovenstaande nergens je vermaak in mag hebben.
Erasmiaan schreef:
Dacht je dat deze Bijbelschrijvers nog enig vermaak in andere dingen hadden? Dacht je dat zij zich overgaven aan volksvermaak?
De Heere Jezus Zijn aangezicht was als reizende naar Jeruzalem. Daar straalde een ander leven vanaf. Hij wilde niet offeren voor de Samaritaanse afgod.
En dan kom ik ook in alles tekort. En wie niet. Maar laten we toch alsjeblieft ons er voor wachten om deze volkshysterie goed te praten.
Die volkshysterie goed praten doe ik zeker niet. Laatst liep ik in de kruidvat, een medewerkster geheel in oranje, puntmuts op, helemaal leip, als ik alle randverschijnselen eromheen zie zou ik zowat een hekel krijgen aan het spelletje... Al die gekte met oranje vlaggetjes, massa's mensen naar Oostenrijk.. Het enige wat ik probeer aan te geven dat je als je het van de zijlijn volgt (figuurlijk dan

) er een nuance verschil zit en je niet meedoet aan de volkshysterie.
Erasmiaan schreef: Met de argumenten die ik lees kun je het bezoek van een popconcert ook goedpraten. En het luisteren naar Top40 muziek of wat voor andere rommel dan ook. Maar we gaan het spoor van de reformatie, de nadere reformatie ja de Bijbel verre te buiten.
Dit verband zie ik niet