= verzachtend, verbloemend.Rens schreef:eufemistisch
Moest het zelf even opzoeken namelijk.

= verzachtend, verbloemend.Rens schreef:eufemistisch
Voor mij zou dat wel een reden zijn. Een kerk die vreemde regels hanteert "op grond van de bijbel", zal de bijbel op andere plekken ook wel een beetje vervormen. Ik ben benieuwd hoeveel er van kerk zouden wisselen als men zou verbieden een grote dure auto te bezittten. Dan liggen de zaken ineens anders.geledu schreef:De redenen zoals hierboven genoemd zijn geen reden om van kerkverband te wisselen , hoewel we in deze zaken verschil van mening kunnen hebben.Hendrikus schreef:Dat zou zo zijn als die Hem alleen op die ene plaats, in dat ene kerkverband en onder die exclusieve condities te vinden was.geledu schreef:Een belijdenis verwerpen, uitstellen of weigeren, voor een broek, sportclub of een muziekvereniging , is dan niet anders als het verloochenen van Hem.
Maar gelukkig is Hij niet zo eenkennig als veel van Zijn onderdanen menen te moeten zijn!
Karikatuur?wim schreef:
Voor mij zou dat wel een reden zijn. Een kerk die vreemde regels hanteert "op grond van de bijbel", zal de bijbel op andere plekken ook wel een beetje vervormen. Ik ben benieuwd hoeveel er van kerk zouden wisselen als men zou verbieden een grote dure auto te bezittten. Dan liggen de zaken ineens anders.
Nee, de huidige regeltjes geven juist een soort status. We kunnen zo heerlijk neerkijken op al die "eo-types" die de mond vol hebben over Jezus. Maar da's allemaal niet echt. Nee, dan wij. Geen TV, geen bioskoop, geen open internet, donkerblauwe auto, degelijk gekleed, hele noten, Heere met drie e's, statenvertaling. Dat is tenminste de ware godsdienst. Diepe eerbied straalt dat uit. Dat zijn de ware vruchten waaraan de boom herkend wordt.
Beticht me gerust van het maken van een karikatuur. Een karikatuur is juist zo treffend omdat herkenbare en unieke kenmerken uitvergroot worden.
Ik ga je niet betichten van het maken van een karikatuur. Jij wil te graag. Het gaat hier om wereldgelijkvormigheid en hoe je daar mee omgaat. Een bepaalde vrijheid sta ik wel voor. Maar om dan bovenstaande te gaan gillen is een dooddoener. Letterlijk en figuurlijk. Want zeker, godsdienst zonder godsvreze zijn stinkende vruchten.wim schreef:Nee, de huidige regeltjes geven juist een soort status. We kunnen zo heerlijk neerkijken op al die "eo-types" die de mond vol hebben over Jezus. Maar da's allemaal niet echt. Nee, dan wij. Geen TV, geen bioskoop, geen open internet, donkerblauwe auto, degelijk gekleed, hele noten, Heere met drie e's, statenvertaling. Dat is tenminste de ware godsdienst. Diepe eerbied straalt dat uit. Dat zijn de ware vruchten waaraan de boom herkend wordt.
Beticht me gerust van het maken van een karikatuur. Een karikatuur is juist zo treffend omdat herkenbare en unieke kenmerken uitvergroot worden.
Het is juist heel makkelijk om de gewenste 'goede' vruchten voort te brengen. Je hoeft er namelijk niet voor bekeerd te zijn.Ander schreef: Wat ik aan wil geven: als je niet in staat ben goede vruchten voort te brengen (of je daar nu mee zit of niet) dan maar niet je best doen ook? Dat is pas lijdelijkheid.
Nee, onbekeerden brengen geen goede vruchten voort. Wat versta je onder goede vruchten: vruchten vanuit het geloof. (Joh. 15)wim schreef: Het is juist heel makkelijk om de gewenste 'goede' vruchten voort te brengen. Je hoeft er namelijk niet voor bekeerd te zijn.
op die manier wordt het appels met peren vergelijken!!Ander schreef:Nee, onbekeerden brengen geen goede vruchten voort. Wat versta je onder goede vruchten: vruchten vanuit het geloof. (Joh. 15)wim schreef: Het is juist heel makkelijk om de gewenste 'goede' vruchten voort te brengen. Je hoeft er namelijk niet voor bekeerd te zijn.
De 'vruchten' die ik opsomde. Ik gebruik niet voor niets 'kwootjes'.Ander schreef:Nee, onbekeerden brengen geen goede vruchten voort. Wat versta je onder goede vruchten: vruchten vanuit het geloof. (Joh. 15)wim schreef: Het is juist heel makkelijk om de gewenste 'goede' vruchten voort te brengen. Je hoeft er namelijk niet voor bekeerd te zijn.
Het is dus volgens jou om het even of we deze zaken doen of laten ?wim schreef:Geen TV, geen bioskoop, geen open internet, donkerblauwe auto, degelijk gekleed, hele noten, Heere met drie e's, statenvertaling. .geledu schreef:De redenen zoals hierboven genoemd zijn geen reden om van kerkverband te wisselen , hoewel we in deze zaken verschil van mening kunnen hebben.Hendrikus schreef:Dat zou zo zijn als die Hem alleen op die ene plaats, in dat ene kerkverband en onder die exclusieve condities te vinden was.geledu schreef:Een belijdenis verwerpen, uitstellen of weigeren, voor een broek, sportclub of een muziekvereniging , is dan niet anders als het verloochenen van Hem.
Maar gelukkig is Hij niet zo eenkennig als veel van Zijn onderdanen menen te moeten zijn!
Geen appels en peren en ook geen kwootjes. Die vruchten kunnen zowel kwade als goede zijn, 't is maar of je ze ziet als godsdienst of als vrucht van het geloof.wim schreef:
De 'vruchten' die ik opsomde. Ik gebruik niet voor niets 'kwootjes'.
Inderdaad. Die levensstijl is verbonden aan de bible-belt en nog een klein aantal andere plekken op de wereld.geledu schreef: Anders, breder geformuleerd : de onder ons gebruikelijke uiterlijke levensstijl is totaal overbodig ?
Die ken ik ook!!wim schreef:
De christenen waar ik het meest van onder de indruk ben (met zichtbare liefde tot God en de naasten, jaloersmakend), voldoen totaal niet aan de eisen die bij ons gelden.
Ik ook!Ander schreef:Die ken ik ook!!wim schreef:
De christenen waar ik het meest van onder de indruk ben (met zichtbare liefde tot God en de naasten, jaloersmakend), voldoen totaal niet aan de eisen die bij ons gelden.
Maar die zouden zich schikken aan de regels wanneer ze onder ons zouden zijn, uit zichtbare liefde tot God en de naasten, jaloersmakend. Daar ben ik van overtuigd!