Terugblik: Wereldgelijkvormigheid verdeelt

Ander

Re: Terugblik: Wereldgelijkvormigheid verdeelt

Bericht door Ander »

Rens schreef:eufemistisch
= verzachtend, verbloemend.

Moest het zelf even opzoeken namelijk. :oops:
wim

Bericht door wim »

geledu schreef:
Hendrikus schreef:
geledu schreef:Een belijdenis verwerpen, uitstellen of weigeren, voor een broek, sportclub of een muziekvereniging , is dan niet anders als het verloochenen van Hem.
Dat zou zo zijn als die Hem alleen op die ene plaats, in dat ene kerkverband en onder die exclusieve condities te vinden was.
Maar gelukkig is Hij niet zo eenkennig als veel van Zijn onderdanen menen te moeten zijn!
De redenen zoals hierboven genoemd zijn geen reden om van kerkverband te wisselen , hoewel we in deze zaken verschil van mening kunnen hebben.
Voor mij zou dat wel een reden zijn. Een kerk die vreemde regels hanteert "op grond van de bijbel", zal de bijbel op andere plekken ook wel een beetje vervormen. Ik ben benieuwd hoeveel er van kerk zouden wisselen als men zou verbieden een grote dure auto te bezittten. Dan liggen de zaken ineens anders.
Nee, de huidige regeltjes geven juist een soort status. We kunnen zo heerlijk neerkijken op al die "eo-types" die de mond vol hebben over Jezus. Maar da's allemaal niet echt. Nee, dan wij. Geen TV, geen bioskoop, geen open internet, donkerblauwe auto, degelijk gekleed, hele noten, Heere met drie e's, statenvertaling. Dat is tenminste de ware godsdienst. Diepe eerbied straalt dat uit. Dat zijn de ware vruchten waaraan de boom herkend wordt.

Beticht me gerust van het maken van een karikatuur. Een karikatuur is juist zo treffend omdat herkenbare en unieke kenmerken uitvergroot worden.
Rens

Bericht door Rens »

wim schreef:
Voor mij zou dat wel een reden zijn. Een kerk die vreemde regels hanteert "op grond van de bijbel", zal de bijbel op andere plekken ook wel een beetje vervormen. Ik ben benieuwd hoeveel er van kerk zouden wisselen als men zou verbieden een grote dure auto te bezittten. Dan liggen de zaken ineens anders.
Nee, de huidige regeltjes geven juist een soort status. We kunnen zo heerlijk neerkijken op al die "eo-types" die de mond vol hebben over Jezus. Maar da's allemaal niet echt. Nee, dan wij. Geen TV, geen bioskoop, geen open internet, donkerblauwe auto, degelijk gekleed, hele noten, Heere met drie e's, statenvertaling. Dat is tenminste de ware godsdienst. Diepe eerbied straalt dat uit. Dat zijn de ware vruchten waaraan de boom herkend wordt.

Beticht me gerust van het maken van een karikatuur. Een karikatuur is juist zo treffend omdat herkenbare en unieke kenmerken uitvergroot worden.
Karikatuur?

Nee, niet écht,........ het benaderd de realiteit wel héél erg dicht, zeker in de zgn. Veluwe-kerken.

een treffend beeld van hoe het er hier ook aan toegaat!
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Ander

Bericht door Ander »

wim schreef:Nee, de huidige regeltjes geven juist een soort status. We kunnen zo heerlijk neerkijken op al die "eo-types" die de mond vol hebben over Jezus. Maar da's allemaal niet echt. Nee, dan wij. Geen TV, geen bioskoop, geen open internet, donkerblauwe auto, degelijk gekleed, hele noten, Heere met drie e's, statenvertaling. Dat is tenminste de ware godsdienst. Diepe eerbied straalt dat uit. Dat zijn de ware vruchten waaraan de boom herkend wordt.

Ik ga je niet betichten van het maken van een karikatuur. Jij wil te graag. Het gaat hier om wereldgelijkvormigheid en hoe je daar mee omgaat. Een bepaalde vrijheid sta ik wel voor. Maar om dan bovenstaande te gaan gillen is een dooddoener. Letterlijk en figuurlijk. Want zeker, godsdienst zonder godsvreze zijn stinkende vruchten.

Wat ik aan wil geven: als je niet in staat ben goede vruchten voort te brengen (of je daar nu mee zit of niet) dan maar niet je best doen ook? Dat is pas lijdelijkheid.
wim

Bericht door wim »

Ander schreef: Wat ik aan wil geven: als je niet in staat ben goede vruchten voort te brengen (of je daar nu mee zit of niet) dan maar niet je best doen ook? Dat is pas lijdelijkheid.
Het is juist heel makkelijk om de gewenste 'goede' vruchten voort te brengen. Je hoeft er namelijk niet voor bekeerd te zijn.
Ander

Bericht door Ander »

wim schreef: Het is juist heel makkelijk om de gewenste 'goede' vruchten voort te brengen. Je hoeft er namelijk niet voor bekeerd te zijn.
Nee, onbekeerden brengen geen goede vruchten voort. Wat versta je onder goede vruchten: vruchten vanuit het geloof. (Joh. 15)
Rens

Bericht door Rens »

Ander schreef:
wim schreef: Het is juist heel makkelijk om de gewenste 'goede' vruchten voort te brengen. Je hoeft er namelijk niet voor bekeerd te zijn.
Nee, onbekeerden brengen geen goede vruchten voort. Wat versta je onder goede vruchten: vruchten vanuit het geloof. (Joh. 15)
op die manier wordt het appels met peren vergelijken!!
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
wim

Bericht door wim »

Ander schreef:
De 'vruchten' die ik opsomde. Ik gebruik niet voor niets 'kwootjes'.
geledu

Bericht door geledu »

wim schreef:
geledu schreef:
Hendrikus schreef:
geledu schreef:Een belijdenis verwerpen, uitstellen of weigeren, voor een broek, sportclub of een muziekvereniging , is dan niet anders als het verloochenen van Hem.
Dat zou zo zijn als die Hem alleen op die ene plaats, in dat ene kerkverband en onder die exclusieve condities te vinden was.
Maar gelukkig is Hij niet zo eenkennig als veel van Zijn onderdanen menen te moeten zijn!
De redenen zoals hierboven genoemd zijn geen reden om van kerkverband te wisselen , hoewel we in deze zaken verschil van mening kunnen hebben.
Geen TV, geen bioskoop, geen open internet, donkerblauwe auto, degelijk gekleed, hele noten, Heere met drie e's, statenvertaling. .
Het is dus volgens jou om het even of we deze zaken doen of laten ?
Anders, breder geformuleerd : de onder ons gebruikelijke uiterlijke levensstijl is totaal overbodig ?
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

't is wel een verschil of het jouw keuze is of dat het een gebod is.
Ander

Bericht door Ander »

wim schreef:
De 'vruchten' die ik opsomde. Ik gebruik niet voor niets 'kwootjes'.
Geen appels en peren en ook geen kwootjes. Die vruchten kunnen zowel kwade als goede zijn, 't is maar of je ze ziet als godsdienst of als vrucht van het geloof.
wim

Bericht door wim »

geledu schreef: Anders, breder geformuleerd : de onder ons gebruikelijke uiterlijke levensstijl is totaal overbodig ?
Inderdaad. Die levensstijl is verbonden aan de bible-belt en nog een klein aantal andere plekken op de wereld.

De christenen waar ik het meest van onder de indruk ben (met zichtbare liefde tot God en de naasten, jaloersmakend), voldoen totaal niet aan de eisen die bij ons gelden.
parsifal

Bericht door parsifal »

Er is verschil tussen helemaal geen waarde hechten aan uiterlijkheden en er heel moeilijk over gaan doen of het tot wet verheffen. Als reformatorische vrouw is het waarschijnlijk Christelijker om in broek de ramen op de tweede verdieping te zemen dan in rok. Dit puur om kuisheidsredenen. Ook kan ik me voorstellen dat bij sommige opleidingen de broek veel kuiser is dan een rok. (Ik gebruik dit voorbeeld omdat ik dus iemand ken die om deze reden weleens een broek draagt en om die broek geen belijdenis mocht doen).

Het zou prettig zijn als in gesprekken naar de motieven wordt gevraagd in plaats van dat de kerkenraad een lijstje afgaat. Is er over veel zaken echt geen gesprek mogelijk. Is televisie echt altijd slecht? Kan er over het bezit hiervan niet gewoon gepraat worden en gewaarschuwd! Sommige jonge vrouwen laten soms inderdaad heel goed zien dat ze niet onaantrekkelijk zijn, soms kun je je afvragen hoe kuis het is? Maar moet er dan direct geoordeeld worden of kan er ook eens gewoon over gepraat worden, desnoods door de vrouw van de dominee of een van de ouderlingen (Op zo'n moment is het wel een gemis dat vrouwen geen officiele taak in het pastoraat hebben).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ander

Bericht door Ander »

wim schreef:
De christenen waar ik het meest van onder de indruk ben (met zichtbare liefde tot God en de naasten, jaloersmakend), voldoen totaal niet aan de eisen die bij ons gelden.
Die ken ik ook!!
Maar die zouden zich schikken aan de regels wanneer ze onder ons zouden zijn, uit zichtbare liefde tot God en de naasten, jaloersmakend. Daar ben ik van overtuigd!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ander schreef:
wim schreef:
Die ken ik ook!!
Maar die zouden zich schikken aan de regels wanneer ze onder ons zouden zijn, uit zichtbare liefde tot God en de naasten, jaloersmakend. Daar ben ik van overtuigd!
Ik ook!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie