Oorspronkelijk gepost door Unionist
Ik vraag me nog steeds af waarom ik niet gewoon de Bijbel mag lezen en geloven wat er staat en waarom ik daar reformatoren en oudvaders voor nodig heb.
Je moet idd gewoon lezen wat er in de Bijbel staat. Maar niemand kan dat uit zichzelf zuiver, met hemels licht. Ik proef soms een overschatting van ons natuurlijk verstand.
Eén van de oudvaders wijst op de geschiedenis van de tollenaar. Kijk eens naar zijn geestelijke staat
voordat er staat dat hij gerechtvaardigd af ging.
Voorts heb ik al eerder onderstaande gepost:
Uit vele passages in de Bijbel blijkt dat als de Heilige Geest zaligmakend gaat werken er een droefheid naar God komt, die een onberouwelijke bekering tot zaligheid werkt. Je ziet dit bijv. op de Pinksterdag.
Maar wat jij zegt is dat alle bekeringen die ook maar summier in de Bijbel vermeld worden een gedetailleerd verslag zouden moeten bevatten van deze bevindelijke ellendekennis. En dat beweer ik niet, noch Adrianus. De Bijbel is géén receptenboek voor het geval je dat dacht. Op de meeste plaatsen wordt de bekering slechts zéér kort aangeduid (zoals bij Lydia) of wordt één aspect belicht (zoals bij Levi). Je moet de Bijbel als geheel lezen. En als je het gehéél eens op je in laat werken, en dan ook Jeremia en Jesaja en de Psalmen etc. plus de leerstellige gedeelten van Paulus en van Jezus Zelf ("gezonden hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn), dan zul je zien dat de Geest wel een heilige orde aan houdt, en ook plaats maakt voor Jezus in het zondaarshart.