'derde weg'

Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door jacob

ga je schamen man

Als ik niet beter wist dan zou je denken dat je super naief zou zijn. MAar ieder weldenkend mens snapt dat je dat weldegelijk persoonlijk bedoelt. En als je dit ontkent dan vind ik je nog een leugenaar ook.

OK, nu je zulke grove beschuldigingen begint te uiten wil ik graag even de bewijzen zien.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik vroeg me al steeds af wat me zo bekend voorkwam in de verhalen van Adrianus en Majorca. Maar nu weet ik het: Ik lees hetzelfde bij Fisher, Harinck, Boston en de Erskines.

Die Majorca: zo'n echte Maroow-man!

Wat ik me nu afvraag, ik waarom er überhaupt een controverse is. Als we toch allemaal hetzelfde bedoelen?

Hoe zit het trouwens met jullie visie op de Auchterarder Creed, Adr en Maj? Ben ik heel benieuwd naar!!
Madtice

Bericht door Madtice »

***, ik ben ff weg geweest, maar er wordt gewoon in elk topic met een enigszins leuke discussie ruzie gemaakt door een aantal mensen. Kun je dat niet bewaren voor de mail of moet iedereen zonodig zijn eigen rechtvaardigheid 'uitstralen' op het OSW en zo elke discussie om de knoppen helpen?

Waar ging deze discussie überhaubt over? :sne

[Aangepast op 25/10/04 door OSW Moderator]
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Hier ben ik het ook niet mee oneens. Het gaat mij erom dat er misselijkmakend veel gesepareerd wordt in bepaalde kringen en door bepaalde personen. Juist in een omgeving waar men al zo bang is dat men zichzelf bedriegt. Er worden blijvend indirect voorwaarden gesteld voor het vluchtten tot Christus wat nomist ook deed. Het recht om tot Christus te gaan heeft iedereen! Niemand uitgezonderd. Daartegenover beaam ik dat een mens van nature niet wil en kan vluchtten. Als er dan eens iemand zekerheid laat schijnen is het gelijk een remonstrant. Als je het mij vraagt is onbijbels hyperseparerende gedrag (voorwaarden opleggen) een gevolg van jalouzie en hoogmoed (denk aan de landmannen) of faalangst. Het Evangelie is separerend genoeg, daar hoeven we geen halsbrekende toeren bij te gebruiken. Ellendekennis is ellendekennis. We kunnen het kruipend schreeuwend of gillend ondergaan, of op bedaarde wijze. Laat die meetstaf nou eens liggen.
Zeker als een dergelijke houding wordt gebruikt (zoniet misbruikt) om zogenaamd het forum in evenwicht te houden.
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Wat ik me nu afvraag, ik waarom er überhaupt een controverse is. Als we toch allemaal hetzelfde bedoelen?
dat vraag ik me ook af, beste Unionist. En wat ik steeds weer zie, is dat als je benadrukt, wat ook de Marrow-men benadrukten, dat in de weg van ontdekking aan zonde en schuld plaats gemaakt wordt voor Jezus, dat dan ineens de vijandschap begint te bruisen.

Waarom? De marrow-men leren het, en al de Reformatoren en Nadere-Reformatoren.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Oorspronkelijk gepost door jacob

ga je schamen man

Als ik niet beter wist dan zou je denken dat je super naief zou zijn. MAar ieder weldenkend mens snapt dat je dat weldegelijk persoonlijk bedoelt. En als je dit ontkent dan vind ik je nog een leugenaar ook.

OK, nu je zulke grove beschuldigingen begint te uiten wil ik graag even de bewijzen zien.
ik heb de bewijzen niet letterlijk kunnen vinden. Dit houdt in dat ik de beschuldiging aan het adres van orkie intrek.
Mijn excuses biedt ik niet aan. Omdat ik nog steeds vind dat door sommige waar onder orckie zo duidelijk wordt aangeven dat alles wat buiten hun straatje niks is/levensgevaarlijk is. Ik heb er grote moeite mee om mensen die iets anders denken te verdoen als heidenen. Of mensen die ver van de waarheid zijn afgedwaald. Het gaat er m.i. niet of de ware leer is beleden. Maar of je gelooft of Christus de Zaligaker is.
gerrit de 2e
Contacteer:

dat in de weg van ontdekking aan zonde en schuld plaats gemaakt wordt voor Jezus, dat dan ineens de vijandschap begint te bruisen.

Waarom? De marrow-men leren het, en al de Reformatoren en Nadere-Reformatoren.
Ja, alleen wat jij altijd maar weer als eerstbeginnend schetst, hebben de reformatoren en puriteinen het bijna altijd over het leven als zodanig in de heiligmaking, en niet over de eerste geloofsdaad.
Natuurlijk ontstaat er een leeg gat door het leven zonder God, door het zondigen ect. alvorens weer tot Christus te vluchtten.
Overigens voel ik me niet aangesproken als je bepaalde aantijgingen over vijandschap uitlaat. Het is de reguliere klacht uit bep. hoek als men niet meer naar behoren weet te antwoorden.
Majorca

Bericht door Majorca »

Het citaat dat ik plaatste van Boston gaat over het eerstbeginnende leven.

In de topic "ellende eerst" heb ik citaten van Clavijn en Luther geplaatst die ook betrekking hadden op het begin, alvorens een zondaar uitgedreven wordt tot Christus.

Er zijn hier een aantal personen die slecht op de hoogte zijn van de reformatorische theologie, maar wel menen anderen, die goed ingevoerd zijn, de oren te moeten wassen. Ze rijgen series loze uitspraken aaneen die kant noch wal raken, en komen nooit met een deugdelijke onderbouwing.

Dat verpest de discussies natuurlijk wel behoorlijk.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik vraag me nog steeds af waarom ik niet gewoon de Bijbel mag lezen en geloven wat er staat en waarom ik daar reformatoren en oudvaders voor nodig heb.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Ik vraag me nog steeds af waarom ik niet gewoon de Bijbel mag lezen en geloven wat er staat en waarom ik daar reformatoren en oudvaders voor nodig heb.
Je moet idd gewoon lezen wat er in de Bijbel staat. Maar niemand kan dat uit zichzelf zuiver, met hemels licht. Ik proef soms een overschatting van ons natuurlijk verstand.

Eén van de oudvaders wijst op de geschiedenis van de tollenaar. Kijk eens naar zijn geestelijke staat voordat er staat dat hij gerechtvaardigd af ging.

Voorts heb ik al eerder onderstaande gepost:

Uit vele passages in de Bijbel blijkt dat als de Heilige Geest zaligmakend gaat werken er een droefheid naar God komt, die een onberouwelijke bekering tot zaligheid werkt. Je ziet dit bijv. op de Pinksterdag.

Maar wat jij zegt is dat alle bekeringen die ook maar summier in de Bijbel vermeld worden een gedetailleerd verslag zouden moeten bevatten van deze bevindelijke ellendekennis. En dat beweer ik niet, noch Adrianus. De Bijbel is géén receptenboek voor het geval je dat dacht. Op de meeste plaatsen wordt de bekering slechts zéér kort aangeduid (zoals bij Lydia) of wordt één aspect belicht (zoals bij Levi). Je moet de Bijbel als geheel lezen. En als je het gehéél eens op je in laat werken, en dan ook Jeremia en Jesaja en de Psalmen etc. plus de leerstellige gedeelten van Paulus en van Jezus Zelf ("gezonden hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn), dan zul je zien dat de Geest wel een heilige orde aan houdt, en ook plaats maakt voor Jezus in het zondaarshart.
refo

Bericht door refo »

De Bijbel is dus toch een puzzelboek...
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door refo
De Bijbel is dus toch een puzzelboek...
nee hoor, de natuurlijke mens verstaat weliswaar niet de dingen die des Geestes Gods zijn, maar de Geest kan wél ons verstand verlichten.

Ik zal één dezer dagen een gedicht van Da Costa hierover plaatsen, dan weten we hoe we hier mee om dienen te gaan.
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

In 3 dagen plm. 100 reacties. Van een aantal personen. :t
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
gerrit de 2e
Contacteer:

de natuurlijke mens verstaat weliswaar niet de dingen die des Geestes Gods zijn, maar de Geest kan wél ons verstand verlichten.
Ala... Wellicht beter dan een oud-dominee of vader zoals je wil.
Plaats reactie