Dan zoek je Hem toch al?Petrus schreef:Ik kán en wil niet zonder de Heere door het leven
Ben IK het, Heere, die U verraden zal?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dat is toch wel een probleem in de tijd waarin we leven. Wij zijn zulke gevoelswezens.
De Bijbel zegd wat vertaald word in het troostboek van de Christen:
1. kennis
2. vertrouwen
De Bijbel zegd wat vertaald word in het troostboek van de Christen:
dus geloof is niet gevoelen, het is:Vr.21. Wat is een waar geloof?
Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft a, maar ook een vast vertrouwen b, hetwelk de Heilige Geest c door het Evangelie in mijn hart werkt d, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid e van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil f.
a Jak 2:19 b Heb 11:1,7 Ro 4:18-21 Ro 10:10 Eph 3:12 Heb 4:16 Jak 1:6 c Ga 5:22 Mt 16:17 2Co 4:13 Joh 6:29 Eph 2:8 Php 1:19 Han 16:14 d Ro 1:16 Ro 10:17 1Co 1:21 Han 10:44 Han 16:14 e Ro 1:17 Ga 3:11 Heb 10:10,38 Ga 2:16 f Eph 2:8 Ro 3:24 Ro 5:19 Lu 1:77,78
1. kennis
2. vertrouwen
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Miscanthus
Het gevoel moet niet een te grote rol krijgen binnen het geloofsleven. Het geloof is de locomotief, gevolgd door het verstand en daarna het gevoel.Tamarinde schreef:Ik reageer even voor petrus omdat ik achter de pc zit, maar hij zegt dat hij zich koud en leeg voelt van binnen en niet het gevóel heeft dat hij de Heere zoekt.Afgewezen schreef:Dan zoek je Hem toch al?Petrus schreef:Ik kán en wil niet zonder de Heere door het leven
Er is niks mis mee als je je koud en droog als een stoppel voelt.
Natuurlijk, we willen liever zoete gedachten hebben en gevoelige liefkozingen van de Heere ervaren, maar dat is het ware geloof niet.
Het geloof richt zich -juist in droge tijd- op God en Zijn Woord.
Mijn hulp is van de Heere alleen.
Zie op Hem, op de koperen slang en verwacht het alleen van Hem en niet van je ervaringen en gevoel.
Richt je op Gods werk voor jou in plaats van Gods werk in jou.
Zie op de gekruisigde Christus en ga alsjeblieft niet navelstaren. God is getrouw en Jezus Christus is gisteren en vandaag dezelfde.
Even gedachten ordenen:
Geloof is het voor vast en waar aannemen, in vertrouwen.
Gevoel komt pas op de laatste plaats.................
OK, maar dan het volgende:
Als iemand zijn/haar plek in wélke kerk dan ook heeft gevonden, dan is het niet omdat men alleen de prediking aldaar voor waar aanneemt in vertrouwen, maar zeker ook, en vrijwel in gelijke mate, omdat men zich dáár, in die specifieke kerk, thuis VOELT.
Daarnaast, waar staat "bevindelijk" voor? Juist, het gevoelsmatig beleven dát......en vul zelf maar verder in.
Steeds weerkerend thema is dus "het gevoelen" van de waarheid van Gods woord, Zijn werk met jou, je plaats in je eigen kerk, en ga nog maar even door.
Maar als ik onder de prediking zit, is er wél een sterke bevinding die uitgaat van die prediking, máár.......het beklijft niet. Als ik weer thuis ben, vloeit dat "bevinden", die uitging van de prediking, snel weg.
En van het min of meer bekende "geloven op maandag" (wie kent die uitdrukking?) komt al helemáál niks terecht.
Daarnaast, om het maar even lekker gecompliceerd te maken: ik merk steeds weer dat ik nog stééds, en in aanzienlijke mate, katholiek denk, althans in die traditie.
Het "geloofsbevinden" dat ik kén vanuit de RK, heb ik in de GerGem nog niet meegemaakt. Ook het "bevinden van mijn bekering" en "het bevinden van de vergeving van de zonden" die ik in de RK heb mogen meemaken, is binnen de GerGem nog niet geweest.
Als iemand zijn/haar plek in wélke kerk dan ook heeft gevonden, dan is het niet omdat men alleen de prediking aldaar voor waar aanneemt in vertrouwen, maar zeker ook, en vrijwel in gelijke mate, omdat men zich dáár, in die specifieke kerk, thuis VOELT.
Daarnaast, waar staat "bevindelijk" voor? Juist, het gevoelsmatig beleven dát......en vul zelf maar verder in.
Steeds weerkerend thema is dus "het gevoelen" van de waarheid van Gods woord, Zijn werk met jou, je plaats in je eigen kerk, en ga nog maar even door.
Maar als ik onder de prediking zit, is er wél een sterke bevinding die uitgaat van die prediking, máár.......het beklijft niet. Als ik weer thuis ben, vloeit dat "bevinden", die uitging van de prediking, snel weg.
En van het min of meer bekende "geloven op maandag" (wie kent die uitdrukking?) komt al helemáál niks terecht.
Daarnaast, om het maar even lekker gecompliceerd te maken: ik merk steeds weer dat ik nog stééds, en in aanzienlijke mate, katholiek denk, althans in die traditie.
Het "geloofsbevinden" dat ik kén vanuit de RK, heb ik in de GerGem nog niet meegemaakt. Ook het "bevinden van mijn bekering" en "het bevinden van de vergeving van de zonden" die ik in de RK heb mogen meemaken, is binnen de GerGem nog niet geweest.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Wil hier graag even laten weten dat ik Geledu verkeerd begrepen hebt, en dat hij niet het hart van anderen oordeeld, maar alleen oproept tot zelfonderzoek.
Dat moeten wij ook doen, vooral voordat wij Heilig Avondmaal vieren.
Dat moeten wij ook doen, vooral voordat wij Heilig Avondmaal vieren.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dat is het em nu juist. De bevinding is vliegelijk, omdat het gevoel is. Dat is m.i. het grote probleem met bevindelijk preken. Bij ons wordt exegetisch gepreekt, met Christus centraal.Petrus schreef:Even gedachten ordenen:
Alleen op God betrouwen, niet op de bevinding.
- Miscanthus
Geheel mee eens.Bert Mulder schreef: De bevinding is vliegelijk, omdat het gevoel is. Dat is m.i. het grote probleem met bevindelijk preken. Bij ons wordt exegetisch gepreekt, met Christus centraal.
Met een goede exegese en Christusprediking beklijft het Woord en kun je er de week mee door.
Christus maakt het hart week of het gaat sneller kloppen als het over Hem gaat en al helemaal als je Hem hoort spreken.
Vraag is natuurlijk wel wat we precies verstaan onder bevinding en een bevindelijke preek. is de dominee dan emotioneel en gunnend of proeven we iets van Gods opzoekende zondaarsliefde in Christus?
Bevinding is natuurlijk niet alleen gevoel.Miscanthus schreef:Geheel mee eens.Bert Mulder schreef: De bevinding is vliegelijk, omdat het gevoel is. Dat is m.i. het grote probleem met bevindelijk preken. Bij ons wordt exegetisch gepreekt, met Christus centraal.
Met een goede exegese en Christusprediking beklijft het Woord en kun je er de week mee door.
Christus maakt het hart week of het gaat sneller kloppen als het over Hem gaat en al helemaal als je Hem hoort spreken.
Vraag is natuurlijk wel wat we precies verstaan onder bevinding en een bevindelijke preek. is de dominee dan emotioneel en gunnend of proeven we iets van Gods opzoekende zondaarsliefde in Christus?
Moet juist ook gepredikt worden.
Ook de kenmerken horen daarbij, Jezus heeft ze zelf ook gegeven in de bergrede !!
- Miscanthus
Hoewel ik je denk ik niet helemaal begrijp, zal ik toch een antwoord proberen tegeven.Miscanthus schreef:Bert en ik zeggen dat dat het niet is. Jij zegt dat het meer is dan alleen gevoel. wat is het dan meer dan gevoel(-igheden)?. Wat moet er dan nog meer gepreekt worden dan er staat?geledu schreef:Bevinding is natuurlijk niet alleen gevoel.
Er moet worden gepredikt hoe het praktisch vorm krijgt in een mensen leven , wat de kenmerken van genade z\ijn, wat je ervaart als Christus in je leven komt.
Hoe God Zijn volk zaligmaakt.
Dat zijn bevindelijke zaken die een plaats moeten krijgen binnen de prediking.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dat het praktische applicatie heeft, ja zeker. Niet een dode orthodoxie, dat kan ook niet. Het moet levend zijn.
- Miscanthus
Kunnen wedergeboren gemeenteleden dat niet veel beter zelf vertellen (getuigen) dan? Anders krijg je zo'n model waar iedereen zich dan in zou moeten vinden.....geledu schreef:Hoewel ik je denk ik niet helemaal begrijp, zal ik toch een antwoord proberen tegeven.Miscanthus schreef:Bert en ik zeggen dat dat het niet is. Jij zegt dat het meer is dan alleen gevoel. wat is het dan meer dan gevoel(-igheden)?. Wat moet er dan nog meer gepreekt worden dan er staat?geledu schreef:Bevinding is natuurlijk niet alleen gevoel.
Er moet worden gepredikt hoe het praktisch vorm krijgt in een mensen leven , wat de kenmerken van genade z\ijn, wat je ervaart als Christus in je leven komt.
Voor een model moeten we idd uitkijken, maar het is wel een feit dat de wegen in de prediking thuis horen.Miscanthus schreef:Kunnen wedergeboren gemeenteleden dat niet veel beter zelf vertellen (getuigen) dan? Anders krijg je zo'n model waar iedereen zich dan in zou moeten vinden.....geledu schreef:Hoewel ik je denk ik niet helemaal begrijp, zal ik toch een antwoord proberen tegeven.Miscanthus schreef:Bert en ik zeggen dat dat het niet is. Jij zegt dat het meer is dan alleen gevoel. wat is het dan meer dan gevoel(-igheden)?. Wat moet er dan nog meer gepreekt worden dan er staat?geledu schreef:Bevinding is natuurlijk niet alleen gevoel.
Gods volk mag wel eens verblijd worden als "van de daken gepredikt wordt, wat ze in hun hart geleerd hebben"
Maar het is inderdaad wel noodzakelijk dat de veelkleurige werking van Gods Geest aan bod komt.
Hoewel er altijd zaken zijn die herkenning oproepen.