Waar heb je dat eerste in mijn teksten gevonden? Ik heb het nog eens doorgelezen en ik kan niet vinden waar je dat uit zou kunnen afleiden, behalve dan dat er gisteren ook iemand anders was die zoiets begreep.
De bijbelse noties die ik noemde, hebben inderdaad op heel je leven betrekking en ik vond de argumentatie van C&G daar tamelijk haaks op staan. Dat heb ik onderbouwd, maar ik heb zeker niet gezegd dat een (kring)verjaardag de enige manier is om deze bijbelse noties te honoreren.
Het niet willen vieren van een verjaardag zou heel goed wel in strijd kunnen zijn met bijbelse noties, maar dat ligt helemaal aan de afwegingen die iemand daarbij maakt.
Wat betreft dat laatste: dat zou een discussie apart zijn. Zouden er onderwerpen zijn waar de Bijbel weinig over zegt? Dat vraag ik mij af. Wel in rechtstreekse zin, natuurlijk, omdat de omstandigheden veranderen.
Christine & Gerjanne
-
Gemeentelid
Re: Christine & Gerjanne
DDD: je zegt idd niet rechtstreeks dat verjaardagen een Bijbelse opdracht zijn. Maar je noemt wel uitdrukkelijk een aantal Bijbelse noties die je in verband brengt met het vieren van verjaardagen. Daarnaast vraag je je af hoe het wel of niet houden van verjaardagen zich verhouden tot die Bijbelse noties. Daardoor lijk je wel iets te suggereren. Maar goed.
Het andere onderwerp zou idd eens een apart topic waard kunnen zijn. Ik denk namelijk dat er heel veel is waar de Bijbel weinig over zegt. Er zijn mijns inziens genoeg historisch gegroeide en culturele gewoonten of instellingen ( verschillen per land/omgeving: zo heb je in sommige kringen waar men eerder de naamdag viert dan de verjaardag) waar de Bijbel geen uitspraak over doet. Niet anders dan de morele wet: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf. En de uitwerking daarvan in het NT.
Voorbeeld: ik ben geen fan van ons koningshuis. Vindt het maar een raar iets. Van mij zou het dan ook mogen verdwijnen. Mij is verweten dat dit een onchristelijk standpunt zou zijn. Ik zou niet weten waarom, nergens in de Bijbel wordt namelijk gesteld dat Nederland een koninshuis moet hebben. Het wil natuurlijk niet zeggen dat ik de overheid niet respecteer zoals die nu ons gegeven is, dat is namelijk mijn Bijbelse opdracht. Maar stel: ik zou in de politiek gaan, dan zou ik prima voor een wet kunnen stemmen om het koningshuis af te schaffen. De houding is dus Bijbels: respecteer je overheid, maar de concrete invulling met koning, premier of president of wat dan ook is mijns inziens vrij.
Zo denk ik dus dat er genoeg zaken te bedenken zijn waarbij de Bijbel niets tot weinig zegt.
Het andere onderwerp zou idd eens een apart topic waard kunnen zijn. Ik denk namelijk dat er heel veel is waar de Bijbel weinig over zegt. Er zijn mijns inziens genoeg historisch gegroeide en culturele gewoonten of instellingen ( verschillen per land/omgeving: zo heb je in sommige kringen waar men eerder de naamdag viert dan de verjaardag) waar de Bijbel geen uitspraak over doet. Niet anders dan de morele wet: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf. En de uitwerking daarvan in het NT.
Voorbeeld: ik ben geen fan van ons koningshuis. Vindt het maar een raar iets. Van mij zou het dan ook mogen verdwijnen. Mij is verweten dat dit een onchristelijk standpunt zou zijn. Ik zou niet weten waarom, nergens in de Bijbel wordt namelijk gesteld dat Nederland een koninshuis moet hebben. Het wil natuurlijk niet zeggen dat ik de overheid niet respecteer zoals die nu ons gegeven is, dat is namelijk mijn Bijbelse opdracht. Maar stel: ik zou in de politiek gaan, dan zou ik prima voor een wet kunnen stemmen om het koningshuis af te schaffen. De houding is dus Bijbels: respecteer je overheid, maar de concrete invulling met koning, premier of president of wat dan ook is mijns inziens vrij.
Zo denk ik dus dat er genoeg zaken te bedenken zijn waarbij de Bijbel niets tot weinig zegt.
Ik heb bedoeld te zeggen dat het ontlopen van verjaardagen op de manier waarop daar in deze podcast over gesproken werd, mijns inziens zich niet zo goed verhoudt met christelijke basisprincipes.Gemeentelid schreef: ↑Gisteren, 19:49 DDD: je zegt idd niet rechtstreeks dat verjaardagen een Bijbelse opdracht zijn. Maar je noemt wel uitdrukkelijk een aantal Bijbelse noties die je in verband brengt met het vieren van verjaardagen. Daarnaast vraag je je af hoe het wel of niet houden van verjaardagen zich verhouden tot die Bijbelse noties. Daardoor lijk je wel iets te suggereren. Maar goed.
Maar daarmee heb ik geen conclusie getrokken voor ieder individueel geval.
In de meeste gevallen vind ik de bijbelse noties wat nadrukkelijker in de podcast naar voren komen, in ieder geval.
De stelling dat de Bijbel hier weinig over zegt, vind ik biblicistisch. Je hoeft gewoonten en voorschriften uit de bijbeltijd niet één op één over te nemen, maar je moet kijken wat daarmee in onze cultuur gezegd wordt. Dat zou in theorie zelfs het tegenovergestelde kunnen zijn, vind ik, maar daarover is niet iedereen het eens.
Ook over het besturen van het land zegt de Bijbel van alles en nog wat. Maar inderdaad, dan kun je nog steeds republikein zijn.
-
Gemeentelid
Dat het biblicistisch zou zijn ben ik dus niet met je eens. Los daarvan dat mijns inziens we wel wat meer biblicistisch zouden mogen zijn, maar goed.DDD schreef: ↑Gisteren, 20:12Ik heb bedoeld te zeggen dat het ontlopen van verjaardagen op de manier waarop daar in deze podcast over gesproken werd, mijns inziens zich niet zo goed verhoudt met christelijke basisprincipes.Gemeentelid schreef: ↑Gisteren, 19:49 DDD: je zegt idd niet rechtstreeks dat verjaardagen een Bijbelse opdracht zijn. Maar je noemt wel uitdrukkelijk een aantal Bijbelse noties die je in verband brengt met het vieren van verjaardagen. Daarnaast vraag je je af hoe het wel of niet houden van verjaardagen zich verhouden tot die Bijbelse noties. Daardoor lijk je wel iets te suggereren. Maar goed.
Maar daarmee heb ik geen conclusie getrokken voor ieder individueel geval.
In de meeste gevallen vind ik de bijbelse noties wat nadrukkelijker in de podcast naar voren komen, in ieder geval.
De stelling dat de Bijbel hier weinig over zegt, vind ik biblicistisch. Je hoeft gewoonten en voorschriften uit de bijbeltijd niet één op één over te nemen, maar je moet kijken wat daarmee in onze cultuur gezegd wordt. Dat zou in theorie zelfs het tegenovergestelde kunnen zijn, vind ik, maar daarover is niet iedereen het eens.
Ook over het besturen van het land zegt de Bijbel van alles en nog wat. Maar inderdaad, dan kun je nog steeds republikein zijn.
Punt is wat mij betreft dat je dus anders heel erg kan gaan invullen, je kan dan allerlei Bijbelse zaken erbij gaan halen bij wat voor gewoonte of instelling dan ook. Zelfs heel plaatselijk kunnen er allerlei gebruiken zijn die je dan als het ware met een beroep op de Bijbel kan gaan zitten verdedigen en daarmee dus ook best over een andermans geweten gaan zitten heersen ( hoe onbedoeld misschien ook). Met betrekking tot verjaardagen bijvoorbeeld: dat vieren we in de huidige vorm volgens mij pas sinds een paar honderd jaar. Het is dan ook niet anders dan iets cultureels van onze landen om dit zo te doen, daar zou je mijns inziens dan erg voorzichtig mee moeten zijn om dan een beroep op de Bijbel te doen.
Ik zou er dan ook voor pleiten om gewoon te erkennen dat er veel gebruiken en instellingen zijn die vooral historisch/ cultureel bepaad zijn en dat je daarbinnen dus een grote vrijheid als christen hebt om iets wel of niet te doen. Helemaal in lijn met de vrijheid zoals die ook door Paulus beschreven wordt. Besef eens bijvoorbeeld dat hij zegt dat hij voor de Joden een jood is, voor de Grieken is hij een Griek, enz. Hij kan dus in rustig geweten zich heel anders gedragen en heel andere gebruiken houden bij de ene groep ten op zichte van de andere groep. Terwijl hij zelf Jood was kon hij zich blijkbaar gedragen als een heiden! Nu deed hij dat ten dienste van het Koninkrijk, maar die gewetensruimte is er dus wel degelijk.
Als we het dan over een Bijbelse notie hebben dan is denk ik die gewetensvrijheid die we hebben met allerlei culturele gebruiken denk ik wel een hele sterke. Daar hoeven mijns inziens dan ook geen hele doordachte Bijbelse argumenten voor te zijn om iets wel of niet te doen, simpelweg omdat de Bijbel daar zelf heel erg terughoudend in is.
Wat mij betreft, speel je dingen tegen elkaar uit die elkaar niet uitsluiten.
Er zijn allerlei culturele gewoonten die het christenen vrijstaat om wel of niet te volgen, en die als zodanig niet goed of slecht zijn. Daar geldt ten eerste wel de kanttekening bij dat Paulus zelf wél ingaat tegen het bewust afwijken van wat in de maatschappij als fatsoenlijk wordt ervaren, zie de hoofddekseldiscussie.
Maar los daarvan: de argumenten om iets wel of niet te doen, daar is de Bijbel wél heel duidelijk over. Alles moet tot eer van God. En ik ben dus van mening dat die argumenten niet tot eer van God waren, maar juist in strijd met een aantal christelijke basisprincipes.
Dan doet het er dus ook helemaal niet toe dat met dezelfde basisprincipes ook heel andere vormen gekozen kunnen worden, want dat is helemaal mijn punt van kritiek niet.
Er zijn allerlei culturele gewoonten die het christenen vrijstaat om wel of niet te volgen, en die als zodanig niet goed of slecht zijn. Daar geldt ten eerste wel de kanttekening bij dat Paulus zelf wél ingaat tegen het bewust afwijken van wat in de maatschappij als fatsoenlijk wordt ervaren, zie de hoofddekseldiscussie.
Maar los daarvan: de argumenten om iets wel of niet te doen, daar is de Bijbel wél heel duidelijk over. Alles moet tot eer van God. En ik ben dus van mening dat die argumenten niet tot eer van God waren, maar juist in strijd met een aantal christelijke basisprincipes.
Dan doet het er dus ook helemaal niet toe dat met dezelfde basisprincipes ook heel andere vormen gekozen kunnen worden, want dat is helemaal mijn punt van kritiek niet.
Mee eens. Dat heb ik een paar pagina’s terug ook al weergegeven. Datzelfde geldt ook over hun podcast over gastvrijheid.