Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Tiberius
Administrator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

pierre27 schreef:
Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Knippen is onzin.
Ad stelt een eerlijke vraag, ik geef een eerlijk antwoord. Dat kan enigszins herkenbaar zijn, maar anders vraagt men toch naar concrete zaken. Dat doe je zelf ook altijd.
Als we hier met elkaar over willen spreken, moet dat ook in alle duidelijkheid en respect kunnen. Met vaagheid is niemand gebaat, want dan komen er weer opmerkingen dat het niet te verifiëren is.
Juist ja. Deze post zal ik archiveren. Die komt later dan vast ook nog eens van pas in mijn situatie.

Hopelijk is @Ad het niet met jou eens.
Maar goed, even los van personen en zegen en dergelijke.

Hoe vind jij het als een predikant 2x vlak achter elkaar een gemeente verwoest en vervolgens toch gewoon door mag gaan naar de volgende gemeente? Dat kan toch niet?
Dan is er toch wel iets grondig mis in het controlesysteem van meerdere vergaderingen?
En dan is het toch ook wel een beetje vreemd als mensen verwonderd vragen: waarom loopt iedereen weg?
Of niet soms?
Bijzonder ook wel dat mensen bij de betreffende predikant dan komen in plaats van weglopen...
Wellicht spijtoptanten van de vorige gemeenten. :)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:Ik zie nu wat reacties: Het proces start met persoonlijke nood. Er wordt onderzocht of de prediking is naar Gods Woord en men bemerkt dat de prediking niet altijd is naar Gods Woord. Er worden dus dwalingen verkondigd. Zijn die dwalingen nieuw? Hoe was het toen je belijdenis deed? Waren die dwalingen er toen niet? En toen er kinderen ten doop gehouden werden? Waren die dwalingen er toen ook niet?

Wanneer is iets trouwens een dwaling?
Het vetgedrukte - inclusief het woordje dus - zal je mij niet zo gauw horen zeggen.
Ik zou eerder zeggen: een sterke verschraling. Dat is het geval als de prediking niet geheel Gods Woord is. Of als het niet echt een preek maar een gemoedelijk praatje is met een aaneenrijging van teksten.
Of een verkeerde opvatting van het verbond, dat komt ook voor.
Met zulke dingen kan de preek mensen verhinderen om in te gaan.
gallio

Bericht door gallio »

Bovendien: de huidige gemeente van betreffende predikant is nog nooit zo groot geweest en het kerkje is zelfs te klein aan het worden.
Over hoeveel groei heb je het eigenlijk?

Minder dan 10 personen? Als die predikant zelf een flink gezin heeft en er zijn ondertussen wat kinderen geboren dan zit je al aan dat aantal.

Of denk je aan iets in de buurt van 50 - 100 personen. Dan is het wat anders natuurlijk.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

gallio schreef:
Bovendien: de huidige gemeente van betreffende predikant is nog nooit zo groot geweest en het kerkje is zelfs te klein aan het worden.

Minder dan 10 personen? Als die predikant zelf een flink gezin heeft en er zijn ondertussen wat kinderen geboren dan zit je al aan dat aantal.

Of denk je aan iets in de buurt van 50 - 100 personen. Dan is het wat anders natuurlijk.
Ik vind het niet fijn dat hier weer een individuele predikant/gemeente wordt besproken. Volgens mij moeten we dat gewoon niet doen.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

HersteldHervormd schreef:
Piet Puk schreef:
Ad Anker schreef:
Hoe zorg je ervoor dat je het kerkverband niet hoeft te verlaten?
Door het aan de Heere voor te leggen of je deze weg mag gaan. En ik geloof zeker dat de Heere hierin antwoord geeft
Sorry, maar ik denk dat dat te simpel is. Je hebt wel gelijk, maar ik mis in je antwoord de eigen verantwoordelijkheid.
Ik heb je gemaild(PB)
gallio

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door gallio »

KB_ schreef:Ook aan de overzijde van de ocean verdwijnen er de laatste twee jaar opeens veel meer jongere. Meeste of hen gaan ook naar de HRC (te vergelijken met HHK) of FRC (CGK BewHetPand). Ik verwacht niet dat the NRC nog groeit dit jaar en dan reken ik de scheuring in Kalamazoo nog niet mee. De prediking spreekt jongere gewoon niet meer aan!! En andere net zo schriftuurlijke kerken lukt het wel terwijl ze aan de kern niets afdoen hoor
Als ik de aantallen zie van kinderen die ieder jaar gedoopt worden en de jongeren die belijdenis afleggen schat ik dat de helft afgehaakt is of vertrokken is voor dat ze 25 zijn. Dat is schokkend!
gallio

Bericht door gallio »

Ad Anker schreef:
gallio schreef:

Ik vind het niet fijn dat hier weer een individuele predikant/gemeente wordt besproken. Volgens mij moeten we dat gewoon niet doen.
Niet mijn bedoeling. Ik wil er alleen op wijzen dat de groei waar G-G-L het over heeft misschien wel relatief klein is.
GGotK

Bericht door GGotK »

Hoe kan het dat er kinderen van God zijn die wel voedsel voor hun ziel krijgen tijdens de prediking in een gemeente en andere kinderen van God onder dezelfde prediking geen voedsel krijgen en die gemeente verlaten?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GGotK schreef:Hoe kan het dat er kinderen van God zijn die wel voedsel voor hun ziel krijgen tijdens de prediking in een gemeente en andere kinderen van God onder dezelfde prediking geen voedsel krijgen en die gemeente verlaten?
Is dat ook daadwerkelijk zo?
refo

Bericht door refo »

GGotK schreef:Hoe kan het dat er kinderen van God zijn die wel voedsel voor hun ziel krijgen tijdens de prediking in een gemeente en andere kinderen van God onder dezelfde prediking geen voedsel krijgen en die gemeente verlaten?
Wat is 'voedsel voor de ziel'? Ik heb gemerkt dat er mensen zijn die graag hun leven verklaard zien (wat dat moge betekenen), maar anderen verfoeien dat, omdat dan de mens centraal komt.
Het is net als met natuurlijk voedsel. Soms is het niet voedzaam, maar voorziet het wel in een behoefte.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Piet Puk schreef:
Piet Puk schreef:
Ad Anker schreef:
Hoe zorg je ervoor dat je het kerkverband niet hoeft te verlaten?
Door het aan de Heere voor te leggen of je deze weg mag gaan. En ik geloof zeker dat de Heere hierin antwoord geeft
Sorry, maar ik denk dat dat te simpel is. Je hebt wel gelijk, maar ik mis in je antwoord de eigen verantwoordelijkheid.
Ik heb je gemaild(PB)
Komt niet binnen
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Ja dat vind ik dus ook altijd een hele lastige vraag. Ik heb er geen antwoord op.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Piet Puk schreef:
Piet Puk schreef:
Ik heb je gemaild(PB)
Komt niet binnen
Oké, ik heb hierin een voorval uit mijn persoonlijk leven verwoord, waarom ik dit antwoord gaf en er ook zeker van overtuigd ben dat de Heere antwoord. En natuurlijk heb je daarin een verantwoordelijkheid door het bespreekbaar te maken. Maar als dat uiteindelijk niets oplost?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
Is dat ook daadwerkelijk zo?
Jazeker. Ik ken minstens 10 voorbeelden.
Ararat

Bericht door Ararat »

Laten wij de onderlinge bijeenkomst niet nalaten, zoals het bij sommigen de gewoonte is,
Deze tekst (Hebreeën 10:25) werd in coronatijd nogal eens half geciteerd. Het andere deel van dat vers is:
maar elkaar aansporen, en dat zoveel te meer als u de grote dag ziet naderen.
Ik houd mezelf en jullie voor: Hoe doen we dat? Zien we om naar de mensen die we (denken te) missen? Praten we óver hen, oordelen we? Of hebben we ze lief en praten we met hen? En als we met hen spreken, luisteren we dan ook oprecht? En wat doen we met de dingen die we horen? Gelijk in de verdediging, weerleggen?
Denk nú aan een concreet persoon ga in gebed en neem contact op. Vooral in grote gemeenten is men samen eenzaam.
Plaats reactie