PrekenWeb
Op mijn werk werd een boekje te koop aangeboden met preken over Hizkia van Ds. A. Schot.
Niemand vroeg zich af of dit niet teveeel eer was voor Ds. Schot, zo'n boekje met alleen preken van hem.
Niemand vroeg: Waarom staan deze preken niet gewoon tussen de andere preken in series als Uit de schat des Woords of Een zaaier ging uit...?
Nog nooit heb ik kritiek gehoord op het feit dat er een heel jaar lang Catechismuspreken van één dominee in een gemeente gelezen werd.
Dus waarom ineens wel als het om een website gaat?
Niemand vroeg zich af of dit niet teveeel eer was voor Ds. Schot, zo'n boekje met alleen preken van hem.
Niemand vroeg: Waarom staan deze preken niet gewoon tussen de andere preken in series als Uit de schat des Woords of Een zaaier ging uit...?
Nog nooit heb ik kritiek gehoord op het feit dat er een heel jaar lang Catechismuspreken van één dominee in een gemeente gelezen werd.
Dus waarom ineens wel als het om een website gaat?
Ze lezen zeker mee maar reageren niet zo vaak. Ik verwacht ook dat positieve kritiek -voor zover mogelijk- meegenomen zal worden in de website.Oorspronkelijk gepost door LecramDenk je dat of weet je dat?Oorspronkelijk gepost door JaGiIk denk van wel...Oorspronkelijk gepost door Lecram
Overigens denk ik dat je de initiatiefnemers van de ds. Huisman site niet bereikt met reacties op OSW. Die lezen nl. ws. niet mee.
Re: PrekenWeb
Dit stond van de week in het RD
Of zie ik dit verkeerd?
Toen ik dit zo las, kwam bij mij de gedacht op dat Den Hertog de huidige tijd niet begrijpt. Er is op media/ict gebied binnen no-time veel veranderd. Maar als je dit zo neerzet, dan maak je toch een onterecht verwijt en laat je zien dat je niet weet hoe je moet anticiperen op de wensen van de consumenten in de reformatorische gezindte?Den Hertog ziet op zijn beurt een gestage teruggang bij prekenboeken. „We hebben concurrentie van bijvoorbeeld PrekenWeb. Mensen downloaden tegenwoordig een preek, naar eigen smaak, keus en selectie.”
Of zie ik dit verkeerd?
Het werd hoog tijd dat die vele prekenbundels van huidige predikanten die soms net in het ambt staan niet meer uitgegeven worden.Auto schreef:Dit stond van de week in het RD
Toen ik dit zo las, kwam bij mij de gedacht op dat Den Hertog de huidige tijd niet begrijpt. Er is op media/ict gebied binnen no-time veel veranderd. Maar als je dit zo neerzet, dan maak je toch een onterecht verwijt en laat je zien dat je niet weet hoe je moet anticiperen op de wensen van de consumenten in de reformatorische gezindte?Den Hertog ziet op zijn beurt een gestage teruggang bij prekenboeken. „We hebben concurrentie van bijvoorbeeld PrekenWeb. Mensen downloaden tegenwoordig een preek, naar eigen smaak, keus en selectie.”
Of zie ik dit verkeerd?
Laat den Hertog zich maar richten op de vele schatten uit vorige eeuwen. Ik heb een tijdje geleden bij deze uitgeverij mijn verlanglijstje ingediend. Kijken wat er van komt.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman schreef: Laat den Hertog zich maar richten op de vele schatten uit vorige eeuwen. Ik heb een tijdje geleden bij deze uitgeverij mijn verlanglijstje ingediend. Kijken wat er van komt.

Is het niet een neutrale constatering dan? Ik begrijp überhaupt niet zo goed dat er nog prekenboeken worden uitgegeven.Auto schreef:Dit stond van de week in het RD
Of zie ik dit verkeerd?
Het naar eigen keus, eigen smaak etc. is een serieus gevaar maar uiteraard niet veroorzaakt door de opkomst van de nieuwe media. Dat bestond eerder ook. Wel is het nog eenvoudiger, ook door zoekfuncties etc. om een eigen wereld en een eigen beeld te creeren.
Wat ook op dit forum wel blijkt, o.a. lukt het prima om b.v. de erskines door selectief te citeren t.o.v b.v. de GGiN te zetten.
Wat ook op dit forum wel blijkt, o.a. lukt het prima om b.v. de erskines door selectief te citeren t.o.v b.v. de GGiN te zetten.
Prekenboeken uit het verleden zijn nog steeds de moeite waard. Ben nog altijd dankbaar dat ik bundels heb mogen lezen met preken van Kohlbrugge,Watson,Spurgeon,Edwards,Flavel,Boston,gebr.Erskine,Hellenbroek,Smijtegeld enz. enz.DDD schreef:Is het niet een neutrale constatering dan? Ik begrijp überhaupt niet zo goed dat er nog prekenboeken worden uitgegeven.Auto schreef:Dit stond van de week in het RD
Of zie ik dit verkeerd?
Ik heb het altijd wat hoogmoedig gevonden van predikanten die nog geen 5 jaar in het ambt stonden en dan al zulke bundels publiceerden. Vooral in de GG zie je dit fenomeen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Johann Gottfried Walther
De Erskines bestreden meerdere zaken die in de GG in Ned geleerd worden dus zo vreemd is dat niet.Wim Anker schreef:Het naar eigen keus, eigen smaak etc. is een serieus gevaar maar uiteraard niet veroorzaakt door de opkomst van de nieuwe media. Dat bestond eerder ook. Wel is het nog eenvoudiger, ook door zoekfuncties etc. om een eigen wereld en een eigen beeld te creeren.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Dan leest men i.i.g. DWS niet, want daarin staan gewoon stukken van de Erskines.Wim Anker schreef:Het naar eigen keus, eigen smaak etc. is een serieus gevaar maar uiteraard niet veroorzaakt door de opkomst van de nieuwe media. Dat bestond eerder ook. Wel is het nog eenvoudiger, ook door zoekfuncties etc. om een eigen wereld en een eigen beeld te creeren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)