Wilhelm schreef:Tiberius schreef:Afgewezen schreef:Tiberius schreef:Ik ageer tegen precies het tegenovergestelde, namelijk tegen mensen (niet jij!) die op een subtiele wijze een andere bekeringsweg proberen voor te suggereren bij de herders. Men stelt dan, dat de herders kennelijk zonder ellendekennis tot Christus kwamen. Maar dat staat evenmin in dat tekstgedeelte en is bovendien in strijd met wat de rest van Gods Woord ons leert.
De herders waren al tot Christus gekomen, nl. als OT gelovigen. Dat zij nu lichamelijk naar Christus gaan, doen ze dan ook door het geloof.
Ik zie maar niet in wat dat nu met de drie stukken te maken heeft, of het moest zijn dat een gelovige daar zijn gehele leven nog mee te maken heeft. Maar dat bedoelen jullie hier niet.
Probleem is (wat ik eerder al typte), dat er mensen zijn, die een zogenaamde herders-bekering voor willen staan; zonder bevindelijke ellendekennis.
Maar volgens mij is dat in dit topic niet aan de orde geweest.
Als het goed is belijd een ieder op dit forum dat een waarachtige bekering bestaat uit drie stukken.
Maar soms lijkt het wel in reacties van sommigen dat zij denken dat het merendeel dat hier ontkent.
Dat is hier wel degelijk aan de orde geweest. Daarom is het ook zo'n issue aan het worden. Ik heb het volgende voorbeeld gegeven:
Het is niet toegestaan om door het rode licht te rijden met de lesauto ook al hebben we het vandaag specifieker over de maximumsnelheid en heeft de instructeur het rode licht niet speciek genoemd bij deze les. Theoloog komt dan met een heel verhaal over manieren van Bijbellezen, maar het enige wat ik heb gesteld is dat de kadering wordt gesteld door de belijdenisgeschriften. Elke schriftuitleg dient dient
binnen deze kadering te blijven. Als men vindt dat deze kadering onjuist is of te eng dan hebben we een discussie over de belijdenisgeschriften, niet over tekstuitleg. Toch wordt hier telkenmale gesuggereerd "Het staat er niet, dus we
weten het niet. We
weten het echter wel. Net zogoed als dat de leerling weet dat door rood rijden niet mag. Als de leerling nu suggereert dat door rood rijden wel mag met de opmerking: 'Ik weet het niet, want in deze les is het niet gezegd" dan zou ik me als instructeur wel achter de oren krabben. Want waarom zou zo'n opmerking gemaakt worden? (n.b. de visie van Afgewezen kan m.i. ook wel, alleen begrijpt ze weer eens niet waar het werkelijke verschil zich afspeelt, geeft degenen die stiekum de ellendekennis bagetelliseren de schijn van legitimiteit en bezorgt de degenen die daar tegen ageren meer last dan hulp, door hier zo te reageren. (zie laatste posting van Afgewezen) En dan is het idd helaas noodzakelijk om telkenmale de te benadrukken dat de tris ellende, verlossing, dankbaarheid volluit Bijbels is. Want blijkbaar wordt elke tekst waarin deze 3 stukken niet expliciet worden genoemd aangegrepen om deze kadering ter discussie te stelllen.
Ik vind het nogal naief dat Wilhelm dit nu - zoals ook Tiberius al aangaf - zo stelt. Lees idd de eerste topics.
En of de geschiedenis van de herders nu volledig "vleselijk" wordt gelezen of "typologisch" of weet ik veel wat, voor eigen hart en leven zal men iets van deze 3 stukken moeten kennen. Of de herders nu figuranten waren in het verhaal van de geboorte van Christus en enkel fungeerden als publiek bij de engelenzang, of dat hun persoonlijk bij de engelenzang de verlossing is geopenbaard, of dat ze al op de OT manier (zoals een Simeon) kennis hadden aan de komende Messias doet er daarmee niet toe. De geschiedenis mag in ieder geval niet worden gebruikt om een wedergeboorte van 2 stukken te bepleiten.
Het benadrukken van de 3 stukken is derhalve geen liefhebberij maar dringende noodzaak om allerlei dwalingen de kop in te drukken. Me dunkt dat vele dominee's inderdaad veel liever de liefde van God zouden prediken als er niet zoveel mensen misbruik daarvan zouden maken.