Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Augustienus

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Augustienus »

GerefGemeente-lid schreef:
Gerson schreef:2 Corinthe 6:4
Wij geven geen aanstoot in enig ding,
opdat de bediening niet gelasterd worde.

Zie ook de kantekeningen bij dit vers:
... hetwelk placht te geschieden wanneer het leven der dienaren van het Woord met hun leer niet overeenkomt....
Ik ben zeer benieuwd of iemand hier een tegenargument op heeft.

Ik vind dit een buitengewoon duidelijk Bijbels voorbeeld, waarom bijvoorbeeld @Bogerman wel degelijk gelijk heeft als hij zijn zorgen uit.
Ik ben het uiteraard helemaal eens met deze tekst en de kanttekening, maar zie geen conflict.
Maanenschijn

Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Maanenschijn »

Daarbij wil ik opmerken dat we binnen de Hervormde Kerk altijd een beetje meer ruimte hebben voor dit soort zaken. Ik constateer dat vooral de reacties die dit negatief duiden op het forum niet in het Hervormde vakje zitten. Als de cultuur waarin je ben opgegroeid en nog zit hiervoor geen ruimte ziet, kan ik die reacties best begrijpen en niet al te euvel duiden.

Maar ik denk dat hier zeker ook een cultuurverschil boven water komt. Het stemt me in ieder geval niet positief over een organisatorisch samengaan van verschillende kerkverbanden/ -genootschappen.

(Edit: ik moet niet te snel typen… te veel taalfouten ;))
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 20 aug 2021, 11:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Wat mij betreft stoppen we hiermee, we worden het toch niet met elkaar eens.
Bogerman

Bericht door Bogerman »

Herman schreef:
Bogerman schreef:Maar als heidenen tot bekering komen, gaan ze zich aankleden. Denk maar aan ds. Nekwek van de GerGem in Papoea die pas gestorven is. Die man werd dominee, en had vanaf dat moment ook een pak aan.
Zoek een beetje beter. Die pakken staan alleen in het rd,. Hier betreffende dominee met een andere dominee.

Afbeelding
Dank voor de foto. Dit bedoelde ik. Nette bedekkende kleding, een donkere broek.
Bogerman

Bericht door Bogerman »

Geytenbeekje schreef:

... hetwelk placht te geschieden wanneer het leven der dienaren van het Woord met hun leer niet overeenkomt....

Ik vind dit een buitengewoon duidelijk Bijbels voorbeeld, waarom bijvoorbeeld @Bogerman wel degelijk gelijk heeft als hij zijn zorgen uit.
Als het je aanstoot geeft, waarom kijk je het dan?
Omdat de eerste aflevering met ds. Brugge een prachtige bijdrage was. Ik had gehoopt dat het alleen maar dit soort interviews zouden zijn.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Bogerman schreef:
Geytenbeekje schreef:

Als het je aanstoot geeft, waarom kijk je het dan?
Omdat de eerste aflevering met ds. Brugge een prachtige bijdrage was. Ik had gehoopt dat het alleen maar dit soort interviews zouden zijn.
De ander vindt dit juist weer heel mooi.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Maanenschijn schreef:

Juist. ‘Wij geven…..’ dat is wat anders dan ‘zij geven….’

Mogelijk dat de gewraakte predikant in zijn gemeente of omgeving geheel geen aanstoot geeft. Er niet op is aangesproken en dat het derhalve zijn boodschap op geen enkele wijze in de weg staat en zijn bediening niet gelasterd wordt. Als dat het geval geweest zou zijn had vast en zeker zijn racefiets aan de wilgen gehangen, wachtend op andere tijden.

Het had dan inderdaad mogelijk beter geweest dat hij niet aan de genoemde serie had meegewerkt. Dan was het andere deel van refo-nederland er niet mee bekend en overheen gevallen, inclusief een impliciete duiding over zijn staat en preken.
Het andere deel van Refo-Nederland? Ik denk dat er bínnen de HHK ook wel degelijk collegapredikanten zijn voor wie dit een aanstoot geeft. Dus dan geldt deze tekst wel degelijk.
Wat jij zegt, is dat zijn leven niet met zijn leer overeen komt (je vindt namelijk de kanttekening op deze situatie slaan). Dat is een ernstige beschuldiging namelijk. Je hebt daarmee een oordeel geveld over een geroepen knecht van God, terwijl ik ernstig vermoed dat je nog nooit een preek van hem heb gehoord. Dat bedoel ik met nauw zijn voor je zelf: als je jezelf kent als een verloren zondaar, zul je een ander altijd als minder zondaar beschouwen. Met je opmerkingen raak je mogelijk aan Gods oogappel. Ik denk dat je de ernst hiervan niet goed onderkent.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ik zou me als lid van een kerk ter rechterzijde van de GG eerder druk maken om het gebrek aan opleiding van predikanten, dan dat ik me zou druk maken om hun kledij.
Jehan

Bericht door Jehan »

Het gaat veel over gezag en welk signaal deze dominee hier mee afgeeft. Maar weet u wat het mooie is? Deze ds. (en geen enkele overigens) krijgt zijn gezag niet vanuit zijn kleding, zijn uitstraling of door zijn welsprekendheid maar door zijn roeping van God gegeven door Gods woord, van de Geest, door hem gesproken en door Genade van God gegeven die wij allen nodig hebben.

Daarnaast wordt er in het formulier opgeroepen om deze dienaar met Grote blijdschap te ontvangen want gedenkt dat God zelf u door hem aanspreekt en bidt!

Als laatste: Alles wat gezegd is over deze wielerkleding komt voort uit de cultuur waar wij zelf vandaan komen. Het is allemaal randverschijnsel en bijzaak zolang het niet oneerbaar wordt en dat zijn deze zaken niet. Er zijn legio cultuurverschijnselen die wij niet gewoon zijn en bij Christenen in andere culturen heel gewoon en daarmee ook vice versa. Vergeet dat niet, en vergeet vooral niet dat al die bijzaken alleen maar afleiden van waar het werkelijk om gaat. En juist door zoveel pagina's te vullen met deze dingen en niet of weinig in te gaan op het inhoudelijk gedeelte er óók een signaal afgegeven wordt aan een willekeurige buitenstaander die hier eens langs komt.

Bidt eerder uit liefde voor deze predikant en alle anderen! Want de taken die zij op zich mogen nemen zijn niet gering en dat er veel zegen op hun (en daarmee Gods werk) mag zijn!
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Maanenschijn schreef:
Maanenschijn schreef:

Juist. ‘Wij geven…..’ dat is wat anders dan ‘zij geven….’

Mogelijk dat de gewraakte predikant in zijn gemeente of omgeving geheel geen aanstoot geeft. Er niet op is aangesproken en dat het derhalve zijn boodschap op geen enkele wijze in de weg staat en zijn bediening niet gelasterd wordt. Als dat het geval geweest zou zijn had vast en zeker zijn racefiets aan de wilgen gehangen, wachtend op andere tijden.

Het had dan inderdaad mogelijk beter geweest dat hij niet aan de genoemde serie had meegewerkt. Dan was het andere deel van refo-nederland er niet mee bekend en overheen gevallen, inclusief een impliciete duiding over zijn staat en preken.
Het andere deel van Refo-Nederland? Ik denk dat er bínnen de HHK ook wel degelijk collegapredikanten zijn voor wie dit een aanstoot geeft. Dus dan geldt deze tekst wel degelijk.
Wat jij zegt, is dat zijn leven niet met zijn leer overeen komt (je vindt namelijk de kanttekening op deze situatie slaan). Dat is een ernstige beschuldiging namelijk. Je hebt daarmee een oordeel geveld over een geroepen knecht van God, terwijl ik ernstig vermoed dat je nog nooit een preek van hem heb gehoord. Dat bedoel ik met nauw zijn voor je zelf: als je jezelf kent als een verloren zondaar, zul je een ander altijd als minder zondaar beschouwen. Met je opmerkingen raak je mogelijk aan Gods oogappel. Ik denk dat je de ernst hiervan niet goed onderkent.
Nee. Ik heb nergens gezegd dat een predikant die in wielertenue op een racefiets rond toert niet Gods Woord recht kan prediken. Ik oordeel ook niet over de prediking van deze predikant en ik geloof vast en zeker dat hij binnen de reformatorische gezindte tot zegen is en zal zijn.

Maar dat doet niets af aan de grote bezwaren die ik heb tegen deze manier van ontspanning voor een predikant in het kader van de wereldgelijkvormigheid die ook in onze gezindte welig tiert. Als het goed is weet je wat er voor bezwaren kunnen leven binnen de gereformeerde gezindte. De vraag is dan of je als predikant hier aan mee moet werken. Ik meen van niet, en dáárom begrijp ik de tekst die @Gerson citeerde zo goed in dit verband.

Ik vraag nogmaals, nu specifiek aan jou, waar je anders de grens moet trekken. Vindt jij dat een predikant dan bijvoorbeeld ook op zaterdag in voetbalkleding en -schoenen een balletje kan trappen op de plaatselijke voetbalclub? Of dat je als predikant kunt meedoen met de marathon in de stad?
refo

Bericht door refo »

Aanstoot geven is niet goed, maar aanstoot nemen wordt in de Bijbel evengoed afgekeurd.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ben terughoudend om hier te stellig over te zijn. Ik hou zelf erg van een traditionele en nette kledingstijl. Daarnaast is eenvoud een bijbelse opdracht. Als je in een traditionele setting verkeerd, is het denk ik ook niet goed om je te gaan profileren door anders te willen zijn en je eigen vrijheid te laten prevaleren boven het goede voor de ander (acht die uitnemender). Dat geldt niet alleen voor ambtsdragers, maar voor ons allemaal. Wat dat betreft is er een minder groot verschil tussen ambtsdrager en niet ambtsdrager. We zijn allemaal zo gesteld op onze individuele vrijheid, maar de schrift wijst de weg van liefde en van het collectief.

De wijze waarop netheid en eenvoud tot uiting komt, en wat wijs is, is weer heel cultuurbepaald, en kan in verschillende gemeentes heel anders zijn. Daarnaast: een kledingstijl die het evangelie op de veluwe bevorderd, kan in Amsterdam heel afstotend werken. Laat staan in Afrika. Maar laten we vooral ons gedragen op een wijze die het evangelie en de vrede bevorderd in de situatie waarin wij verkeren, en zoeken naar wat tot Gods eer us, en naar het goede voor de andere. Ruim voor de ander, en nauw voor onszelf.

Voor mezelf zou ik er niet aan moeten denken om in zo'n strak broekje rond te lopen, en laat staan gefilmd te worden. Ook ik vraag me af of dat verstandig is in onze kring, maar ik ben me ervan bewust dat er veel traditie bij mij meespeeld. Ik laat het gewoon voor wat het is, en wil eens een preek van deze predikant beluisteren. Misschien heb ik er dan helemaal geen moeite meer mee.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 20 aug 2021, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Marco

Bericht door Marco »

Wat een gedoe. Ten eerste is dit geen interview in de strikte zin van het woord. Dit is meer een reportage, waarin de predikant inzicht geeft in zijn leven. En dat is als predikant, als vader en als iemand die ook vrije tijd heeft.
Ten tweede: predikant-zijn geeft af en toe stress. Stevig fietsen of racefietsen is dan heerlijk om daar even los van te komen. Niks mis mee. Ten derde: het ambt zit niet in het pak. Wie zonder pak geen ambtsdrager kan zijn, kan dat met een pak ook niet. En wie zonder pak zijn ambtsdragers niet respecteert, doet dat ook niet met een pak. Dat wil zeggen: zo lang de kleding op zich niet aanstootgevend is. Fietskleding is dat niet.
Ten vierde: omdat er vroeger niet aan racefietsen gedaan werd, is het niet gezegd dat dat nu niet mag, of dat dat wereldgelijkvormig is. Er zijn wel meer dingen die vroeger niet gedaan werden. Autorijden, telefoneren, brieven schrijven, een leesbril gebruiken... Allemaal dingen die ooit nieuw waren. Door alle nieuwe dingen bij voorbaat te verketteren plaats je jezelf buiten de realiteit. Dat is niet de bedoeling. De Schrift leert ons niet dat we onszelf buiten de realiteit moeten plaatsen. Integendeel. En als de ouden nooit geracefietst hebben, kunnen we slechts concluderen dat de ouden iets gemist hebben (of zoiets).
Ten vijfde, minstens net zo belangrijk: Fietsen in de natuur op een gewone fiets (of erger nog: een elektrische fiets) is niet te vergelijken met fietsen op een racefiets. Net zomin als wandelen hetzelfde is als 100 meter sprint of een halve marathon lopen.
Mistig

Bericht door Mistig »

Toch wel bijzonder dat er inmiddels al 8 pagina’s wordt gesproken over de outfit van deze predikant terwijl hij ook echt mooie dingen zegt. Ook zaken over de verhouding gezin en predikantschap of dat jawoorden binnen de kerk niet op gespannen voet mogen staan.
Volgens mij is dat iets belangwekkender dan al dit geneuzel.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Erskinees

Bericht door Erskinees »

GerefGemeente-lid schreef: Een predikant is een dienaar van Gods Woord. Niet alleen zondags, maar zeker ook door de week is dat ook in zijn dagelijks leven te zien en te horen. Hij is namens God Zelf uitgezonden in de wijngaard. Daar hoort geen wereldgelijkvormigheid bij. Ik zag zelfs het merk van Jumbo-Visma op de bidon.
Je verwijst naar Gods Woord, dat is mooi. Want in het NT staat weinig over het gewaad van ambtsdragers. Hoe zou de Dienaar met een hooofdletter erbij hebben gelopen toen hij op een visserschip zat?
Gesloten