Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Zeeuw »

Bogerman schreef:
Zeeuw schreef:
Bogerman schreef:
Zeeuw schreef:Maar de ds die op vakantie in een zwembad zit mag niet?
Nee ik vind dat echt ongepast.
Waar baseer je het, buiten gevoel en gewoonte, op?
Moet ik gaan uitleggen hoe je eruit ziet in een zwembad? Bijna naakt! Met strakke kleding als broekje? Is het gepast om zo als dominee gezien te worden? Of als ambtsdrager? Of als kind van God? Waarom vinden we badkleding heel normaal terwijl het op straat gezien zou worden als zeer ongepast en zelfs een teken van verval. Waarom laten wedie norm om ons te bedekken opeens los als we zo nodig moeten zwemmen of racefietsen?
Nou, mijn zwembroek kenmerkt zich niet door strakheid. Ik begrijp wat je zegt qua zwemmen, maar begrijp dan weer niet dat je zegt 'doe het dan maar verderop'.
Als ik op de mtb zit, ben ik eigenlijk best bedekt. Maar inderdaad, de kleding zit vrij strak. Het is dan ook geen kleding waarin je gaat paraderen, maar waarin je op de fiets stapt, je rondje doet en weer thuiskomt. En dan zie ik er weinig problemen mee. Wij hebben wel eens een tocht gedaan door het bos met een aantal leden van de kerk. Halverwege hebben we koffie gedronken en nav een Bijbelgedeelte goede gesprekken gehad.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Ditbenik »

Bogerman schreef:
Zeeuw schreef:
Bogerman schreef:
Zeeuw schreef:Maar de ds die op vakantie in een zwembad zit mag niet?
Nee ik vind dat echt ongepast.
Waar baseer je het, buiten gevoel en gewoonte, op?
Moet ik gaan uitleggen hoe je eruit ziet in een zwembad? Bijna naakt! Met strakke kleding als broekje? Is het gepast om zo als dominee gezien te worden? Of als ambtsdrager? Of als kind van God? Waarom vinden we badkleding heel normaal terwijl het op straat gezien zou worden als zeer ongepast en zelfs een teken van verval. Waarom laten wedie norm om ons te bedekken opeens los als we zo nodig moeten zwemmen of racefietsen?
Alleen al de ideeën die je er bij oppert. Bijna naakt? Strakke kleding als broekje? Badkleding betrekken op de straat? Ik heb een keurig bedekkende pyjama maar daar ga ik niet mee de straat op. Om het over de douche maar niet te hebben. En je norm is 'ik vind dat echt ongepast'. Prima, hou dat dan ook voor 'ik' maar laat dominees en anderen vrij om te leven volgens de normen van de Schrift.
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
Bogerman schreef:Moet ik gaan uitleggen hoe je eruit ziet in een zwembad? Bijna naakt! Met strakke kleding als broekje? Is het gepast om zo als dominee gezien te worden? Of als ambtsdrager? Of als kind van God? Waarom vinden we badkleding heel normaal terwijl het op straat gezien zou worden als zeer ongepast en zelfs een teken van verval. Waarom laten wedie norm om ons te bedekken opeens los als we zo nodig moeten zwemmen of racefietsen?
Alleen al de ideeën die je er bij oppert. Bijna naakt? Strakke kleding als broekje? Badkleding betrekken op de straat? Ik heb een keurig bedekkende pyjama maar daar ga ik niet mee de straat op. Om het over de douche maar niet te hebben. En je norm is 'ik vind dat echt ongepast'. Prima, hou dat dan ook voor 'ik' maar laat dominees en anderen vrij om te leven volgens de normen van de Schrift.
Nou, hierin kan ik Bogerman best begrijpen. 'Onze' gezindte heeft het vaak over kleding, maar rond het zwembad lijkt vaak iets heel anders te ontstaan. Daarvan mogen we ons best bewust zijn en blijven.
Voor mij is het zwembad echt anders dan de racefiets/het campingvolleybal-/voetbalveld.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: RE: Re: RE: Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Bogerman »

ejvl schreef:
Bogerman schreef:Ikdenk dat je als christen niet hoort te racefietsen. Een dominee is altijd dominee, ook in zijn vrije tijd.
En in de tuin werken? Z'n oprit bestraten? Hardlopen? Sceeleren? Schaatsen? Allemaal niet praktisch in een overhemd, kan zelfs onzedelijk zijn.
Sport is goed voor een mens, soms ook om medische redenen.
Natuurlijk dient dat niet in een sportschool of zwembad te zijn waar de muziek door de speakers knalt bijvoorbeeld maar er zijn genoeg andere manieren waar dit wel netjes kan, maar om dit dan ver buiten de gemeente te doen om geen aanstoot te geven vind ik echt onbegrijpelijk.
In de tuin werken kan prima met een mooi overall aan, of oude kleren. Straatje leggen ook. Skeeleren en hardlopen… waarom? Zag je vroeger dominees sporten? Zag je Gods volk sporten? Waarom veranderen die dingen?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bogerman schreef:
Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ditbenik schreef:
en wat reik je dan aan vanuit de Schrift waaruit blijkt dat het 'kwaad' is?
De wereldgelijkvormigheid is een groot kwaad.
Als dit wereldgelijkvorimg is, gelden dezelfde regels voor gemeenteleden.
Ik zou daar voorstander van zijn. Vroeger zag je echt niet zoveel mensen uit de gereformeerde gezindte in een korte broek lopen. Daar werd zelfs schande van gesproken als je dat nog deed als belijdend lid. Waar is ‘gij geheel anders’ gebleven. Ontspanning is goed, maar ga dan een goed boek lezen. Of een rondje fietsen in de natuur. Of wandel in de eenzaamheid. Dan kun je ook veel beter goede gedachten hebben over de bijbel en wat je in de kerk heb gehoord. Of over je ziel en over de eeuwigheid.
Eens. Helemaal eens.

Ik vind het echt niet stroken met het heilige ambt van dienaar des Goddelijken Woords. Wat zei ds. Brugge in de aflevering van vorige week ook al weer? "Een predikant doet alles in het zwart, behalve geld."
Augustienus
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Augustienus »

Ik kan me overigens best voorstellen dat de discipelen tijdens het vissen weleens in ontbloot bovenlijf werkten.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door -DIA- »

Mensen werden als dwazen verklaard die waarschuwden tegen te strakke, korte of ongepaste kleding. Onze predikant is een liefhebber van fietsen, en is dan vaak in de natuur te zien in de vroege morgenuren. Maar wel in gepaste kleding. En vanaf de kansel heeft hij ook, al enkele jaren geleden gewaarschuwd tegen zulke strakke fietsoutfits.

Bovenstaande reacties vervullen me met zorg. We weten het echt niet meer, zo lijkt het, en dat lijkt me tevens de reden dat deze man steeds aan de kant wordt gedrukt, want in onze ogen heeft immers die ouwe godsdienst afgedaan?

Een laatste keer doe ik een beroep op de consciëntie van allen die dit lezen. Of zou het zo ver zijn dat die zwijgt? Dat is niet denkbeeldig, want de bestraffende man in de poort zijn we niet gediend. We maken zelf wel uit waar we ons goed bij voelen. Leven we niet, ook als in naam reformatorische kerken zo?

We kunnen naar de ellenden in Afghanistan kijken, en met afschuw naar die Taliban kijken. Maar is er niet eerst een reformatie in eigen land nodig?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: RE: Re: RE: Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Bonny »

Bogerman schreef: In de tuin werken kan prima met een mooi overall aan, of oude kleren. Straatje leggen ook. Skeeleren en hardlopen… waarom? Zag je vroeger dominees sporten? Zag je Gods volk sporten? Waarom veranderen die dingen?
"Vroeger" hadden mensen meer een fysieke baan, waardoor ze genoeg lichaamsbeweging kregen. Tegenwoordig valt dat tegen.
The Groom's still waiting at the altar
Augustienus
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Augustienus »

Er is een Bijbels gebod om goed voor het lichaam te zorgen. Bewegen hoort daarbij. Jij schuift dat aan de kant met het argument dat men dat vroeger ook niet deed.
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: RE: Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Zeeuw »

Bogerman schreef:
ejvl schreef:
Bogerman schreef:Ikdenk dat je als christen niet hoort te racefietsen. Een dominee is altijd dominee, ook in zijn vrije tijd.
En in de tuin werken? Z'n oprit bestraten? Hardlopen? Sceeleren? Schaatsen? Allemaal niet praktisch in een overhemd, kan zelfs onzedelijk zijn.
Sport is goed voor een mens, soms ook om medische redenen.
Natuurlijk dient dat niet in een sportschool of zwembad te zijn waar de muziek door de speakers knalt bijvoorbeeld maar er zijn genoeg andere manieren waar dit wel netjes kan, maar om dit dan ver buiten de gemeente te doen om geen aanstoot te geven vind ik echt onbegrijpelijk.
In de tuin werken kan prima met een mooi overall aan, of oude kleren. Straatje leggen ook. Skeeleren en hardlopen… waarom? Zag je vroeger dominees sporten? Zag je Gods volk sporten? Waarom veranderen die dingen?
Vind je dat nu echt een argument? Ook dominees zijn zich wellicht meer bewust geworden van de waarde van lichaamsbeweging. En ja, ik ken vanouds kinderen van God die gerust met de kinderen een balletje trapten op het veld waar we als jongens allemaal bezig waren. En ik ken er ook die dit niet deden.
Je argument qua naaktheid en zwemmen begreep ik wel. Nu trek je het zover door dat je om een dominee een zwart keurslijf wil hangen, obv 'vroeger was het ook zo'.
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: RE: Re: RE: Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Bogerman »

Zeeuw schreef:
Bogerman schreef:
ejvl schreef:
Bogerman schreef:Ikdenk dat je als christen niet hoort te racefietsen. Een dominee is altijd dominee, ook in zijn vrije tijd.
En in de tuin werken? Z'n oprit bestraten? Hardlopen? Sceeleren? Schaatsen? Allemaal niet praktisch in een overhemd, kan zelfs onzedelijk zijn.
Sport is goed voor een mens, soms ook om medische redenen.
Natuurlijk dient dat niet in een sportschool of zwembad te zijn waar de muziek door de speakers knalt bijvoorbeeld maar er zijn genoeg andere manieren waar dit wel netjes kan, maar om dit dan ver buiten de gemeente te doen om geen aanstoot te geven vind ik echt onbegrijpelijk.
In de tuin werken kan prima met een mooi overall aan, of oude kleren. Straatje leggen ook. Skeeleren en hardlopen… waarom? Zag je vroeger dominees sporten? Zag je Gods volk sporten? Waarom veranderen die dingen?
Vind je dat nu echt een argument? Ook dominees zijn zich wellicht meer bewust geworden van de waarde van lichaamsbeweging. En ja, ik ken vanouds kinderen van God die gerust met de kinderen een balletje trapten op het veld waar we als jongens allemaal bezig waren. En ik ken er ook die dit niet deden.
Je argument qua naaktheid en zwemmen begreep ik wel. Nu trek je het zover door dat je om een dominee een zwart keurslijf wil hangen, obv 'vroeger was het ook zo'.
Niet perse in een pak, maar je hebt ook andere stoffen die donkergekleurd kunnen zijn. Ik bedoelde vooral de bedekking. Ik vind dat voor alle mensen, maar zeker voor dominees. Wat de dominee van Dia dus zei over fietskleding.
ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door ejvl »

Bogerman schreef:
ejvl schreef:
Bogerman schreef:Ikdenk dat je als christen niet hoort te racefietsen. Een dominee is altijd dominee, ook in zijn vrije tijd.
En in de tuin werken? Z'n oprit bestraten? Hardlopen? Sceeleren? Schaatsen? Allemaal niet praktisch in een overhemd, kan zelfs onzedelijk zijn.
Sport is goed voor een mens, soms ook om medische redenen.
Natuurlijk dient dat niet in een sportschool of zwembad te zijn waar de muziek door de speakers knalt bijvoorbeeld maar er zijn genoeg andere manieren waar dit wel netjes kan, maar om dit dan ver buiten de gemeente te doen om geen aanstoot te geven vind ik echt onbegrijpelijk.
In de tuin werken kan prima met een mooi overall aan, of oude kleren. Straatje leggen ook. Skeeleren en hardlopen… waarom? Zag je vroeger dominees sporten? Zag je Gods volk sporten? Waarom veranderen die dingen?
God's volk sport ook, dominees ook, niet allemaal maar vast een heel aantal. Immers is het Bijbelse gebod goed voor het lichaam te zorgen en dus voldoende beweging te hebben en met de veelheid aan zittende beroepen zal er toch beweging moeten zijn.
Overigens kan ik het argument tegen zwemmen nog wel enigszins plaatsen. Niet als het gaat om racefietsen, sceeleren, zeilen, schaatsen enzovoorts.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door -DIA- »

Al jaren, in elk geval sinds ik op dit forum lees een post, ben ik bang voor een escalatie, en het lijkt dat deze meer en meer dichterbij komt. Het gaat zo niet goed, voor wie het verstaat.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: RE: Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Zeeuw »

Bogerman schreef:
Zeeuw schreef: Vind je dat nu echt een argument? Ook dominees zijn zich wellicht meer bewust geworden van de waarde van lichaamsbeweging. En ja, ik ken vanouds kinderen van God die gerust met de kinderen een balletje trapten op het veld waar we als jongens allemaal bezig waren. En ik ken er ook die dit niet deden.
Je argument qua naaktheid en zwemmen begreep ik wel. Nu trek je het zover door dat je om een dominee een zwart keurslijf wil hangen, obv 'vroeger was het ook zo'.
Niet perse in een pak, maar je hebt ook andere stoffen die donkergekleurd kunnen zijn. Ik bedoelde vooral de bedekking. Ik vind dat voor alle mensen, maar zeker voor dominees. Wat de dominee van Dia dus zei over fietskleding.
Ik vind eigenlijk dat je nu bij de kern komt. Het gaat dus niet persé over specifiek wit/zwart, maar vooral over nette bedekking. Ik denk dat de meesten hier het daar ook best over eens zijn. Al zal de mate per persoon wellicht net iets anders zijn.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:Mensen werden als dwazen verklaard die waarschuwden tegen te strakke, korte of ongepaste kleding. Onze predikant is een liefhebber van fietsen, en is dan vaak in de natuur te zien in de vroege morgenuren. Maar wel in gepaste kleding. En vanaf de kansel heeft hij ook, al enkele jaren geleden gewaarschuwd tegen zulke strakke fietsoutfits.

Bovenstaande reacties vervullen me met zorg. We weten het echt niet meer, zo lijkt het, en dat lijkt me tevens de reden dat deze man steeds aan de kant wordt gedrukt, want in onze ogen heeft immers die ouwe godsdienst afgedaan?

Een laatste keer doe ik een beroep op de consciëntie van allen die dit lezen. Of zou het zo ver zijn dat die zwijgt? Dat is niet denkbeeldig, want de bestraffende man in de poort zijn we niet gediend. We maken zelf wel uit waar we ons goed bij voelen. Leven we niet, ook als in naam reformatorische kerken zo?

We kunnen naar de ellenden in Afghanistan kijken, en met afschuw naar die Taliban kijken. Maar is er niet eerst een reformatie in eigen land nodig?
Je hebt helemaal gelijk DIA wat het luisteren naar jou betreft. Voor mij is de Schrift de enige norm. Dat heeft niets te maken met het aan de kant drukken van jou maar wel dat ik niet met 'die ouwe godsdienst' mee wil waar die niet in overeenstemming is met de Schrift. Ik noemde gisteren al een keer artikel 7 van de NGB. Dat doe ik nu nog een keer. Om duidelijk te maken waar ik me door wil laten leiden. Het Woord van de Heere alleen en niet door mensen bedachte regeltjes, wetjes, gewoonten en tradities.
Gesloten