Ben het wel eens met je en ook niet echt tactisch van deze man.Tiberius schreef:Wat mij betreft hoeft een predikant niet altijd in het zwart-wit te lopen; prima als hij op de racefiets bijpassende kleding aantrekt.
Alleen zou ik dan bij een interview voor het RD wel passende kleding aantrekken. Ook dat hoeft geen zwart-wit te zijn, maar wel passend bij de gelegenheid, bijvoorbeeld een vlotte combinatie zoals de predikant uit Opperdoes in de krant van vandaag; en geen racefietskleding.
Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)
Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Ontwikkelingen HHK
Twee jaar geleden zat ik nog met een hooggeleerde ds in een bubbelbad tijdens een Vakanz vakantie. Zonder lange zwarte broek. Ik dacht even dat hij een wit overhemd aanhad, maar dat bleek toch zijn bleke huid te zijn.newton schreef:[Die lange zwarte broek klopte wel, maar ik heb geen wit overhemd gezien bij de volleyballende dominees op vakanzie.
Maar goed dat daar dan geen foto's van zijn.

Overigens de zondag daarop weer prima naar hem kunnen luisteren . Een ernstige maar ook bemoedigende preek.
Daar ben ik het dan wel mee eens ja.Tiberius schreef:Wat mij betreft hoeft een predikant niet altijd in het zwart-wit te lopen; prima als hij op de racefiets bijpassende kleding aantrekt.
Alleen zou ik dan bij een interview voor het RD wel passende kleding aantrekken. Ook dat hoeft geen zwart-wit te zijn, maar wel passend bij de gelegenheid, bijvoorbeeld een vlotte combinatie zoals de predikant uit Opperdoes in de krant van vandaag; en geen racefietskleding.
Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK
Bij mij zou het echt geen afbreuk van gezag zijn als ik een predikant in sportkleding of zwemkleding zou zien. Het is een gewoon mens, net als jij en ik met behoefte aan ontspanning.Bogerman schreef:Het doet afbreuk aan het gezag van een predikant, als hij zich niet meer onderscheidend kleedt. Alles wat een dominee doet, heeft gevolgen voor hoe de mensen luisteren. Hij moet niet wereldvreemd zijn, ook niet vreemd doen. Maar de gemeente moet in alle dingen altijd zien dat hij de last van de gemeente draagt en van de zielen op weg en reis naar de allesbeslissende eeuwigheid. Dan ga je niet op een racefiets zitten met zo'n pakje aan dat ze ook in de wielersport dragen. Paulus zegt tegen Titus: "Betoon uzelven in alles een voorbeeld van goede werken, betoon in de leer onvervalstheid, deftigheid, oprechtheid;" Daar hoort ook een kledingstijl bij, dat hoort bij zijn ambtelijk gezag. Net als dat een leraar op reformatorische scholen niet met een korte broek voor de klas mag staan. Dat hoort bij zijn gezag. Een dominee heeft geen 9-5 baan; die is altijd dominee, ook op vakantie, ook in zijn vrije tijd.Bezorgd schreef:Waar baseer je dat op? Serieuze interesse.
Reformer vraagt wat ik van gemeenteleden vindt. Ik vind een korte broek voor mannen ongepast. Daar wordt ook nog wel voor gewaarschuwd. Zou ds. Kersten vroeger in een korte broek hebben gelopen?
-
Dominees zijn ook maar gewone mensen van vlees en bloed met een prive leven en vrije tijd. Ik zie geen probleem als ze dan vrijetijdskleding dragen. Onze dominee houdt van klussen en tuinieren nou dat doet hij echt niet in zijn zwarte pak. Een keer was hij zelf zijn oprit aan het bestraten, nou dat deed hij toch echt in een spijkerbroek. Ik kwam hem onlangs nog op een vrije dag tegen op het winkelcentrum in een nette gekleurde broek met polo erop, dan groet ik hem net zo vriendelijk als anders en is hij nog steeds de dominee.
Zijn vrouw heeft als profielfoto op facebook een vakantiefoto waarop ik een zongebruinde dominee zie met een polo waarvan de bovenste paar knoopjes openstaan, heerlijk hoor. Ik denk dan laat die man maar lekker genieten van zijn vrije tijd heeft hij verdiend!
Eén van onze vorige dominees ging meerdere keren per week 's ochtends baantjes zwemmen in het plaatselijke zwembad, kwam hij genoeg gemeenteleden tegen in zijn zwembroek.
Nee ik zie er geen probleem in. Als ze gemeentewerk doen en op zondag ben ik voorstander van een zwart pak, maar thuis in de privesfeer en in hun vrije tijd is iets anders prima.
En gelukkig leven we in een vrij land en mag iedereen daar anders over denken!
Zijn vrouw heeft als profielfoto op facebook een vakantiefoto waarop ik een zongebruinde dominee zie met een polo waarvan de bovenste paar knoopjes openstaan, heerlijk hoor. Ik denk dan laat die man maar lekker genieten van zijn vrije tijd heeft hij verdiend!
Eén van onze vorige dominees ging meerdere keren per week 's ochtends baantjes zwemmen in het plaatselijke zwembad, kwam hij genoeg gemeenteleden tegen in zijn zwembroek.
Nee ik zie er geen probleem in. Als ze gemeentewerk doen en op zondag ben ik voorstander van een zwart pak, maar thuis in de privesfeer en in hun vrije tijd is iets anders prima.
En gelukkig leven we in een vrij land en mag iedereen daar anders over denken!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Een predikant, koning, koningin, de paus, enz hebben een status, waarbij (sommige/veel) mensen zich ongemakkelijk voelen als ze ze in o.a. sportkleding of zwemkleding zouden zien.
Vul maar in : de koning in z'n zwembroek bij een interview? De koningin in bikini?
Of is dit een generatie dingetje?
Buiten dat, vind ik sowieso fietskleding niet heel mooi. Het tekent zo.
Wellicht geen steekhoudende argument, maar alle kleding die onthult ipv verhult vind ik niet mooi.
Vul maar in : de koning in z'n zwembroek bij een interview? De koningin in bikini?
Wellicht geen steekhoudende argument, maar alle kleding die onthult ipv verhult vind ik niet mooi.
Mijn vader reisde in de jaren '80 enkele malen voor de stichting HOE naar Roemenië. Daar bezocht hij samen met o.a. ds. D.J. Budding predikanten. Op dia's is te zien dat de collega's van ds. Budding allesbehalve een zwart pak droegen. Zelf heb ik ook in diverse landen voorgangers ontmoet. Geen enkele droeg een zwart pak.
Kortom, het zwarte pak heeft zijn waarde als uniform, maar meer dan één cultuurgebonden uiting is het niet.
Kortom, het zwarte pak heeft zijn waarde als uniform, maar meer dan één cultuurgebonden uiting is het niet.
Re: RE: Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)
Een interview of vrije tijd maakt nogal verschil toch? Willem Alexander deed ook mee in schaatskleding aan de elfstedentocht.Terri schreef:Een predikant, koning, koningin, de paus, enz hebben een status, waarbij (sommige/veel) mensen zich ongemakkelijk voelen als ze ze in o.a. sportkleding of zwemkleding zouden zien.
-
- Verbannen
Ik ook. Een wit overhemd en een zwarte broek is wat mij betreft al genoeg.Zeeuw schreef:Daar ben ik het dan wel mee eens ja.Tiberius schreef:Wat mij betreft hoeft een predikant niet altijd in het zwart-wit te lopen; prima als hij op de racefiets bijpassende kleding aantrekt.
Maar goed, ik weet ook van een dominee die tijdens een bezoek aan Israël in een driedelig zwart pak rondliep bij temperaturen ver over de 30 graden. Dat is weer het andere uiterste.
Macht en gezag zijn overigens twee begrippen.Wim Anker schreef:Maar waarom doet een korte broek afbreuk aan gezag? Dat het ontbreken van een pistool in bepaalde kringen tot minder gehoorzamen leidt begrijp ik. Maar een korte broek?
-
Wat een dominee in zijn vrije tijd doet moet hij vooral zelf weten. Om je zo te laten interviewen, van mij mag het. Maar je weet dat je er anderen mee stoort, moet je het dan ook nog doen? Misschien beter van niet.
Het probleem zit niet bij de predikant, maar bij degenen die zich druk maken om niets.Henk J schreef:Wat een dominee in zijn vrije tijd doet moet hij vooral zelf weten. Om je zo te laten interviewen, van mij mag het. Maar je weet dat je er anderen mee stoort, moet je het dan ook nog doen? Misschien beter van niet.
Tot mijn verwondering lees ik nu zo laat nog dat ik toch niet de enige was die deze sfeer en hele entourage opmerkte. Ik denk soms dat degenen die niet anders kunnen dan te blijven in hetgeen we geleerd te zijn het ook hierin wel eens moeilijk kunnen krijgen, doordat de ex-gelijkgezinden meegaan en er 'geen kwaad in zien', en dat zo het lijkt ook echt niet meer zien. Dan wordt het erg moeilijk uit te leggen, en voel je je meer en meer een vreemdeling in de kerk.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
en wat reik je dan aan vanuit de Schrift waaruit blijkt dat het 'kwaad' is?-DIA- schreef:Tot mijn verwondering lees ik nu zo laat nog dat ik toch niet de enige was die deze sfeer en hele entourage opmerkte. Ik denk soms dat degenen die niet anders kunnen dan te blijven in hetgeen we geleerd te zijn het ook hierin wel eens moeilijk kunnen krijgen, doordat de ex-gelijkgezinden meegaan en er 'geen kwaad in zien', en dat zo het lijkt ook echt niet meer zien. Dan wordt het erg moeilijk uit te leggen, en voel je je meer en meer een vreemdeling in de kerk.
- Johann Gottfried Walther
Ik bemerk dat giet hier enige leden van orde van de Farizeeën zijn, die de Oud-Testamentische bedeling terug willen. Die wettische gezindheid past niet na de komst van Jezus Christus.
Ja een predikant dient zich waardig te dragen, maar er zijn er die zich minder goed gedragen in 3 of 4 delig zwart, terwijl er zijn in vrije tijdskleding die een voorbeeld zijn en blijven. Ik hecht zelf erg aan een zwart pak bij predikanten maar dat dit niet in elke situatie praktisch is begrijp ik ook.
Daarom zal ik niet zeggen een predikant MOET in die en die situatie een zwart pak aan, of een zwarte broek en een wit overhemd.
Roomse trekken en sympathieën zijn sommigen niet gewend hier wat betreft uiterlijk zaken aan gaat…
Ja een predikant dient zich waardig te dragen, maar er zijn er die zich minder goed gedragen in 3 of 4 delig zwart, terwijl er zijn in vrije tijdskleding die een voorbeeld zijn en blijven. Ik hecht zelf erg aan een zwart pak bij predikanten maar dat dit niet in elke situatie praktisch is begrijp ik ook.
Daarom zal ik niet zeggen een predikant MOET in die en die situatie een zwart pak aan, of een zwarte broek en een wit overhemd.
Roomse trekken en sympathieën zijn sommigen niet gewend hier wat betreft uiterlijk zaken aan gaat…
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"