'Staatsexamen' rijbewijs afgeschaft
'Staatsexamen' rijbewijs afgeschaft
DEN HAAG - Het speciale rijexamen voor mensen die hun rijbewijs maar niet kunnen halen, verdwijnt medio volgend jaar. Minister Peijs van Verkeer wil dit voormalige staatsexamen afschaffen, omdat iedereen volgens haar dezelfde toets moet afleggen. Dat heeft ze maandag in een brief aan de Tweede Kamer geschreven.
Een kandidaat die binnen vijf jaar in vier keer zijn rijbewijs niet kan halen, komt nu nog terecht bij een speciale afdeling van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Tijdens het alternatieve examen wordt de leerling meer op zijn gemak gesteld. De plaats waar de toets wordt afgenomen is rustiger, de beschikbare tijd is langer en er is meer persoonlijke begeleiding.
Goede aanpak
De aanpak werkt volgens het CBR goed. Het aantal geslaagden ligt ongeveer 15 procent hoger dan bij de gewone examens. De toets is niet makkelijker dan het standaardexamen, stelt het CBR.
Faalangst
Maar volgens Peijs is "het gewenste niveau van bekwaamheid" voor iedereen gelijk. "Daar past een uniform examen bij." Wel moet voor kandidaten met faalangst een uitzondering worden gemaakt, aldus de minister. Zij kunnen straks direct al een speciaal examen afleggen. Nu kan dat pas als ze vier keer zijn gezakt. Wel moeten ze een doktersverklaring overhandigen.
Het afschaffen van het staatsexamen is onderdeel van een compleet nieuw rijexamen dat in augustus volgend jaar wordt ingevoerd. Het CBR is bezig een nieuwe test te ontwikkelen waarbij kandidaten meer op hun verkeersinzicht worden getoetst. Ook wordt hun geleerd risico's beter in te schatten.
Een kandidaat die binnen vijf jaar in vier keer zijn rijbewijs niet kan halen, komt nu nog terecht bij een speciale afdeling van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Tijdens het alternatieve examen wordt de leerling meer op zijn gemak gesteld. De plaats waar de toets wordt afgenomen is rustiger, de beschikbare tijd is langer en er is meer persoonlijke begeleiding.
Goede aanpak
De aanpak werkt volgens het CBR goed. Het aantal geslaagden ligt ongeveer 15 procent hoger dan bij de gewone examens. De toets is niet makkelijker dan het standaardexamen, stelt het CBR.
Faalangst
Maar volgens Peijs is "het gewenste niveau van bekwaamheid" voor iedereen gelijk. "Daar past een uniform examen bij." Wel moet voor kandidaten met faalangst een uitzondering worden gemaakt, aldus de minister. Zij kunnen straks direct al een speciaal examen afleggen. Nu kan dat pas als ze vier keer zijn gezakt. Wel moeten ze een doktersverklaring overhandigen.
Het afschaffen van het staatsexamen is onderdeel van een compleet nieuw rijexamen dat in augustus volgend jaar wordt ingevoerd. Het CBR is bezig een nieuwe test te ontwikkelen waarbij kandidaten meer op hun verkeersinzicht worden getoetst. Ook wordt hun geleerd risico's beter in te schatten.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Natuurlijk wel goed dat je met faalangst direct een speciaal examen kunt doen. Maar als je nou nét niet genoeg 'faalangstig' bent... dan kan het een dure geschiedenis worden.
Trouwens, hoe zit het met het E rijbewijs. Komt dat er binnenkort weer automatisch bij? Zoals alle 'oude' mensen dit stempeltje ook automatisch kregen.
Trouwens, hoe zit het met het E rijbewijs. Komt dat er binnenkort weer automatisch bij? Zoals alle 'oude' mensen dit stempeltje ook automatisch kregen.
Het E gedeelte op het rijbewijs zal er wel niet meer bijkomen, dat is in het verleden niet voor niks eraf gehaald.
Verder vind ik het wel goed dat wanneer men al een paar keer gezakt is men op een andere manier examen mag doen.
Sommige rijden beslist goed maar tijdens het examen barsten ze van de zenuwen en gaat er veel mis.
Zelf heb ik enkele jaren in Rotterdam rijlesgegeven en heb daar mensen zien zakken waarvan ik dacht dat ze zondermeer de eerste keer al zouden slagen.
Maar puur door de zenuwen maakten ze fouten die ze anders nooit gemaakt zouden hebben.
Maar ik dacht dat er bij de nieuwe axamens het in gedeelten zou gaan gebeuren? of is dat al weer afgeblazen?
Verder vind ik het wel goed dat wanneer men al een paar keer gezakt is men op een andere manier examen mag doen.
Sommige rijden beslist goed maar tijdens het examen barsten ze van de zenuwen en gaat er veel mis.
Zelf heb ik enkele jaren in Rotterdam rijlesgegeven en heb daar mensen zien zakken waarvan ik dacht dat ze zondermeer de eerste keer al zouden slagen.
Maar puur door de zenuwen maakten ze fouten die ze anders nooit gemaakt zouden hebben.
Maar ik dacht dat er bij de nieuwe axamens het in gedeelten zou gaan gebeuren? of is dat al weer afgeblazen?
Rijopleiding in Stappen (RIS)
In de Rijopleiding in Stappen (RIS) leert u stap-voor-stap autorijden. Met deze moderne rijopleiding bent u nog beter voorbereid op deelname aan het verkeer.
De voordelen op een rijtje:
Fors hoger slagingspercentage
Hoge kwaliteit van de rijopleiding
Stap-voor-stap aanpak
Betere voorbereiding op deelname aan het verkeer
Inzicht in uw vorderingen met behulp van de leerlingkaart
Leren zelfstandig een route uit te stippelen en te rijden
In de Rijopleiding in Stappen (RIS) leert u stap-voor-stap autorijden. Met deze moderne rijopleiding bent u nog beter voorbereid op deelname aan het verkeer.
Stap-voor-stap aanpak
Mijn schoonvader heeft nog rij-examen gedaan bij de notaris van het dorp. Die reed dan met de kandidaat een rondje door het dorp en als je zonder krassen en deuken terugkwam was je geslaagd. Toen mijn schoonvader afreed had de notaris even niet veel tijd, dus de theorie kwam nog wel een keer... Nooit gebeurd dus. Dat was ca. 1935.
Dat waren nog eens tijden!
Be yourself, there are plenty of others.
En het prijskaartje van de tussentijdse toets? Bij elkaar is het wel een stukje duurder hoor, vergeet het niet!Oorspronkelijk gepost door Andre
Rijopleiding in Stappen (RIS)
Stap-voor-stap aanpak
Zoek gewoon een goede rijschool! Die heeft dat RIS niet nodig. Mijn instructeur nam gewoon zelf een 'proefexamen' af. En na die tijd evalueren. Zijn slagingspercentage is 76 - 80%. Ik geloof niet zo in RIS, en vooral niet in die tussentijdse toets. Dat is gewoon geldklopperij!
Aha, zo'n buurman heb ik ook. Heeft 2 parkeerplaatsen nodig om in te parkeren en iedere week zit er op een of andere manier weer een kras en/of deuk in zijn wagen.Oorspronkelijk gepost door Marjan
Mijn schoonvader heeft nog rij-examen gedaan bij de notaris van het dorp. Die reed dan met de kandidaat een rondje door het dorp en als je zonder krassen en deuken terugkwam was je geslaagd. Toen mijn schoonvader afreed had de notaris even niet veel tijd, dus de theorie kwam nog wel een keer... Nooit gebeurd dus. Dat was ca. 1935.

Hij stond zelfs eens met een stalen gezicht mijn donkerblauwe autolak van zijn zilvergrijze bumper af te vegen, maar dat ligt meer aan zijn karakter dan aan zijn rijkunsten denk ik. :!
Misschien was dat wel het gevolg van een inparkeeractie van jou of je vrouw...Oorspronkelijk gepost door PimAha, zo'n buurman heb ik ook. Heeft 2 parkeerplaatsen nodig om in te parkeren en iedere week zit er op een of andere manier weer een kras en/of deuk in zijn wagen.Oorspronkelijk gepost door Marjan
Hij stond zelfs eens met een stalen gezicht mijn donkerblauwe autolak van zijn zilvergrijze bumper af te vegen, maar dat ligt meer aan zijn karakter dan aan zijn rijkunsten denk ik. :!

Nee, als er bij mij linksachter verf af is, bij hem rechtsvoor zit mijn verf en we parkeren aan de rechterkant van de straat dan is dat niet mogelijk.Oorspronkelijk gepost door takkieMisschien was dat wel het gevolg van een inparkeeractie van jou of je vrouw...Oorspronkelijk gepost door PimAha, zo'n buurman heb ik ook. Heeft 2 parkeerplaatsen nodig om in te parkeren en iedere week zit er op een of andere manier weer een kras en/of deuk in zijn wagen.Oorspronkelijk gepost door Marjan
Hij stond zelfs eens met een stalen gezicht mijn donkerblauwe autolak van zijn zilvergrijze bumper af te vegen, maar dat ligt meer aan zijn karakter dan aan zijn rijkunsten denk ik. :!![]()

Nu jij weer.
die info stond er niet bij...maar dan nog, met jou rijstijl zou het zomaar kunnen..Oorspronkelijk gepost door PimNee, als er bij mij linksachter verf af is, bij hem rechtsvoor zit mijn verf en we parkeren aan de rechterkant van de straat dan is dat niet mogelijk.Oorspronkelijk gepost door takkieMisschien was dat wel het gevolg van een inparkeeractie van jou of je vrouw...Oorspronkelijk gepost door PimAha, zo'n buurman heb ik ook. Heeft 2 parkeerplaatsen nodig om in te parkeren en iedere week zit er op een of andere manier weer een kras en/of deuk in zijn wagen.Oorspronkelijk gepost door Marjan
Hij stond zelfs eens met een stalen gezicht mijn donkerblauwe autolak van zijn zilvergrijze bumper af te vegen, maar dat ligt meer aan zijn karakter dan aan zijn rijkunsten denk ik. :!![]()
Nu jij weer.
Je bent over de kop gegaan tijdens het inparkeren?Oorspronkelijk gepost door PimNee, als er bij mij linksachter verf af is, bij hem rechtsvoor zit mijn verf en we parkeren aan de rechterkant van de straat dan is dat niet mogelijk.Oorspronkelijk gepost door takkieMisschien was dat wel het gevolg van een inparkeeractie van jou of je vrouw...Oorspronkelijk gepost door PimAha, zo'n buurman heb ik ook. Heeft 2 parkeerplaatsen nodig om in te parkeren en iedere week zit er op een of andere manier weer een kras en/of deuk in zijn wagen.Oorspronkelijk gepost door Marjan
Nu jij weer.

Maar Pim, dan moet je je auto ook niet op één van die twee plekken neerzetten :,Oorspronkelijk gepost door Pim
Aha, zo'n buurman heb ik ook. Heeft 2 parkeerplaatsen nodig om in te parkeren en iedere week zit er op een of andere manier weer een kras en/of deuk in zijn wagen.