Je kunt natuurlijk ook radicaal atheïstisch zijn. Maar dat kom ik in de kerk niet tegen. Dus het spreekt inderdaad vanzelf dat radicalisering maar één kant op gaat.Simon0612 schreef:Je bedoeld dat radicaliseren alleen maar een kant op kan? Bepleit je dat? Volgens mij is dat niet waar.DDD schreef:Geen idee waarom je dat zegt. Op die manier is een moslim die het radicaliserend vindt als er steeds meer vrouwen in burka in de moskee komen, zelf ook radicaliserend.GerefGemeente-lid schreef:Wat @DDD hier in dit onderwerp zelf zegt is eerder radicaliserend dan wat hij anderen verwijt.Framboos schreef: Radicalisering nog wel, toe maar. Grote woorden. Straks ga je nog pleiten voor een zwarte pakken verbod, in het verlengde van een burka verbod
Je zou het met heel veel goede wil hooguit polariserend kunnen noemen, maar jouw beschuldiging vind ik zonder nadere toelichting nergens op slaan.
Volgens mij is het woord radicaliseren in beide post zeer zwaar overtrokken en wordt dit te pas en te onpas gebruikt om een bepaald ongenoegen te uiten. Wat mij betreft wordt hierop scherper gemodereerd.
Gereformeerde Gemeenten
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Door fout te quoten laat je mij iets zeggen wat ik niet gezegd heb.HersteldHervormd schreef:Niet door iedere dominee hoor.Mara schreef:Ditbenik schreef: In de HHK wordt een toga gedragen, ook dat vind ik gepaste ambtskleding.
Kleding heeft onbewust een bepaalde invloed.
Met 'overal' doelde ik op alle ambtelijke werkzaamheden buiten de zondag in een situatie waar dit nooit zo is geweest.Zeeuw schreef:Precies. Allerlei dingen worden aangepast. Dat gaat over meer dan kleding alleen. En overal in zwart pak lopen vind ik ook wel een stuk anders dan op zondag en in de ambtelijke dienst. Als een ouderling/diaken meegaat op de mountainbike in zwart pak, dan zou dat wel bijzonder voelen.Bezorgd schreef:Zeeuw schreef:Ik begrijp het ook niet zo goed. Onze kerkenraad draagt op zondag en in ambtelijke gesprekken hun zwarte pak. Ik heb daar totaal geen moeite mee.pierre27 schreef:[
Ik vind de allergie tegen zwart eerder een vorm van radicalisering. Zo kun je overal wel iets van vinden en dat gebeurt trouwens ook:)
Als je de kleur van kleding als radicalisering ziet, zit er m.i. iets anders/meerdere zaken fout in je kerk, die je tot deze gedachten doen komen.
Ik denk dat je moet meemaken wat er dan gebeurd.
Als het nooit zo geweest is en je ziet de cultuur in een gemeente veranderen dan valt dat op.
En ja dat is een vorm van radicalisering. Als er opeens allerlei dingen aangepast worden, naar een meer 'wettische stijl'
Dan zijn ambtsdragers die opeens overal in het zwart lopen vergelijkbaar met Moslims die zich vanuit religieuze motieven opeens anders kleden en een baard laten staan.
Welk jaartal moeten wij als ijkpunt zien om te beoordelen of er sprake is van een (doelbewuste) koerswijziging?Bezorgd schreef:Zo zie inderdaad dat elke case anders is.pierre27 schreef:Mannetje schreef:Hier haal je er een stukje culturele context bij. Dat is een goed punt denk ik, maar dat geldt wel twee kanten op. In ons conservatieve stadje met als grootste partij de SGP heb je inderdaad een andere cultuur dan in jouw omgeving. Dan past het zwart hier beter.Ditbenik schreef:
Ja, juist in de wereld wordt er op gelet en heeft kleding invloed. Negatieve invloed. In de plaats waar ik nu woon dragen alleen de uitvaartondernemers een zwart pak en de pastoors in zwarte kledij. Als je hier mensen wilt bereiken zou het dom zijn om in een zwart pak te gaan lopen.
Mijn bezwaren tegen ambtsgewaad inclusief de toga's heb ik hierboven al ergens beschreven. De toga is van universitaire oorsprong en daarmee een werelds gebeuren. Ds Koppelaar heeft hier eens een mooi stuk over geschreven als antwoord op een vraag: https://bit.ly/3g14jsG.
Zoals al eerder aangegeven denk ik dat pas fout gaat als we het wel of niet dragen van zwarte kleding anderen gaan opleggen. Een zeer goede vriend van mij, ambtsdrager bij mij in de kerk draagt al van jongs af aan zwarte kleding. Legt dit totaal niet aan mij en anderen op, verwacht dit ook niet van anderen. Heeft uitermate goed contact met onkerkelijke mensen in het dorp en de buurt. Hier aanstoot aan nemen vind ik verdrietig en triest.
Het gaat in deze discussie om een doelbewust koerswijziging.
Als het altijd al gebruikelijk was, ligt het anders.
Als je het over een gemeente hebt, de termijn vanaf oprichting.GGotK schreef: Welk jaartal moeten wij als ijkpunt zien om te beoordelen of er sprake is van een (doelbewuste) koerswijziging?
Voor veel afgescheiden kerken dus een 100-150 jaar.
Ok. Ik ben niet anders gewend dan dat dat zo is. Ik zie het, als er verder niet zoveel veranderd, niet zo als een probleem.Bezorgd schreef: Met 'overal' doelde ik op alle ambtelijke werkzaamheden buiten de zondag in een situatie waar dit nooit zo is geweest.
Ik zie het probleem ook niet eerlijk gezegd. Het zal ongetwijfeld voor deze of gene een onderdeel van meer bezwaarlijke zaken zijn.Zeeuw schreef:Ok. Ik ben niet anders gewend dan dat dat zo is. Ik zie het, als er verder niet zoveel veranderd, niet zo als een probleem.Bezorgd schreef: Met 'overal' doelde ik op alle ambtelijke werkzaamheden buiten de zondag in een situatie waar dit nooit zo is geweest.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
Ja sorry, ik bedoelde dat ik alleen wist dat niet iedere dominee in de HHK een toga draagt.Ditbenik schreef:Door fout te quoten laat je mij iets zeggen wat ik niet gezegd heb.HersteldHervormd schreef:Niet door iedere dominee hoor.Mara schreef:Ditbenik schreef: In de HHK wordt een toga gedragen, ook dat vind ik gepaste ambtskleding.
Kleding heeft onbewust een bepaalde invloed.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Het is inderdaad vaak een combinatie van verschillende veranderingen die optreden. Soms heel geleidelijk.pierre27 schreef:Ik zie het probleem ook niet eerlijk gezegd. Het zal ongetwijfeld voor deze of gene een onderdeel van meer bezwaarlijke zaken zijn.Zeeuw schreef:Ok. Ik ben niet anders gewend dan dat dat zo is. Ik zie het, als er verder niet zoveel veranderd, niet zo als een probleem.Bezorgd schreef: Met 'overal' doelde ik op alle ambtelijke werkzaamheden buiten de zondag in een situatie waar dit nooit zo is geweest.
Zoals je dat ook bij links ziet. Bv met openstellen van ambten voor vrouwen of rekkelijk houding tov zondige praxis en de sacramenten , verandert ook de leer.
Het zijn nooit opzichzelf staande zaken.
Absoluut, een bezwaar tegen het meer zwart dragen van ambtsdragers is niet altijd een op zichzelf staand bezwaar. Links en rechts doet in dezen er niet zoveel toe.Bezorgd schreef:Het is inderdaad vaak een combinatie van verschillende veranderingen die optreden. Soms heel geleidelijk.pierre27 schreef:Ik zie het probleem ook niet eerlijk gezegd. Het zal ongetwijfeld voor deze of gene een onderdeel van meer bezwaarlijke zaken zijn.Zeeuw schreef:Ok. Ik ben niet anders gewend dan dat dat zo is. Ik zie het, als er verder niet zoveel veranderd, niet zo als een probleem.Bezorgd schreef: Met 'overal' doelde ik op alle ambtelijke werkzaamheden buiten de zondag in een situatie waar dit nooit zo is geweest.
Zoals je dat ook bij links ziet. Bv met openstellen van ambten voor vrouwen of rekkelijk houding tov zondige praxis en de sacramenten , verandert ook de leer.
Het zijn nooit opzichzelf staande zaken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Toch vraag ik me af als de koerswijziging andersom is, je er ook zo'n moeite mee hebt. Dus altijd iedereen in zwarte kleding met ambtelijk werk en dan opeens overgaan op 'gewone kleding'. Ik bemerk bij jou dan nogal eens opmerkingen in de trant van 'dat zijn cultuurdingetjes die je vooral lastig vindt omdat het andere vertrouwd is'.Bezorgd schreef:Zo zie inderdaad dat elke case anders is.pierre27 schreef:Mannetje schreef:Hier haal je er een stukje culturele context bij. Dat is een goed punt denk ik, maar dat geldt wel twee kanten op. In ons conservatieve stadje met als grootste partij de SGP heb je inderdaad een andere cultuur dan in jouw omgeving. Dan past het zwart hier beter.Ditbenik schreef:
Ja, juist in de wereld wordt er op gelet en heeft kleding invloed. Negatieve invloed. In de plaats waar ik nu woon dragen alleen de uitvaartondernemers een zwart pak en de pastoors in zwarte kledij. Als je hier mensen wilt bereiken zou het dom zijn om in een zwart pak te gaan lopen.
Mijn bezwaren tegen ambtsgewaad inclusief de toga's heb ik hierboven al ergens beschreven. De toga is van universitaire oorsprong en daarmee een werelds gebeuren. Ds Koppelaar heeft hier eens een mooi stuk over geschreven als antwoord op een vraag: https://bit.ly/3g14jsG.
Zoals al eerder aangegeven denk ik dat pas fout gaat als we het wel of niet dragen van zwarte kleding anderen gaan opleggen. Een zeer goede vriend van mij, ambtsdrager bij mij in de kerk draagt al van jongs af aan zwarte kleding. Legt dit totaal niet aan mij en anderen op, verwacht dit ook niet van anderen. Heeft uitermate goed contact met onkerkelijke mensen in het dorp en de buurt. Hier aanstoot aan nemen vind ik verdrietig en triest.
Het gaat in deze discussie om een doelbewust koerswijziging.
Als het altijd al gebruikelijk was, ligt het anders.
Daarom vind ik het op z'n minst opmerkelijk dat je van deze dingen schijnbaar zo'n last hebt.
Dat komt natuurlijk omdat het een teken is van een veel belangrijker ontwikkeling. Zoiets zegt ook wat over de kwaliteit van de preken die gehouden of gelezen worden.
-
- Verbannen
Nee hoor. Ook ter linkerzijde zijn er gemeenten waar er bijvoorbeeld op zondag een eenduidig beleid is qua ambtskleding (allemaal een twee- of driedelig zwart pak).DDD schreef:Dat komt natuurlijk omdat het een teken is van een veel belangrijker ontwikkeling. Zoiets zegt ook wat over de kwaliteit van de preken die gehouden of gelezen worden.
Verder vind ik dat je je hier heel echt onvoorstelbaar druk over maakt. Het zijn totaal onbelangrijke bijzaken.
Hoe moet ik dat zien? Goede preken leveren minder zwart op ofzo? Of andersom: zware preken, zwartere pakken?DDD schreef:Dat komt natuurlijk omdat het een teken is van een veel belangrijker ontwikkeling. Zoiets zegt ook wat over de kwaliteit van de preken die gehouden of gelezen worden.
- Niet meer zo actief -
Precies.