Ditbenik schreef:Mara schreef:Ditbenik schreef:
Het is in de gemeente triest gesteld als het gezag van een ambtsdrager afhankelijk is van een zwart pak. Een ambtsdrager schuilt achter het Woord, niet achter zijn kleding.
Als een ambtsdrager moet schuilen ergens voor, is dat sowieso niet goed.
Juist in de wereld wordt er op gelet, heb ik al zoveel malen gemerkt.
Als een predikant in het ziekenhuis komt, als hij op de zondag naar de kerk loopt of fietst. Of het stukje van de parkeerplaats naar de ingang. Soms vertelt een dominee daar weleens iets over.
In de HHK en in de GB wordt een toga gedragen, ook dat vind ik gepaste ambtskleding.
Kleding heeft onbewust een bepaalde invloed.
Een ambtsdrager die niet schuilt achter het Woord komt mijn zijn eigen woord en is het niet waard om ambtsdrager, dat is van God gezondene, te zijn.
Dan begreep ik het schuilen verkeerd, sorry daarvoor.
Ditbenik schreef:Ja, juist in de wereld wordt er op gelet en heeft kleding invloed. Negatieve invloed. In de plaats waar ik nu woon dragen alleen de uitvaartondernemers een zwart pak en de pastoors in zwarte kledij. Als je hier mensen wilt bereiken zou het dom zijn om in een zwart pak te gaan lopen.
O dan heb ik hier, in de goddeloze stad toch wel andere, juist positieve ervaringen.
Ik las van ds de Boer op CIP: Hij doet dat niet om daarmee 'wat te zijn' maar om herkenbaar te zijn als ambtsdrager. "Een dominee dient zich als ambtsdrager te kleden, stijlvol dus. Of dat nu een grijs, blauw of zwart pak is, dat is mij om het even." Hij voegt toe: "Laat maar zien dat bij het dienen van de Heere een correcte stijl hoort. Laat maar zien dat je namens de Koning van de Kerk komt."
"Een predikant moet ook doordeweeks als predikant herkenbaar zijn, naar buiten toe, opdat de mensen weten met wie ze van doen hebben, en naar binnen toe om enige afstand te bewaren. Hij mag van mij een blauw of een ander gekleurd pak dragen. Ik draag zelf een zwart pak. Dat past gewoon beter bij mij. Voor mij geldt dat de kleur zwart het meest stijlvol is."
Kun je je daar ook in vinden?