Gereformeerde Gemeenten

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

vriend-en-metgezel schreef:
DDD schreef:Een deel van de jongere ambtsbroeders heeft vermoedelijk alleen maar een zwart pak. Maar ik vind het ook bijzonder. Overigens kwamen in mijn jeugd ook ouderlingen in zwart pak op huisbezoek.
Volgens mij is dat in de GerGem nog steeds heel gebruikelijk of heb jij voorbeelden van gemeenten waar dat (inmiddels) niet (meer) zo is?
Huisbezoek is ambtelijk werk en dat wordt gezien als aanleiding om 'ambtelijke kleding' aan te trekken.
In onze gemeente dragen kerkenraadsleden tijdens ledenvergaderingen en huisbezoeken geen zwart pak (meer).

Dus heel gebruikelijk is het niet meer.
DDD

Bericht door DDD »

DDD schreef:Een deel van de jongere ambtsbroeders heeft vermoedelijk alleen maar een zwart pak. Maar ik vind het ook bijzonder. Overigens kwamen in mijn jeugd ook ouderlingen in zwart pak op huisbezoek.
Volgens mij is dat in de GerGem nog steeds heel gebruikelijk of heb jij voorbeelden van gemeenten waar dat (inmiddels) niet (meer) zo is?
Huisbezoek is ambtelijk werk en dat wordt gezien als aanleiding om 'ambtelijke kleding' aan te trekken.
In mijn gemeente was het niet gebruikelijk, in ieder geval. Sinds enkele jaren is er een heel andersoortige kerkenraad (over) dus wellicht dat het nu wel gebeurt. Ik mag het niet hopen, want ik zou dat zeker geen verbetering vinden. Ik vind het geen onbelangrijk punt. Zulke dingen kunnen een aanleiding zijn waarom gemeenteleden vertrekken. Ze voelen zich niet meer thuis in hun gemeente. Een gemeente waar al twee derde van de leden om die reden vertrok en nog ruim de helft dat overweegt, kan zulke kleinigheden er niet bij hebben.

Al is het lezen van slechte preken natuurlijk veel bepalender, maar dat gaat vaak samen, is mijn ervaring.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

In de gemeente waar ik tot voor kort kerkte gebeurde het nooit. Tot een jaar of vijf terug, toen begon men opeens zwarte pakken te dragen buiten de kerkdiensten om. Mijn vader is tientallen jaren ouderling geweest in de GG, en alleen zondags en op begrafenissen droeg hij een zwart pak.
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

DDD schreef:
In mijn gemeente was het niet gebruikelijk, in ieder geval. Sinds enkele jaren is er een heel andersoortige kerkenraad (over) dus wellicht dat het nu wel gebeurt. Ik mag het niet hopen, want ik zou dat zeker geen verbetering vinden. Ik vind het geen onbelangrijk punt. Zulke dingen kunnen een aanleiding zijn waarom gemeenteleden vertrekken. Ze voelen zich niet meer thuis in hun gemeente. Een gemeente waar al twee derde van de leden om die reden vertrok en nog ruim de helft dat overweegt, kan zulke kleinigheden er niet bij hebben.

Al is het lezen van slechte preken natuurlijk veel bepalender, maar dat gaat vaak samen, is mijn ervaring.
Waarom zouden mensen de mate waarin ze zich thuisvoelen in een gemeente laten afhangen van de kleding? Is het risico niet groot dat het soort mensen dat zich om die reden niet thuis voelt zich altijd wel ergens aan kan storen? Voor deze mensen is het juist gevaarlijk om de kledingkeuze ‘vrij te geven’ omdat de variatie dan alleen maar toeneemt en daarmee de kans dat een ambtsdrager iets draagt wat zij niet mooi vinden: “ik snap niet dat hij zo’n rare combinatie van een groen jasje met een bruine broek draagt; ik kan me niet meer identificeren met hem, dus...”
DDD

Bericht door DDD »

Omdat zoiets een teken is van radicalisering. En dat stoort mensen. Mij ook trouwens.

Dat iemand een slechte kledingsmaak heeft, kan ook vervelend zijn, maar dat is toch van een geheel andere orde.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bezorgd schreef:Ik krijg het idee dat de zwarte dracht steeds meer voorkomt.
Neem zo'n foto gisteren in het RD uit Enkhuizen.
Vroeger stonden op dit soort foto's de ouderlingen echt niet in ambtskledij.
Dat droegen ze alleen tijdens kerkdiensten.
Aagtekerke anders wel hoor, pas in het RD. Daar was geen zwart pak te bekennen, althans niet driedelig.
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Omdat zoiets een teken is van radicalisering. En dat stoort mensen. Mij ook trouwens.

Dat iemand een slechte kledingsmaak heeft, kan ook vervelend zijn, maar dat is toch van een geheel andere orde.
Ik vind de allergie tegen zwart eerder een vorm van radicalisering. Zo kun je overal wel iets van vinden en dat gebeurt trouwens ook:)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Framboos

Bericht door Framboos »

DDD schreef:Omdat zoiets een teken is van radicalisering. En dat stoort mensen. Mij ook trouwens.

Radicalisering nog wel, toe maar. Grote woorden. Straks ga je nog pleiten voor een zwarte pakken verbod, in het verlengde van een burka verbod
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Framboos schreef:

Radicalisering nog wel, toe maar. Grote woorden. Straks ga je nog pleiten voor een zwarte pakken verbod, in het verlengde van een burka verbod
Het zou niet eens zo vreemd zijn om af te spreken dat we geen ambtsgewaad dragen. Dat behoorde tot de Oud-Testamentische bedeling. In het Nieuwe Testament kom je dat nergens tegen. Rome begon er mee toen ze tot de conclusie kwamen dat priesters een ambtsgewaad droegen. Ja, en dan moet je natuurlijk ook een altaar. Ook in onze kerken is het duidelijk dat het niets met een bijbels voorschrift maar alles met traditie te maken heeft.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:

Ik vind de allergie tegen zwart eerder een vorm van radicalisering. Zo kun je overal wel iets van vinden en dat gebeurt trouwens ook:)
Ik begrijp het ook niet zo goed. Onze kerkenraad draagt op zondag en in ambtelijke gesprekken hun zwarte pak. Ik heb daar totaal geen moeite mee.
Als je de kleur van kleding als radicalisering ziet, zit er m.i. iets anders/meerdere zaken fout in je kerk, die je tot deze gedachten doen komen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Toch is het wel een cultuur dingetje. Ik kom het in ons land tegen, in emigratie kerken en op zendingsvelden. Maar bij bijv baptisten kerken in Oost Europa nergens. Onze Oekraïense au-pair noemde de kerkenraad altijd 'the black men'. :)

Iemand een idee of andere tradities dit ook kennen? Zoals de Puriteinen enz.? Van mensen als Sproul, Sinclair Ferguson, Lloyd Jones (om maar wat te noemen) kennen we het dragen van zwart ook niet, volgens mij.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Framboos schreef:

Wat @DDD hier in dit onderwerp zelf zegt is eerder radicaliserend dan wat hij anderen verwijt.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Onze kerkenraad heeft een heel eenvoudige lijn: ambtelijk werk wordt gedaan in ambtskleding, oftewel het zwarte pak.
Twee- of driedelig, daar is de ambtsdrager vrij in.
- Niet meer zo actief -
Mara

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:Onze kerkenraad heeft een heel eenvoudige lijn: ambtelijk werk wordt gedaan in ambtskleding, oftewel het zwarte pak.
Twee- of driedelig, daar is de ambtsdrager vrij in.
Valt huisbezoek daar ook onder?
Ik kan me niet heugen dat ik een k.r. broeder in een zwart kostuum heb gezien, in onze gemeente althans.
De stropdassen zijn soms in "clubkleuren". Of ontbreken.
Inmiddels ben ik wel zover dat zwart niet persé hoeft, al heeft dit wel mijn persoonlijke voorkeur, maar houd het alsjeblieft bij antraciet/grijs of donkerblauw.
En laat de stropdas niet zo schetteren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

In mijn eigen gemeente is zwart altijd gebruikelijk geweest. Vroeger droeg de kerkenraad altijd een grijze krijtstreep broek daarbij, tegenwoordig is dat zwart. Ook zie je vaker een zwart deel 3 dan vroeger. Ik heb hier nooit zo over nagedacht. Ik kan me voorstellen dat sommigen hier een bepaalde duiding aangeven. Maar juist daardoor wordt een nieuw sjibbolet geïntroduceerd. Ik heb het idee dat zo’n 50 jaar geleden de vrijheid om in randzaken eigen keuzes te maken groter was. Nu is bijna elk onderwerp beladen geworden en dat leidt tot krampachtigheid. Dat is sowieso een maatschappelijk tendens waarin Zwarte Piet, negerzoenen etc. ook van hun onschuld beroofd zijn.
Plaats reactie