Ontwikkelingen HHK

Ditbenik
Inactief

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ditbenik »

Simon0612 schreef:
Ditbenik schreef:
Zuivere prediking of geroepen dienaar betekent niet hetzelfde als 'zonder zonde'. Ds Veldman is door de Heere als middel gebruikt om mij heel veel jaren geleden stil te zetten. Dat geeft een bijzondere band, maar tegelijk heb ik in de loop van de jaren ook een aantal zaken gezien die blijk geven eigen keuzes en eigen wegen.
Wie bepaald dat het eigen keuzes en wegen zijn? Jij? Of kan God met iemand andere wegen inslaan die voor jou minder logisch lijken?
Ik geef weer wat ik heb gezien en jij vindt het blijkbaar nodig om daar iets heel anders van te maken. Dat laat ik graag voor jouw rekening.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ditbenik schreef:
Simon0612 schreef:
Ditbenik schreef:
Zuivere prediking of geroepen dienaar betekent niet hetzelfde als 'zonder zonde'. Ds Veldman is door de Heere als middel gebruikt om mij heel veel jaren geleden stil te zetten. Dat geeft een bijzondere band, maar tegelijk heb ik in de loop van de jaren ook een aantal zaken gezien die blijk geven eigen keuzes en eigen wegen.
Wie bepaald dat het eigen keuzes en wegen zijn? Jij? Of kan God met iemand andere wegen inslaan die voor jou minder logisch lijken?
Ik geef weer wat ik heb gezien en jij vindt het blijkbaar nodig om daar iets heel anders van te maken. Dat laat ik graag voor jouw rekening.
Ik begrijp @Simon0612 wel. Op basis van wat jij zélf hebt gezien, beweer je dat ds. Veldman eigen gekozen wegen gaat. Dat vind ik wel een ongehoorde veroordeling. Jij persoonlijk kunt dat oordeel toch niet vellen?
DDD

Bericht door DDD »

Nou, dat kan prima hoor. Zo is er ook een voorganger in Kruiningen.

Als je buiten de ordelijke weg een eigen keuze maakt, dan is daar al snel sprake van.
CvdW

Bericht door CvdW »

DDD schreef:Nou, dat kan prima hoor. Zo is er ook een voorganger in Kruiningen.

Als je buiten de ordelijke weg een eigen keuze maakt, dan is daar al snel sprake van.
Wat is 'de ordelijke weg'? Als hiermee wordt bedoeld de weg van kerkenraad, classis, PS en GS, dan kan ik u vertellen dat deze weg niet ordelijk is. (op papier wel, maar in praktijk niet)
Wellicht zijn er anderen die deze ervaring ook hebben.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

GerefGemeente-lid schreef:
Ditbenik schreef:
Simon0612 schreef:
Ditbenik schreef:
Ik begrijp @Simon0612 wel. Op basis van wat jij zélf hebt gezien, beweer je dat ds. Veldman eigen gekozen wegen gaat. Dat vind ik wel een ongehoorde veroordeling. Jij persoonlijk kunt dat oordeel toch niet vellen?
Joh, ook voorgangers zijn geen mensen zonder zonden en in het Koninkrijk van God gaat het ordelijk toe. Ds Veldman is op 11 januari 79 bevestigd tot predikant binnen de Nederlands Hervormde Kerk. Een kerk waar in de kerkorde was vastgelegd dat een predikant uiterlijk op 1 mei na zijn 65e verjaardag met emeritaat gaat. Blijkbaar had hij toen geen moeite met emeritaat en in jullie redenering ging hij daarin Gods weg.
Ik zal niet zijn hele levensloop binnen allerlei kerken weergeven maar noem er willekeurig 2 dingen die verband houden met zijn principiël bezwaar tegen emeritaat wat zo zwaar weegt om het lidmaatschap van de HHK op te zeggen. In februari 1989 neemt hij een beroep aan naar Canada. Zijn vertrek duurt even omdat er eerst duidelijkheid moet zijn over zijn emeritaatsrechten binnen de Nederlands Hervormde Kerk. Die wil hij graag behouden. Daarom wordt gewacht op een besluit van de Provinciale Kerkvergadering over de verlening van de rechten van emeritus en over een vroegtijdige losmaking van de gemeente van Nederhemert. Op 31 juli neemt hij afscheid en op 4 augustus doet hij intrede in de Free Old Reformed Congregation. De vreugde is van korte duur. Op 25 november loopt een discussie met de kerkenraad na afloop van de ochtenddienst volledig uit de hand en onttrekt ds Veldman zich deze kerk en begint zelf met diensten in een schuur. In 1993 neemt hij een beroep aan naar Zuid-Afrika. Het is dan nog niet bekend of hij persoonlijk zal toetreden tot de Nederduits Gereformeerde Kerk of met een evangelisatie-opdracht vanuit de RCA-gemeente in Canada zal werken. Een en ander zal afhangen van het behoud van zijn emeritaatsrechten binnen de Nederlandse Hervormde Kerk.
In augustus 2021 heeft ds Veldman bedankt voor het lidmaatschap van de HHK, omdat hij vindt dat God een predikant voor zijn hele leven roept en dus niet met emeritaat mag gaan. Hij vermeldt er niet bij dat een predikant binnen de HHK zijn hele leven predikant blijft met alle rechten en plichten. Hij kan alleen geen gemeentepredikant meer zijn. Deze regeling is zeer goed vergelijkbaar met de regeling die gold voor de Levieten in het Oude Testament. Die gingen op hun 50e met emeritaat.
Leggen jij en @Simon mij dan maar uit waarom ik niet mag vinden dat hij hierin eigen wegen is gegaan.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

In deze discussie gaan we op Gods stoel zitten. Een mens gaat vaak eigen wegen en maakt eigen keuzes, geheel voor rekening en verantwoording van die mens. Dat God desondanks zegen kan verbinden of Zijn bedoeling daarmee kan hebben doet daar niks aan af.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Maanenschijn schreef:In deze discussie gaan we op Gods stoel zitten. Een mens gaat vaak eigen wegen en maakt eigen keuzes, geheel voor rekening en verantwoording van die mens. Dat God desondanks zegen kan verbinden of Zijn bedoeling daarmee kan hebben doet daar niks aan af.
Dat ben ik met je eens. Voor mij is dat des te meer reden om het in zoverre met @Ditbenik eens te zijn dat de Heere via de middelijke en ordelijke weg werkt. Dat @CvdW hier inbrengt dat de kerkelijke weg niet altijd ordelijk gaat, klopt zeker wel. Maar het is naar mijn mening onbijbels en revolutionair om dat op zo'n manier te gebruiken dat je dan de orde maar opzij schuift.

Lang geleden kreeg ik ook eens iemand uit mijn kerkelijke gemeente aan de telefoon, omdat hij vond dat een ambtsdrager niet uit zijn ambt gezet had moeten worden, en of ik nu mee wilde doen in een handtekeningactie. Uiteraard wil ik daaraan niet meedoen.
- ja maar, deze ambtsdrager wist goed hoe hij door de Heere was geroepen op die plaats en dan kan hij niet zomaar aan de kant geschoven worden.
- dat is voor mij heel simpel: hij is in de ordelijke weg gekozen als ambtsdrager. De Heere zal er Zelf voor zorgen dat hij weer ambtsdrager wordt als dat de weg is. We moeten dan niet zelf de orde opzij schuiven en eigen gekozen wegen gaan.

We zijn nog vroom genoeg om daarvoor de Heere ook nog voor ons karretje te spannen, met eerbied gesproken. Bij de kerkscheuring hier ter plaatse, ook al weer lang geleden, werd ook steeds maar weer gezegd dat 'de kennelijke goedkeuring Gods' op gevolgd was. Ik meen toch dat de uitkomst wel geleerd heeft dat dit absoluut niet het geval was. Wat dus niet wil zeggen dat de Heere ondanks alles niet ook daardoor kan spreken en werken. Onze kromme wegen staan de Heere niet in de weg, maar dat mag voor ons geen vrijbrief zijn om die kromme wegen dan maar zelf te kiezen.

Over deze onderhavige kwestie weet ik te weinig om daarover iets te zeggen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Eens met @eilander.

De laatste zin maakt dat ik de analysering van @Ditbenik te kort door de bocht vindt.

Vandaar dat ik meen dat hij niet helemaal gelijk heeft.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

@Ditbenik wordt m.i. onterecht gedwongen om zijn visie te geven. Hij heeft gewoon een duidelijk punt als hij stelt dat deze man eigen keuzes maakt en die zijn voor derden inderdaad absoluut onnavolgbaar vanwege hun inconsistentie.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Ik ben het ook wel gedeeltelijk eens met Ditbenik. Alleen ik zou niet oordelen of het een eigen weg is, laat dat in het midden door te zeggen: Wij weten het niet, de ds in kwestie moet het zelf verantwoorden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

eilander schreef:
Maanenschijn schreef:In deze discussie gaan we op Gods stoel zitten. Een mens gaat vaak eigen wegen en maakt eigen keuzes, geheel voor rekening en verantwoording van die mens. Dat God desondanks zegen kan verbinden of Zijn bedoeling daarmee kan hebben doet daar niks aan af.
Dat ben ik met je eens. Voor mij is dat des te meer reden om het in zoverre met @Ditbenik eens te zijn dat de Heere via de middelijke en ordelijke weg werkt. Dat @CvdW hier inbrengt dat de kerkelijke weg niet altijd ordelijk gaat, klopt zeker wel. Maar het is naar mijn mening onbijbels en revolutionair om dat op zo'n manier te gebruiken dat je dan de orde maar opzij schuift.

Lang geleden kreeg ik ook eens iemand uit mijn kerkelijke gemeente aan de telefoon, omdat hij vond dat een ambtsdrager niet uit zijn ambt gezet had moeten worden, en of ik nu mee wilde doen in een handtekeningactie. Uiteraard wil ik daaraan niet meedoen.
- ja maar, deze ambtsdrager wist goed hoe hij door de Heere was geroepen op die plaats en dan kan hij niet zomaar aan de kant geschoven worden.
- dat is voor mij heel simpel: hij is in de ordelijke weg gekozen als ambtsdrager. De Heere zal er Zelf voor zorgen dat hij weer ambtsdrager wordt als dat de weg is. We moeten dan niet zelf de orde opzij schuiven en eigen gekozen wegen gaan.

We zijn nog vroom genoeg om daarvoor de Heere ook nog voor ons karretje te spannen, met eerbied gesproken. Bij de kerkscheuring hier ter plaatse, ook al weer lang geleden, werd ook steeds maar weer gezegd dat 'de kennelijke goedkeuring Gods' op gevolgd was. Ik meen toch dat de uitkomst wel geleerd heeft dat dit absoluut niet het geval was. Wat dus niet wil zeggen dat de Heere ondanks alles niet ook daardoor kan spreken en werken. Onze kromme wegen staan de Heere niet in de weg, maar dat mag voor ons geen vrijbrief zijn om die kromme wegen dan maar zelf te kiezen.

Over deze onderhavige kwestie weet ik te weinig om daarover iets te zeggen.
Dank voor deze uitwerking, het was precies hetgeen ik bedoelde aan te geven.

Dat de Heere zegen geeft is niet dankzij de mens, maar vooral ondanks. Daarom denk ik dat @Ditbenik een punt heeft in zijn bijdragen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

@HersteldHervormd:
Waarom? Dit gaat toch duidelijk tegen Gods geopenbaarde woord in? Ik begrijp niet wat hier nu zo ingewikkeld aan is.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:Ik ben het ook wel gedeeltelijk eens met Ditbenik. Alleen ik zou niet oordelen of het een eigen weg is, laat dat in het midden door te zeggen: Wij weten het niet, de ds in kwestie moet het zelf verantwoorden.
11 jaar en 11 maanden gebruik gemaakt van het emeritaat en daarna het lidmaatschap van de kerk opzeggen omdat predikanten daar emeritaat krijgen en dit blijkbaar zo zondig is dat je daarvoor de kerk moet verlaten. Ik heb nog niemand uit zien leggen hoe beide opties een weg van de Heere kunnen zijn. Als dit de weg van de Heere is moeten wij die kerk ook verlaten.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Ditbenik schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik ben het ook wel gedeeltelijk eens met Ditbenik. Alleen ik zou niet oordelen of het een eigen weg is, laat dat in het midden door te zeggen: Wij weten het niet, de ds in kwestie moet het zelf verantwoorden.
11 jaar en 11 maanden gebruik gemaakt van het emeritaat en daarna het lidmaatschap van de kerk opzeggen omdat predikanten daar emeritaat krijgen en dit blijkbaar zo zondig is dat je daarvoor de kerk moet verlaten. Ik heb nog niemand uit zien leggen hoe beide opties een weg van de Heere kunnen zijn. Als dit de weg van de Heere is moeten wij die kerk ook verlaten.
Klinkt misschien flauw, maar hij zou van gedachte veranderd kunnen zijn?

@DDD: waarom is het tegen Gods Woord?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
gallio

Bericht door gallio »

HersteldHervormd schreef:
Ditbenik schreef:
Klinkt misschien flauw, maar hij zou van gedachte veranderd kunnen zijn?

...
Dan heeft hij in ieder geval wat uit te leggen aan zijn achterban. En vooral aan de gemeente in Springford die juist om die emeritaatsrechten ondergebracht werdt bij de RCA.
Plaats reactie