Dak- en thuislozen met de straatkrant.

limosa

Bericht door limosa »

Ik koop zo af en toe wel een straatkrantje bij ze. Meestal zijn ze niet opdringerig. Gewone bedelaars, wat je maar "gewoon" vindt natuurlijk, geef ik meestal ook wel wat. Ik heb een keer bij de Laurenskerk gestaan voor een concert waarbij ik me haast schaamde voor de refo's die in de rij stonden want de meesten keken de bedelaar die met een gescheurd koffiebekertje bij de deur stond te bedelen met de nek aan. Dan denk ik, 't is steenkoud, je gaat naar een concert dat weet ik hoeveel kost, binnen is het warm, je koopt nog koffie ofzo en een CD-tje, geef zo'n jongen nou ook een euro-tje ofzo van je overvloed.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
Oorspronkelijk gepost door LizzyPas zag ik dat iemand diegene een sigaret gaf, tja....dat vind ik nou weer niet goed.
why not?
Omdat ik tegen roken ben. :t
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
overigens heb ik begrepen dat ze maar een heel klein percentage zelf ontvangen van die opbrengst van hun verkoop van de straatkrant
ik weet het niet precies meer, maar zou het 10% kunnen zijn?
Nee, een straatkrant wordt gekocht voor € 1,00 en verkocht voor € 1,50.
Als ik het goed heb staat het op de straatkrant in de colofon of zo, maar ik heb er hier geen bij de hand. Het is dus feitelijk gewoon 'handel'. Ze moeten eerst inkopen en daarna zorgen dat ze ze verkopen. Wel een stimulerende constructie vind ik.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Pim
overigens heb ik begrepen dat ze maar een heel klein percentage zelf ontvangen van die opbrengst van hun verkoop van de straatkrant
Als ik het goed heb staat het op de straatkrant in de colofon of zo, maar ik heb er hier geen bij de hand. Het is dus feitelijk gewoon 'handel'. Ze moeten eerst inkopen en daarna zorgen dat ze ze verkopen. Wel een stimulerende constructie vind ik.
Nou ze verdienen er niet veel op dan en als je bedenkt dat ze er niet veel verkopen volgens mij.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik heb wel eens gelezen dat ze liever hebben dat je krantjes bij ze koopt omdat dat eerlijke handel is. Als ze alleen geld krijgen lopen ze de kans dat ze de krantjes niet meer mogen verkopen.
Be yourself, there are plenty of others.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Oorspronkelijk gepost door Pim
Dan is het wel zaak dat ze die krantjes dezelfde dag verkope; anders is het oud nieuws!!:%
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Ar-Jan
Dan is het wel zaak dat ze die krantjes dezelfde dag verkope; anders is het oud nieuws!!:%
Nee dat maakt niet uit, al is het krantje een jaar oud. Dat is het handige van nieuws, het maakt niet uit hoe oud het is. Als je het nog niet weet is het allemaal nieuws.
BJD

Re: Dak en thuislozen met de straatkrant.

Bericht door BJD »

Vandaag werd me een straatkrant aangeboden.. Bleek weer (ik heb ze al vaker opgepakt) een te zijn van het Daklozenwoord. Een criminele organisatie die opereert vanuit belgie en waarbij voornamelijk ROMA zigeuners deze kranten verkopen. Je koopt een vodje en het geld gaat naar rijke criminelen.

Ik heb de politie gebeld en de man is aangehouden Ik ben hem nog zeker tien minuten achterna gelopen, omdat..ik was niet aan het werk en toen ik zei dat ik de politie zou bellen nam hij de spat.

Goed bedoelende mensen weten niet aan wie ze geld geven.

Officiele straatkrantverkopers, prima! Aan te raden om die gasten te helpen. Vraag alleen altijd naar hun pas en bekijk de krant. De krantjes waar ik het over heb, waar criminelen mee bezig zijn, zijn altijd tweetalig. Voorzijde in het Nederlands, achterzijde Frans..

De man vanmiddag is opgepakt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Daklozenkrant Zie onder het kopje "omstreden"
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Bedankt voor de tip.

Wist niet dat er verschil in kranten was.

( ps. even offline, wat leuk om al die oude namen in deze toppic weer terug te zien 0
BJD

Bericht door BJD »

Gabrielle schreef:Bedankt voor de tip.

Wist niet dat er verschil in kranten was.

( ps. even offline, wat leuk om al die oude namen in deze toppic weer terug te zien 0
Dat weten er idd heel veel niet... en daar maken ze dankbaar gebruik van..
Lassie

Bericht door Lassie »

ik geef ze gewoon een zak krentebollen of appeltjes. Nooit meer geld voor een krant.
memento

Bericht door memento »

BJD schreef:Vandaag werd me een straatkrant aangeboden.. Bleek weer (ik heb ze al vaker opgepakt) een te zijn van het Daklozenwoord. Een criminele organisatie die opereert vanuit belgie en waarbij voornamelijk ROMA zigeuners deze kranten verkopen. Je koopt een vodje en het geld gaat naar rijke criminelen.

Ik heb de politie gebeld en de man is aangehouden Ik ben hem nog zeker tien minuten achterna gelopen, omdat..ik was niet aan het werk en toen ik zei dat ik de politie zou bellen nam hij de spat.

Officiele straatkrantverkopers, prima! Aan te raden om die gasten te helpen. Vraag alleen altijd naar hun pas en bekijk de krant. De krantjes waar ik het over heb, waar criminelen mee bezig zijn, zijn altijd tweetalig. Voorzijde in het Nederlands, achterzijde Frans..

Bij de Aldi op Ridderkerk staat ook regelmatig een straatkrant-verkoper, hij ziet er een btje uit als een Oost-Europeaan (Tjechië of Hongarije ofzo). Omdat ik zo'n krantje toch nooit lees, geef ik meestal maar gewoon geld en laat hem het krantje houden. Zou zo'n man dat geld ook af moeten dragen?

En die mannen die dat illegale krantje verkopen, die zijn toch gewoon arm, of niet? Hoe kan je deze mensen dan helpen? Met een voedselpakket ofzo? Niets doen is toch ook geen oplossing, tenminste, ik voel me altijd schuldig als ik met mn rijkdom (ook al is die maar relatief) voorbijloop en zo'n arme stakker zie staan bedelen...
BJD

Bericht door BJD »

memento schreef:
BJD schreef:Vandaag werd me een straatkrant aangeboden.. Bleek weer (ik heb ze al vaker opgepakt) een te zijn van het Daklozenwoord. Een criminele organisatie die opereert vanuit belgie en waarbij voornamelijk ROMA zigeuners deze kranten verkopen. Je koopt een vodje en het geld gaat naar rijke criminelen.

Bij de Aldi op Ridderkerk staat ook regelmatig een straatkrant-verkoper, hij ziet er een btje uit als een Oost-Europeaan (Tjechië of Hongarije ofzo). Omdat ik zo'n krantje toch nooit lees, geef ik meestal maar gewoon geld en laat hem het krantje houden. Zou zo'n man dat geld ook af moeten dragen?

En die mannen die dat illegale krantje verkopen, die zijn toch gewoon arm, of niet? Hoe kan je deze mensen dan helpen? Met een voedselpakket ofzo? Niets doen is toch ook geen oplossing, tenminste, ik voel me altijd schuldig als ik met mn rijkdom (ook al is die maar relatief) voorbijloop en zo'n arme stakker zie staan bedelen...
het is te overwegen om het eens te vragen aan die man bij de Aldi of hij een pas heeft en om te kijken of het niet het Daklozenwoord is. Maar als hij er regelmatig staat dan kan je er bijna vanuit gaan dat het wel goed zit. Die criminelen staan de ene dag hier en de andere dag daar.
Die mannen die het ilegale krantje verkopen zijn dus helemaal niet arm. We hebbenz e aangehouden waarbij de moiste auto's verderop stonden geparkeed. Roken sigaretten, dure horloges, mooie mobiele telefoons.. vele indicaties dat ze genoeg geld hebben. Ze verdienen er ook genoeg mee.

Deze mensen hebben in die zin geen hulp nodig. Ja, ze uit het circuit halen.. Juist van die gevoelens die jij verwoord maken ze misbruik
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

BJD schreef:
memento schreef:

het is te overwegen om het eens te vragen aan die man bij de Aldi of hij een pas heeft en om te kijken of het niet het Daklozenwoord is. Maar als hij er regelmatig staat dan kan je er bijna vanuit gaan dat het wel goed zit. Die criminelen staan de ene dag hier en de andere dag daar.
Die mannen die het ilegale krantje verkopen zijn dus helemaal niet arm. We hebbenz e aangehouden waarbij de moiste auto's verderop stonden geparkeed. Roken sigaretten, dure horloges, mooie mobiele telefoons.. vele indicaties dat ze genoeg geld hebben. Ze verdienen er ook genoeg mee.

Deze mensen hebben in die zin geen hulp nodig. Ja, ze uit het circuit halen.. Juist van die gevoelens die jij verwoord maken ze misbruik
Uhm.... de man die ik heb uitgenodigd.......
krant is frans/nederlands........... en wat bedoel je met Roma? Het is een Roemeense man, hij zegt dat hij christen is, spreekt maar drie woorden nederlands, en hij verblijft in antwerpen/belgie............
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie