Kilometerheffing

Marjan

Bericht door Marjan »

Meer carpoolers, meer mensen die het ov pakken, mensen die toch maar niet zomaar de auto pakken om even bij tante Miep aan de andere kant van het land koffie te gaan drinken, mensen die thuis gaan werken.
Als mensen nou eens gaan nadenken over hun autogebruik, dan heb je al winst.
Be yourself, there are plenty of others.
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Meer carpoolers, meer mensen die het ov pakken, mensen die toch maar niet zomaar de auto pakken om even bij tante Miep aan de andere kant van het land koffie te gaan drinken, mensen die thuis gaan werken.
Als mensen nou eens gaan nadenken over hun autogebruik, dan heb je al winst.
Meer carpoolers zie ik niet, het loopt eerder terug dan dat het toeneemt. openbaar vervoer? zit al vol en weet niet eens op tijd te rijden en men moet altijd staan.

Tante Miep rijd niet s.morgens om 7 uur, zij gaat pas weg om 10.00 uur als de meeste files weg zijn. Thuiswerken? kan niet iedereen en de baas wil dat ook niet altijd.

Ik vind het mooi bedacht, maar de praktijk moet nog maar uitwijzen dat dat zo zal gaan.
Ondanks de hoge prijs van de benzine rijdt er niemand minder en wordt het alleen maar drukker op de weg.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Vervuiling? ja als je hard rijdt vervuil je meer, maar je bent wel een heel stuk minder lang op de weg, wat dan weer bevuiling bespaart. Per saldo maakt het volgens mij niet zoveel uit, als je langzamer rijd dan vervuil je minder maar wel langer. Rijdt je sneller, vervuil je meer maar dan wel weer veel korter.
Je verbruikt meer per kilometer als je harder rijdt. Dus wel degelijk meer vervuiling.
Ja, ben ik met je eens, maar je bent dan toch ook korter onderweg? of heb ik dat nu mis
De tijd is niet van belang. Het gaat erom hoeveel je verstookt op een bepaalde afstand.

Als je 10 liter op 100 km verstookt, vervuil je dus meer op die afstand dan dat je 15 liter verstookt. Ongeacht hoe lang je er over doet.
En je auto verstookt bij hogere snelheden dus meer per kilometer.
refo

Bericht door refo »

Ja, mooi opgemerkt Marjan, maar waar blijven de rijders dan die nu elke dag op de weg zitten?
55% van de file rijders zijn er niet meer als er betaald moet worden.
Blijven deze mensen dan in hun bed liggen of zo?
Het is niet zo dat als er tien procent minder mensen op de weg zijn er ook tien procent minder file is. Ze hebben daar formules voor. Dat is ook wel logisch, ik kan me voorstellen dat op sommige plekken tien procent minder auto's 's morgens betekent dat er geen file meer is.
ja, dat begrijp ik wel maar waar is dan die 10% gebleven? Zijn die zomaar in lucht opgelost vanwege de km-heffing?
Ik begrijp niet waar al die auto's blijven als er km-heffing is. Ik zal er in elk geval geen km minder om rijden en volgens mij niemand in ons land, iedereen zal toch naar zijn werk moeten gaan
Zeker wel. Als je naar de efteling moet, en een km kost voor negenen 5 cent en na negenen niets...
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door refo
Ja, mooi opgemerkt Marjan, maar waar blijven de rijders dan die nu elke dag op de weg zitten?
55% van de file rijders zijn er niet meer als er betaald moet worden.
Blijven deze mensen dan in hun bed liggen of zo?
Het is niet zo dat als er tien procent minder mensen op de weg zijn er ook tien procent minder file is. Ze hebben daar formules voor. Dat is ook wel logisch, ik kan me voorstellen dat op sommige plekken tien procent minder auto's 's morgens betekent dat er geen file meer is.
ja, dat begrijp ik wel maar waar is dan die 10% gebleven? Zijn die zomaar in lucht opgelost vanwege de km-heffing?
Ik begrijp niet waar al die auto's blijven als er km-heffing is. Ik zal er in elk geval geen km minder om rijden en volgens mij niemand in ons land, iedereen zal toch naar zijn werk moeten gaan
Zeker wel. Als je naar de efteling moet, en een km kost voor negenen 5 cent en na negenen niets...
Als je na negenen naar de efteling gaat kom je er op sommige hoogtij en feestdagen niet meer in, is'tie al vol en bovendien heb je een volledige dag nodig om nog iets aan je geld te hebben. Dus ik stem voor om de eftelinggangers te vrijwaren van km heffing. Dan moeten de forenzen maar meer betalen.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Lecram

Bericht door Lecram »

Het verbaast me weleens hoeveel files er soms nog staan ver na 9 uur. Laatst naar de Rai stonden om half 10 nog veel files rond A'dam. Moeten die mensen dan niet op tijd op hun werk zijn?
limosa

Bericht door limosa »

De kunst is, en ik neem aan dat men daarop stuurt, het zo te regelen dat er niet minder gereden wordt (want dan zijn er minder inkomsten) maar dat er minder files staan, het tarief zal dus gedifferentieerd worden naar plaats en tijd, zo wordt dan de piek in de spits minder hoog maar wel wat breder.

Overigens ben ik bang dat de technische problemen onderschat worden, het Duitse tolsysteem voor het beroepsgoederenvervoer is zo problematisch en daarom kostbaar dat 20% van de inkomsten opgaan aan het systeem.
Mariken

Bericht door Mariken »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Oorspronkelijk gepost door Marjan Het is niet zo dat als er tien procent minder mensen op de weg zijn er ook tien procent minder file is. Ze hebben daar formules voor. Dat is ook wel logisch, ik kan me voorstellen dat op sommige plekken tien procent minder auto's 's morgens betekent dat er geen file meer is.
Als je na negenen naar de efteling gaat kom je er op sommige hoogtij en feestdagen niet meer in, is'tie al vol en bovendien heb je een volledige dag nodig om nog iets aan je geld te hebben. Dus ik stem voor om de eftelinggangers te vrijwaren van km heffing. Dan moeten de forenzen maar meer betalen.
Naar de efteling kun je heel erg goed met het ov hoor.........Prima verbindingen en geen fileleed
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Mariken
Oorspronkelijk gepost door Jelle ja, dat begrijp ik wel maar waar is dan die 10% gebleven? Zijn die zomaar in lucht opgelost vanwege de km-heffing?
Naar de efteling kun je heel erg goed met het ov hoor.........Prima verbindingen en geen fileleed
Als jij staan vanaf den Bosch of Tilburg niet erg vind is het goed te doen. Maar blijven nog de volgende problemen over.

1 Met kinderen is de Efteling al bijna niet te betalen [en om de kinderen gaat het toch?] Komt daarbij de OV kosten en je gaat gewoon niet meer [misschien de oplossing? niet meer gaan?]

2. woon je niet zoals wij onder de rook van de efteling ben je de halve dag kwijt aan reizen en betaal je dus per uur efteling meer dan ethisch verantwoord.

3. wij dwalen af van het onderwerp.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Mariken

Bericht door Mariken »

Oorspronkelijk gepost door Mariken
Oorspronkelijk gepost door refo Zeker wel. Als je naar de efteling moet, en een km kost voor negenen 5 cent en na negenen niets...
Als jij staan vanaf den Bosch of Tilburg niet erg vind is het goed te doen. Maar blijven nog de volgende problemen over.

1 Met kinderen is de Efteling al bijna niet te betalen [en om de kinderen gaat het toch?] Komt daarbij de OV kosten en je gaat gewoon niet meer [misschien de oplossing? niet meer gaan?]

2. woon je niet zoals wij onder de rook van de efteling ben je de halve dag kwijt aan reizen en betaal je dus per uur efteling meer dan ethisch verantwoord.

3. wij dwalen af van het onderwerp.
1 Het gaat om de kinderen, maar er schijnen volwassenen te zijn die de efteling ook leuk vinden.
2 de prijzen zijn inderdaad niet normaal.
3 tja het onderwerp, we dwalen inderdaad af
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Misschien moeten we bij deze discussie ook het probleem van 'niet mogen bouwen door te erge vervuiling' betrekken?

Het is met de vervuiling nu soms zo erg dat op sommige plaatsen in Nederland geen bouwactiviteiten mogen plaatsen (of in de toekomst). Met kilometerheffing wordt misschien een deel van dit probleem weggenomen?
David J

Bericht door David J »

Ik vind het meest aansprekende idee achter dit voorstel inderdaad het principe van 'de vervuiler betaalt'.

En mensen zouden zich eindelijk een bewust moeten worden van het feit dat er ook alternatieven zijn. Natuurlijk is het OV lang niet altijd en overal een optie, maar de meeste-mensen-met-auto gaan niet eens na of dat voor een bepaalde reis misschien wel zo is.

Eergisteren moest ik voor mijn werk (Collis) van Leiden naar Utrecht (Interpay). Interpay ligt tegenover de sneltramhalte, Collis vijf minuten per fiets van Leiden Lammenschans. Desondanks waren collegae van Collis en gastheren van Interpay verbaasd dat ik de trein nam. Tja, voor E 8.50 (retour) was ik er in ruim een uur, waarvan ik 40 minuten nog kon werken...
Jelle

Bericht door Jelle »

Allereerst ben ik voor de vervuiler betaalt, daar gaat het dus niet om.

Maar het volgende van wat ik hier lees.
1. Gaan er elke dag minstens 10% van de file-rijders naar de Efteling?

2. Openbaar vervoer? Alleen vanuit de grote steden redelijk geregeld. Probeer maar eens om vanaf Gouda in de avond naar Alblasserdam te komen en weer terug. Lukt je niet.
Probeer eens op zaterdagavond vanaf Gouderak naar krimpen aan den IJssel heen en weer te komen. Het openbaar vervoer ijdt opzaterdagavond voor het laatst om 19.00 uur naar Krimpen en dan pas op zondagmorgen weer terug.

3. Niet iedereen kan zich permiteren om veel later van huis weg tegaan, moet van je werk kunnen maar ook nog mogen van je werkgever.

4. En dan te bedenken 55% minder files dat is een hele grote rij auto's die vanwege de centjes zomaar ineens opgelost zijn. Zouden dat nu allemaal mensen zijn die nu voor de lol elke dag in de file gaan staan?

Nee het systeem de vervuiler betaald, daar sta ik wel achter, maar het verhaal dat het file's helpt oplossen dat gaat er bij mij niet in.
refo

Bericht door refo »

En wat dacht je van het privacy-aspect?

Er zal toch wel een gespecifieerde rekening komen? Met tijd en plaats enzo?

Wat deed jij toen en toen daar en daar?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo

Bericht door refo »

En laat aub niet het efteling-voorbeeld een eigen leven gaan leiden. Het is wel eens druk bij de efteling, ja en niet 10% van de automobilisten gaat naar de efteling, nee. Allemaal tevreden?
--------------
Plaats reactie