Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef:Tja.
Wat wil je daarmee zeggen?

Hij zei het volgende: Er is een hoop wonderlijke godsdienst. Je krijgt soms, als je je oor wat te luisteren legt, de indruk dat Christus te Zijner tijd voor de bekommerde kerk gestorven is. Nou, dat is natuurlijk niet waar. U zegt: ‘Maar het gaat toch buiten de bekommering niet om?’ Nee, gemeente, het gaat buiten de bekommering niet om en Gods Kerk is een bekommerde Kerk, in de aanvang en ik geloof dat de Heere ze dat houdt tot het einde toe. Maar weet u wat het grote verschil is? Er is een zogenaamde bekommerde kerk, die zo kostelijk van hun bekommeringen kunnen leven en die daarmee te goed zijn om slecht te wezen. En dan kan God Zijn genade niet kwijt. En daarom gaat Hij die kroon omgekeerd, omgekeerd, omgekeerd stellen. Dan brengt Hij een mens aan de grond. Hij breekt af wat Hij gebouwd heeft. Daar gaat je kostelijkheid, daar gaat je liefelijkheid, je eindigt als een monster van ongerechtigheid aan de voeten van de Rechter, als een groot beest bij God. En als je ooit al goede gedachten van jezelf hebt gehad dat je er mogelijk toch wel eentje van was, dat kun je in die ogenblikken niet meer geloven.

Zie verder: https://kerkdienstgemist.nl/stations/55 ... 3540000552
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Maar dat is toch een ander onderwerp? Deze ds. sluit de bekommerde staat immers niet uit. Hij geeft alleen aan dat er twee soorten zijn (om het nog moeilijker te maken). Dus voor deze discussie verheldert dat niet zoveel. Bovendien is hij m.i. té afsnijdend. Dan ben je eindelijk bekommerd en wordt je er vervolgens weer buitengeplaatst. Geen wonder dat je van zulke uitspraken wordt je natuurlijk vanzelf bekommerd en twijfelend. :bobo
GerefGemeente-lid
Verbannen

Erskinees schreef:Maar dat is toch een ander onderwerp? Deze ds. sluit de bekommerde staat immers niet uit. Hij geeft alleen aan dat er twee soorten zijn (om het nog moeilijker te maken). Bovendien is hij m.i. té afsnijdend. Dan ben je eindelijk bekommerd en wordt je er vervolgens weer buitengeplaatst. Van zulke uitspraken wordt je natuurlijk vanzelf bekommerd en twijfelend.
Dat is waar. Maar een échte bekommerde, die ontvangt ook de verzekering. Dat kwam in de preek ook duidelijk naar voren. En dat is wat anders als die bekommering waar je vandaag de dag zoveel over hoort. Dat is on-Bijbelse en m.i. is het ook terecht dat daar tegen gewaarschuwd wordt.

Ds. sprak n.a.v. Jesaja 40: 39-41: Hij geeft den moede kracht, en Hij vermenigvuldigt de sterkte dien die geen krachten heeft. De jongen zullen moede en mat worden, en de jongelingen zullen gewisselijk vallen; maar die den HEERE verwachten, zullen de kracht vernieuwen; zij zullen opvaren met vleugelen, gelijk de arenden, zij zullen lopen en niet moede worden, zij zullen wandelen en niet mat worden.
DDD

Bericht door DDD »

Er is niets buiten Christus, en het probleem is dat het moeilijk is om dat op een evenwichtige manier aan de orde te stellen. Maar dat is nog geen reden om het heil zo te problematiseren dat niemand er nog hoogte van kan krijgen.

Het zijn veelal verzinsels. Hoe ingewikkelder, hoe interessanter. Terwijl de vraag zo heel eenvoudig en tegelijk heel moeilijk is.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

GerefGemeente-lid schreef: Dat is waar. Maar een échte bekommerde, die ontvangt ook de verzekering. Dat kwam in de preek ook duidelijk naar voren.
Een bekommerde met verzekering is toch geen bekommerde meer?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Erskinees schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Dat is waar. Maar een échte bekommerde, die ontvangt ook de verzekering. Dat kwam in de preek ook duidelijk naar voren.
Een bekommerde met verzekering is toch geen bekommerde meer?
Nee, in feite dus niet, al kun je ook na verzekering weer in het donker terecht komen, vanwege aanvechtingen van de boze. Maar @Forummer haalde aan dat de voorganger in zijn gemeente zei dat er maar enkele bekommerden tot verzekering komen. Maar volgens mij is dat niet volgens Gods Woord.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Bij ons wordt het woord bekommerden nooit gebruikt. Alleen gelovig of ongelovig
DDD

Bericht door DDD »

Het is ook geen normaal Nederlands. Dus daar mis je verder niets aan.
Forummer

Bericht door Forummer »

Mara schreef:
Forummer schreef:Hier ben ik toch nog weer eens, met een voor mij dringende vraag.

Waar komt het idee vandaan dat ik gisteren vanaf onze kansel hoorde verkondigen, dat de meesten van Gods kinderen bekommerden zijn, dat slechts enkelen bevestigden zijn en dat die zelfs meestal geen zicht hebben op de bevestiging.

En is dit Bijbels te onderbouwen?
Dan had jij beter naar de preek kunnen luisteren, die ik gehoord heb.
Het evangelie voor twijfelaars. :)
Die ga ik naluisteren Mara. Dank voor de tip.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

FlyingEagle schreef:Als er meer gepreekt werd zoals in deze preken die pas bij ons gelezen zijn zou het ook minder voorkomen denk ik. Laat het Woord maar spreken.

https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/25509

https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/25508
Ik zie nu dat de preken ook te beluisteren zijn, aanbevolen als je wilt weten wat Paulus bedoelde in Romeinen 5.

Preek 1 met als thema zekerheid voor nu
https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/24043

Preek 2 met als thema, zekerheid voor later
https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/24055
Forummer

Bericht door Forummer »

FlyingEagle schreef:
FlyingEagle schreef:Als er meer gepreekt werd zoals in deze preken die pas bij ons gelezen zijn zou het ook minder voorkomen denk ik. Laat het Woord maar spreken.

https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/25509

https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/25508
Ik zie nu dat de preken ook te beluisteren zijn, aanbevolen als je wilt weten wat Paulus bedoelde in Romeinen 5.

Preek 1 met als thema zekerheid voor nu
https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/24043

Preek 2 met als thema, zekerheid voor later
https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/24055
Thanx, beide gedownload.
Ds Vergunst nog nooit gehoord.
Maar eerdaags dus wel.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:
Mistig schreef:Tja.
Wat wil je daarmee zeggen?

Hij zei het volgende: Er is een hoop wonderlijke godsdienst. Je krijgt soms, als je je oor wat te luisteren legt, de indruk dat Christus te Zijner tijd voor de bekommerde kerk gestorven is. Nou, dat is natuurlijk niet waar. U zegt: ‘Maar het gaat toch buiten de bekommering niet om?’ Nee, gemeente, het gaat buiten de bekommering niet om en Gods Kerk is een bekommerde Kerk, in de aanvang en ik geloof dat de Heere ze dat houdt tot het einde toe. Maar weet u wat het grote verschil is? Er is een zogenaamde bekommerde kerk, die zo kostelijk van hun bekommeringen kunnen leven en die daarmee te goed zijn om slecht te wezen. En dan kan God Zijn genade niet kwijt. En daarom gaat Hij die kroon omgekeerd, omgekeerd, omgekeerd stellen. Dan brengt Hij een mens aan de grond. Hij breekt af wat Hij gebouwd heeft. Daar gaat je kostelijkheid, daar gaat je liefelijkheid, je eindigt als een monster van ongerechtigheid aan de voeten van de Rechter, als een groot beest bij God. En als je ooit al goede gedachten van jezelf hebt gehad dat je er mogelijk toch wel eentje van was, dat kun je in die ogenblikken niet meer geloven.

Zie verder: https://kerkdienstgemist.nl/stations/55 ... 3540000552
Deze preek ook gehoord. Inderdaad was dit de strekking. Heldere boodschap ook!
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

GerefGemeente-lid schreef:
Erskinees schreef:Maar dat is toch een ander onderwerp? Deze ds. sluit de bekommerde staat immers niet uit. Hij geeft alleen aan dat er twee soorten zijn (om het nog moeilijker te maken). Bovendien is hij m.i. té afsnijdend. Dan ben je eindelijk bekommerd en wordt je er vervolgens weer buitengeplaatst. Van zulke uitspraken wordt je natuurlijk vanzelf bekommerd en twijfelend.
Dat is waar. Maar een échte bekommerde, die ontvangt ook de verzekering.
Is dat zo? Ik heb 'echte' bekommerden* gekend die níét tot de verzekering kwamen. Of anders gezegd: bij wie het niet tot een doorbraak van het geloof kwam, waarbij Christus werd omhelsd als Zaligmaker. Of misschien dat dit in de laatste ogenblikken voor het sterven gebeurd is, dat weet ik natuurlijk niet. En ik heb inderdaad de indruk dat dit vaker voorkomt. Of de bekommerden toch kinderen van God zijn, is voor mij een vraag die niet zomaar opgelost is. Vroeger had ik een nogal uitgesproken standpunt over, sinds een aantal jaren niet meer.

*dus mensen die niet 'rustten' op hun bekommering
GerefGemeente-lid
Verbannen

Ad Anker schreef:Deze preek ook gehoord. Inderdaad was dit de strekking. Heldere boodschap ook!
Zeker!
Forummer

Bericht door Forummer »

Maar als we HC zondag 1 erbij pakken, dan wordt ons toch juist verzekering belóófd ?!

Vraag 1
Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?

Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven nietmijn maar mijns getrouwen Zaligmakers JEZUS CHRISTUS eigen ben , die metZijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald en mij uit alleheerschappij des duivels verlost heeft en alzo bewaart , dat zonder denwil mijns hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan , ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet , waarom Hij mij ook door ZijnHeilige Geest van het eeuwige leven verzekert , en Hem voortaan te leven vanharte willig en bereid maakt.

Vraag 2.
Hoe veel stukken zijn u nodig te weten, opdat gij in dezetroost zaliglijk leven en sterven moogt?

Drie stukken. Ten eerste: hoe groot mijn zonden en ellende zijn. Ten andere: hoe ik van al mijn zonden verlost worde. En ten derde: hoeik Gode voor zulke verlossing zal dankbaar zijn.
Plaats reactie