Oudvaders nodig om de bijbel te begrijpen?

Marjan

Oudvaders nodig om de bijbel te begrijpen?

Bericht door Marjan »

Vind jij dan dat de oudvaders nodig zijn om de Bijbel te begrijpen? Kunnen we niet zonder?
Be yourself, there are plenty of others.
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Vind jij dan dat de oudvaders nodig zijn om de Bijbel te begrijpen? Kunnen we niet zonder?
De bijbel opzich is het Woord van God, en is eenvoudig. Oftwel, daar hebben we geen oudvaders voor nodig.

Toch is het wel núttig om oudvaders te lezen. Zij hadden een grote bijbelkennis, en leefden dicht bij de Heere, en wisten daarom de bijbel met grote helderheid uit te leggen.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik stelde de vraag eigenlijk aan Gian vanwege deze zijn woorden:
"Er zijn veel oudvaders waar je heel veel van kunt leren, en die op de kansel veel en veel meer gepreekt moeten worden. Ik ben van mening dat de gemm. weergave van oudvaders op de kansel zeer beneden peil is.
Dat is tevens de oorzaak dat we geen oudvaders meer lezen. Oudvaders worden ook op de kansel vaak voor het eigen karretje gespannen om theologisch gelijk te krijgen. Dat is niet hoofdzakelijk de bedoeling. OUdvaders moeten in het geheel gelezen worden en niet om intepretatie's te bevestigen of elkaar met oudvaders op theologische vraagstukken te bestrijden. '
Als je zelf nooit oudvaders of puriteinen gelezen heb, weet je niet wat je mist, en kan je ze zeker niet aan de kant schuiven onder de leus Sola Scriptura. Dat is zwart/wit denken.

Ik laat de oudvaders van de nadere reformatie buiten beschouwing. Die lees ik niet. "
Mariken

Bericht door Mariken »

En over welke oudvaders hebben wij het dan wel?
Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Mariken
En over welke oudvaders hebben wij het dan wel?
Waarschijnlijk al die namen die je volgens een ander topic in je boekenkast zou moeten hebben staan... :eur

Ikzelf heb geen idee. Ik ben er niet mee opgevoed en ik heb er nauwelijks iets van. Bij ons in de kerk wordt de tekst goed uitgelegd (zodat je cognitief wijzer wordt) en er wordt een toepassing gemaakt (zodat je er geestelijk wijzer van wordt). Ik mis de oudvaders niet.
Gian

Bericht door Gian »

Hoi Marjan,

Je openingstekst van deze topic vraagt iets anders dan ik stel.

Gr
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Je bedoelt de mannen van de "Nadere Reformatie"?
Den k dat het goed is om het te lezen, maar wij moeten bedenken dat een ieder een kind van zijn tijd is. Het kan juist wel eens verfrissend zijn om eens wat te lezen die vanuit de wereld getrokken is en de Bijbel gaat lezen zonder kennis van allerlei oudvaders en nieuwe vaders en noem maar op. Pé de Bruin vind ik heel verfrissend om dat te lezen, je oren klapperen wel eens. Persoonlijk leer ik veel van Messias-belijdende Joden. Hun denken in anders. Hebreeuws denkende mensen denken heel anders dan wij Grieks- westers denkende mensen, wij zijn allen beinvloed door Plato enz.
Wijlen dr. Graafland heeft daar goede dingen over geschreven.
RvP

Bericht door RvP »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
er was eens een man
hij was evangelist in china
en dat in een tijd dat china potdicht zat
toch werden er op allerlei manieren bijbels dat land binnengesmokkeld
de christenen aldaar waren er ontzettend blij mee
er zijn voorbeelden van gemeenten, waar ze met z'n allen, jarenlang 1 bijbel hebben moeten delen...
hele stukken zijn handmatig overgeschreven
etc etc

toen brak er een tijd aan dat de grenzen iets meer opengingen
voor de christenen in het westen werd het iets gemakkelijker bijbels naar china te brengen
ze gingen er ook wat andere boekjes bijdoen
boekjes geschreven door schrijvers die bij hun pasten, of waarvan zij hielden
kortom allerlei boekjes over theologische onderwerpen

jaren later
achteromkijkend
komt de evangelist tot de conclusie
dat de verwarring en de versnippering van de chinese huisgemeenten, juist daar is begonnen, toen ze van alle kanten die boekjes hebben gekregen...

en ik vraag me af, in hoeverre deze conclusie ook zou kunnen gelden voor de kerken in nederland

daar zou iemand ook eens een onderzoek naar moeten doen!
Dat mogen we inderdaad wel eens doen!

Sola Sriptura...

Groet,

RvP
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door RvP

Sola Sriptura...
Dat zeiden de oudvaders toch ook: sola scriptura
Wat is nu eigenlijk het probleem?
Natuurlijk kun je de Schrift lezen zonder de oudvaders. Maar zoals al is opgemerkt, je kunt veel van de oudvaders leren.
Het misbruiken van oudvaders is natuurlijk een probleem.
Maar het lezen van een preek van een oudvader is te vergelijken met het luisteren naar een preek van een dominee nu. Alleen hadden de meeste oudvaders meer licht in de schrift, maar deze preken zijn oud, terwijl je nu een actuele preek kunt horen.
Gian

Bericht door Gian »

er was eens een man
hij was evangelist in china
en dat in een tijd dat china potdicht zat
toch werden er op allerlei manieren bijbels dat land binnengesmokkeld
de christenen aldaar waren er ontzettend blij mee
er zijn voorbeelden van gemeenten, waar ze met z'n allen, jarenlang 1 bijbel hebben moeten delen...
hele stukken zijn handmatig overgeschreven
etc etc

toen brak er een tijd aan dat de grenzen iets meer opengingen
voor de christenen in het westen werd het iets gemakkelijker bijbels naar china te brengen
ze gingen er ook wat andere boekjes bijdoen
boekjes geschreven door schrijvers die bij hun pasten, of waarvan zij hielden
kortom allerlei boekjes over theologische onderwerpen

jaren later
achteromkijkend
komt de evangelist tot de conclusie
dat de verwarring en de versnippering van de chinese huisgemeenten, juist daar is begonnen, toen ze van alle kanten die boekjes hebben gekregen...

en ik vraag me af, in hoeverre deze conclusie ook zou kunnen gelden voor de kerken in nederland

Als je het zo bekijkt kan je beter stoppen met het naar de kerk gaan.
Sola scriptura!
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
RvP

Bericht door RvP »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Oorspronkelijk gepost door RvP

Sola Sriptura...
Dat zeiden de oudvaders toch ook: sola scriptura
Wat is nu eigenlijk het probleem?
Natuurlijk kun je de Schrift lezen zonder de oudvaders. Maar zoals al is opgemerkt, je kunt veel van de oudvaders leren.
Het misbruiken van oudvaders is natuurlijk een probleem.
Maar het lezen van een preek van een oudvader is te vergelijken met het luisteren naar een preek van een dominee nu. Alleen hadden de meeste oudvaders meer licht in de schrift, maar deze preken zijn oud, terwijl je nu een actuele preek kunt horen.
1) preken van oudvaders zijn van leeftijd oud, maar ze zijn o zo actueel. Let maar eens op je zult verbaasd zijn.
2) Het belangrijkste is de schrift. Dat zeideb de oudvaders ook!

Groet,

RvP
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Ik wenste dat iedereen hier van het forum preken ging lezen van de mannen uit de reformatie.

Niks ouderwets. Hun prediking is zeker in onze dagen hard nodig! Het werk van de Heilige Geest in de mens van toen, werkt heden ten dage nog net zo. En het is schriftuurlijk.

Weg met alle nieuwe openbaringen of nieuwe werkingen en nieuwe inzichten e.d.
gallio

Bericht door gallio »

..... ze gingen er ook wat andere boekjes bijdoen boekjes geschreven door schrijvers die bij hun pasten, of waarvan zij hielden kortom allerlei boekjes over theologische onderwerpen

jaren later achteromkijkend komt de evangelist tot de conclusie dat de verwarring en de versnippering van de chinese huisgemeenten, juist daar is begonnen, toen ze van alle kanten die boekjes hebben gekregen...

tis allemaal begonne met die martin luther en zn 95 stellingen
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Het gaat om de God van de oudvaders, niet om de oudvaders zelf.
Die God is gisteren en heden dezelfde.
Plaats reactie