Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

Zeeuw

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:Dat is m.i. echt te mager, Bijbels gezien.
Wat is volgens jou dan wel Bijbels en hoe breng je dat in de praktijk?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:

Efeze 6:
1.Gij kinderen, zijt uw ouderen gehoorzaam in den Heere; want dat is recht.
2 Eert uw vader en moeder (hetwelk het eerste gebod is met een belofte),
3 Opdat het u welga, en dat gij lang leeft op de aarde.
4 En gij vaders, verwekt uw kinderen niet tot toorn, maar voedt hen op in de lering en vermaning des Heeren.

Daar wil ik niets van af doen. Hoe breng ik dat in de praktijk? Door te praten, te luisteren, uit te leggen, te bidden, voor te leven... maar uiteindelijk - als een kind toch wil afwijken - zeggen: maar aangaande mij en mijn huis, wij zullen de Heere dienen.
Dus zolang je hier wil eten, moet je daar ook naar voegen.

Dat is de hoofdlijn. Hoe weerbarstig dit is, hoef ik hier niet te vertellen. En dat er niets is waar ik mij op kan verheffen of beroemen, wil ik dan nog wel zeggen. Desondanks ben ik dankbaar voor hoe het gaat.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:

Efeze 6:
1.Gij kinderen, zijt uw ouderen gehoorzaam in den Heere; want dat is recht.
2 Eert uw vader en moeder (hetwelk het eerste gebod is met een belofte),
3 Opdat het u welga, en dat gij lang leeft op de aarde.
4 En gij vaders, verwekt uw kinderen niet tot toorn, maar voedt hen op in de lering en vermaning des Heeren.

Daar wil ik niets van af doen. Hoe breng ik dat in de praktijk? Door te praten, te luisteren, uit te leggen, te bidden, voor te leven... maar uiteindelijk - als een kind toch wil afwijken - zeggen: maar aangaande mij en mijn huis, wij zullen de Heere dienen.
Dus zolang je hier wil eten, moet je daar ook naar voegen.

Dat is de hoofdlijn. Hoe weerbarstig dit is, hoef ik hier niet te vertellen. En dat er niets is waar ik mij op kan verheffen of beroemen, wil ik dan nog wel zeggen. Desondanks ben ik dankbaar voor hoe het gaat.
Ik begrijp je, ook in het weerbarstige stuk. Volgens mij is dat toch helemaal niet erg ver uit de lijn van Orchidee? Punt is dat kinderen dan nog steeds zaken achter je rug om kunnen doen. Hoe meer je praat, hoe groter wellicht de kans dat dat niet gebeurt denk ik. Al is dat uiteraard ook geen wondermiddel. Het geeft ook veel afhankelijkheid van de Heere, omdat het stuk 'wij zullen de Heere dienen', zeker niet uit onszelf gaat en m.i. ook niet altijd eenduidig is.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef: Als je dochter 16 jaar is en naar de huisarts gaat dan heb je er als ouders niets over te zeggen. De huisarts heeft geen enkele verplichting om de ouders te informeren.
Dat weet ik ook. Maar het gaat meer om de vertrouwensband die ouders met hun kind hebben.
Toen ik 21 was brak de polio uit. Ik was nooit ingeënt. Ik heb er heel fijn en open met mijn ouders over gesproken toen.
Mijn ouders gaven mij alle ruimte om zelf de beslissing te nemen om alsnog een vaccinatie te halen.
Ik heb het uiteindelijk niet gedaan.

Ik hoefde niet meer gehoorzaam te zijn, maar je kunt ook een beslissing nemen uit respect. In moslimkringen lijkt dat vaak vanzelfsprekender dan in refokringen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Als je het nu losgekoppeld had van de MAVO-ers, zou je net zo goed je punt kunnen maken. Ik zou in elk geval niet durven beweren dat complotdenkers dom zijn, dus daar ligt de scheidslijn niet.
In mijn omgeving zijn het vooral de MAVO-ers die doen voorkomen of ze heel erg goed snappen wat er speelt en daar heel erg zeker over zijn. De WO-ers tonen zich daarentegen bewust over de onzekerheden.
Dat is ook zo. Je ziet het heel vaak. Of mensen die nog net het hbo hebben afgerond. Maar in ieder geval zijn het zelden mensen met enig recht van spreken op dit punt.

Verder ben ik het met Merel eens dat als iemand van 20 mag besluiten om te trouwen (of zelfs nog jonger) dat iemand van 17 dan ook wel zelf kan besluiten om zich in te laten enten.

Overigens zijn er ook mensen die vinden dat ouders moeten besluiten met wie hun kinderen trouwen. Dat vind ik niet in alle gevallen een goed idee, maar in dat geval gaat de redenering niet meer op.
Laatst gewijzigd door DDD op 06 jul 2021, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:
Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Als je het nu losgekoppeld had van de MAVO-ers, zou je net zo goed je punt kunnen maken. Ik zou in elk geval niet durven beweren dat complotdenkers dom zijn, dus daar ligt de scheidslijn niet.
In mijn omgeving zijn het vooral de MAVO-ers die doen voorkomen of ze heel erg goed snappen wat er speelt en daar heel erg zeker over zijn. De WO-ers tonen zich daarentegen bewust over de onzekerheden.
Dat is ook zo. Je ziet het heel vaak. Of mensen die nog net het hbo hebben afgerond. Maar in ieder geval zijn het zelden mensen met enig recht van spreken op dit punt.
Al zou je gelijk hebben, dan nog getuigen de postings van Ambtenaar en van jou niet van enig niveau of respect. Laat mensen gewoon in hun waarde!
DDD

Bericht door DDD »

Je kunt mensen heel goed in hun waarde laten en toch hun bijdragen op waarde schatten. Ik heb geen verstand van Covid, maar ik ken iemand van nabij die meent dat wel te hebben maar die niet doorhad dat een besmetting erger wordt naarmate je meer besmettingsmiddel binnenkrijgt. Dan kunnen het nog zulke zeer gewaardeerde vrienden of broers en zussen zijn, maar dan ben je gewoon niet deskundig én niet in staat om te bepalen wat waar is en wat niet.

Mensen in hun waarde laten is niet hetzelfde als mensen over het paard tillen of relativistisch ieder standpunt gelijkwaardig achten.
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Je kunt mensen heel goed in hun waarde laten en toch hun bijdragen op waarde schatten. Ik heb geen verstand van Covid, maar ik ken iemand van nabij die meent dat wel te hebben maar die niet doorhad dat een besmetting erger wordt naarmate je meer besmettingsmiddel binnenkrijgt. Dan kunnen het nog zulke zeer gewaardeerde vrienden of broers en zussen zijn, maar dan ben je gewoon niet deskundig én niet in staat om te bepalen wat waar is en wat niet.

Mensen in hun waarde laten is niet hetzelfde als mensen over het paard tillen of relativistisch ieder standpunt gelijkwaardig achten.
Mensen in hun waarde laten betekent ook dat je je niet laat verleiden tot generaliserende en stigmatiserende uitspraken over een hele groep. Nogmaals: dat getuigt niet van enig niveau of respect.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Al zou je gelijk hebben, dan nog getuigen de postings van Ambtenaar en van jou niet van enig niveau of respect. Laat mensen gewoon in hun waarde!
Ik vind het een misvatting dat je opvattingen van mensen zou moeten respecteren.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Al zou je gelijk hebben, dan nog getuigen de postings van Ambtenaar en van jou niet van enig niveau of respect. Laat mensen gewoon in hun waarde!
Ik vind het een misvatting dat je opvattingen van mensen zou moeten respecteren.
MAVO is een opleiding i.p.v een opvatting?
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het verbazend wat Valcke schrijft. Bij theologische onderwerpen kijkt hij er heel anders naar. Dat is verder prima, maar ik vind sommige opvattingen zo evident onzinnig dat ik ze niet respecteer. Ik vind ze gewoon dwaas, en dat geldt voor veel argumentaties tegen inenten, vooral als ze op rare video's gebaseerd zijn.
Valcke

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Het is een kwestie van goed lezen wat ik schrijf. Het gaat mij om de generaliserende opvattingen die je tentoonspreidt op basis van slechts één aspect, namelijk het opleidingsniveau. Dát vind ik respectloos.
DDD

Bericht door DDD »

Dat vind ik niet. Iemand kan een academische opleiding hebben, maar geen idee hebben hoe je een huis bouwt, een vloer isoleert, een leiding in de muur freest of wat niet al. Als iemand daar dan een grote mond over opzet, dan mag je daarvan best zeggen dat hij er geen verstand van heeft en niet voor geleerd heeft.

En daarnaast vind ik het relativeren van opleidings- en intelligentieverschillen niet kwalijker of minder kwalijk dan het relativeren van genderverschillen. Ze gaan beide tegen de scheppingsordening in.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef:
MAVO is een opleiding i.p.v een opvatting?
Ik had ook de term praktisch opgeleiden kunnen gebruiken. Het zijn goede timmerlieden, metaalbewerkers, stratenmakers en huisvrouwen, maar van virussen en virus bestrijding hebben ze geen kaas gegeten. Dan past enige bescheidenheid. En dat is het punt. Wees niet al te stellig over zaken waar je geen verstand van hebt. Vertrouw op mensen die ervoor geleerd hebben en werkzaam zijn in het vakgebied.

Onlangs heb ik een kast laten maken. Ik heb dat niet laten doen door mijn buurman die een zaag en hamer heeft, maar door een vakman. Iemand die is opgeleid als timmerman en jarenlange ervaring heeft met het maken van interieurs.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Het is een kwestie van goed lezen wat ik schrijf. Het gaat mij om de generaliserende opvattingen die je tentoonspreidt op basis van slechts één aspect, namelijk het opleidingsniveau. Dát vind ik respectloos.
Ik kan ook niet helpen dat veel mensen in mijn omgeving laag opgeleid zijn en sterke opvattingen hebben over de pandemie en de bestrijding ervan.
Plaats reactie