Denk is denkt

In mijn omgeving zijn het vooral de MAVO-ers die doen voorkomen of ze heel erg goed snappen wat er speelt en daar heel erg zeker over zijn. De WO-ers tonen zich daarentegen bewust over de onzekerheden.eilander schreef:Als je het nu losgekoppeld had van de MAVO-ers, zou je net zo goed je punt kunnen maken. Ik zou in elk geval niet durven beweren dat complotdenkers dom zijn, dus daar ligt de scheidslijn niet.
Ik snap de logica niet. Als je bijvoorbeeld geen verstand hebt van werking van vaccins, laat je er dan ook niet over uit. Maar dat is niet wat ik zie. Ik zie overal mensen die over van alles een mening hebben, terwijl het hen aan kennis ontbeert om überhaupt een mening over het onderwerp te hebben.Tiberius schreef: Dat is een spreekwoord waarmee ik het nooit eens ben.
Als onze voorouders ook zo hadden gerekend, zaten we nu nog in beestenvellen in de boom. Ik moet er niet aan denken.
Dat laatste ben ik met je eens. Maar ik zie niet in hoe dat kan veranderen, omdat de ministers hen daarin voorgaan.Ambtenaar schreef:Ik snap de logica niet. Als je bijvoorbeeld geen verstand hebt van werking van vaccins, laat je er dan ook niet over uit. Maar dat is niet wat ik zie. Ik zie overal mensen die over van alles een mening hebben, terwijl het hen aan kennis ontbeert om überhaupt een mening over het onderwerp te hebben.Tiberius schreef: Dat is een spreekwoord waarmee ik het nooit eens ben.
Als onze voorouders ook zo hadden gerekend, zaten we nu nog in beestenvellen in de boom. Ik moet er niet aan denken.
Feitenvrij redeneren is niet het monopolie van de politicus. Overal zie je tegenwoordig dat het debiteren van een mening meer aandacht krijgt dan de feiten. In talkshows, op de radio, in kranten en in gesprekken met mensen. Ik ben wel klaar met al die meninkjes. Zeker die van mensen die simpelweg dom zijn.
Ja, mensen die een mening hebben…Vooral van domme mensen is het niet te verdragen. (Die moeten gewoon hun mond houden en luisteren naar de slimme mensen)Tiberius schreef:Dat laatste ben ik met je eens. Maar ik zie niet in hoe dat kan veranderen, omdat de ministers hen daarin voorgaan.Ambtenaar schreef:Ik snap de logica niet. Als je bijvoorbeeld geen verstand hebt van werking van vaccins, laat je er dan ook niet over uit. Maar dat is niet wat ik zie. Ik zie overal mensen die over van alles een mening hebben, terwijl het hen aan kennis ontbeert om überhaupt een mening over het onderwerp te hebben.Tiberius schreef: Dat is een spreekwoord waarmee ik het nooit eens ben.
Feitenvrij redeneren is niet het monopolie van de politicus. Overal zie je tegenwoordig dat het debiteren van een mening meer aandacht krijgt dan de feiten. In talkshows, op de radio, in kranten en in gesprekken met mensen. Ik ben wel klaar met al die meninkjes. Zeker die van mensen die simpelweg dom zijn.
Hier zijn we het helemaal eens. Al ben ik ook van menig dat dit ideologie driven is, ideologen hebben niet zoveel met feiten. De NPO loopt voorop in het feitenvrije nieuws.Ambtenaar schreef:Ik snap de logica niet. Als je bijvoorbeeld geen verstand hebt van werking van vaccins, laat je er dan ook niet over uit. Maar dat is niet wat ik zie. Ik zie overal mensen die over van alles een mening hebben, terwijl het hen aan kennis ontbeert om überhaupt een mening over het onderwerp te hebben.Tiberius schreef: Dat is een spreekwoord waarmee ik het nooit eens ben.
Als je niet kunt onderscheiden of informatie uit een betrouwbare bron komt of niet, lijkt me enige bescheidenheid op zijn plaats. Ik zie het omgekeerde, zonder enige bescheidenheid poneert men stellig meningen die gebaseerd zijn op allerlei internetbronnen.TSD schreef:Dat ben ik met je eens parsifal, maar dat heeft niets met dom of slim te maken, maar met misleiding. Ik ben het met je eens dat dát op dit moment wel een serieus probleem is. De hoeveelheid misinformatie is enorm en het probleem is dat veel misinformatie uiteindelijk wel "een soort van" uit professionele of wetenschappelijke bronnen wordt gehaald. Het oogt betrouwbaar, dus als "leek" op dit gebied weet je eigenlijk nauwelijks waar je aan toe bent.
Er bestaat een duidelijk relatie tussen vaccineren en lockdowns en de verantwoordelijkheden van Kuipers en Gommers. Ik heb dus totaal geen moeite dat zij zich uitlaten over zaken die direct verband houden met hun werk en daarop van grote invloed zijn.Wim Anker schreef: Ernst Kuipers meld iets over herhaald vaccineren las ik. Die man doet toch wat met patientenlogistiek? Gommers meld wat over de 4e lockdown. Die man is toch intensivist?
Jij en ik hebben daar meninkjes over.Meningkjes....
Naar ik begreep zijn de deskundigen verdeeld over de oorsprong van het virus. Dus zo lang er verdeeldheid onder deskundigen is, lijkt het mij passend om te zeggen dat we niet met zekerheid kunnen stellen waar het virus zijn oorsprong heeft.Marion Koopmans is wel viroloog maar die meld al voordat ze in China onderzoek gaat doen dat het 't niet uit het lab komt.
Niet ieders omgeving is hetzelfde, kennelijk. Ik moet zeggen dat ik niet zo heel veel mensen tegenkom die met veel zekerheid complottheorieën naspreken, maar ik ken er een aantal die in elk geval hoger opgeleid zijn (HBO en universitair).Ambtenaar schreef:Als je niet kunt onderscheiden of informatie uit een betrouwbare bron komt of niet, lijkt me enige bescheidenheid op zijn plaats. Ik zie het omgekeerde, zonder enige bescheidenheid poneert men stellig meningen die gebaseerd zijn op allerlei internetbronnen.TSD schreef:Dat ben ik met je eens parsifal, maar dat heeft niets met dom of slim te maken, maar met misleiding. Ik ben het met je eens dat dát op dit moment wel een serieus probleem is. De hoeveelheid misinformatie is enorm en het probleem is dat veel misinformatie uiteindelijk wel "een soort van" uit professionele of wetenschappelijke bronnen wordt gehaald. Het oogt betrouwbaar, dus als "leek" op dit gebied weet je eigenlijk nauwelijks waar je aan toe bent.
Bewijs of stop met kwaadspreken. Niet dat de NPO perfect is, maar dit is geblaat eersteklas.Wim Anker schreef:Hier zijn we het helemaal eens. Al ben ik ook van menig dat dit ideologie driven is, ideologen hebben niet zoveel met feiten. De NPO loopt voorop in het feitenvrije nieuws.
Meninkjes van mensen die er tot over hun oren in zitten.Wim Anker schreef:Ernst Kuipers roept iets over herhaald vaccineren las ik. Die man doet toch wat met patientenlogistiek? Gommers zei gisteren wat over de 4e lockdown. Die man is toch intensivist?
Meninkjes....
..en vóórdat ze naar China ging had ze vast geen enkele informatie ingewonnen.Wim Anker schreef:Marion Koopmans is wel viroloog maar die meld al voordat ze in China onderzoek gaat doen dat het 't niet uit het lab komt. Ach, feiten......
Dit bewijst wat mij betreft dat je zelf echt geen idee hebt waarover je spreekt.Ambtenaar schreef:Als je niet kunt onderscheiden of informatie uit een betrouwbare bron komt of niet, lijkt me enige bescheidenheid op zijn plaats. Ik zie het omgekeerde, zonder enige bescheidenheid poneert men stellig meningen die gebaseerd zijn op allerlei internetbronnen.TSD schreef:Dat ben ik met je eens parsifal, maar dat heeft niets met dom of slim te maken, maar met misleiding. Ik ben het met je eens dat dát op dit moment wel een serieus probleem is. De hoeveelheid misinformatie is enorm en het probleem is dat veel misinformatie uiteindelijk wel "een soort van" uit professionele of wetenschappelijke bronnen wordt gehaald. Het oogt betrouwbaar, dus als "leek" op dit gebied weet je eigenlijk nauwelijks waar je aan toe bent.
Hoger opgeleid zijn betekent niet automatisch wijsheid - en omgekeerd geldt de relatie ook niet.eilander schreef:Niet ieders omgeving is hetzelfde, kennelijk. Ik moet zeggen dat ik niet zo heel veel mensen tegenkom die met veel zekerheid complottheorieën naspreken, maar ik ken er een aantal die in elk geval hoger opgeleid zijn (HBO en universitair).
De lager opgeleiden zitten vaker in de categorie: ik verdiep me er niet in, ik word er moe van, ik geloof het allemaal wel. Even goed kwalijk, maar minder gevaarlijk.