Verschillen tussen HHK en GG
Verschillen tussen HHK en GG
Kan iemand mij uitleggen wat de verschillen zijn tussen de HHK en de GG.
Ik ga zelf bij de HHK en mijn vriendin is lid bij de gg. Ik hoor zelf geen verschillen in de preken.
Komt misschien omdat de HHK in mijn woonplaats vrij 'rechts' is. Wat kleding van kerkgangers betreft is het zo dat het in de kerk waar ik ga zelfs stemmiger is dan bij de kerk van mijn vriendin.
Ikzelf denk dat het er bij veel ger gems lichtzinniger aan toe gaat dan bij veel HHK's.
Bij de ger gem in mijn woonplaats zijn er bv veel vrouwelijke leden die gewoon in een broek lopen en die tv hebben.
Dit zijn natuurlijk wel uiterlijke dingen, maar ze bepalen wel voor een groot gedeelte het beleid in een kerk lijkt me.
Is het ook zo dat wanneer men belijdenis heeft gedaan bij de gg, men zo over kan gaan naar de hhk?
En bij belijdenis doen, doe je toch belijdenins van je geloof, of doe je dat expleciet aan een kerkverband?
[Aangepast op 22/12/04 door Markie]
Ik ga zelf bij de HHK en mijn vriendin is lid bij de gg. Ik hoor zelf geen verschillen in de preken.
Komt misschien omdat de HHK in mijn woonplaats vrij 'rechts' is. Wat kleding van kerkgangers betreft is het zo dat het in de kerk waar ik ga zelfs stemmiger is dan bij de kerk van mijn vriendin.
Ikzelf denk dat het er bij veel ger gems lichtzinniger aan toe gaat dan bij veel HHK's.
Bij de ger gem in mijn woonplaats zijn er bv veel vrouwelijke leden die gewoon in een broek lopen en die tv hebben.
Dit zijn natuurlijk wel uiterlijke dingen, maar ze bepalen wel voor een groot gedeelte het beleid in een kerk lijkt me.
Is het ook zo dat wanneer men belijdenis heeft gedaan bij de gg, men zo over kan gaan naar de hhk?
En bij belijdenis doen, doe je toch belijdenins van je geloof, of doe je dat expleciet aan een kerkverband?
[Aangepast op 22/12/04 door Markie]
Uhm ik zal je een voorbeeld kunnen geven hoe het hier in mijn woonplaats aan de gang gaat.
De GG en HHK,
Op uiterlijk gebiedt:
de gg en de hhk verschillen dan wel op dat gebiedt.
Het innerlijke, geloof belijden:
kan ik niet zo zeer verschillen geven.
Voorheen (voor dat er de HHK en de PKN er nog niet waren) waren er geen veschillen qua prediking in de hervormde dorpsgemeente en de gergem waar ik bij zit.
Ik denk dat het heel verschillend is per plaats. (binnen de hhk en binnen de gergem).
De GG en HHK,
Op uiterlijk gebiedt:
de gg en de hhk verschillen dan wel op dat gebiedt.
Het innerlijke, geloof belijden:
kan ik niet zo zeer verschillen geven.
Voorheen (voor dat er de HHK en de PKN er nog niet waren) waren er geen veschillen qua prediking in de hervormde dorpsgemeente en de gergem waar ik bij zit.
Ik denk dat het heel verschillend is per plaats. (binnen de hhk en binnen de gergem).
Beide kerken zijn divers, dus je kunt er niet veel over zeggen. Bij de ene HHK gaat iedereen bij wijze van spreken in het zwart en zingt men op hele noten en heeft men geen tv, in de andere HHK draagt men als vrouw een broek, kijkt men wel tv en zingt men ritmisch.
Zomaar wat uiterlijke kenmerken, dit geldt ook voor de GG denk ik als ik dit forum zo bekijk.
Qua prediking denk ik dat de HHK veel 'vrijer' is. Dat wil zeggen: Men roept makkelijker op tot bekering en geloof en men is heel duidelijk over het aanbod van genade voor een ieder. Bij de GG wordt meer nog in een heel systematische bekeringsweg gepreekt (als ik het zo op dit forum hoor) waarbij eerst het een en dan het ander wordt gekend. Men spreekt meer in gezelschapstermen.
Wat voor de HHK geldt, geldt ook voor herv-geref. gem. in de PKN.
Zomaar wat uiterlijke kenmerken, dit geldt ook voor de GG denk ik als ik dit forum zo bekijk.
Qua prediking denk ik dat de HHK veel 'vrijer' is. Dat wil zeggen: Men roept makkelijker op tot bekering en geloof en men is heel duidelijk over het aanbod van genade voor een ieder. Bij de GG wordt meer nog in een heel systematische bekeringsweg gepreekt (als ik het zo op dit forum hoor) waarbij eerst het een en dan het ander wordt gekend. Men spreekt meer in gezelschapstermen.
Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Beide kerken zijn divers, dus je kunt er niet veel over zeggen. Bij de ene HHK gaat iedereen bij wijze van spreken in het zwart en zingt men op hele noten en heeft men geen tv, in de andere HHK draagt men als vrouw een broek, kijkt men wel tv en zingt men ritmisch.
Ik denk dat je over de prediking binnen de gergem een beetje scheef zit. Want ook dat is per dominee weer zeer verschillend.
Bij ons in de hhk ervaar ik dat niet zo, wat je zegt over aanbod van genade. Mijn vriendin ook niet. Ook dingen als open internet en tv worden bv flink aan de kaak gesteld. Dat men tot bekering oproept is zo, maar dat kun je toch niet vaak genoeg doen?Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Dit ben ik absoluut niet met je eens.Oorspronkelijk gepost door Lecram
Ga er maar vanuit dat de GG die jij bedoelt een uitzondering is in het verband.
Ik denk dat op heel veel punten de GG en HHK enorm dicht naast elkaar staan. Zo doet de HHK hier in Ridderkerk de evangelisatie samen met de GG (GG Ridderkerk-Slikkerveer), daarbij gebruikmakend van de folders zoals de evangelisatiecommissie van de GG die uitgeeft.
Ik hoop dat in de toekomst de GG en de HHK samen mogen gaan...
- Miscanthus
Ik bedoelde die uiterlijke zaken. In de meeste GG'en is broekdragen door vrowuen en TV bezit uitzondering. Dus als er een gemeente is waar dat veel voorkomt is dat een uitzondering binnen het verband.Oorspronkelijk gepost door mementoDit ben ik absoluut niet met je eens.Oorspronkelijk gepost door Lecram
Ik denk dat op heel veel punten de GG en HHK enorm dicht naast elkaar staan. Zo doet de HHK hier in Ridderkerk de evangelisatie samen met de GG (GG Ridderkerk-Slikkerveer), daarbij gebruikmakend van de folders zoals de evangelisatiecommissie van de GG die uitgeeft.
Bij de hhk waar ik ga zijn ze juist fel gekant tegen deze denkwijze. Maar je zegt op het erf van het verbond, dat is wat anders dan ín het verbond natuurlijk.Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Ik hoorde pas een HH dominee zeggen bij de doop dat de kinderen op het erf van het verbond zijn. Is dat nou typisch HHK of is dat uitzonderlijk?
Bij ons zeggen ze het zo dat je dmv de doop apart bent gezet.
Niet dat je daarmee bekeerd bent dus.
Ik denk ook dat de ger gem in mijn woonplaats zéker geen uitzondering is.Oorspronkelijk gepost door mementoDit ben ik absoluut niet met je eens.Oorspronkelijk gepost door Lecram
Ken er plenty waar het er zo aan toe gaat, en ik heb zelf het idee dat de verschillen steeds groter worden, wat uiteindelijk zal leiden tot een scheuring.
Ik denk dan ook dat de rechterkant van de gg en de hhk samengaan.
Misschien zou het kunnen zijn dat de hhk ook weer in 2en valt, omdat je daar misschien ook een linksere kant hebt, maar daar is op het moment nog geen sprake van.
Ik ging zelf vroeger bij de Nh, en daar had je wel 2 kampen. Nu, bij de hhk dus, is dat niet meer zo, en is men eensgezind.
Er gebeuren zelfs kleine wonderen soms. Er wordt geld gegeven voor de bouw of aankoop van een nieuwe kerk uit onverwachte hoeken. Dan gaat het ook niet om kleine bedragen. Soms komen gevers niet eens uit mijn woonplaats, en zijn ze niet eens lid hier.
En dat terwijl ze bij de pkn, die het kerkgebouw dus in bezit hebben, niet eens weten hoe ze het kerkgebouw moeten gaan onderhouden.
Ik zie zulke dingen echt als een bijzonder iets ook. Dat gebeurd niet 'zomaar'.
Ben het grootendeels met RJ eens. Let op dat hij (wij) zeggen dat je er niet veel over kan zeggen, alleen in grote lijnen.Oorspronkelijk gepost door Refojongere
En dan gaat iedereen reageren: bij ons in de plaatselijke GG is het anders. Tja, we zeiden net dat we het over grote lijnen hadden.
Als aanvulling op RJ wil ik nog meegeven dat er in de HHK meer vrijheid lijkt te zijn. In de GG ben je als predikant toch min of meer een paria als je een theologisch andere visie/nuance hebt dan wat vooraanstaande luiden. De GG is meer een gesloten front denk ik.
Beste Markie,Oorspronkelijk gepost door MarkieIk denk ook dat de ger gem in mijn woonplaats zéker geen uitzondering is.Oorspronkelijk gepost door mementoDit ben ik absoluut niet met je eens.Oorspronkelijk gepost door Lecram
Ken er plenty waar het er zo aan toe gaat, en ik heb zelf het idee dat de verschillen steeds groter worden, wat uiteindelijk zal leiden tot een scheuring.
Ik denk dan ook dat de rechterkant van de gg en de hhk samengaan.
Misschien zou het kunnen zijn dat de hhk ook weer in 2en valt, omdat je daar misschien ook een linksere kant hebt, maar daar is op het moment nog geen sprake van.
Ik ging zelf vroeger bij de Nh, en daar had je wel 2 kampen. Nu, bij de hhk dus, is dat niet meer zo, en is men eensgezind.
Er gebeuren zelfs kleine wonderen soms. Er wordt geld gegeven voor de bouw of aankoop van een nieuwe kerk uit onverwachte hoeken. Dan gaat het ook niet om kleine bedragen. Soms komen gevers niet eens uit mijn woonplaats, en zijn ze niet eens lid hier.
En dat terwijl ze bij de pkn, die het kerkgebouw dus in bezit hebben, niet eens weten hoe ze het kerkgebouw moeten gaan onderhouden.
Ik zie zulke dingen echt als een bijzonder iets ook. Dat gebeurd niet 'zomaar'.
Voor zover ik weet is de GG in jouw woonplaats redelijk behoudend. Overigens vraag ik me af of je het kerkelijk spectrum goed in kaart hebt als je denkt dat rechts GG en HHK samen kunnen gaan.... Ga bijvoorbeeld eens kijken op de lijst met sprekers op een Haamstede conferentie. Ze maken bewust geen keuzes tussen kerkgenootschappen, maar daar spreekt links GG, HHK, CGK BWP en een enkele PKN-bonder. Dat is volgens mij een samenstelling die meer voor de hand ligt.