Je kunt dit raadplegen via kerktijden.nl. Het is heel wat voor deze personen, want de meningen in de GG zijn vaak scherp en snel en de verwachtingen hoog.claus schreef:Een informatieve vraag, die ik eerder heb gelezen van een ander Forumlid vorig jaar of twee jaar geleden:
In welke gemeente preekte welke nieuwe klas 3-student gisteren? Of is dat (nog) niet bekend?
Meestal preken die studenten de eerste zondag in een kleine(re) gemeente.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wat bedoel je met normaal praten.Ambtenaar schreef:Daar pleit ik niet voor. Het gaat er enkel om dat mensen niet oordelen op basis van inhoud, maar op basis van verpakking. Doe ik zelf ook. Ik kan absoluut niet luisteren naar de meeste GG(iN) dominees, simpelweg omdat ze niet normaal kunnen praten.Geytenbeekje schreef: Hoe zou een gemeente eruit zien waar alleen theologisch-geschoolden lid van zouden kunnen worden?
Niet op een huiltoon en zonder emotionele uithalenGGotK schreef:Wat bedoel je met normaal praten.Ambtenaar schreef:Daar pleit ik niet voor. Het gaat er enkel om dat mensen niet oordelen op basis van inhoud, maar op basis van verpakking. Doe ik zelf ook. Ik kan absoluut niet luisteren naar de meeste GG(iN) dominees, simpelweg omdat ze niet normaal kunnen praten.Geytenbeekje schreef: Hoe zou een gemeente eruit zien waar alleen theologisch-geschoolden lid van zouden kunnen worden?
Dat komt gelukkig al veel minder voor dan vroeger, althans in het kerkverband waar dit topic over gaat.
Dat is hooguit nog een enkeling binnen de GG en GGiN.merel schreef:Niet op een huiltoon en zonder emotionele uithalenGGotK schreef:Wat bedoel je met normaal praten.Ambtenaar schreef:Daar pleit ik niet voor. Het gaat er enkel om dat mensen niet oordelen op basis van inhoud, maar op basis van verpakking. Doe ik zelf ook. Ik kan absoluut niet luisteren naar de meeste GG(iN) dominees, simpelweg omdat ze niet normaal kunnen praten.Geytenbeekje schreef: Hoe zou een gemeente eruit zien waar alleen theologisch-geschoolden lid van zouden kunnen worden?
Als je huis in brand staat, probeer dan eens niet de ernst in te zien, en gewoon rustig zegt de man tot zijn vrouw, en zonder blikken of blozen: Schat, ik geloof eigenlijk dat ons huis in brand staat, maar kom, we gaan eerst een lekker kopje thee drinken. Dan is er immers geen ernst en emotie bij die constatering?merel schreef:Niet op een huiltoon en zonder emotionele uithalenGGotK schreef:Wat bedoel je met normaal praten.Ambtenaar schreef:Daar pleit ik niet voor. Het gaat er enkel om dat mensen niet oordelen op basis van inhoud, maar op basis van verpakking. Doe ik zelf ook. Ik kan absoluut niet luisteren naar de meeste GG(iN) dominees, simpelweg omdat ze niet normaal kunnen praten.Geytenbeekje schreef: Hoe zou een gemeente eruit zien waar alleen theologisch-geschoolden lid van zouden kunnen worden?
Anderzijds, als een prediker een gemaakte huiltoon aanslaat dan kan ik dat ook niet verdragen.
Er is onderscheid: Als een prediker als het ware wenend uitroept: Hoe menigmaal heb ik uw kinderen willen bijeen vergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeen vergadert onder de vleugelen, en gijlieden hebt niet gewild. Och of gij ook bekendet, ook nog in deze uwe dag wat tot uw vrede dient.
Als dit in bewogenheid wordt gezegd voel je wel of dat gemaakt is of niet. Weer voel ik ergens een verband tussen ernst en meer oppervlakkigheid.
En nogmaals, we moeten dat hier helaas steeds benadrukken, ik kan me goed voorstellen dat er een afkeer kan ontstaan als we de ernst als gemaakt ervaren.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Het is maar wat je norm is. Laatst heb ik nog twee diensten uit de GG digitaal bijgewoond. Wederom viel mij de spreektoon in negatieve zin op.GGotK schreef: Dat is hooguit nog een enkeling binnen de GG en GGiN.
Ik houd helemaal niet van cabaretesk gedrag op een kansel.-DIA- schreef: En nogmaals, we moeten dat hier helaas steeds benadrukken, ik kan me goed voorstellen dat er een afkeer kan ontstaan als we de ernst als gemaakt ervaren.
Dat eerste ben ik je met eens, met het tweede niet. Het gaat er met name om hoe je de waarde of norm uit de Bijbel toepast in je leven.Mannetje schreef:Volgens mij moet een predikant met Goddelijk gezag de gemeente Gods Woord verkondigen.
Niet iets ter overdenking aanreiken, alsof het een boeiende lezing is.
Dat kan ik ook wel beamen. De preektoon van bv ds Zondag is totaal anders dan de toon waarop hij college gaf. Het laatste vond ik een stuk aangenamer om naar te luisteren.Ambtenaar schreef:Het is maar wat je norm is. Laatst heb ik nog twee diensten uit de GG digitaal bijgewoond. Wederom viel mij de spreektoon in negatieve zin op.GGotK schreef: Dat is hooguit nog een enkeling binnen de GG en GGiN.
Ik denk dat hier tijdens de opleiding wel in gestuurd wordt.
Mn kinderen vroegen wel eens: waarom praten die oude dominees gewoon en de jongere niet?
Laatst gewijzigd door Charles op 21 jun 2021, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Onzin.merel schreef:Dat kan ik ook wel beamen. De preektoon van bv ds Zondag is totaal anders dan de toon waarop hij college gaf. Het laatste vond ik een stuk aangenamer om naar te luisteren.Ambtenaar schreef:Het is maar wat je norm is. Laatst heb ik nog twee diensten uit de GG digitaal bijgewoond. Wederom viel mij de spreektoon in negatieve zin op.GGotK schreef: Dat is hooguit nog een enkeling binnen de GG en GGiN.
Waarom is hij dan tijdens/ na zijn opleiding anders gaan preken/ voordragen? Spreken voor een grote groep was hij immers al gewend.GGotK schreef:Onzin.merel schreef:Dat kan ik ook wel beamen. De preektoon van bv ds Zondag is totaal anders dan de toon waarop hij college gaf. Het laatste vond ik een stuk aangenamer om naar te luisteren.Ambtenaar schreef:Het is maar wat je norm is. Laatst heb ik nog twee diensten uit de GG digitaal bijgewoond. Wederom viel mij de spreektoon in negatieve zin op.GGotK schreef: Dat is hooguit nog een enkeling binnen de GG en GGiN.
Op de opleiding wordt juist benadrukt dat er 'normaal' gesproken dient te worden. Dat zie je ook terug, want er zijn nog maar enkele predikanten in de GG met een 'preekstem'. Trouwens, ook in de GGiN praten bijna alle predikanten, zeker die er de laatste 15 jaar bij gekomen zijn, normaal Nederlands.merel schreef: Waarom is hij dan tijdens/ na zijn opleiding anders gaan preken/ voordragen? Spreken voor een grote groep was hij immers al gewend.
Ds. Zondag heeft weleens verteld dat hij regelmatig emails ontvangt waarin kritiek geleverd wordt op zijn stem. Hij vindt dat best lastig want het lukt hem niet op een andere manier. Dus daar is echt iets anders aan de hand.
Dat is bij die ds. al verbeterd. Iig heb ik er geen last meer van bij het luisteren.
Laatst gewijzigd door Charles op 21 jun 2021, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.