Cacao-slaafjes

Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door vlinder
Ik denk eerlijk gezegd, dat je het ook moet relativeren.....
Doordat jij geen chocolaatjes meer eet, kun je niet iemand minder laten werken. Dat merk alllen als er minstens 20 mensen dit niet meer doen (bijv.)

Natuurlijk is het erg, maar ik vraag me af of het helpt als je geen chocola meer gaat eten.
En de andere kant: Max misschien niet, maar eko profiteert ook van die medelijwekkende kranten artikeltjes.
Ik vind zelf eko echt te duur...

Maar ja wie ben ik.....:bu:bu
Onze chocola is zo goedkoop omdat die slaafjes geen loon krijgen. Het zou best eens kunnen dat de Ecoprijs de echte chocolaprijs is.
Als ik stop met chocola eten zal dat niet veel veranderen nee, maar ik hoop dat ik niet de enige ben.
Ik kan dit niet relativeren eigenlijk. Het heeft me geraakt. Kinderen die vermoord worden omdat ze niet voor onze goedkope bonbons willen werken.

Maar Afrika is ver weg geloof ik voor veel mensen....
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ach, ik geloof dit allemaal niet zo. Zal me niks verbazen dat dit door Max H. de wereld in is geholpen, met als gedachte dat hij meer koffie en chocola gaat verkopen.
Marjan

Bericht door Marjan »

Tjonge wat zijn de mensen toch slecht he Tukker? Zomaar een eind weg liegen over kindslaven. Schandalig, hoe verzinnen ze het. En dat alleen maar opdat wij hún dure spullen zouden gaan kopen.

Er is op internet ook helemaal niks te vinden van bewijsmateriaal he Tukker, over deze zaken. Het is allemaal doorgestoken kaart. Vast.

Vind je het niet eens tijd om wakker te worden?
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Tjonge wat zijn de mensen toch slecht he Tukker? Zomaar een eind weg liegen over kindslaven. Schandalig, hoe verzinnen ze het. En dat alleen maar opdat wij hún dure spullen zouden gaan kopen.

Er is op internet ook helemaal niks te vinden van bewijsmateriaal he Tukker, over deze zaken. Het is allemaal doorgestoken kaart. Vast.

Je moest eens weten wat producenten al niet doen om hun product in een goed daglicht te plaatsen. Men gaat over lijken. Ik zeg ook niet dat het zo is, maar ik heb er zo mijn bedenkingen bij.
Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje

Je moest eens weten wat producenten al niet doen om hun product in een goed daglicht te plaatsen. Men gaat over lijken. Ik zeg ook niet dat het zo is, maar ik heb er zo mijn bedenkingen bij.
Nou, vertel eens, wat doen producenten dan al zo? Maar wel graag net zo onderbouwd als het verhaal over de cacaoplantages.
Daphne

Bericht door Daphne »

Geen chocola meer eten??!! :$:$:$:$:#:i afschuwelijk 't is idd wel triest dat er kindertjes chocolaproduceren.... :#:#:#:i

[Aangepast op 23/3/05 door Daphne]
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Mariken

Bericht door Mariken »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje

Klopt ja, in de cacao plantages gaan ze inderdaad over lijken........ Maar daar heb jij je bedenkingen bij? Wordt WAKKER

[Aangepast op 23/3/05 door Mariken]
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Maar daar staat toch niet expleciet kinderen? Ik lees wel mensen.
Is natuurlijk ook erg, maar kinderen klinkt nog zieliger....:%

Maar ja wat nu als je cacaoverslaafd bent??
En helemaal als ik mijn vrouwelijke problematiek heb, dan oei oei oei:i:i:i
Vind je het zelf ook niet erg onchristelijk om je eigen genot te stellen boven het 'lijden' van deze slaven? Ik ben ook vrouw ;) en tijdens die problematiek kun je je ook prima behelpen met ecochocolade. Minstens even lekker. Komop zeg, wat zeuren wij westerlingen over de prijs, terwijl die kinderen die onze goedkope chocola maken gewoon op school horen te zitten?! Dat is dat beetje geld best waard! Of je eet een paar blokjes per maand minder, dan heb je dat geld er zo weer uit.
Waarmee ik niet wil zeggen dat kinderarbeid goed is, maar de problematiek is nogal complex.
Inderdaad. Maar door die alternatieven te kopen kunnen Max Havelaar e.d. ook wat minder mooie zaken overnemen en daar iets oprichten met een waardig loon.
Ik vind het een beetje te makkelijk om te zeggen dat die kinderen anders niets hebben en dat we het daarom wel kunnen kopen. Zo kun je alles goed gaan praten.

[Aangepast op 23/3/05 door lebaoth]
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

jaja,

wij stoppen met chocola en die kindertjes gaan dan vanzelf braaf naar school? Laat me niet lachen.
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Dat zeg ik ook helemaal niet.
Ik vind het alleen verschrikkelijk om te merken dat er ook christenen zijn, mensen die beter zouden meoten weten in navolging van Christus, die hun eigen genot belangrijker vinden dan het leven van die kinderen. Volgens mij kun je het niet maken om (indirect) aan dit soort praktijken mee te werken. Die kinderen moeten niet op een plantage werken, maar lekker op school zitten.
dré

Bericht door dré »

Oorspronkelijk gepost door lebaoth
Maar daar staat toch niet expleciet kinderen? Ik lees wel mensen.
Is natuurlijk ook erg, maar kinderen klinkt nog zieliger....:%

Maar ja wat nu als je cacaoverslaafd bent??
En helemaal als ik mijn vrouwelijke problematiek heb, dan oei oei oei:i:i:i
Vind je het zelf ook niet erg onchristelijk om je eigen genot te stellen boven het 'lijden' van deze slaven? Ik ben ook vrouw ;) en tijdens die problematiek kun je je ook prima behelpen met ecochocolade. Minstens even lekker. Komop zeg, wat zeuren wij westerlingen over de prijs, terwijl die kinderen die onze goedkope chocola maken gewoon op school horen te zitten?! Dat is dat beetje geld best waard! Of je eet een paar blokjes per maand minder, dan heb je dat geld er zo weer uit.
Waarmee ik niet wil zeggen dat kinderarbeid goed is, maar de problematiek is nogal complex.
Inderdaad. Maar door die alternatieven te kopen kunnen Max Havelaar e.d. ook wat minder mooie zaken overnemen en daar iets oprichten met een waardig loon.
Ik vind het een beetje te makkelijk om te zeggen dat die kinderen anders niets hebben en dat we het daarom wel kunnen kopen. Zo kun je alles goed gaan praten.

Lebaoth,

bedankt! voor je kort door de bocht reactie. Ik eet ook wel eens een chocolade-eitje. Heb hier vorige week 2 schalen met, naar ik schat een kilo eieren gekregen. Naar jou reactie ben ik nu de onchristelijk!!
zoek de nuance is zonder gelijk te (ver) oordelen!
dré
--------

Credo in unum Deo
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Ik praat over 'wij' westerlingen. Mezelf incluis. Volgens mij is de Bijbel duidelijk over rentmeesterschap. Ik noem Vlinder niet onchristelijk, ik noem het onchristelijk om je eigen genot boven heel veel dingen te zetten.

Sorry als jij dat als oordelen opvat, dat is niet mijn bedoeling. Ik wind me altijd erg op om dit soort zaken, moet ik misschien ook niet doen.

pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Oei, ik zit hier lekker met een zak M&M's op schoot... mag ik deze nu wel leeg eten ;)
Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door pingpongbal
Oei, ik zit hier lekker met een zak M&M's op schoot... mag ik deze nu wel leeg eten ;)
Daar moet je voor jezelf voortaan een antwoord op vinden.

Ik zou het fijn vinden als meer mensen gingen nadenken over waar hun eten en dergelijke vandaan kwam.

Deze discussie kun je natuurlijk net zo goed voeren over tropisch hardhout of idd goedkope kleding.
Betekent je christenzijn ook dat je kiest voor mensvriendelijke en natuurvriendelijke dingen? (niet alleen aan ping maar aan iedereen hoor, deze vraag)
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door pingpongbal
Je hebt één geluk, in M & M 's zit zo weinig chocolade en zoveel kleur, geur en smaakstoffen dat de kinderen in Burkina Fasso er weinig van zullen merken.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Plaats reactie