COVID-19

Dodo

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Dodo »

Quercus schreef:
DDD schreef:Je onderbouwt heel veel principes zelf ook niet (omdat je die als uitgangspunt presenteert). Natuurlijk is gezondheidsbeleid een vorm van kansberekening. Wat zou het anders zijn?
Wat dacht je van het doordrukken van een ideaal? Een bepaalde visie wellicht?
Even los van het vaccin, wat voor gedachte zit erachter dat straks theaters, kroegen e.d. weer open gaan, maar dat de mondkapjesplicht nog blijft?

Is dat een gezondheidsbeleid, of een controlebeleid...
Wat is de controle die de overheid heeft als we mondkapjes moeten dragen? Luisteren ze ons daarmee af of zo?
Quercus

Bericht door Quercus »

Dodo schreef:
Quercus schreef:Wat dacht je van het doordrukken van een ideaal? Een bepaalde visie wellicht?
Even los van het vaccin, wat voor gedachte zit erachter dat straks theaters, kroegen e.d. weer open gaan, maar dat de mondkapjesplicht nog blijft?

Wat is de controle die de overheid heeft als we mondkapjes moeten dragen? Luisteren ze ons daarmee af of zo?
Het mondkapje draagt een bepaalde urgentie uit. constant word je eraan herinnerd dat er een uiterst gevaarlijk virus rondwaart. m.a.w. De angstcultuur. -> controle door opgelegde angst.
Het brengt ook een zekere sociale dwang met zich mee. "Hé waarom draag jij geen mondkapje!" -> sociale controle
Het ontneemt je de vrijheid om eigen verantwoordelijkheid te dragen. Je houdt je gewoon aan de regels, dan hoef je verder nergens over na te denken. Ik wil niet beweren dat dit voor iedereen geldt, maar het zal bij een hoop mensen toch zo werken. "kom maar op met die stempel in mijn boekje, dan kan ik lekker op reis" -> controle door mensen onverschillig de weg van de minste weerstand te laten kiezen.
en dan de huidige versoepelingen: Kroegen en theaters gaan weer open. Dat is gunstig, want daar spreken ze een behoorlijke doelgroep mee aan. Intussen blijven de mondkapjes en andere algemene maatregelen van kracht. -> controle door zoethoudertjes.
Dodo

Bericht door Dodo »

Quercus schreef:
Dodo schreef:
Quercus schreef:Wat dacht je van het doordrukken van een ideaal? Een bepaalde visie wellicht?

Het mondkapje draagt een bepaalde urgentie uit. constant word je eraan herinnerd dat er een uiterst gevaarlijk virus rondwaart. m.a.w. De angstcultuur. -> controle door opgelegde angst.
Het brengt ook een zekere sociale dwang met zich mee. "Hé waarom draag jij geen mondkapje!" -> sociale controle
Het ontneemt je de vrijheid om eigen verantwoordelijkheid te dragen. Je houdt je gewoon aan de regels, dan hoef je verder nergens over na te denken. Ik wil niet beweren dat dit voor iedereen geldt, maar het zal bij een hoop mensen toch zo werken. "kom maar op met die stempel in mijn boekje, dan kan ik lekker op reis" -> controle door mensen onverschillig de weg van de minste weerstand te laten kiezen.
en dan de huidige versoepelingen: Kroegen en theaters gaan weer open. Dat is gunstig, want daar spreken ze een behoorlijke doelgroep mee aan. Intussen blijven de mondkapjes en andere algemene maatregelen van kracht. -> controle door zoethoudertjes.
Ik zie hier zeker een angstcultuur, in wat jij schrijft. JIJ hebt angst, naar de overheid.
En ik denk dat je dit enorm over-denkt. Je maakt het veel groter dan het is.

En die mondkapjes, dat is voor veel mensen al een gewoonte. Iedereen zet dat ding op als ze de winkel in gaan, en vergeten 'm soms weer af te zetten als ze naar buiten gaan. Het is een gewoonte geworden waar je niet meer bij nadenkt.
Ad Anker
Moderator

Re: COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Ik ben het wel met quercus eens. Ik krijg steeds meer moeite met dat stomme, zinloze mondkapje. En inderdaad, je wordt er echt op aangekeken als je het niet doet. In het voorjaar was het niet nodig, niet bewezen effectief en nu wordt het de langst in stand gehouden maatregel. We maken er ook iets sociaals van: je doet het niet voor jezelf, maar voor de ander. Je bent zo sociaal als je een mondkapje draagt.

Verder de zelftests in het onderwijs: voor de overheid ben je ziek, tenzij je zelf bewijst dat je het niet bent. Ik heb daar toch wel moeite mee.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik zie het mondkapje op zichzelf genomen niet echt als een probleem). Ik denk dat de meeste Nederlandsers dat lapje stof wel over hebben om wat meer bewegingsvrijheid te hebben. Al heb ik er niet veel mee te maken, alleen af en toe in de kerk of de supermarkt heb ik even zo'n ding op.

Ik ben overigens wel voor afschaffen van maatregelen (inclusief mondkapjes) op dit moment, om een andere reden. De besmettingscijfers worden echt zorgwekkend laag (klinkt misschien wat vreemd). Het niet-vaccinerende deel van de Nederlanders moet ook met een gecontroleerde wijze (zodat de IC's het aankunnen) immuniteit opbouwen. Anders zitten we als de herfst er weer aankomt weer met een enorme piek / golf.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 04 jun 2021, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:De besmettingscijfers worden echt zorgwekkend laag.
West Betuwe is van gemiddeld zo'n 25 per dag in de piekperiode naar gemiddeld zo'n 13 gegaan. Dat vind ik niet laag. Dat is maar een halvering.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:De besmettingscijfers worden echt zorgwekkend laag.
West Betuwe is van gemiddeld zo'n 25 per dag in de piekperiode naar gemiddeld zo'n 13 gegaan. Dat vind ik niet laag. Dat is maar een halvering.
Het is inderdaad maar net hoe je het bekijkt. Als je het op die manier bekijkt zijn er nog redelijk wat besmettingen. Ik hoor het ook om mij heen.

Ik bekijk het daarnaast ook vanuit het aantal besmettingen/opnamen wat de ziekenhuizen aankunnen, en dan zou ik willen pleiten voor een optimaal aantal besmettingen wat de ziekenhuizen nog aankunnen. Dit met als doel dat de niet-vaccinerenden ook beschermd zijn, en we niet in het najaar weer een hele piek krijgen.

Maar ik moet toegeven dat dat mijn eigen manier van rederneren ook ongemakkelijk voelt. Echter is de realiteit dat de vraag niet is of we het krijgen, maar wanneer we het krijgen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Quercus

Bericht door Quercus »

Dodo schreef:Ik zie hier zeker een angstcultuur, in wat jij schrijft. JIJ hebt angst, naar de overheid.
Ja, daar zit wel een kern van waarheid in, dat ik een angst heb naar de overheid. Er is een tendens gaande, en die bevalt me niet.
Over-denk ik het? ik hoop het.
Dodo schreef:En die mondkapjes, dat is voor veel mensen al een gewoonte. Iedereen zet dat ding op als ze de winkel in gaan, en vergeten 'm soms weer af te zetten als ze naar buiten gaan. Het is een gewoonte geworden waar je niet meer bij nadenkt.
J.C. Philpot schreef:Ik zie het mondkapje niet echt als een probleem. Ik denk dat de meeste Nederlandsers dat lapje stof wel over hebben om wat meer bewegingsvrijheid te hebben.
En dat is nu precies een probleem: We vinden het gewoon en we hebben het er voor over. En zo houden we een zinloze, dwaze maatregel in stand. In plaats van mensen vrijheid (verantwoordelijkheid) te geven, geven we ze een stinkmondkapje waarvan het nut niet bewezen is.
Dodo

Bericht door Dodo »

Deze week was er bericht in de krant dat er wetenschappelijk bewezen was dat een mondkapje wél werkt.
Het zal wel verschil maken of je regelmatig een schone pakt, want dat vodje in mijn jaszak zal niet veel doen inderdaad (hoewel... ).
Maar ik zie het probleem niet. Al zou het maar een ieniemini stukje helpen.
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Natuurlijk is gezondheidsbeleid een vorm van kansberekening. Wat zou het anders zijn?
Je reacties zijn niet ter zake. Waar we het over hebben is dat je (in de casus waar het om ging) de gezondheid van de ene groep (kinderen) bewust in de waagschaal stelt om de andere groep (ouderen) extra bescherming te geven. Dat blijf ik onethisch noemen. Het doet mij denken aan nazi Duitsland, waar ook geëxperimenteerd werd met kinderen ten behoeve van een ‘hoger belang’ van de bevolking. Dit is volstrekt verwerpelijk.

Het klopt overigens dat er enige irritatie bij mij is in deze discussie. Wanneer je het punt niet snapt of niet wilt snappen, kun je mi beter niet reageren dan niet terzake doende opmerkingen te maken.
Laatst gewijzigd door Valcke op 04 jun 2021, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Dodo

Bericht door Dodo »

De link naar dat artikel.
Charles

Bericht door Charles »

Quercus schreef: Het mondkapje draagt een bepaalde urgentie uit. constant word je eraan herinnerd dat er een uiterst gevaarlijk virus rondwaart. m.a.w. De angstcultuur. -> controle door opgelegde angst.
Helemaal mee eens.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Charles op 04 jun 2021, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
parsifal

Bericht door parsifal »

Er is natuurlijk wel meer bekend over het virus en hoe het zich verspreidt nu dan een jaar geleden. Mondkapjes hadden geen bewezen effect, en men was bang dat de mondkapjes een vals gevoel van zekerheid gaven waardoor ander gedrag aangepast werd. Er lijken echt wel goede aanwijzingen te zijn dat de mondkapjes helpen en gebieden als Hong-Kong en Singapore zien de mondkapjes als een grote bijdrage aan het lage aantallen besmettingen in de steden.

Klagen over mondkapjes vind ik trouwens wel licht gezeur. Tja als je een bril hebt is het een beetje lastig, maar het is net zo ingrijpend in de persoonlijke vrijheid als een verbod op naaktlopen of een verplichte help op een brom of motorfiets.
Mijn schoonfamilie woont in Indonesie en als ze in Jakarta zijn en daar over straat gaan dragen ze vaak al een mondkapje, pandemie of niet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Quercus schreef:
Dodo schreef:Ik zie hier zeker een angstcultuur, in wat jij schrijft. JIJ hebt angst, naar de overheid.
Ja, daar zit wel een kern van waarheid in, dat ik een angst heb naar de overheid. Er is een tendens gaande, en die bevalt me niet.
Over-denk ik het? ik hoop het.
Dodo schreef:En die mondkapjes, dat is voor veel mensen al een gewoonte. Iedereen zet dat ding op als ze de winkel in gaan, en vergeten 'm soms weer af te zetten als ze naar buiten gaan. Het is een gewoonte geworden waar je niet meer bij nadenkt.
J.C. Philpot schreef:Ik zie het mondkapje niet echt als een probleem. Ik denk dat de meeste Nederlandsers dat lapje stof wel over hebben om wat meer bewegingsvrijheid te hebben.
En dat is nu precies een probleem: We vinden het gewoon en we hebben het er voor over. En zo houden we een zinloze, dwaze maatregel in stand. In plaats van mensen vrijheid (verantwoordelijkheid) te geven, geven we ze een stinkmondkapje waarvan het nut niet bewezen is.
Het probleem is dat we moeite hebben om de overheid te gehoorzamen. We verzinnen allerlei redenen waarom dat niet zou hoeven. Ik heb geen enkele moeite met het dragen van een mondkampje, 1,5 meter, enzovoort, omdat ik er van overtuigd ben dat de overheid deze maatregelen niet genomen heeft om ons vrijheden af te nemen maar vanwege de volksgezondheid. Maar wat voor mij veel zwaarder weegt, is de gehoorzaamheid aan het Woord van God. Daarin worden we opgeroepen om ons te onderwerpen aan de gezagsdragers omdat zij door God zijn ingesteld. Wie daar tegenin gaat haalt een oordeel over zichzelf. Zo zwaar weet het blijkbaar. Maar sommigen gaan hier zelfs zo ver om te stellen dat wie de overheid gehoorzaamd in angst leeft. Dan heb je blijkbaar nooit geleerd wat een leven in gehoorzaamheid aan God is. Dat is juist een onbezorgd leven leiden omdat ik weet dat het in Zijn hand is. Hoe het dan ook zal gaan.
Charles

Bericht door Charles »

Ik vind mondkapjes vreselijk. Echt vreselijk. Het irriteert me enorm en kom daarom sindsdien nauwelijks meer op plekken waar je een mondkapje moet dragen. En als het moet smokkel ik zoveel mogelijk. Op kantoor - als ik er al eens kom - is het verplicht maar laat ik het zoveel mogelijk achterwege (net als de meeste collega's overigens).

O ja, ik werk al meer dan 20 jaar bij de overheid dus weet hoe dingen gaan en tot stand komen. Dat leert je wel af om tegen de overheid op te kijken.
Plaats reactie