Cacao-slaafjes
Cacao-slaafjes
Vanavond in de krant een colums van "niet bij brood alleen" (ik geloof blz 14) dat op al die cacaoplantages honderdduizenden kindslaafjes werken. De enige chocola die je zonder gewetensbezwaar kunt eten is die van Max Havelaar en die met het Eco-keurmerk.
Ik wist het niet, en ik word er beroerd van. Om onze goedkope snoep moeten die kinderen zwoegen, ver bij hun familie. Als ze vluchten worden ze zwaar gestraft. Werkweken van 80 tot 100 uur.
Ik eet geen chocola meer.
En jullie?
Ik wist het niet, en ik word er beroerd van. Om onze goedkope snoep moeten die kinderen zwoegen, ver bij hun familie. Als ze vluchten worden ze zwaar gestraft. Werkweken van 80 tot 100 uur.
Ik eet geen chocola meer.
En jullie?
Bij nader inzien kwam dit me toch wel bekend voor uit het nieuws een tijdje geleden.
http://www.dejongejournalist.nl/index.php?itemid=1197
http://www.dejongejournalist.nl/index.php?itemid=1197
We vergeten nogal eens dat NL ook groot geworden is via kinderarbeid. Nu wij dat ontgroeid zijn heffen we het vingertje naar andere landen. Niet kopen kost juist die kinderen de kop.
Waarmee ik niet wil zeggen dat kinderarbeid goed is, maar de problematiek is nogal complex.
Waarmee ik niet wil zeggen dat kinderarbeid goed is, maar de problematiek is nogal complex.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Als wij gewoon chocola blijven kopen, blijven deze dingen zeker in stand. Als wij minder chocola gaan kopen, zullen er minder kinderen ontvoerd gaan worden om op deze plantages te werken. Je moet ze niet verwarren met kinderen die werken om het gezinsinkomen aan te vullen. Daar is bij deze slaafjes geen sprake van!
En het alternatief: Max Havelaar en Eko!
En het alternatief: Max Havelaar en Eko!
Dus? Er is zoveel verkeerd dus wat kunnen mij die kinderen schelen?Oorspronkelijk gepost door MS
En in hoeveel zaken die geproduceerd worden zitten geen dingen waarvan je zegt dat is verkeerd.
En deze opmerking snap ik niet, zeker in dit verband.Ben trouwens wel tegen het beleid in Nederland, dat je als je werken wil, dit officieel niet mag, belachelijk.
Dit speelt volgens mij alleen als het gaat om kinderen die het gezinsinkomen aanvullen. Pak die kinderen hun werk af en ze vervallen in armoede.Oorspronkelijk gepost door Jelle
Niet alleen chocola maar ook andere goederen worden in vele landen kinderen gedwongen om te werken.
Het is afschuwelijk, maar als anderen niets afnemen zijn deze kinderen ook nog weer de dupe.
Kijk maar eens bij goedkope kleiding, vaak door kinderarbeid.
Dit zijn toch heel andere gevallen!! Lees het rd!
Sorry hoor, maar je zal begrijpen dat ik dat niet bedoelde en dit blijkt uit: Ben trouwens WEL TEGEN het....Oorspronkelijk gepost door MarjanDus? Er is zoveel verkeerd dus wat kunnen mij die kinderen schelen?Oorspronkelijk gepost door MS
En in hoeveel zaken die geproduceerd worden zitten geen dingen waarvan je zegt dat is verkeerd.En deze opmerking snap ik niet, zeker in dit verband.Ben trouwens wel tegen het beleid in Nederland, dat je als je werken wil, dit officieel niet mag, belachelijk.
Die laatste opmerking is iets waaraan ik even dacht en dat plaatste ik gelijk maar, heeft er voor de rest niks mee te maken
Sorry als ik het verkeerd begreep. Het klonk zo van: er is zoveel verkeerd en ik kan me niet hier ook druk over maken.Oorspronkelijk gepost door MSSorry hoor, maar je zal begrijpen dat ik dat niet bedoelde en dit blijkt uit: Ben trouwens WEL TEGEN het....Oorspronkelijk gepost door MarjanDus? Er is zoveel verkeerd dus wat kunnen mij die kinderen schelen?Oorspronkelijk gepost door MS
En in hoeveel zaken die geproduceerd worden zitten geen dingen waarvan je zegt dat is verkeerd.En deze opmerking snap ik niet, zeker in dit verband.Ben trouwens wel tegen het beleid in Nederland, dat je als je werken wil, dit officieel niet mag, belachelijk.
Die laatste opmerking is iets waaraan ik even dacht en dat plaatste ik gelijk maar, heeft er voor de rest niks mee te maken
Kennelijk is dat mis.
Ik kan de gedachte niet uitstaan dat kinderen daar een uitzichtsloos leven hebben voor onze luxe... chocolaatjes!
Ik denk eerlijk gezegd, dat je het ook moet relativeren.....
Doordat jij geen chocolaatjes meer eet, kun je niet iemand minder laten werken. Dat merk alllen als er minstens 20 mensen dit niet meer doen (bijv.)
Natuurlijk is het erg, maar ik vraag me af of het helpt als je geen chocola meer gaat eten.
En de andere kant: Max misschien niet, maar eko profiteert ook van die medelijwekkende kranten artikeltjes.
Ik vind zelf eko echt te duur...
Maar ja wie ben ik.....:bu:bu
Doordat jij geen chocolaatjes meer eet, kun je niet iemand minder laten werken. Dat merk alllen als er minstens 20 mensen dit niet meer doen (bijv.)
Natuurlijk is het erg, maar ik vraag me af of het helpt als je geen chocola meer gaat eten.
En de andere kant: Max misschien niet, maar eko profiteert ook van die medelijwekkende kranten artikeltjes.
Ik vind zelf eko echt te duur...
Maar ja wie ben ik.....:bu:bu
In februari reisde de Keuringsdienst af naar Burkina Faso in Afrika om te praten met ex-slaven die op een cacaoplantage in Ivoorkust hebben gewerkt. Vier van hen overhandigden Teun een verklaring om mee terug te nemen naar Nederland.
De volgende verklaringen zijn van ex-kindslaven die op jonge leeftijd geronseld werden om op de plantages te gaan werken. Met de belofte van een goed salaris verlieten ze hun ouderlijke huis in Burkina Faso. Samen met vele andere kinderen werden ze in vrachtwagens gepropt die ze bij cacaoplantages in Ivoorkust afleverden.
Ohi Herman Kam, werkte vanaf z'n 13e 4 jaar op een cacaoplantage:
"Na onze aankomst zijn wij in een kamp opgesloten. Het was verboden het kamp te verlaten. Een van de kinderen die het beu was onbetaald werk te doen, wilde vluchten en de bewakers hebben hem toen gedood.”
Sami Felix Kam, werkte vanaf z'n 11e 4 jaar op een cacaoplantage:
"We kregen alleen pap of boontjes te eten die soms niet eens gaar waren en dan werden we ziek. En als we ziek waren moesten we zonder onderbreking werken. Degene die weigerde kreeg stokslagen. Als je brutaal bent of in opstand komt, wordt je strenger gestraft: 's nachts komen de bewakers deze kinderen zoeken en deze laatste komen dan niet meer bij ons terug, wij zagen ze nooit meer. Andere kinderen nemen dan de plaats in van de kinderen die zijn vermoord. Als je het waagt om navraag te doen naar de kinderen die 's nachts zijn verdwenen, komen de bewakers jou zoeken en dan verdwijn jij."
Togue Kam, werkte vanaf z'n 12e 3 jaar op een cacaoplantage:
"De bewakers in de kampen beschikten over grote kapmessen en machetes en zij aarzelden niet deze te gebruiken om degenen die probeerde te vluchten te straffen."
Bron: website van de Keuringsdienst van waarde
De volgende verklaringen zijn van ex-kindslaven die op jonge leeftijd geronseld werden om op de plantages te gaan werken. Met de belofte van een goed salaris verlieten ze hun ouderlijke huis in Burkina Faso. Samen met vele andere kinderen werden ze in vrachtwagens gepropt die ze bij cacaoplantages in Ivoorkust afleverden.
Ohi Herman Kam, werkte vanaf z'n 13e 4 jaar op een cacaoplantage:
"Na onze aankomst zijn wij in een kamp opgesloten. Het was verboden het kamp te verlaten. Een van de kinderen die het beu was onbetaald werk te doen, wilde vluchten en de bewakers hebben hem toen gedood.”
Sami Felix Kam, werkte vanaf z'n 11e 4 jaar op een cacaoplantage:
"We kregen alleen pap of boontjes te eten die soms niet eens gaar waren en dan werden we ziek. En als we ziek waren moesten we zonder onderbreking werken. Degene die weigerde kreeg stokslagen. Als je brutaal bent of in opstand komt, wordt je strenger gestraft: 's nachts komen de bewakers deze kinderen zoeken en deze laatste komen dan niet meer bij ons terug, wij zagen ze nooit meer. Andere kinderen nemen dan de plaats in van de kinderen die zijn vermoord. Als je het waagt om navraag te doen naar de kinderen die 's nachts zijn verdwenen, komen de bewakers jou zoeken en dan verdwijn jij."
Togue Kam, werkte vanaf z'n 12e 3 jaar op een cacaoplantage:
"De bewakers in de kampen beschikten over grote kapmessen en machetes en zij aarzelden niet deze te gebruiken om degenen die probeerde te vluchten te straffen."
Bron: website van de Keuringsdienst van waarde