Het is mogelijk dat je gelijk hebt. Sommige van de andere luchtweginfecties zijn gevaarlijk voor jonge kinderen, al zal dat niet noemenswaardig op de gezondheidszorg drukken, maar het kan extra leed veroorzaken in sommige families. Meer dan in andere jaren. Wat griep betreft heb je waarschijnlijk volgend jaar een hoop meer vatbare mensen voor de variant die er gaat komen, en is het waarschijnlijk lastiger om een goed werkend vaccin te hebben. Net zoals bij Covid zijn het niet alleen de zwakkeren die al overlijden of in het ziekenhuis terechtkomen bij een zware griepgolf.merel schreef:Waarom denk je dat? Ik zou juist denken dat door Covid de 'zwakkere' inmiddels zijn overleden en dat wij juist hierdoor weinig last zullen hebben van griep.parsifal schreef:Om terug te komen op de opmerking dat Covid vergelijkbaar met een zware griep zou zijn. Het zou kunnen, zware griep is ook behoorlijk dodelijk. Lees over de Spaanse griep (en ik geloof eigenlijk dat die pandemie nog wat ernstiger was).
Ik ben wel bang dat we, nu er twee griep seizoenen zijn overgeslagen en ook 2018-2019 vrij mild was, we mogelijk volgende winter of het jaar daarna een zwaarder griepseizoen zullen krijgen en ook andere luchtweginfecties behoorlijk rond zullen gaan. Het zou zomaar kunnen dat komende winter niet Covid, maar griep veel druk op de ziekenhuizen geeft.
Het zou kunnen dat griep ook minder is gemuteerd dan normaal in drie jaar nu er twee golven zijn overgeslagen, maar ik weet niet of we daar op mogen rekenen.