PvdA blokkeert gekozen burgemeester

Lecram

PvdA blokkeert gekozen burgemeester

Bericht door Lecram »

Bron Nu.nl

DEN HAAG - De PvdA-fractie in de Eerste Kamer zal tegen de grondwetswijziging stemmen die nodig is om de gekozen burgemeester mogelijk te maken. PvdA-senator Van Thijn heeft dat dinsdagavond gezegd aan het eind van het debat met minister De Graaf voor Bestuurlijke Vernieuwing. De onomkeerbaarheid van het proces geeft voor de PvdA de doorslag, aldus Van Thijn.

Voor de grondwetswijziging was een meerderheid van tweederde nodig in de senaat. Die werd niet gehaald, omdat naast de PvdA ook de SP, GroenLinks en de kleine christelijke fracties tegenstemden. In totaal stemden slechts 42 senatoren voor en 31 tegen.

De verwerping van de grondswetswijziging betekent dat de gekozen burgemeester nu voor jaren van de baan is. Een nieuwe grondwetswijziging moet door twee achtereenvolgende parlementen worden goedgekeurd.

De Graaf

Minister Thom de Graaf voor Bestuurlijke Vernieuwing toonde zich dinsdagavond na het debat over de gekozen burgemeester in de senaat "teleurgesteld en boos" over de houding van de PvdA.

Die partij heeft volgens hem de afgelopen dagen "steeds nieuwe hordes opgeworpen". Hij noemde de PvdA "de kampioen van het regentendom". De Graaf wilde niet zeggen of hij consequenties verbindt aan de verwerping van de grondwetswijziging door de senaat. De D66-bewindsman zei er eerst "een nacht over te gaan slapen".

Ik moest er stiekum een beetje om lachen. Vette pech voor D66.
Adorote

Bericht door Adorote »

Goed gedaan van de PvdA. D66(6) een anti christelijke partij die graag Christenen zou vervolgen, Dus hoe meer ze bestreden worden hoe beter. Wie tegen de Heilige God is zal opgaan in rook, bij de volgende verkiezingen is het afgelopen voor dat gemarkeerde clubje.
limosa

Bericht door limosa »

uiteindelijk de goede beslissing, gekozen burgemeester had een drama geworden in bestuurlijk Nederland
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Weer maanden van vergaderen weggegooid. Ben blij dat het niet door is gegaan. Hopelijk klapt nu het laatste restje D66 in elkaar.
Andre

Bericht door Andre »

De verwerping van de grondswetswijziging betekent dat de gekozen burgemeester nu voor jaren van de baan is. Een nieuwe grondwetswijziging moet door twee achtereenvolgende parlementen worden goedgekeurd.

Zo dat is voorlopig ook weer van de baan.
Robert

Bericht door Robert »

Lang geleden dat ik voor de PvdA heb staan klappen :D:D
Carpe Diem tamen Memento Mori
RvP

Bericht door RvP »

:bou::bou::bou::bou::bou::bou::bou:

GOEIE ZAAK.........

Weg met die gekozen burgemeester!!

mvrgr.

RvP
aorta

Bericht door aorta »

Na de nacht van Wiegel, de avond van van Thijn. Klasse jongens!
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Tja, nu gaan we weer terug naar benoemde burgemeesters, die in veel gevallen benoemd zijn via achterkamertjespolitiek van de grote partijen, omdat een bepaalde corifee nou eenmaal ook een baantje moet hebben sinds hij/zij uit de landelijke politiek is gestapt. :stu

Niet dat ik het zo eens was met de gekozen burgemeester, maar met de benoemde burgemeester ben ik ook niet zo blij.

Nou ja, het is bij mij nu eenmaal niet snel goed. ;):,
Daphne

Bericht door Daphne »

wat ontzettend ontzettend ontzettend jammer... k vind t namelijk altijd wel leuk om op knopjes te drukken in zo'n stemlokaal. Staat altijd wel stoer, met je vinger langs een lijst gaan (met namen die je geheel niet kent) en dan vol charme op een knopje te drukken, alsof de keuze uit de grond van je hart komt...
Nee hoor, geef mij maar de gekozen burgemeester, heb je meer kans op Pim Fortuin/LPF praktijken die t land helemaal in rep en roer brengen! Altijd wel spannend nietwaar?!!! Vooral de verkiezingsuitslagen die op finale's van 'Idols' lijken zou ik niet willen missen.... (Roffffffffffffffffel, en de burgemeester...... die..... voor de gemeente GOUDA is gekozen is............................................. (alle gezichten van de 20 strijders staan op spanning en 1 voor 1 worden ze in beeld gebracht) Piet SNOT, Piet, van harte gefeliciteerd met je overwinning! Suc6 met Gouda, we horen wel hoe je t er van af brengt!!!) Ik ben echt voor t referendum, hoe meer inbreng van de nederlandse burgers hoe beter....

:stu:stu:stu:stu:stu:stu:stu:stu:stu:stu:stu:stu:stu:stu:stu
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
arend

Bericht door arend »

Met wat ervaringen met burgemeesters in het achterhoofd: jammer.
Een burgemeester wordt nu helaas lang niet altijd benoemd op basis van zijn bestuurlijke kwaliteiten. Of dat met de gekozen burgemeester beter zou zijn, weet ik niet. maar zoals het nu gaat is het ook niet goed.
David J

Bericht door David J »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
wat ontzettend ontzettend ontzettend jammer... k vind t namelijk altijd wel leuk om op knopjes te drukken in zo'n stemlokaal. Staat altijd wel stoer, met je vinger langs een lijst gaan (met namen die je geheel niet kent) en dan vol charme op een knopje te drukken, alsof de keuze uit de grond van je hart komt...
Nee hoor, geef mij maar de gekozen burgemeester, heb je meer kans op Pim Fortuin/LPF praktijken die t land helemaal in rep en roer brengen! Altijd wel spannend nietwaar?!!! Vooral de verkiezingsuitslagen die op finale's van 'Idols' lijken zou ik niet willen missen.... (Roffffffffffffffffel, en de burgemeester...... die..... voor de gemeente GOUDA is gekozen is............................................. (alle gezichten van de 20 strijders staan op spanning en 1 voor 1 worden ze in beeld gebracht) Piet SNOT, Piet, van harte gefeliciteerd met je overwinning! Suc6 met Gouda, we horen wel hoe je t er van af brengt!!!) Ik ben echt voor t referendum, hoe meer inbreng van de nederlandse burgers hoe beter....

:stu:stu:stu:stu:stu:stu:stu:stu:stu:stu:stu:stu:stu:stu:stu
Tjonge Daphne, ik wist niet dat je zo sarcastisch kon zijn. :, Zo zie je maar, mensen blijven verrassen. Overigens ben ik volledig met je eens.
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door David J
Tjonge Daphne, ik wist niet dat je zo sarcastisch kon zijn. :, Zo zie je maar, mensen blijven verrassen. Overigens ben ik volledig met je eens.
:!:!:!:cool::%
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Jelle

Bericht door Jelle »

Gelukkig dat het niet doorgaat, ik moet er niet aan denken wat voor soort oenen we als burgemeester wel niet hadden kunnen krijgen op die manier.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik zou niet weten hoe je als simpel burger zou moeten weten welke persoon goed zou zijn als burgemeester voor jouw woonplaats.
Plaats reactie