Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Wim Anker

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door Wim Anker »

Karlstad1970 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Wel. Alleen belijdende leden kunnen zich melden.
En belijdenis zweer je een eed voor je gemeente of van je geloof? Het heet geloofs belijdenis waarin je belijd een waar Christen te zijn en niet dat je lid word en blijft van een bepaalde gemeente, een ieder moet gaan waar God hem roept en als dat een andere gemeente is om predikant te worden is dat voluit Bijbels, er is maar één gemeente en daar doe je belijdenis van dat je bij De Gemeente hoort van Christus.
Natuurlijk. En bij een huwelijk zweer je trouw aan een vrouw, niet aan specifiek jouw vrouw...... :haha
Heb je de belijdenisvragen überhaupt wel eens gelezen?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:Ik denk dat je dan als kerkenraad geroepen bent om deze misstand via de kerkelijke weg te bestrijden.
Zeker. Maar die kerkelijke weg houdt voor sommige gemeenten al bij de classis op. Dus hoe dien je dit dán te bestrijden?
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 27 mei 2021, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

pierre27 schreef:
Mister schreef:19 kerkenraden verlenen een attest aan een broeder uit de gemeente. Ik neem aan dat ze dat doen nadat ze de broeder hebben gesproken. En dat ze dat ook biddend doen. Vervolgens blijkt dat 17 kerkenraden deze stap op dit moment voor niets hebben genomen. Was het attest afgeven niet goed? Faalde de kerkenraad hier? Ik vind dit oprecht een moeilijk punt.
Terechte vragen Mister, wat duidelijk gaat worden is dat de wijze van vragen stellen en luisteren naar de antwoorden verschillend is als het gaat om de kerkenraad en het curatorium. De personen die ik ken en een en andermaal niet aangenomen zijn kregen op verschillende wijze hun attest. Ook de afwijzing werd geheel verschillend verwerkt. Wat ik van hen hoorde is dat ze ook te horen kregen waarom ze niet aangenomen werden.
Je hebt deze casus al eerder gemeld en ik geloof je inmiddels.
Maar dat waren personen waarvan evident was dat ze niet geschikt zijn voor het predikambt. In dat geval heeft de kerkenraad inderdaad een foute inschatting gemaakt.
In het overgrote deel van de gevallen geeft het curatorium echter geen feedback, zoals de voorzitter aangeeft en in veel gevallen de praktijk is.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:
pierre27 schreef:
Mister schreef:19 kerkenraden verlenen een attest aan een broeder uit de gemeente. Ik neem aan dat ze dat doen nadat ze de broeder hebben gesproken. En dat ze dat ook biddend doen. Vervolgens blijkt dat 17 kerkenraden deze stap op dit moment voor niets hebben genomen. Was het attest afgeven niet goed? Faalde de kerkenraad hier? Ik vind dit oprecht een moeilijk punt.
Terechte vragen Mister, wat duidelijk gaat worden is dat de wijze van vragen stellen en luisteren naar de antwoorden verschillend is als het gaat om de kerkenraad en het curatorium. De personen die ik ken en een en andermaal niet aangenomen zijn kregen op verschillende wijze hun attest. Ook de afwijzing werd geheel verschillend verwerkt. Wat ik van hen hoorde is dat ze ook te horen kregen waarom ze niet aangenomen werden.
Je hebt deze casus al eerder gemeld en ik geloof je inmiddels.
Maar dat waren personen waarvan evident was dat ze niet geschikt zijn voor het predikambt. In dat geval heeft de kerkenraad inderdaad een foute inschatting gemaakt.
In het overgrote deel van de gevallen geeft het curatorium echter geen feedback, zoals de voorzitter aangeeft en in veel gevallen de praktijk is.
Je laatste woorden deel ik Tiberius en ik geloof ook dat het de waarheid is. Of de personen die ik bedoelde niet geschikt zijn voor het predikambt weet ik niet, inmiddels is de opleiding van een van hen gestart bij een andere '' geloofsrichting''. Dit vind ik in zijn geval zeer verstandig voor het geheel van mijn geliefde kerkverband.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat je dan als kerkenraad geroepen bent om deze misstand via de kerkelijke weg te bestrijden.
Zeker. Maar die kerkelijke weg houdt voor sommige gemeenten al bij de classis op. Dus hoe dien je dit dán te bestrijden?
Als bezwaarschrift. Dan kan je tegen een besluit naar een meerdere vergadering gaan.
Valcke

Bericht door Valcke »

Wim Anker schreef:Heb je de belijdenisvragen überhaupt wel eens gelezen?
De specifieke belijdenisvraag waar jij op doelt betreft de vastgestelde leer van het kerkverband, dat wil zeggen de Drie formulieren van enigheid. Daarmee wordt geen 'trouw' gezworen aan het kerkverband. (Wat overigens niet zegt dat men een kerkverband lichtvaardig verlaten kan of mag.)
Laatst gewijzigd door Valcke op 27 mei 2021, 17:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

pierre27 schreef:Je laatste woorden deel ik Tiberius en ik geloof ook dat het de waarheid is. Of de personen die ik bedoelde niet geschikt zijn voor het predikambt weet ik niet, inmiddels is de opleiding van een van hen gestart bij een andere '' geloofsrichting''. Dit vind ik in zijn geval zeer verstandig voor het geheel van mijn geliefde kerkverband.
Twee kerkverbanden blij. :)
pierre27

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:
pierre27 schreef:Je laatste woorden deel ik Tiberius en ik geloof ook dat het de waarheid is. Of de personen die ik bedoelde niet geschikt zijn voor het predikambt weet ik niet, inmiddels is de opleiding van een van hen gestart bij een andere '' geloofsrichting''. Dit vind ik in zijn geval zeer verstandig voor het geheel van mijn geliefde kerkverband.
Twee kerkverbanden blij. :)
In elk geval 1 kerkverband, het is nog niet helder waar de ingeslagen weg heen gaat qua kerkverband.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Hoe kan dat nu? Als je op de classis niet verder komt, kun je je toch beroepen op de PS?
- Niet meer zo actief -
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mannetje schreef:
Hoe kan dat nu? Als je op de classis niet verder komt, kun je je toch beroepen op de PS?
Soms beslist de classis anders.

Maar een bezwaarschrift is inderdaad mogelijk. Dat moet dan tot aan de Generale Synode. Het probleem is dat dit dan in besloten kring behandelt wordt, omdat het een bezwaarschrift is. En dat is nou juist niet de bedoeling van een casus die @Bruna beschrijft. Want dat hoort een openbare discussie te zijn of worden.

Je ziet dat toch al met onderwerpen die tóch al openbaar behandeld worden op de Generale Synode. Bepaalde onderwerpen die besproken worden, komen niet of nauwelijks in de krant. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de mogelijke aanpassingen van bepaalde woorden en/of naamvallen in de Statenvertaling. Terwijl daar op de laatste Generale Synode toch een discussie over was, omdat bepaalde ambtsdragers daar wel voor pleitten.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Valcke schreef:
De specifieke belijdenisvraag waar jij op doelt betreft de vastgestelde leer van het kerkverband, dat wil zeggen de Drie formulieren van enigheid. Daarmee wordt geen 'trouw' gezworen aan het kerkverband. (Wat overigens niet zegt dat men een kerkverband lichtvaardig verlaten kan of mag.)
4. 4. Belooft gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht te willen onderwerpen en onderworpen te zullen zijn, indien het gebeurde (wat God verhoede) dat gij u in leer en leven kwaamt te misgaan?

Er wordt beloofd, in deze vraag, zich aan het opzicht van de kerkenraad te onderwerpen. Niet aan een kerkverband inderdaad. Wat niet wegneemt dat als ik me voorneem ergens elders te gaan kerken, naar een andere gemeente (binnen of buiten het eigen kerkverband) en de kerkenraad meent dat ik dit niet doen mag ik heb te gehoorzamen. Dat is beloofd in vraag 4. 'Beloofd gij u aan de ... terechtwijzing te onderwerpen.....".

In de oude hervormde kerk was dit overigens common sense, als de kerkenraad het niet goed vond was het voor een iemand gewoon niet mogelijk om in een andere plaats lid te worden.
Karlstad1970
Verbannen

Bericht door Karlstad1970 »

Wim Anker schreef:
Valcke schreef:
4. 4. Belooft gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht te willen onderwerpen en onderworpen te zullen zijn, indien het gebeurde (wat God verhoede) dat gij u in leer en leven kwaamt te misgaan?

Er wordt beloofd, in deze vraag, zich aan het opzicht van de kerkenraad te onderwerpen. Niet aan een kerkverband inderdaad. Wat niet wegneemt dat als ik me voorneem ergens elders te gaan kerken, naar een andere gemeente (binnen of buiten het eigen kerkverband) en de kerkenraad meent dat ik dit niet doen mag ik heb te gehoorzamen. Dat is beloofd in vraag 4. 'Beloofd gij u aan de ... terechtwijzing te onderwerpen.....".

In de oude hervormde kerk was dit overigens common sense, als de kerkenraad het niet goed vond was het voor een iemand gewoon niet mogelijk om in een andere plaats lid te worden.
Juist de hervormde kerk is de enige kerk met bestaansrecht als inzetting van God, alle uitgetredenen hebben gekozen voor zichzelf.

Het gaat hier om de tucht binnen de hervormde kerk.

Maar probeer me nu eens Bijbels te overtuigen en niet met een belijdenis, die in de ger gem een belijdenis van de kerk is en niet van het geloof. Is die belijdenis wel Bijbels en is dat überhaupt Bijbels? Nergens zegt Gods woord dat we een eed moeten zweren om de kerkenraad gehoorzaam te zijn, maar we dwalen af, het ging om de roeping van God en God roept Zijn dienstknechten in Zijn wijngaard en niet in een bepaald kerkverband, ik vind het misplaatst om je te verschuilen achter de belijdenis geschriften om mensen binnen te houden, Gods roeping is belangrijker dan welke belofte jij als mens aan mens gedaan hebt.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Karlstad1970
Verbannen

Wim Anker schreef:
Karlstad1970 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Wel. Alleen belijdende leden kunnen zich melden.
En belijdenis zweer je een eed voor je gemeente of van je geloof? Het heet geloofs belijdenis waarin je belijd een waar Christen te zijn en niet dat je lid word en blijft van een bepaalde gemeente, een ieder moet gaan waar God hem roept en als dat een andere gemeente is om predikant te worden is dat voluit Bijbels, er is maar één gemeente en daar doe je belijdenis van dat je bij De Gemeente hoort van Christus.
Natuurlijk. En bij een huwelijk zweer je trouw aan een vrouw, niet aan specifiek jouw vrouw...... :haha
Heb je de belijdenisvragen überhaupt wel eens gelezen?
Heb jij de Bijbel wel eens goed gelezen? Je manier van mij benaderen voelt niet goed en als jij een huwelijk door God besloten hetzelfde vind als lidmaatschap van een kerkverband denk ik dat je het niet helemaal goed ziet.

Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef:
Ik hoop dan maar dat Erkinees de toelichtingen van ds. A. Schreuder in de Saambinder over het werk van het curatorium net zo aannemelijk en geloofwaardig gaat vinden. Verder verplicht ik jou/u niet om mij te geloven. Ik spreek over een kandidaat die enkele jaren geleden is opgegaan. Persoonlijk heb ik dat in een gesprek met hem doorgenomen. De andere kandidaat heeft bij een eerdere afwijzing te horen gekregen wat ze duidelijk misten in zijn verhaal.
Het lijkt me niet meer dan normaal dat een afwijzing wordt gemotiveerd.
Karlstad1970
Verbannen

Even voor de goede orde, voor
Mij bestaan er geen kerkmuren, daar waar Christus voluit gepredikt word voel ik me thuis, al die verscheidenheid en menen de enige ware gemeente te zijn is diep en diep bedroevend dat zie je maar weer eens goed als men zich afvraagt of iemand bij een kerk weg mag, Gods kerk gaat het om en niet om de naam op de buitenkant, hier ligt ook een pijnpunt toen ik overging van de hervormde kerk naar de gergem moest ik opnieuw belijdenis doen, ondanks dat ik dat al lang gedaan had van mijn geloof, en ik ben erin getrapt, je hebt geen idee hoe mij dat in de nood gebracht heeft omdat ik mijn belijdenis verloochende om
Maar toe te geven aan een kerk die meent de enige ware te zijn. Dit soort dingen kunnen en mogen absoluut niet.

Als God je roept dan ga je als je predikant moet worden waar dan ook.

Plaats reactie