Wim Anker schreef:Valcke schreef:Wim Anker schreef:Heb je de belijdenisvragen überhaupt wel eens gelezen?
De specifieke belijdenisvraag waar jij op doelt betreft de vastgestelde leer van het kerkverband, dat wil zeggen de Drie formulieren van enigheid. Daarmee wordt geen 'trouw' gezworen aan het kerkverband. (Wat overigens niet zegt dat men een kerkverband lichtvaardig verlaten kan of mag.)
4. 4. Belooft gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht te willen onderwerpen en onderworpen te zullen zijn, indien het gebeurde (wat God verhoede) dat gij u in leer en leven kwaamt te misgaan?
Er wordt beloofd, in deze vraag, zich aan het opzicht van de kerkenraad te onderwerpen. Niet aan een kerkverband inderdaad. Wat niet wegneemt dat als ik me voorneem ergens elders te gaan kerken, naar een andere gemeente (binnen of buiten het eigen kerkverband) en de kerkenraad meent dat ik dit niet doen mag ik heb te gehoorzamen. Dat is beloofd in vraag 4. 'Beloofd gij u aan de ... terechtwijzing te onderwerpen.....".
In de oude hervormde kerk was dit overigens common sense, als de kerkenraad het niet goed vond was het voor een iemand gewoon niet mogelijk om in een andere plaats lid te worden.
Juist de hervormde kerk is de enige kerk met bestaansrecht als inzetting van God, alle uitgetredenen hebben gekozen voor zichzelf.
Het gaat hier om de tucht binnen de hervormde kerk.
Maar probeer me nu eens Bijbels te overtuigen en niet met een belijdenis, die in de ger gem een belijdenis van de kerk is en niet van het geloof. Is die belijdenis wel Bijbels en is dat überhaupt Bijbels? Nergens zegt Gods woord dat we een eed moeten zweren om de kerkenraad gehoorzaam te zijn, maar we dwalen af, het ging om de roeping van God en God roept Zijn dienstknechten in Zijn wijngaard en niet in een bepaald kerkverband, ik vind het misplaatst om je te verschuilen achter de belijdenis geschriften om mensen binnen te houden, Gods roeping is belangrijker dan welke belofte jij als mens aan mens gedaan hebt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk