Preken beluisteren op internet

Geytenbeekje

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Geytenbeekje »

Susanna schreef:Wat is een oppervlakkige luisteraar?
Die het allemaal niet zo nauw neemt hoe er gepreekt wordt.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

We stoppen weer met het 'wegen' van predikanten. Heb het over de inhoud, a.u.b.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Karlstad1970 schreef:
-DIA- schreef:
Mannetje schreef:Dat zegt DIA niet, DIA zegt dat oppervlakkige luisteraars een voorkeur zouden hebben voor ds. Mijnders.
Niet dat ieder met een voorkeur voor ds. Mijnders een oppervlakkig luisteraar zou zijn.
Dat bedoel ik inderdaad.
Je noemde Ds Lamain en Ds Koster, Ds Lamain heb ik heel hoog zitten als klein kind lag ik bij m’n moeder voor de bandrecorder te luisteren naar zijn preken, ik kan alleen niet staan achter zijn Wedergeboorte prediking zonder Christus kennis terwijl hijzelf ondervonden heeft dat je wedergeboren ben Christus als je borg mag kennen.

Ds Koster ken ik alleen Ds J H Koster van Montfoort en die preekte zeer zuiver de leer van sterven aan de wet en opstaan met en in Christus.

Toch kwalificeer je wel mensen, kun jijzelf zo goed onderscheidend luisteren? Ik ben van mening dat dat alleen kan als je een wedergeboren Christen bent.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik bedoelde niet ds. J.H. Koster, maar ds. J. Koster. Deze hebben we veel gehoord in de vacante gemeenten van Wierden en Enter. Hij stond in zijn laatste gemeente Urk, waar hij plotseling overleed. Hij was bezig met een serie preken over de verloren zoon. Toen hij zo plotseling overleed was hij bezig met de voorbereiding van een preek over: En zij begonnen vrolijk te zijn. Dit werd toen verwerkelijkt voor hem, waar hij plotseling van dit strijdperk werd opgenomen in de rust die er overblijft voor het volk van God. Deze predikant was geliefd bij het 'oude volk', als we begrijpen wat we bedoelen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:
John Galt schreef:Het grappige is dat ds Mijnders bij ons bekend stond als "een beetje licht".
Zo zie je maar dat al dat geweeg relatief en onzinnig is.
Nee, zo zou ik het niet willen noemen. Je moet dit goed verstaan. Ds. Mijnders had iets 'evangelisch' in zijn preken. Maar ik zei, goed verstaan, ik bedoel met 'evangelisch' niet hetzelfde als de evangelische invloeden die we vandaag in veel kerken aantreffen, en wat verwant is een het evangelische als bij bv, de EO. Ds. Mijnders hield zich daar verre van. Een goed verstaander zal het wel opmerken. Dan kunnen we ook geen link leggen met 'licht', in de zin zoals de ontwikkeling zich nu voordoet in o.a. onze gemeenten.
Zeer aardig man. Regelmatig gesproken.
Nog van de generatie oorspronkelijke GG predikanten. Ernstig maar ruimhartig in de evangelieverkondiging.
Dezelfde generatie die het niet zo nodig vonden om altijd een zwarte das te dragen. :)
https://www.gergeminfo.nl/voorgangers/j-mijnders
Karlstad1970
Verbannen

Bericht door Karlstad1970 »

-DIA- schreef:
Karlstad1970 schreef:
-DIA- schreef:
Mannetje schreef:Dat zegt DIA niet, DIA zegt dat oppervlakkige luisteraars een voorkeur zouden hebben voor ds. Mijnders.
Niet dat ieder met een voorkeur voor ds. Mijnders een oppervlakkig luisteraar zou zijn.
Dat bedoel ik inderdaad.
Je noemde Ds Lamain en Ds Koster, Ds Lamain heb ik heel hoog zitten als klein kind lag ik bij m’n moeder voor de bandrecorder te luisteren naar zijn preken, ik kan alleen niet staan achter zijn Wedergeboorte prediking zonder Christus kennis terwijl hijzelf ondervonden heeft dat je wedergeboren ben Christus als je borg mag kennen.

Ds Koster ken ik alleen Ds J H Koster van Montfoort en die preekte zeer zuiver de leer van sterven aan de wet en opstaan met en in Christus.

Toch kwalificeer je wel mensen, kun jijzelf zo goed onderscheidend luisteren? Ik ben van mening dat dat alleen kan als je een wedergeboren Christen bent.

Ik bedoelde niet ds. J.H. Koster, maar ds. J. Koster. Deze hebben we veel gehoord in de vacante gemeenten van Wierden en Enter. Hij stond in zijn laatste gemeente Urk, waar hij plotseling overleed. Hij was bezig met een serie preken over de verloren zoon. Toen hij zo plotseling overleed was hij bezig met de voorbereiding van een preek over: En zij begonnen vrolijk te zijn. Dit werd toen verwerkelijkt voor hem, waar hij plotseling van dit strijdperk werd opgenomen in de rust die er overblijft voor het volk van God. Deze predikant was geliefd bij het 'oude volk', als we begrijpen wat we bedoelen.
Mag ik vragen wie jij met we en ons bedoelen? Zitten er meer mensen achter jou account?

Geytenbeekje

Zijn er nog preken van ds JH Koster te beluisteren ergens?
Karlstad1970
Verbannen

Geytenbeekje schreef:Zijn er nog preken van ds JH Koster te beluisteren ergens?
Te beluisteren zal niet meevallen, wel is er een boekje met brieven en wat preken geloof ik.

Mannetje

Bericht door Mannetje »

Karlstad1970 schreef: Mag ik vragen wie jij met we en ons bedoelen? Zitten er meer mensen achter jou account?

Misschien goed om eens wat op het forum te lezen, dan kun je zien dat DIA wel vaker in meervoud spreekt.
En misschien ook wel goed om iets meer de eigenheid van een forummer te accepteren, als je begrijpt wat ik bedoel.
- Niet meer zo actief -
Karlstad1970
Verbannen

Mannetje schreef:
Karlstad1970 schreef: Mag ik vragen wie jij met we en ons bedoelen? Zitten er meer mensen achter jou account?

Misschien goed om eens wat op het forum te lezen, dan kun je zien dat DIA wel vaker in meervoud spreekt.
En misschien ook wel goed om iets meer de eigenheid van een forummer te accepteren, als je begrijpt wat ik bedoel.
Hoe moet ik dat weten ik zit net op dit forum, ik heb toch niks gezegd over niet accepteren? Ik vraag alleen verduidelijking en volgens mij kan dia zich heel goed zelf verdedigen toch?

-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik zit hier met mezelf. Eenzaam, en geen mens lijkt me te kennen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Karlstad1970
Verbannen

-DIA- schreef:
Als de Heere je maar kennen jij Hem dan ben je nooit eenzaam.

Geytenbeekje

-DIA- schreef:
Misschien helpt het om een keer een kerkenraadslid op te bellen die in dezelfde lijn als jij staat, wellicht helpt dat wel wat meer.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Karlstad1970 schreef:
Mannetje schreef:

Hoe moet ik dat weten ik zit net op dit forum, ik heb toch niks gezegd over niet accepteren? Ik vraag alleen verduidelijking en volgens mij kan dia zich heel goed zelf verdedigen toch?

Je zult toch wel eens wat gelezen hebben uit het verleden. Zeker voordat je je aanmeldde, maar ook nu.
Dan is het schier onmogelijk dat je de eigenheid van DIA niet is opgevallen.

Accepteer je dat? Ik betwijfel het. Een voorzichtige schatting van mij is dat meer dan de helft van je reactie een reactie op DIA is.
Dan rijst bij mij de vraag, en dat zal vast ook wat over mij zeggen, waarom je dit doet.
- Niet meer zo actief -
Valcke

Bericht door Valcke »

Mannetje schreef:
Karlstad1970 schreef:
Mannetje schreef:

Je zult toch wel eens wat gelezen hebben uit het verleden. Zeker voordat je je aanmeldde, maar ook nu.
Dan is het schier onmogelijk dat je de eigenheid van DIA niet is opgevallen.

Accepteer je dat? Ik betwijfel het. Een voorzichtige schatting van mij is dat meer dan de helft van je reactie een reactie op DIA is.
Dan rijst bij mij de vraag, en dat zal vast ook wat over mij zeggen, waarom je dit doet.
Ik weet niet of dit terecht is, Mannetje. Ik vind dat Karlstad ook heel liefdevol gereageerd heeft op DIA.
Maar wanneer je in de 'geloofstopics' komt, dan kom je DIA zeer zeker tegen. M.i. kan daarop gereageerd worden.
Dat DIA een bepaalde achtergrond en/of persoonlijkheid heeft, is goed om te weten, maar van een beginnende poster kunnen we niet vragen om daar rekening mee te houden. Dat zal vanzelf wel komen naarmate iemand hier langer is.
Laatst gewijzigd door Valcke op 27 mei 2021, 17:04, 2 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Graag weer on-topic verder.
Plaats reactie