Combineer het eens met het feit dat er geen mensen van buiten de kerk zijn toegetreden en de opdracht van Jezus om een visser van mensen te zijn.CvdW schreef:een feit is het dat meerdere kerkenraden niet alle predikanten uitnodigen.
Dus wanneer een kerkenraad een attest afgeeft is dat niet hetzelfde als dat een curatorium iemand toelaat.
In de loop van de studietijd door een student treden er ook wijzigingen op, of je dit indoctrine moet noemen weet ik niet.
Persoonlijk ben ik voor een universitaire studie theologie (dus geen andere richtingen).
Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)
Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)
-
Heb jij zelf wel eens geëvangeliseerd ?Ambtenaar schreef:Combineer het eens met het feit dat er geen mensen van buiten de kerk zijn toegetreden en de opdracht van Jezus om een visser van mensen te zijn.CvdW schreef:een feit is het dat meerdere kerkenraden niet alle predikanten uitnodigen.
Dus wanneer een kerkenraad een attest afgeeft is dat niet hetzelfde als dat een curatorium iemand toelaat.
In de loop van de studietijd door een student treden er ook wijzigingen op, of je dit indoctrine moet noemen weet ik niet.
Persoonlijk ben ik voor een universitaire studie theologie (dus geen andere richtingen).
Of mensen uitgenodigd om kerkdienst mee te maken?
Anders zo niet vind ik dat je die woorden niet kan gebruiken
Ik ben jaren betrokken geweest bij een Alpha-cursus en Delta-cursus, o.a. als kringleider.Geytenbeekje schreef: Heb jij zelf wel eens geëvangeliseerd ?
Of mensen uitgenodigd om kerkdienst mee te maken?
Anders zo niet vind ik dat je die woorden niet kan gebruiken
Dat laatste zou inderdaad een goede oplossing zijn. Dan hebben predikanten ook een goede en gedegen opleiding. Bovendien is toelating of afwijzing dan transparant.Ambtenaar schreef:Er zijn in principe twee toelatingsmomenten, één tot de opleiding en één tot het ambt van predikant (als het proces zoals weergegeven in het RD klopt).
Nu is er strenge selectie aan de voorkant, je zou dit ook naar achteren kunnen verschuiven. Nadelen zijn dan wel de hogere kosten van financiering en kans op de 'permanente' kandidaat.
Een betere oplossing zou gewoon zijn om aansluiting te zoeken bij de TUA. Predikanten krijgen dan een opleiding op het juiste niveau, bovendien is het onderwijs publiek gefinancierd (als ik het goed heb).
Nee ik ken ze niet, maar het curatorium heeft ze wel gezien, gesproken en gehoord. Aangezien ik er vanuit ga dat de werkwijze van het curatorium van de GG een juiste werkwijze is ben ik dankbaar voor deze resultaten. En verder heeft dat voor mij persoonlijk niets te maken met de aangenomen en afgewezen personen.Zeeuw schreef:Want je kent al die andere mensen?pierre27 schreef:Natuurlijk is dat niet raar, je ziet elk jaar dat een aantal mensen alhier daar van streek van raken. Dat is in het geheel niet vreemd. Dat is helemaal te voorspellen en vanuit hun standpunt(en) bekeken te begrijpen. Net als de reacties die daar dan weer op komen, ook geheel te verwachten. Ik ben dankbaar dat deze 2 mannen zijn toegelaten en dat de anderen zijn afgewezen. Raar maar waar!Simon0612 schreef:Misschien was het goed geweest als in de Saambinder dezelfde tekst was afgedrukt als die in de Wachter stond. Die tekst waar Pietje zo van streek van raakte. Dat er 2 worden toegelaten en 19 een attest krijgen, ligt dat aan kerkenraad of curatorium? Is het niet al van alle tijden dat het aantal op 2-5 ligt? Zo gek is dan nu de 2 toch niet? Als 19 meer is dan voorgaande jaren dan veranderen kerkenraden toch?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
- Verbannen
Ik ga niet specifiek hierop in. Maar je bent zelf ook geen vreemdeling in kerkelijk Jeruzalem, dus je kunt zelf ook wel een antwoord verzinnen.Ouderling schreef:Welke flank bedoel je dan?GerefGemeente-lid schreef:Ik nijg er naar om dit ook te gaan geloven, ondanks dat ik het grote woorden vind voor een moderator van een reformatorisch forum.Tiberius schreef:Ik denk dat de werkwijze van het curatorium één van de grootste zonden in de GG is, waardoor de Geest uitgeblust wordt.
Maar ook mij begint de moed in de schoenen te zinken. Nu zegt de woonplaats en de streek niet altijd wat, maar het lijkt dat die zich de laatste jaren ook concentreert op gemeenten in een bepaalde flank. Nu stond er gisteren wel in het RD dat men niet naar de woonplaats kijkt, maar ik heb daar toch ernstige twijfels over.
Even wat woonplaatsen van de laatste 5 jaar:
Hendrik ido Ambacht
Dordrecht
Rotterdam Alexanderpolder
Nunspeet
Goes
Kootwijkerbroek
Werkendam
Stolwijk
De curatoren ervaren in ieder geval nog pijn als er mannen afgewezen worden. Hier zijn ze dankbaar.
Vreemd.
Vreemd.
Tsja, als je, zoals hier beschreven wordt, het curatorium hoger inschat qua beoordelingsvermogen dan de vele kerkenraden, dan heb je in jouw beeld vast gelijk.pierre27 schreef:Nee ik ken ze niet, maar het curatorium heeft ze wel gezien, gesproken en gehoord. Aangezien ik er vanuit ga dat de werkwijze van het curatorium van de GG een juiste werkwijze is ben ik dankbaar voor deze resultaten. En verder heeft dat voor mij persoonlijk niets te maken met de aangenomen en afgewezen personen.Zeeuw schreef:Want je kent al die andere mensen?pierre27 schreef:Natuurlijk is dat niet raar, je ziet elk jaar dat een aantal mensen alhier daar van streek van raken. Dat is in het geheel niet vreemd. Dat is helemaal te voorspellen en vanuit hun standpunt(en) bekeken te begrijpen. Net als de reacties die daar dan weer op komen, ook geheel te verwachten. Ik ben dankbaar dat deze 2 mannen zijn toegelaten en dat de anderen zijn afgewezen. Raar maar waar!Simon0612 schreef:Misschien was het goed geweest als in de Saambinder dezelfde tekst was afgedrukt als die in de Wachter stond. Die tekst waar Pietje zo van streek van raakte. Dat er 2 worden toegelaten en 19 een attest krijgen, ligt dat aan kerkenraad of curatorium? Is het niet al van alle tijden dat het aantal op 2-5 ligt? Zo gek is dan nu de 2 toch niet? Als 19 meer is dan voorgaande jaren dan veranderen kerkenraden toch?
Maar ik vind het bijzonder vreemd dat je dankbaar bent dat er zovelen zijn afgewezen. Dat toont m.i. een beetje aan hoe raar het inmiddels loopt, dat schaarste als iets moois moet worden gezien oid.
Ik ben zeker geen vreemdeling, daarom vraag ik me echt ten zeerste af waarom jij zegt dat de studenten uit een bepaalde flank komen. Als ik bovenstaand rijtje gemeenten bekijk, dan vind ik dat heel gevarieerd en zeker niet op een bepaalde flank duiden. En het is al van alle tijden geweest dat studenten uit deze verschillende gemeenten kwamen. Ds Hogchem en ds Zondag komen uit dezelfde gemeenten als de studenten die afgelopen dagen zijn aangenomen. Dus ik vind je opmerking echt niet zoveel hout snijden.GerefGemeente-lid schreef:Ik ga niet specifiek hierop in. Maar je bent zelf ook geen vreemdeling in kerkelijk Jeruzalem, dus je kunt zelf ook wel een antwoord verzinnen.Ouderling schreef:Welke flank bedoel je dan?GerefGemeente-lid schreef:Ik nijg er naar om dit ook te gaan geloven, ondanks dat ik het grote woorden vind voor een moderator van een reformatorisch forum.Tiberius schreef:Ik denk dat de werkwijze van het curatorium één van de grootste zonden in de GG is, waardoor de Geest uitgeblust wordt.
Maar ook mij begint de moed in de schoenen te zinken. Nu zegt de woonplaats en de streek niet altijd wat, maar het lijkt dat die zich de laatste jaren ook concentreert op gemeenten in een bepaalde flank. Nu stond er gisteren wel in het RD dat men niet naar de woonplaats kijkt, maar ik heb daar toch ernstige twijfels over.
Even wat woonplaatsen van de laatste 5 jaar:
Hendrik ido Ambacht
Dordrecht
Rotterdam Alexanderpolder
Nunspeet
Goes
Kootwijkerbroek
Werkendam
Stolwijk
-
Mij lijkt het voor kerkenraden ook wel heel lastig om iemand af te keuren.
Je zou maar familie zijn van diegene en later hem wellicht zien in de HHK of als PKN voorganger.
Ik zou mijzelf dan wel verwijten als ik zeg, nee we geven je geen toestemming.
Je zou maar familie zijn van diegene en later hem wellicht zien in de HHK of als PKN voorganger.
Als je niet in staat bent dat soort besluiten zorgvuldig te nemen, ben je niet geschikt als kerkenraadslid.Geytenbeekje schreef:Mij lijkt het voor kerkenraden ook wel heel lastig om iemand af te keuren.
-
Ook kerkenraadsleden hebben gevoelens natuurlijkZeeuw schreef:Als je niet in staat bent dat soort besluiten zorgvuldig te nemen, ben je niet geschikt als kerkenraadslid.Geytenbeekje schreef:Mij lijkt het voor kerkenraden ook wel heel lastig om iemand af te keuren.
Zorgvuldigheid is geen vijand van gevoelens he. En als iemand familie van je is kun je m.i. altijd, net als in de politiek, niet meepraten/-stemmen als deze persoon wordt besproken.Geytenbeekje schreef:Ook kerkenraadsleden hebben gevoelens natuurlijkZeeuw schreef:Als je niet in staat bent dat soort besluiten zorgvuldig te nemen, ben je niet geschikt als kerkenraadslid.Geytenbeekje schreef:Mij lijkt het voor kerkenraden ook wel heel lastig om iemand af te keuren.
Later zien dat de kandidaat, die de afwijzing niet accepteert, Gods goede geboden aan de laars lapt en elders over de muur klimt?Geytenbeekje schreef:Mij lijkt het voor kerkenraden ook wel heel lastig om iemand af te keuren.
Dan weet je zeker dat de juiste beslissing is genomen.
Tenzij dan in goed overleg met de kerkenraad, hé. Je vergeet het haast...Wim Anker schreef:Later zien dat de kandidaat, die de afwijzing niet accepteert, Gods goede geboden aan de laars lapt en elders over de muur klimt?Geytenbeekje schreef:Mij lijkt het voor kerkenraden ook wel heel lastig om iemand af te keuren.
Dan weet je zeker dat de juiste beslissing is genomen.