Gereformeerde Gemeenten

Mistig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

KB_ schreef:De classis Mid-West van de NRC heeft op verzoek van de gemeente Corsica (die btw ook tegen online audiopreken zijn)) uitgesproken dat erediensten niet via video uitgezonden mogen worden vanwege de heiligheid van de diensten....

Ik vind dit wel beangstigend maar snap dat lokale gemeenten zeker niet hoeven over te gaan op video. Maar verbieden voor hele classis vind ik erg teleurstellend. Laat gemeenten toch een beetje vrij... Een kerkverband is toch geen dictoriaal regime
In Amerika zijn de kerken allemaal wat extremer. Maar bij de NRC zie je inderdaad behoorlijk zorgwekkende ontwikkelingen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef:
KB_ schreef:De classis Mid-West van de NRC heeft op verzoek van de gemeente Corsica (die btw ook tegen online audiopreken zijn)) uitgesproken dat erediensten niet via video uitgezonden mogen worden vanwege de heiligheid van de diensten....

Ik vind dit wel beangstigend maar snap dat lokale gemeenten zeker niet hoeven over te gaan op video. Maar verbieden voor hele classis vind ik erg teleurstellend. Laat gemeenten toch een beetje vrij... Een kerkverband is toch geen dictoriaal regime
In Amerika zijn de kerken allemaal wat extremer. Maar bij de NRC zie je inderdaad behoorlijk zorgwekkende ontwikkelingen.
De gemeente van Waupun (Wisconsin, VS) valt ook binnen die classis. Ik meende dat daar ook beelduitzending was.

Overigens is hier kerkordelijk wel een heleboel op af te dingen. De gemeente is autonoom, dus de classis heeft hier niets over te zeggen, mijns inziens.

Maar misschien kan iemand die hier meer verstand van heeft er wat meer over zeggen.
Thea

Bericht door Thea »

Vergelijk het met de Veluwe. Er zitten ook veel emigranten, die van de Veluwe komen.
Bruna

Bericht door Bruna »

DDD schreef:Misschien zijn ze dan begonnen na het gezeur over de HSV.

@KB_:Dat is wel absurd. Sinds het vertrek van een belangrijk deel van de gematigde flank, lijkt het geheel wel steeds extremer te worden.
Je bedoelt in Corsica of in het geheel van de GG?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
DDD

Bericht door DDD »

Ik doelde nu op de NRC, gemiddeld genomen. Het geldt in Nederland niet in die mate. In Amerika zijn de gemeenten véél lager opgeleid, vergelijkbaar met de tweede generatie Marokkanen in Nederland, maar dan wat minder geïntegreerd, heb ik het idee.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Thea schreef:Vergelijk het met de Veluwe. Er zitten ook veel emigranten, die van de Veluwe komen.
Zijn die niet meer richting Canada vertrokken? Het gaat hier om een classis met alleen gemeenten in de VS.
Er lijkt wel veel gaande daar. Een scheuring in Kalamazoo, een splitsing van de reformatorische school, vertrek van een gemeente onlangs (Rogers-nog-wat). Wordt allemaal wat extreem. Overigens kan me wel eindenken dat een kerkenraad bezwaar heeft tegen het livestreamen met video. Daar ben ik het niet mee eens, maar ik kan het me zeker indenken en daar respect voor hebben. Het is echter fout om dat aan andere gemeenten ook op te leggen. Daarvoor zijn classisvergaderingen ook niet bedoeld.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Discussie over de zondagsscholen is afgesplitst naar hier: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 39&t=14768
Thea

Bericht door Thea »

@Erskinees, sorry, je hebt gelijk. Dat het in Amerika is, verbaast me wel. Ik ben er ooit geweest, maar ik vond het toen absoluut niet extreem over komen. Vrouwen droegen allemaal broeken etc.
GGotK

Bericht door GGotK »

Thea schreef:@Erskinees, sorry, je hebt gelijk. Dat het in Amerika is, verbaast me wel. Ik ben er ooit geweest, maar ik vond het toen absoluut niet extreem over komen. Vrouwen droegen allemaal broeken etc.
Dat zou toch dan juist wel extreem zijn geweest.
Mistig

Bericht door Mistig »

Bezorgd schreef:De gemeente Rogersville (USA) heeft zich onttrokken aan het kerkverband van de N.R.C., ook wel bekend als onze zustergemeenten in Canada en Noord Amerika. Dat heeft de kerkenraad van Rogersville in een brief aan de consulent en de de classis Mid West laten weten.

https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... erkverband
Inmiddels is het bericht ook weer verwijderd van de website.
Zocht op de website welke gemeente het betrof, maar was daar niet meer te vinden.
Mistig

Bericht door Mistig »

Erskinees schreef:
Thea schreef:Vergelijk het met de Veluwe. Er zitten ook veel emigranten, die van de Veluwe komen.
Zijn die niet meer richting Canada vertrokken? Het gaat hier om een classis met alleen gemeenten in de VS.
Er lijkt wel veel gaande daar. Een scheuring in Kalamazoo, een splitsing van de reformatorische school, vertrek van een gemeente onlangs (Rogers-nog-wat). Wordt allemaal wat extreem. Overigens kan me wel eindenken dat een kerkenraad bezwaar heeft tegen het livestreamen met video. Daar ben ik het niet mee eens, maar ik kan het me zeker indenken en daar respect voor hebben. Het is echter fout om dat aan andere gemeenten ook op te leggen. Daarvoor zijn classisvergaderingen ook niet bedoeld.
Scheuring in Kalamazoo?
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Dat is eerder vermeld op dit forum. viewtopic.php?f=39&t=11718&p=980381 Ook door KB_ zie ik nu ;)
Mistig

Bericht door Mistig »

Erskinees schreef:Dat is eerder vermeld op dit forum. viewtopic.php?f=39&t=11718&p=980381 Ook door KB_ zie ik nu ;)
Sjonge, wat zonde...
Kalamazoo ben ik een aantal keer geweest. Had het daar niet verwacht.
Silo

Bericht door Silo »

Daar moet je als classis toch niet aan willen. Ik vind dat echt zot.
GGotK

Bericht door GGotK »

KB_ schreef:Het gaat op dit moment niet goed in the NRC. Veel jongeren vertrekken,scheuring in Kalamazoo, de HRC-NRC school Grand Rapids gaat gesplitst verder ""vanwege doctrinale verschillen".

Er zijn veel kleine gemeenten die max 1 zondag per jaar een predikant hebben omdat het tekort zo groot is. Dan kost het veel uithoudingsvermogen om te blijven. Aan evangelisten wil de synode niet beginnen. Kleine gemeenten worden steeds kleiner en het predikant tekort wordt niet opgelost.

De studenten die de afgelopen jaren zijn aangenomen zouden in Holland geclassificeerd worden als ultra-rechts. Daar zit heel veel verschil tussen. Het curatorium heeft geen oog voor het geheel van het kerkverband. Vergeleken met 15 en 20 jaar terug is er veel veranderd en niet iedere richting voelt zich meer vertegenwoordigd.

Ik weet niet of de gemeente Rogersville daarom vetrokken is. Dat zal eerder te maken hebben met een persoonlijke conflict?
Wat is jouw definitie van ultra-rechts?
Plaats reactie