Velen zullen het niet met je eens zijn, als je bedoelt, dat je tot de gereformeerde gezindte behoort, als je niet altijd en vooral persoonlijke roeping, bekering, wedergeboorte, rechtvaardigmaking en heiligmaking als centraal thema ziet.Oorspronkelijk gepost door RvP
Beste Gravo,
Jij zegt
Ik weet dat dit in de Gereformeerde gezindte wordt gezegd, maar ik wil zeggen dat lang niet overal zo is. Het merendeel leert dit wel ja... Als je denkt dat dit overal in die gezindt is, dan denk ik dat je deze gezindte niet goed genoeg kent. Het meest komt dit voor in de GG. daarbuiten vele male minder, en vaak niet! Ik ken (gezien mijn kerkelijk verleden) de breedte van deze gezindte!Nee, het lijkt in de gereformeerde gezindte alleen maar te gaan over de heilsorde. Elke week dezelfde dia-serie: zo wordt een mens bekeerd: eerst dit, dan dat, dan zus, dan zo.
" vraag er maar veel om, Amen ".
Groet,
RvP
Ik geef toe, dit wordt dan een discussie over de definitie van gereformeerde gezindte.
Maar volgens mij is die gezindte toch de kring waar dit ' ene nodige' ook het enige is dat telt en dat wordt verteld.
Wie bijvoorbeeld teveel ' gemeenteopbouw ' in z'n preek stopt krijgt al snel het verwijt: té horizontaal, té verstandelijk....we missen wat.
gravo