Het denkend christendom

gravo

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door RvP
Beste Gravo,

Jij zegt
Nee, het lijkt in de gereformeerde gezindte alleen maar te gaan over de heilsorde. Elke week dezelfde dia-serie: zo wordt een mens bekeerd: eerst dit, dan dat, dan zus, dan zo.

" vraag er maar veel om, Amen ".
Ik weet dat dit in de Gereformeerde gezindte wordt gezegd, maar ik wil zeggen dat lang niet overal zo is. Het merendeel leert dit wel ja... Als je denkt dat dit overal in die gezindt is, dan denk ik dat je deze gezindte niet goed genoeg kent. Het meest komt dit voor in de GG. daarbuiten vele male minder, en vaak niet! Ik ken (gezien mijn kerkelijk verleden) de breedte van deze gezindte!

Groet,

RvP
Velen zullen het niet met je eens zijn, als je bedoelt, dat je tot de gereformeerde gezindte behoort, als je niet altijd en vooral persoonlijke roeping, bekering, wedergeboorte, rechtvaardigmaking en heiligmaking als centraal thema ziet.

Ik geef toe, dit wordt dan een discussie over de definitie van gereformeerde gezindte.

Maar volgens mij is die gezindte toch de kring waar dit ' ene nodige' ook het enige is dat telt en dat wordt verteld.

Wie bijvoorbeeld teveel ' gemeenteopbouw ' in z'n preek stopt krijgt al snel het verwijt: té horizontaal, té verstandelijk....we missen wat.

gravo
Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Oorspronkelijk gepost door Marjan
Wij hebben met enige regelmaat catechismusdiensten. Dat zijn echte leerdiensten. Ik ervaar het probleem niet zo. Zelfs heeft een dominee hier een tijd uit de Dordtse leerregels gepreekt. Tot hij helaas een beroep aannam...
Dus toch af en toe de oudvaders?
Hmm. Onder oudvaders versta ik de preken die vroeger gemaakt zijn en die de tand des tijds doorstaan hebben. De Dordtse leerregels zijn onderdeel van de drie formulieren van enigheid, dat is toch wat anders.
Be yourself, there are plenty of others.
RvP

Bericht door RvP »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
maar ik wil zeggen dat lang niet overal zo is. Het merendeel leert dit wel ja...
dus toch wel: het merendeel?
Jazeker. Het merendeel vind je ook in de GG. Verdrietig allemaal!

Groet,

RvP
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Ik vind de posting van Memento een goede omdat hij pleit voor een verdieping in wezenlijke zaken. Tegelijkertijd is het te ruim gesteld en zou het pecifieker moeten als je het gestelde doel wilt behalen. Ook de manier waarop je die verdieping denkt te bereiken, is voor discussie vatbaar. Ik denk niet dat de discussie moet gaan over het feit of we ons aangevallen voelen en of het overal zo is of niet. Ik denk dat het gesignaleerde probleem te maken heeft met Geesteloosheid en gebrek ana kennis. Geloof is kennis toestemmen en vertrouwen. Ik ben bang dat geloof tegenwoordig te veel een "ervaring" is.

In reactie op de mededeling van 'bid er maar veel om," hoorde ik gisteravond een mooi advies aan iemand die al jaaaaren vroeg: stop met vragen en ga eens danken....

[Aangepast op 14/2/05 door Miscanthus]
Miscanthus

In verband met de vraag van Adje naar een boek over Barth vond ik dit citaat, wat ook bij de posting van Memento en Gravo aansluit:

het „eigene” van Barth is dat hij in een volstrek respect voor het Woord-karakter der openbaring heeft geluisterd en ontelbaren heeft léren luisteren. Dat hij de „horende Kerk” de blijvende oefenschool achtte voor de sprekende en voor de werkende Kerk. Dat hij de contemplatieven (beschouwelijken) en de actieven, de mensen van rechts en de mensen van links terug riep naar de exegese van de Heilige Schrift. De leerstellige aandacht van rechts en de liberale motiveringen van links – het zal allemaal zich moeten buigen naar een nieuwe gehoorzaamheid aan het profetisch apostolisch getuigenis van O.T. en N.T.

Het bekende afscheidswoord aan zijn studenten in Bonn: „Exegese, Exegese, Exegese – meine Herren,” was meer dan een roep vanuit de nood van dié dagen. Het is de grondslag van het program en de opdracht van de kerk en theologie in alle tijden. Want het geloof is uit het gehoor en het gehoor is uit het Woord Gods.

(van : http://www.karlbarth.nl)

[Aangepast op 14/2/05 door Miscanthus]
RvP

Bericht door RvP »

Beste Anemoon,

ik geloof dit niet
de gereformeerde gezindte is breder dan alleen de gergem
Klopt, ik wil alleen duidelijk maken dat genoemde zaken daar het meest voorkomen.
en wanneer je echt de hele breedte van de gergezindte bekijkt, dan vraag ik me af of je van een merendeel kunt spreken
wij denken misschien wat te smal over die breedte...
mmm ja.. das misschien wel waar! Wat versta jij dan onder de gereformeerde Gezindte. (ik zie het naar mijn idee vanaf de GGiN t/m GB in de PKN).

Groet,

RvP
mayflower

Bericht door mayflower »

Oorspronkelijk gepost door memento
Ik wil pleiten voor een bewustwording van hetgeen men gelooft, want zonder kennis kan er geen geloof zijn. Terug naar de Schrift, terug naar de kerkvaders en oudvaders.
Helemaals mee eens, want anders krijgt men een dode orthodoxie, ipv een levende orthodoxie.
mayflower

Bericht door mayflower »

Terug naar de Schrift, terug naar de kerkvaders en oudvaders.
terug naar de schrift, is eerst ook wel even genoeg
we moeten uiteindelijk toch terug naar het sola scriptura
dus waarom al die omwegen?
Beste anemoon,

Hier heb ik toch wel moeite mee. Zo'n soort uitspraken als : "waarom toch al die oudvaders lezen, we toch alleen het schrift nodig ?". Dit hoor ik ook veel in mijn eigen evangelische kringen, en dat een teken van hoogmoed. Beweerd jij dan dat we dat gene (door de ontwikkeling van de theologie) wat de Here God door deze Godvrezende mannen heeft geopenbaard niet nodig hebben ? Het bijzonder is dat we in de geschiedenis in de theologie een ontwikkeling zien, maar op vandaag lijkt het wel net alsof we door de postmoderne invloed we in een stilstand zijn geraakt, en dat is mede door het feit dat we ons niet meer verdiepen in het gene wat God door de kerkgeschiedenis tot ontwikkeling heeft gebracht. En het natuurlijk gaat het om de sola scripture alleen, maar de Here God heeft in Zijn Gemeente (zowel heden als "verleden") leraren gegeven, zie Efeziers 4:11-12 :

" 11 En Dezelfde heeft gegeven sommigen tot apostelen,en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en "LERAARS";
12 Tot de volmaking der heiligen, tot het werk der bediening, tot opbouwing des lichaams van Christus."

Als ik over Erskines leest of Spurgeon, Edwards, Whitefield of andere opwekkingpredikanten uit de geschiedenis, dan lees ik zeker een groot verschil met het heden. En dan bedoel ik niet zozeer de boodschap, met vooral het leven dat hun leiden. Het was zowel geen opvlakkige leven als geen dode orthodoxie waarin hun zich verkeerde.

Zie Hebreeen 13:7 :

" Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling
MS

Bericht door MS »

Het is denk ik belangrijk om niet alles te willen weten. Er zijn dingen die ook door ons mensen niet begrepen kunnen worden. Maar het onderzoek en de kennis willen krijgen en moeten krijgen is heel belangrijk. En daar kunnen we ook onze oudvaders heel goed in gebruiken, Mayflower, ben het helemaal met je stukje eens daarover.
RvP

Bericht door RvP »

Oorspronkelijk gepost door RvP
Beste Anemoon,

ik geloof dit niet
de gereformeerde gezindte is breder dan alleen de gergem
Klopt, ik wil alleen duidelijk maken dat genoemde zaken daar het meest voorkomen.
en wanneer je echt de hele breedte van de gergezindte bekijkt, dan vraag ik me af of je van een merendeel kunt spreken
wij denken misschien wat te smal over die breedte...
mmm ja.. das misschien wel waar! Wat versta jij dan onder de gereformeerde Gezindte. (ik zie het naar mijn idee vanaf de GGiN t/m GB in de PKN).

Groet,

RvP
bewust wil ik niet de exacte lijnen aangeven, door die te benoemen middels namen van kerken of gemeenten

in de achterliggende 25 jaren hebben we kennisgemaakt met heel veel soorten kerken en gemeenten
zelfs met mensen uit gemeenten waar we nog nooit eerder van hadden gehoord

vandaar dat ik voorzichtig aangeef dat er onder de term 'breedte van de ger gezindte' wellicht heel wat meer te scharen valt dan wij op het eerste gezicht denken

ik vraag me af of wij ook niet al te gemakkelijk sommige mensen rekenen bij 'de evangelischen'
en bedoelen we dan dat zij 'dus' niet behoren tot de ger gezindte?

voorbeeldje:
de parousia-gemeente, waar behoort die toe?
de vergadering der gelovigen?
gereformeerd vrijgemaakt?
de wegwijzer in almere?

waar behoren die toe?
en wordt daar gepreekt zoals gravo dat even schetste?
ik dacht het niet...

zomaar wat vragen
benieuwd naar je reactie
Dat is inderdaad niet makkelijk. Probleem is wel dat ik mensen aldaar niet ken, dus ook niet met zekerheid dat kan zeggen. Het is wel moeilijk te zeggen wat bij de gezindte hoort.

Ik denk dat daar in ieder geval de leer van de reformatie moet gepreekt worden en volledige erkenning van de drie formulieren van enigheid als enig belijdenisgeschrift(en).

Groet,

RvP

PS: wil je nog verhuizen richting Doorn? :)
Miscanthus

mensen we zijn inmiddels behoorlijk off-topic geraakt. Zou er een nieuwe topic kunnen komen om verder te gaan met de definiering van reformatorische gezindte?
Dan kunnen we hier verder met het "denkend Christendom".
Alvast mijn hartelijke dank. :ki
Plaats reactie