COVID-19

Karlstad1970
Verbannen

Re: COVID-19

Bericht door Karlstad1970 »

parsifal schreef:
Valcke schreef:
Zeeuw schreef:
merel schreef:Zo ken ik een 80+-er die zich niet wilde laten vaccineren, omdat hij toch nergens kwam behalve in de supermarkt en bij de slager. Daar heeft waarschijnlijk ook de besmetting plaatsgevonden en hij is door het oog van de naald gekropen. Nu haalt hij toch maar de tweede vaccinatie ;). De kans is klein, maar het kan blijkbaar wel.
Ik hoorde deze week over iemand die na 2 vaccinaties Corona kreeg en niet meer leeft. Dat zet de vaccinatie ook wel in een iets ander licht voor mij.
Dat begrijp ik eerlijk gezegd niet goed. Waarom zou dit vaccinatie in een ander licht zetten?
M.i. is vaccinatie er niet op gericht dat je de ziekte niet meer kunt krijgen, maar alleen dat het ziekteverloop - wanneer je het krijgt - milder is.
Nee vaccinaties zouden merkbare infectie moeten voorkomen. Natuurlijk kan het virus nog steeds je neus in komen en licht vermeningvuldigen, maar het immuunsysteem is er in het ideale geval zo snel bij dat het niet tot nauwelijks meetbaar is. Dit werkt niet altijd, en soms is het immuunsysteem niet snel genoeg (maar nog steeds sneller dan zonder vaccinatie) en soms werkt het helemaal niet goed (maar dat is vrij zeldzaam). Ik meen dat een week na de tweede vaccinatie de RNA vaccins voor meer dan 90% zouden moeten beschermen voor wat betreft meetbare infectie. Zes weken na de tweede vaccinatie is het nog meer. AZ en Jansen zijn iets minder effectief wat voorkomen van infectie betreft.
De Bijbel geeft aan hoe wij voor ons lichaam moeten zorgen, zo bouwen we een weerstand op die dit soort ziektes te baas kan, door onze slechte leefstijl worden we ziek, een ziekte in je gezonde lijf spuiten kan nooit de bedoeling van God zijn.

Waar komt toch al die angst voor Corona vandaan? Maken we ons ook zorgen als we een bigmac eten of een sigaret roken of te hard op de snelweg rijden?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Karlstad1970 schreef: De Bijbel geeft aan hoe wij voor ons lichaam moeten zorgen, zo bouwen we een weerstand op die dit soort ziektes te baas kan, door onze slechte leefstijl worden we ziek, een ziekte in je gezonde lijf spuiten kan nooit de bedoeling van God zijn.

Waar komt toch al die angst voor Corona vandaan? Maken we ons ook zorgen als we een bigmac eten of een sigaret roken of te hard op de snelweg rijden?

Dat vetgedrukte, ga dat maar vertellen aan de mensen op de IC. Eigen schuld, had je maar gezonder moeten leven.

En volgens mij worden we niet ziek vanwege een slechte leefstijl, maar omdat we zondaren zijn. En het is genade als de ziekte je voorbij gaat. Verdien jij dat meer dan een ander?
Dat ontslaat ons niet van de plicht goed voor ons lichaam te zorgen, maar leert ons wel te leven uit Zijn hand. Dat geeft meer rust dan de vraag of ik wel gezond genoeg leef om niet ziek te worden.
- Niet meer zo actief -
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef:
Karlstad1970 schreef: De Bijbel geeft aan hoe wij voor ons lichaam moeten zorgen, zo bouwen we een weerstand op die dit soort ziektes te baas kan, door onze slechte leefstijl worden we ziek, een ziekte in je gezonde lijf spuiten kan nooit de bedoeling van God zijn.

Dat vetgedrukte, ga dat maar vertellen aan de mensen op de IC. Eigen schuld, had je maar gezonder moeten leven.

En volgens mij worden we niet ziek vanwege een slechte leefstijl, maar omdat we zondaren zijn. En het is genade als de ziekte je voorbij gaat. Verdien jij dat meer dan een ander?
Dat ontslaat ons niet van de plicht goed voor ons lichaam te zorgen, maar leert ons wel te leven uit Zijn hand. Dat geeft meer rust dan de vraag of ik wel gezond genoeg leef om niet ziek te worden.
Ik denk dat jouw post en die van Karlstad hand in hand kunnen gaan. Het verbaast me vaak dat in 'onze' kringen weinig accent gelegd lijkt te worden op het goed voor je lichaam (want gekregen van de Heere) zorgen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef:We kunnen het ook zo zeggen: Met vaccinatie zijn we evenzeer afhankelijk van de Heere als zonder vaccinatie.
En ons vertrouwen moet niet gesteld zijn op het middel, maar op God die het middel zegenen kan.
Klopt. Dat bedoelde ik er eigenlijk ook ongeveer mee te zeggen :-)
Mannetje

Bericht door Mannetje »

@Zeeuw: Mijn post verdraagt zich niet met de stelligheid van Karlstad. Van zijn vetgedrukte zinnetje neem ik echt afstand.
Niet van het idee dat je goed voor je lichaam moet zorgen, want daar ben ik het geheel en al mee eens.
- Niet meer zo actief -
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef:@Zeeuw: Mijn post verdraagt zich niet met de stelligheid van Karlstad. Van zijn vetgedrukte zinnetje neem ik echt afstand.
Niet van het idee dat je goed voor je lichaam moet zorgen, want daar ben ik het geheel en al mee eens.
Ja, dat zinnetje is wat al te stellig. Maar ik ben wel een voorstander van het tot stand brengen van verbinding :-)
Christen

Bericht door Christen »

Niet elke voorspoed is zegen en niet elke tegenspoed is geen zegen...

Dat is wat ik van Corona heb geleerd, denk ik. En het interkerkelijke ;) maar dat is mijn stokpaardje.

God gaat zijn eigen weg... haalt de ene persoon ermee Thuis en de andere persoon moet iets anders leren... een ieder weet dat wel voor zichzelf.

Neemt niet weg dat je dan als mens niet moet proberen verantwoordelijk met alles om te gaan.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Christen schreef:Niet elke voorspoed is zegen en niet elke tegenspoed is geen zegen...

Dat is wat ik van Corona heb geleerd, denk ik. En het interkerkelijke ;) maar dat is mijn stokpaardje.

God gaat zijn eigen weg... haalt de ene persoon ermee Thuis en de andere persoon moet iets anders leren... een ieder weet dat wel voor zichzelf.

Neemt niet weg dat je dan als mens niet moet proberen verantwoordelijk met alles om te gaan.
Ik denk dat je dat laatste andersom bedoelt?
- Niet meer zo actief -
Christen

Bericht door Christen »

Ja, klopt. Bedankt! :)
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Philip

Bericht door Philip »

Ditbenik schreef:
Philip schreef:
Mannetje schreef: En los daarvan, ik hoorde onlangs een verhaal waar de besmetting vrij zeker was overgebracht via de krant die ze samen lazen. De besmette mensen zagen verder niemand en pakte alleen de krant uit de brievenbus waar de buren hem in stopten. De buren bleken besmet, deze mensen zelf een paar dagen later ook...
O help, dacht ik dat ik alle voorzorgsmaatregelen genomen had om niet besmet te raken, maar ben ik de afgelopen 15 maanden vergeten de krant te desinfecteren :haha
Wat een flauwe reactie. Je naaste liefhebben als jezelf....
Ik begrijp dat mijn poging tot een grap verkeerd is overgekomen, in ieder geval bij jou.

Niemand zien en de krant dagelijks uit de brievenbus halen was precies mijn situatie, terwijl ik dagelijks maaltijden rondbracht in een verzorgingstehuis. Dat nota bene de krant een besmettingsbron kon zijn heb ik nooit bij stilgestaan.

Mijn reactie is niet bedoeld geweest als kritiek op anderen, eerder als kritiek op mezelf. Nu ik dit verhaal hoorde, realiseer ik me dat ik via de krant iemand had kunnen besmetten. Dat is een behoorlijk absurde situatie - wie had het twee jaar geleden geloofd -. Vandaar de smiley.
refo

Bericht door refo »

Mannetje schreef:Nee. Die zagen wel mensen.

Kijk, je hoeft me niet te geloven. Dat laat ik helemaal aan jou.
Ik geloof niet dat ze 'niemand' hebben gezien. Dan zou je namelijk verhongeren. Ze hebben dus de bezorging over het hoofd gezien. En de postbode. De thuiszorg. Enzovoort.
Marco

Bericht door Marco »

Karlstad1970 schreef:De Bijbel geeft aan hoe wij voor ons lichaam moeten zorgen, zo bouwen we een weerstand op die dit soort ziektes te baas kan,
De Bijbel geeft aanwijzingen. Maar is geen medisch handboek. De Bijbel zegt nergens dat je met inachtneming van richtlijnen de ziektes de baas kan. Zou mooi zijn. Hadden we geen dokters meer nodig.
Karlstad1970 schreef: door onze slechte leefstijl worden we ziek,
Nee, door een virus. Een slechte leefstijl maakt wel kwetsbaarder. En zo lang we in een wereld leven die gebukt gaat onder de zonde worden we met wat voor leefstijl dan ook af en toe ziek.
Karlstad1970 schreef:een ziekte in je gezonde lijf spuiten kan nooit de bedoeling van God zijn.
Daar kan je over discussiëren. Maar dat is bij de huidige generatie vaccins, en zeker de mRNA vaccins niet aan de orde.
Karlstad1970 schreef:Waar komt toch al die angst voor Corona vandaan?
Waarom zijn we op deze wereld? Om ziek te worden en dood te gaan, of om iets anders te doen?
Karlstad1970 schreef:Maken we ons ook zorgen als we een bigmac eten of een sigaret roken of te hard op de snelweg rijden?
Ja. Daar maak ik mij zorgen om. Wat mij betreft kan een christen geen sigaret roken, is het eten van bigmacs een slechte zaak zo lang het niet met mate gebeurt en is te hard rijden op de snelweg een niet-toegestane activiteit en alleen daarom al een regelrechte zonde.
En nee, dat betekent niet dat ik nooit te hard rijd.

Lees ook de Heidelbergse Catechismus maar eens: niet alleen doden, maar ook jezelf of anderen moedwillig in gevaar brengen valt daaronder. Iets waar we óók over na mogen denken als het om corona of griep gaat.
Valcke

Bericht door Valcke »

Je niet moedwillig in gevaar begeven is nog niet hetzelfde als angstvallig alle contacten vermijden. Er is m.i. een nuchtere tussenweg. Dat geldt zeker voor personen die niet tot de risicogroep behoren.
parsifal

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Je niet moedwillig in gevaar begeven is nog niet hetzelfde als angstvallig alle contacten vermijden. Er is m.i. een nuchtere tussenweg. Dat geldt zeker voor personen die niet tot de risicogroep behoren.
Dat is altijd het geval. Voor vrijwel alle volwassenen lijkt niet vaccineren, gevaarlijker dan wel vaccineren. Maar je moet een afweging maken inderdaad. Autogordel op een bepaalde manier dragen is het veiligst, maar als je heel kort bent of zwanger kan het net wat anders zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke

Bericht door Valcke »

Ik reageerde op Marco, niet op het risico van wel/niet vaccineren.
Plaats reactie