Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6547
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

J.C. Philpot schreef: Het criteria is .....
Criteria is meervoud. Net als media. :)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6735
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:
Ad Anker schreef:Het vertrouwen dat een ouderling een preek niet naar eigen inzicht verandert. Verder is het moeilijk te verifiëren. Dan moet je echt de hele leespreek naluisteren en de leespreek meelezen.
Je ziet, het vertrouwen in de ouderling is groter dan in Karlstad. Waarom? Dat weet ik eigenlijk niet.
Wat een dwaasheid van Ad Anker. Ik kan het niet anders zeggen. Ik weet wel waarom dit vertrouwen in de ouderling groter is dan in Karlstad. Omdat je er geregeld blijk van geeft dat je heel graag hoort wat je wilt horen.

Ik heb het zelf ook gehoord dat ik mij verbaasde over een preek van een specifieke dominee en dat in de preek allerlei ergerlijke punten waren weggelaten. Als je als kerkenraad afspreekt dat je een leespreek inkort tot 10 pagina's, dan is het natuurlijk niet gek dat juist de dingen die de preeklezer niet aanstaan, als eerste voor schrapping in aanmerking komen.

Ik vind het een heel ergerlijke gewoonte op dit forum dat mensen andere waarnemingen gewoonweg ontkennen. Ik verbaas mij ook wel eens als ik dingen van Ad Anker lees, maar ik zal nooit ontkennen dat zulke dingen in de GerGem gebeuren.
Precies, het bewijs is al geleverd, want DDD heeft het ook wel eens gehoord. Nou, dan is het echt waar! Sterke argumentatie! :super
Er is eerder dit jaar in een GG een preek gelezen van ds. A. Schot over de koperen slang die ook op http://www.prekenweb.nl staat.

Ik weet niet of ik hier de naam van die gemeente mag noemen, maar daar waren wel enkele opmerkelijke verschillen. De preek is via http://www.kerkdienstgemist.nl nog na te luisteren. Dus als je het niet gelooft, de bewijzen staan gewoon op internet.
DDD
Berichten: 28951
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Het is helemaal niet nodig om hiervan bewijzen aan te leveren. Iedereen die geen vreemdeling is in kerkelijk Jeruzalem, kan hiervan op de hoogte zijn.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10640
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Ditbenik schreef:
Ik ben totaal niet op de hoogte met preeklezen binnen de Ger Gem, maar ik heb wel altijd geleerd dat we uit moeten gaan van het woord uit de mond van 2 of 3 getuigen. Ik vind het niet gepast als een moderator daar sarcastisch over gaat doen.
Er wordt vandaag wel op moderators gejaagd. Ik schrijf met zwarte letters, beste Ditbenik. Dus niet als moderator.
Als je vergezochte stelling zou kloppen, zou je toorn terecht zijn, opgeschreven door een moderator of niet.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4166
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:Ik maakte (ik meen vorig jaar) ergens mee dat na een leespreek de ouderling een stichtelijk nawoord uitsprak. Wellicht is dat een suggestie voor ouderlingen die zelf ook iets op hun hart hebben, in plaats van dit in te voegen.
Ik heb meermalen vernomen dat bij een preek, waar de toepassing als afzonderlijk deel (vaak na een tussenzang) door de preeklezer werd vervangen door een andere toepassing, zelf geschreven of van een andere preek. Dat lijkt me prima. Een ouderling kan de toepassing maken naar de kennis die hij van de gemeente heeft en zo een gepast woord spreken. Ik zou het wel op prijs stellen als er een aftiteling is, dat ook te vermelden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
windorgel
Berichten: 1386
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door windorgel »

Ad Anker schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ad Anker schreef:Ik geloof niet veel van het verhaal van Karlstad. Mocht het wel waar zijn, klopt het inderdaad niet.
Wat maakt dat je de ervaringen van Karlstad betwijfelt?
Het vertrouwen dat een ouderling een preek niet naar eigen inzicht verandert. Verder is het moeilijk te verifiëren. Dan moet je echt de hele leespreek naluisteren en de leespreek meelezen.
Je ziet, het vertrouwen in de ouderling is groter dan in Karlstad. Waarom? Dat weet ik eigenlijk niet.
Ik lees thuis ook mee als ik de preek heb die gelezen wordt. Dan kan ik mijn aandacht er beter bij houden. Ik kwam er toen achter dat preken van Kohlbrugge behoorlijk aangepast worden. 'Wij/ons" wordt dan "Gods Kerk/de uitverkorenen" etc.
Je kunt je ergeren aan zulke aanpassingen, maar anderzijds is het inhoudelijk niet anders dan Kohlbrugge het bedoeld heeft denk ik.
Het ligt er echt aan om wat voor aanpassingen het gaat.
Tijdgebonden alinea's over specifieke situaties kunnen m.i. beter weggelaten worden.
DDD
Berichten: 28951
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Nou, ik vind dat het wijzigen van 'wij' in 'Gods kerk' wel echt een inhoudelijke verandering is, die nog verder gaat dan het weghalen van wat stokpaardjes van de predikant.
merel
Berichten: 10010
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

DDD schreef:Nou, ik vind dat het wijzigen van 'wij' in 'Gods kerk' wel echt een inhoudelijke verandering is, die nog verder gaat dan het weghalen van wat stokpaardjes van de predikant.


Dat is waar, helemaal als deze preek gelezen wordt in kerken waar geen = tussen "wij' en 'Gods kerk' staat.
windorgel
Berichten: 1386
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door windorgel »

DDD schreef:Nou, ik vind dat het wijzigen van 'wij' in 'Gods kerk' wel echt een inhoudelijke verandering is, die nog verder gaat dan het weghalen van wat stokpaardjes van de predikant.
Ik bedoel niet "wij" in het algemeen, maar de plaatsen waar met "wij" inderdaad Gods kinderen worden bedoeld.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

Ad Anker schreef:
Ditbenik schreef:
Ik ben totaal niet op de hoogte met preeklezen binnen de Ger Gem, maar ik heb wel altijd geleerd dat we uit moeten gaan van het woord uit de mond van 2 of 3 getuigen. Ik vind het niet gepast als een moderator daar sarcastisch over gaat doen.
Er wordt vandaag wel op moderators gejaagd. Ik schrijf met zwarte letters, beste Ditbenik. Dus niet als moderator.
Als je vergezochte stelling zou kloppen, zou je toorn terecht zijn, opgeschreven door een moderator of niet.
Ik jaag helemaal niet op moderators. Ik zie alleen dat er onder uw naam staat 'Moderator'. Blijkbaar zit je boosheid en projecteer je die nu op mij. Ik schreef nergens dat ik boos ben, ik schreef dat ik uw sarcasme niet gepast vind. Dat uw vervolgens een Bijbels gegeven 'vergezochte stelling' noemt, vind ik alleen maar verdrietig.
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Karlstad1970 »

Even voor de duidelijkheid het was niet om te controleren, ik was toeval dat het mij opviel vandaar de verwarring.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12181
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Karlstad1970 schreef:Even voor de duidelijkheid het was niet om te controleren, ik was toeval dat het mij opviel vandaar de verwarring.
Het zou wel handig zijn voor het gesprek om te weten wat dan is aangepast.
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Karlstad1970 »

Het word wel erg ver uitgediept nu, ik heb alleen de vraag of er verandert mag worden meer niet, er staan al mooie antwoorden tussen waar ik genoeg aan hebt dankjewel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mannetje
Berichten: 7855
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Karlstad1970 schreef:Het word wel erg ver uitgediept nu, ik heb alleen de vraag of er verandert mag worden meer niet, er staan al mooie antwoorden tussen waar ik genoeg aan hebt dankjewel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Kun je toch een tipje van de sluier oplichten over wat voor aanpassingen het gaat?
Tekstueel? Echt een inhoudelijk verschil? Schrappen van een voorbeeld? Toevoeging van een gedeelte?
-
Bruna
Berichten: 1750
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:
DDD schreef:
Ad Anker schreef:Het vertrouwen dat een ouderling een preek niet naar eigen inzicht verandert. Verder is het moeilijk te verifiëren. Dan moet je echt de hele leespreek naluisteren en de leespreek meelezen.
Je ziet, het vertrouwen in de ouderling is groter dan in Karlstad. Waarom? Dat weet ik eigenlijk niet.
Wat een dwaasheid van Ad Anker. Ik kan het niet anders zeggen. Ik weet wel waarom dit vertrouwen in de ouderling groter is dan in Karlstad. Omdat je er geregeld blijk van geeft dat je heel graag hoort wat je wilt horen.

Ik heb het zelf ook gehoord dat ik mij verbaasde over een preek van een specifieke dominee en dat in de preek allerlei ergerlijke punten waren weggelaten. Als je als kerkenraad afspreekt dat je een leespreek inkort tot 10 pagina's, dan is het natuurlijk niet gek dat juist de dingen die de preeklezer niet aanstaan, als eerste voor schrapping in aanmerking komen.

Ik vind het een heel ergerlijke gewoonte op dit forum dat mensen andere waarnemingen gewoonweg ontkennen. Ik verbaas mij ook wel eens als ik dingen van Ad Anker lees, maar ik zal nooit ontkennen dat zulke dingen in de GerGem gebeuren.
Precies, het bewijs is al geleverd, want DDD heeft het ook wel eens gehoord. Nou, dan is het echt waar! Sterke argumentatie! :super
Er is eerder dit jaar in een GG een preek gelezen van ds. A. Schot over de koperen slang die ook op http://www.prekenweb.nl staat.

Ik weet niet of ik hier de naam van die gemeente mag noemen, maar daar waren wel enkele opmerkelijke verschillen. De preek is via http://www.kerkdienstgemist.nl nog na te luisteren. Dus als je het niet gelooft, de bewijzen staan gewoon op internet.
Zet dan een link naar de gemeente dat is wel zo handig.
Nu kom ik op de algemene site.
Plaats reactie