nwe donor wet wat vind jij

Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Oorspronkelijk gepost door Marjan
Volgens mij wordt nooit bij een levend iemand (met uitzondering van hersendood) een orgaan verwijderd.
Lees je wel eens het RD?

En wat vindt je van dit artikel:
http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=36715
:pu
Je hebt gelijk. Maar het gesprek ging over mensen die nog niet overleden zouden zijn en waar toch al de organen uitgehaald werden. Toch een ander gebeuren lijkt me.
Be yourself, there are plenty of others.
David J

Bericht door David J »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Oorspronkelijk gepost door Marjan
Oorspronkelijk gepost door Gian
Idd kammer.
Wel kunnen er heel discutabele situatie's ontstaan.
Stel, je hebt een zwaar ongeluk gehad. Je zal gewis binnen enkele uren overlijden.
Aangekomen in het ziekenhuis merkt men dat je je lichaam 100 % beschikbaar is.
Dan kan het voorkomen dat je hart er levend uit gehaald wordt ivm de kwaliteit van het orgaan.
Dit is echt onzin en bangmakerij.
In het ziekenhuis wordt alles gedaan om je in leven te houden. Pas als alle mogelijkheden uitgeput zijn en de patient is hersendood geeft men het op. Dan pas komt volgens mij de vraag of er organen gedoneerd gaan worden. Dan komt er een ander team artsen de donorzaken doen.
Volgens mij had ik het over een gewisse dood. Dan valt er al niets meer te redden (bijv. deels verbrijzelde lever) als gevolg van auto ongeluk.
Wat is er dan nog onzin? Volgens mij bevestig je mijn post met je eigen post.
Een dood hart is waardeloos.
Dat geldt voor vrijwel alle grote vitale organen.

[Aangepast op 8/3/05 door Gian]
Je oorspronkelijke post is me niet helemaal helder. Verder ben ik geen medicus, maar volgens mij lopen grote vitale organen inderdaad al heel snel onherstelbare schade op als ze geen bloedtoevoer krijgen. Het knelpunt is juist dat mensen die in aanmerking komen om donor te zijn, meestal op de intensieve zorg aan een hart-longmachine liggen en dus kunstmatig in leven worden gehouden. De hersenen zijn al dood, maar de bloedtoevoer en ademhaling gaat gewoon door, aangedreven door dat apparaat. Dus blijven de vitale organen behouden. Het enge is het idee dat mensen die nog warm zijn en kleur hebben, op dat moment doodverklaard moeten worden. Voor 'gewone mensen' leeft zo iemand nog. Dat kan makkelijk de vraag oproepen of 'hersendood' niet te snel wordt geconstateerd.
Zelf denk ik dat alles eraan gedaan is om te zorgen dat de procedure zorgvuldig loopt en te vermijden dat welke belanghebbende dan ook ongecontroleerd zijn gang kan gaan of juist met conflicterende belangen zit.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

David

Ik weet erg goed waar het om gaat maar als je mij een beetje kent dan zul je begrijpen dat als dit land een democratie zegt te zijn er een dergelijke wet nooit mag komen

Als ik kan helpen doe ik dat graag maar ik gooi inderdaad tegen de draad in als het verplichte om de hoek komt kijken en dus ook als we democratie gaan ombuigen naar een vorm die mijninziens niet kan

Kijk ik doe vrijwilligerswerk en best wel veel en daarmee help ik mensen maar het is vrijwillig en ik geef me daar voor op en weet en besef nu ook terdege dat het best wel wat tijd kost wat ik niet erg vind want ik heb er voor gekozen !!!!

En juist dat laatse is van belang je kiest ergens voor en er mag nooit voor je gekozen worden met dwingende hand !!!

En dat was mijn bezwaar tegen deze opzet van deze wet

En dan heb ik het nog niet eens over een referendum wat men hier af en toe houdt die zo aangekleed is dat als het niet in hun (regering) straatje past het referendum geen doorslag mag geven

Let op binnenkort over de EU grondwet
denk er maar om dat die er komen gaat hoor! ookal zijn alle Christenen (mag ik hopen) er op tegen zonder de verwijzing naar de bijbel en of Chistelijke achtergrond

deze emocratie is geen democratie
Plaats reactie