orgaandonatie - orgaan ontvangen

Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Oorspronkelijk gepost door limosa
de vraag is: overlijden zonder orgaan of gezond verder leven met orgaan: mag je een orgaan ontvangen?

is daar op grond van de Bijbel iets van te zeggen?
Ik denk dat je deze vraag niet goed beantwoordt als je niet de herkomst van het orgaan meeneemt in z'n redenering.
B.v. mag je een orgaan ontvangen van iemand, die geld wil hebben voor dat orgaan. Ik kan me voorstellen dat arme mensen wel een oog zouden willen afstaan voor veel geld.
Dat is in Nederland gewoon niet aan de orde.

Ik denk dat het een algemeen Bijbelse gedachte is dat het leven zeer kostbaar is, en dat je veel moeite mag doen om in leven te blijven, om je gezondheid te bevorderen en om in het algemeen goed voor je lichaam te zorgen.
Ik kan geen voorbeelden uit de bijbel bedenken waarin iemand mocht kiezen voor de dood, als er een goede mogelijkheid was om te blijven leven.
Be yourself, there are plenty of others.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

tekstdeel 2296 van de KKK:
"Orgaan-transplantatie is moreel niet aanvaardbaar als de donor of zijn rechthebbenden niet hun uitdrukkelijke toestemming hebben gegeven. Orgaan- transplantatie is wel in overeenstemming met de zedenwet en kan zelfs verdienstelijk zijn, als de gevaren en de fysieke en psychische risico´s voor de donor in evenwicht zijn met het goed dat bij de ontvanger beoogd wordt. Het is moreel ontoelaatbaar om rechtstreeks een blijvende verminking of de dood van een mens te veroorzaken, zelfs al zou men daardoor het overlijden van anderen kunnen uitstellen."
Bar Yamino

Bericht door Bar Yamino »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
tekstdeel 2296 van de KKK:
"Orgaan-transplantatie is moreel niet aanvaardbaar als de donor of zijn rechthebbenden niet hun uitdrukkelijke toestemming hebben gegeven. Orgaan- transplantatie is wel in overeenstemming met de zedenwet en kan zelfs verdienstelijk zijn, als de gevaren en de fysieke en psychische risico´s voor de donor in evenwicht zijn met het goed dat bij de ontvanger beoogd wordt. Het is moreel ontoelaatbaar om rechtstreeks een blijvende verminking of de dood van een mens te veroorzaken, zelfs al zou men daardoor het overlijden van anderen kunnen uitstellen."
Wat is de KKK? Laat ik hopen dat het iets RK is, want ik heb een heel andere associatie bij die afkorting ...
Lambertus

Bericht door Lambertus »

kkk
Katechismus katholieke kerk
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

ontzettend moeilijk dillemma

in eerste instantie zou ik zeggen : ja dat mag.

maar om argumenten vanuit de Bijbel aan te geven, ik zou het niet weten.

Ken 2 jonge mensen die een nieuw hart gekregen hebben en weer ( redelijk) normaal kunnen funktioneren.
Menselijkerwijs, als ze dat niet hadden gekregen, zouden ze nu niet meer leven.

Sta maar eens voor deze beslissing, dan roep je niet meer zo snel dat dat niet mag
Adorote

Bericht door Adorote »

Wetenschap is er niet voor niets, de mogelijkheden worden geboden , dus zullen die benut moeten worden.
En als je een orgaan geeft eerst de huisgenoten Gods zo ook een echte landgenoot,ongeacht zijn christelijke gezindte.
Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
Wetenschap is er niet voor niets, de mogelijkheden worden geboden , dus zullen die benut moeten worden.
En als je een orgaan geeft eerst de huisgenoten Gods zo ook een echte landgenoot,ongeacht zijn christelijke gezindte.
Wil je die laatste zin eens uitleggen?
Ik krijg de indruk dat je vindt dat de organen van een christen alleen naar een andere christen mogen gaan, maar dat is natuurlijk een idioot idee.
Of dat de organen van een Nederlander alleen naar een Nederlander mogen gaan, maar dat is natuurlijk net zo'n idioot idee.
Vertel eens wat je nou wel bedoelt?
Be yourself, there are plenty of others.
Plaats reactie