Het strooizout is bijna op!!

janita!!!

Het strooizout is bijna op!!

Bericht door janita!!! »

Tekort aan strooizout beheerst menige gemeente

Uitgegeven: 3 maart 2005 15:57
Laatst gewijzigd: 3 maart 2005 17:06

WINTERSWIJK - Nederland kampt in deze sneeuwvolle en gladde dagen op sommige plaatsen met een strooizouttekort. Een enkele gemeente heeft al aangekondigd dat weggebruikers vrijdag maar beter binnen kunnen blijven, omdat ze door hun voorraad strooizout heen zijn. Zoutleveranciers werken met wachtlijsten.

Winterswijk heeft bijvoorbeeld alleen nog voor donderdag een klein voorraadje waarmee alleen de hoofdwegen nog kunnen worden schoongehouden. Pas zaterdag is een nieuwe levering strooizout beloofd. "Weggebruikers moeten vrijdag heel voorzichtig zijn of gewoon thuis blijven", zegt een woordvoerster van Winterswijk. De aangekondigde strenge vorst maakt de kans op gladheid alleen maar erger.

Duitsland

De Achterhoekse gemeente kan nog wel strooien met zand of split (soort grind). Dit maakt het wegdek wel iets stroever, maar lost de gladheid niet helemaal op. Volgens de zegsvrouwe heeft niet alleen Nederland een tekort, ook in Duitsland en België zijn soortgelijke problemen.

Zand

Oosterhout (Noord-Brabant) strooit alleen nog in crisissituaties, omdat er een nijpend gebrek is aan strooizout. De gemeentewoordvoerder zegt dat leveranciers geen strooizout meer kunnen leveren wegens de weersomstandigheden van de afgelopen weken in de rest van Europa. Mocht er de komende dagen nog veel sneeuw vallen, dan kiest de gemeente ervoor de sneeuw eerst met sneeuwschuivers te lijf te gaan. Verder zal zij de gladheid bestrijden met zand. Dit kan maar in beperkte mate omdat dit slecht is voor de riolering.

Burgers

In Haarlemmermeer en omgeving gaat het strooizout ook ontzettend hard. Strooibedrijf Meerlanden mengt het zout met zand om het zo lang mogelijk te kunnen rekken. In Noord-Holland boven het Noordzeekanaal zit de gemeente Zaanstad sinds donderdag zonder zout. "We strooien nu met zand", aldus een woordvoerder. De gemeente Alkmaar is gestopt met het uitdelen van zout aan burgers om niet in de problemen te komen.

Drieduizend ton

Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) heeft nog 40 ton strooizout, wat voldoende is voor een volledige strooibeurt. Het Hoogheemraadschap, verantwoordelijk voor het wegbeheer in plattelandsgebieden in Waterland, West-Friesland en een gedeelte van de Kop van Noord-Holland, vreest problemen als het vóór zaterdag hevig gaat sneeuwen. Pas dan wordt de voorraad aangevuld. De afgelopen dagen heeft het Hoogheemraadschap 3000 ton zout verbruikt.

Genoeg

Rijkswaterstaat Zuid-Holland zegt geen problemen te hebben. De leverancier heeft slechts de helft van het bestelde strooizout geleverd, maar daar redt Zuid-Holland het wel mee. Rijkswaterstaat in de noordelijke provincies heeft meer dan genoeg zout. Ook de provincie Friesland heeft zat zout.

De zoutleveranciers Eurosalt en Frisia Zout zeggen geen problemen te hebben met de leveringen. Frisia Zout kan al zijn vaste klanten bedienen. Levering voor extra aanvragen van anderen kan een aantal dagen duren. Eurosalt heeft ook genoeg voorraad, maar geeft ook prioriteit aan de vaste klanten en neemt momenteel geen nieuwe klanten meer aan.

Reacties op dit bericht? Mail de redactie.
Altijd op de hoogte met de gratis NU.nl/nieuwslezer
Onderweg op de hoogte blijven? Ga naar NU.nl/pda
NU.nl homepage
(c) ANP
Marjan

Bericht door Marjan »

De kinderen hoopten al dat ze morgen beter binnen konden blijven :D
Speciaal die ene, die een leraar op de terugweg naar huis een sneeuwbal op het hoofd gooide. De leraar zou het morgen nog even met hem regelen.... :wo
Be yourself, there are plenty of others.
janita!!!

Bericht door janita!!! »

morgen weer vrij!!;):P
janita!!!

Bericht door janita!!! »

waaaaaaaaaaaat?? Hoe kan dat? Ik heb opeens die avatar van Marjan!!!:pu:t:t:stu??!!!
Lambertus

Bericht door Lambertus »

ik hoor net op het journaal op de radio dat het zout geen effect zal hebben met de te verwachten temperaturen

De ring Amsterdam staat vast en die moet ik morgenochend ook hebben !

Kdenk dat ik maar rond een uur of tien bij de baas begin

Da´s wel lekker hoor flexibele werktijden en de mogelijkheid tot thuiswerken

Marjan, die kinderen van je morgen op school !!! dat worden strafregels !!!! :,

[Aangepast op 3/3/05 door OSW Moderator]
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Nee Janita dat is de schitterende avatar van Mij FONTANA DI TREVI in ROMA!!!
Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
ik hoor net op het journaal op de radio dat het zout geen effect zal hebben met de te verwachten temperaturen

Marjan die kinderen van je morgen op school !!! dat worden strafregels !!!! :,
Of nog erger: sneeuw ruimen...

[Aangepast op 4/3/05 door OSW Moderator]
Be yourself, there are plenty of others.
janita!!!

Bericht door janita!!! »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Oorspronkelijk gepost door Lambertus

Marjan die kinderen van je morgen op school !!! dat worden strafregels !!!! :,
Of nog erger: sneeuw ruimen...
Ja ja!!!
want: Stem inhoud van de straf en aard van het vergrijp op elkaar af. Hebben we geleerd:o:o:o:o:o:o:D:D

[Aangepast op 4/3/05 door OSW Moderator]
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Mijn "ergste straf " was de rangtelwoorden van 1 t/m 1000 in het frans moeten schrijven , de volgende dag in leveren en er mocht geen tekentje vergeten zijn weet je wel

maar achteraf nu 22 23 jaar later zeg ....de man had gelijk want wat waren wij een stel klieren in de klas zeg :,
Daphne

Bericht door Daphne »

Ik ren wel even met ons zoutvaatje naar buiten :bo
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Lecram

Bericht door Lecram »

Ik wacht voorlopig even om met de motor de weg op te gaan. Voor je het weet is alles aangetast.
Baco

Bericht door Baco »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
Ik ren wel even met ons zoutvaatje naar buiten :bo
Ren maar niet te hard, kan wel eens glad zijn, voor je het weet?? au au:i
Andre

Bericht door Andre »

er is toch nog zand genoeg.
RacecaR

Bericht door RacecaR »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Ik wacht voorlopig even om met de motor de weg op te gaan. Voor je het weet is alles aangetast.
Gewoon eventjes goed inspuiten met vaseline of nog beter teflon spray. Plastic rot niet, dat kun je dus allemaal overslaan. Alleen blok en velgen. O ja, als er een ketting op zit dan die zeker niet overslaan. Verder zou je als je 's winters door wil rijden de meeste bouten kunnen vervangen voor RVS exemplaren, dat scheelt een hoop ellende.
Plaats reactie