Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Jantje schreef:
Ouderling schreef:Het is een illusie om te denken dat een middenpredikant altijd goed past in een gemeente waar de ligging verdeeld is of waar problemen zijn.
Ook dan heb je ontevreden mensen en gaat het lang niet altijd goed. Ik ga hier niet met namen van predikanten en gemeenten smijten maar de voorbeelden zijn er.
Ik zou dat dan graag in een pb horen. Want ik geloof er vooralsnog niets van.
Hou toch op!
Want?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Ik vind het verschrikkelijk wat je aan het doen bent. Als er iemand ageert tegen hokjesdenken binnen de GG, ben jij het wel. En vervolgens zit je in de praktijk meer dan eens een soort schaakspel te doen. Welke past hier wél, welke niet, welke kerkenraad doet dit niet goed, enzovoorts?

Om het nog wat erger te maken: hier gaat het over problemen met liggingsverschillen of problemen. Met name dat laatste is natuurlijk ontzettend boeiend (maar niet heus). Wat dan niet in het openbaar kan, ga je dan via PB binnen proberen te harken. Het zou me niet verbazen dat je er dan vervolgens schande van spreekt. Volgens mij zet je anderen dan aan tot dingen te vertellen die in de binnenkamer zouden moeten brengen, niet in een inbox op Refoforum.

Wat in het openbaar niet op Refoforum kan, moet je niet proberen via een PB proberen binnen te hengelen. Tegen anderen zou ik zeggen: trap er niet in alstublieft. Geen roddels hier, ook niet via PB.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Ik vind het verschrikkelijk wat je aan het doen bent.
Wat dan niet in het openbaar kan, ga je dan via PB binnen proberen te harken.
Tegen anderen zou ik zeggen: trap er niet in alstublieft.
Ik wil de post van eilander hartelijk onderstrepen. Jantje, wat doe je toch! Er worden hier namen van predikanten genoemd. Wat zullen die ervan vinden? Het is schadelijk voor de kerk en voor de Kerk.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

De stelling van Tiberius en ds. P. Mulder vind ik vooralsnog onjuist. De inspraak van de gemeenteleden is bedoeld als een kerkrechtelijke waarborg tegen heerschappijzucht. Daarbinnen past uitstekend dat iemand blanco stemt. Als dat niet zou kunnen, dan kan er net zo goed géén stemming gehouden worden. In zo'n geval zou ik het trouwens zorgvuldiger vinden als er sprake is van een enkelvoudige kandidaatstelling, waarbij de predikant niet beroepen wordt als hij niet tenminste 60 procent van de stemmen behaalt.
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Bij de HHK gaat het vanaf zoveel leden ondemocratisch vind ik.
Dan beroept de kerkenraad een dominee zonder dat de leden toestemming hebben gegeven
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Geytenbeekje schreef:Bij de HHK gaat het vanaf zoveel leden ondemocratisch vind ik.
Dan beroept de kerkenraad een dominee zonder dat de leden toestemming hebben gegeven
Is het niet zo dat de leden ééns in de zoveel jaren toestemming geven voor deze werkwijze?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Met het eerste deel van je bericht ben ik het niet eens, DDD.
Maar het tweede is een goede tip. Dat zou een groot deel van de hieronder genoemde problemen oplossen.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Je wilt zeggen dat de verkiezing door de leden niet bedoeld is als waarborg tegen heerszucht? Ik heb hier de boekjes niet bij de hand, maar het hele gereformeerde model van kerkregering ís juist een systeem van checks and balances.

Het is nogal a-historisch om dat alleen aan de hand van willekeurig gekozen bijbelteksten te interpreteren.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1246
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Klavart »

eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:Bij de HHK gaat het vanaf zoveel leden ondemocratisch vind ik.
Dan beroept de kerkenraad een dominee zonder dat de leden toestemming hebben gegeven
Is het niet zo dat de leden ééns in de zoveel jaren toestemming geven voor deze werkwijze?
Dat klopt. Dat gebeurt eens in de zes jaar bij de zogenaamde zesjaarlijkse stemming.
orgeltje
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 mar 2018, 10:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door orgeltje »

Klavart schreef:
eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:Bij de HHK gaat het vanaf zoveel leden ondemocratisch vind ik.
Dan beroept de kerkenraad een dominee zonder dat de leden toestemming hebben gegeven
Is het niet zo dat de leden ééns in de zoveel jaren toestemming geven voor deze werkwijze?
Dat klopt. Dat gebeurt eens in de zes jaar bij de zogenaamde zesjaarlijkse stemming.
Dat klopt niet. De zesjaarlijkse stemming gaat over de wijze waarop ouderlingen en diakenen gekozen worden.
De verkeizing van predikanten geschiedt door de kerkenraad. Bij gemeenten met minder dan 200 lidmaten doet de kerkenraad een enkelvoudige voordracht gedaan waarover door de tot stemmen bevoegde lidmaten gestemd wordt. Bij grotere gemeenten beslist de kerkenraad zonder dat de lidmaten hierover mogen stemmen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
eilander schreef:Ik vind het verschrikkelijk wat je aan het doen bent.
eilander schreef:Wat dan niet in het openbaar kan, ga je dan via PB binnen proberen te harken.
eilander schreef:Tegen anderen zou ik zeggen: trap er niet in alstublieft.
Ik wil de post van eilander hartelijk onderstrepen. Jantje, wat doe je toch! Er worden hier namen van predikanten genoemd. Wat zullen die ervan vinden? Het is schadelijk voor de kerk en voor de Kerk.
Zo heb ik dat echt niet bedoeld. Ik vroeg alleen om onderbouwing. En als dat te persoonlijk is, moet je het ook niet op het forum vermelden, mijns inziens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Het maakt niet zoveel uit hoe je het bedoelt. Je vraagt om narigheid te onderbouwen, nog al liefst per PB. Dat is koren op de molen van hen die heerlijk lelijk willen doen over kerkenraden en dominees, waarvan ik dan direct geloof dat je er ferm afstand van neemt. Maar dan is het kwaad wel geschied, na uitlokking door jou.

Trouwens ook als iemand in alle oprechtheid zorgen deelt, moet je je echt afvragen of je daar nu eigenlijk wel iets mee te maken hebt. Welke info mag jij per PB krijgen die een ander op het openbare forum niet mag hebben?

Ik weet niet wat jij in je PB-box hebt staan, en ik wil het niet weten ook. Maar ik vraag me wel af of alle berichten de toets van de drie zeven kunnen doorstaan.
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:Bij de HHK gaat het vanaf zoveel leden ondemocratisch vind ik.
Dan beroept de kerkenraad een dominee zonder dat de leden toestemming hebben gegeven
Is het niet zo dat de leden ééns in de zoveel jaren toestemming geven voor deze werkwijze?
Klopt, maar het kan ook anders worden bepaald. Bij ons is, bij de instituering, gekozen voor het aanstellen van ambtsdragers (en beroeping predikant) door de kerkenraad. Wel krijgt de gemeente gelegenheid namen in te dienen.
bergh
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jul 2007, 11:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door bergh »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:Bij de HHK gaat het vanaf zoveel leden ondemocratisch vind ik.
Dan beroept de kerkenraad een dominee zonder dat de leden toestemming hebben gegeven
Is het niet zo dat de leden ééns in de zoveel jaren toestemming geven voor deze werkwijze?
Klopt, maar het kan ook anders worden bepaald. Bij ons is, bij de instituering, gekozen voor het aanstellen van ambtsdragers (en beroeping predikant) door de kerkenraad. Wel krijgt de gemeente gelegenheid namen in te dienen.
De 6 jaarlijkse stemming is alleen voor het kiezen van ambtsdragers en niet voor het beroepen van een predikant!
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1246
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Klavart »

orgeltje schreef:
Klavart schreef:
eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:Bij de HHK gaat het vanaf zoveel leden ondemocratisch vind ik.
Dan beroept de kerkenraad een dominee zonder dat de leden toestemming hebben gegeven
Is het niet zo dat de leden ééns in de zoveel jaren toestemming geven voor deze werkwijze?
Dat klopt. Dat gebeurt eens in de zes jaar bij de zogenaamde zesjaarlijkse stemming.
Dat klopt niet. De zesjaarlijkse stemming gaat over de wijze waarop ouderlingen en diakenen gekozen worden.
De verkeizing van predikanten geschiedt door de kerkenraad. Bij gemeenten met minder dan 200 lidmaten doet de kerkenraad een enkelvoudige voordracht gedaan waarover door de tot stemmen bevoegde lidmaten gestemd wordt. Bij grotere gemeenten beslist de kerkenraad zonder dat de lidmaten hierover mogen stemmen.
Je hebt gelijk.
Plaats reactie