de plaats van Maria

Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Ik heb ooit op belijdeniscathechisatie geleerd (in de GG) dat de erfzonde komt van de vader en nniet van de moeder. Ik weet niet waar de beste ds. dat op dat moment baseerde. Mar dat zou een verklaring kunnen zijn.
Een kind krijgt meer dan de helft van zijn erfelijke eigenschappen van de moeder... Waarom zou de erfzonde alleen van de vader komen? Nooit van gehoord.
Be yourself, there are plenty of others.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Hallozeg,

waar hebben we het nou over?
Willen we gaan beredeneren dat er 1 mens geweest is zonder zonde behalve Jezus?

Romeinen 5:18 Zo dan, gelijk door een misdaad [de] [schuld] [gekomen] [is] over alle mensen tot verdoemenis; alzo ook door een rechtvaardigheid [komt] [de] [genade] over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens.

"Alle mensen." Als we dit willen ontkennen zijn we bezig met schriftkritiek!
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Hallozeg,

Romeinen 5:18 Zo dan, gelijk door een misdaad [de] [schuld] [gekomen] [is] over alle mensen tot verdoemenis; alzo ook door een rechtvaardigheid [komt] [de] [genade] over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens.

Sommigen maken van 'alle' allerlei soorten van mensen. Typisch is dan wel dat dat alleen wordt toegepast als het gaat om de uitgestrektheid van de verzoening :t
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Hallozeg,

Sommigen maken van 'alle' allerlei soorten van mensen. Typisch is dan wel dat dat alleen wordt toegepast als het gaat om de uitgestrektheid van de verzoening :t
Daar zeg je me wat....
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Ik heb ooit op belijdeniscathechisatie geleerd (in de GG) dat de erfzonde komt van de vader en nniet van de moeder. Ik weet niet waar de beste ds. dat op dat moment baseerde. Mar dat zou een verklaring kunnen zijn.
Een kind krijgt meer dan de helft van zijn erfelijke eigenschappen van de moeder... Waarom zou de erfzonde alleen van de vader komen? Nooit van gehoord.
Een Jood heeft mij vertelt dat de vader traditioneel gezien voor het karakter en de status van het kind zorgt.
Daarom was Salomo de zoon van David.
En daarom werd Jezus ten dood veroordeelt omdat Hij de vraag van Kajafas beaamde, toen deze Hem vroeg of Hij de Zoon van God was. In het Joodse rijk zei Jezus dus na de maatstaven van de traditie dus dat Hij een dezelfde status had als de Vader en zei dus eigenlijk omonwonden dat Hij God was.

Vanuit dit perspectief gezien zorgde God dus voor een nieuwe reine implant buiten het zaad van Adam om waardoor Jezus zondeloos was, vrij van de erfzonde en geheel aan het beeld van God kon voldoen; ja dat Hij zelfs God is.

Tegelijk was Hij toch mens, want Hij had Maria als moeder en het is zeer waarschijnlijk dat Hij lichamelijk ook op Maria heeft geleken en ook haar lichamelijke zwakheden heeft geërfd. Dus toch echt mens.

Maar toch hou ik niet van dit soort gedachtenspinsels. We moeten het gewoon geloven. Niet alles hoeft uitberedeneerd te worden.

Voor de rest wacht ik eerst een antwoord van Lambertus af.
Marjan

Bericht door Marjan »

Volgens mij is in de joodse traditie een jood pas echt een jood als zijn moeder joods is. Dus een kind van een joodse moeder/niet-joodse vader is wel joods, andersom niet.
Be yourself, there are plenty of others.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Volgens mij is in de joodse traditie een jood pas echt een jood als zijn moeder joods is. Dus een kind van een joodse moeder/niet-joodse vader is wel joods, andersom niet.
Nou, dan was Jezus toch een echte Jood?
refo

Bericht door refo »

Onder het motto van "mater semper certa est".

Maar het gaat hier niet over of Jezus een Jood was, maar of Maria (erf)zonden had. Volgens mij leidt dat geen twijfel in de Bijbel. Daarom is er vermoedelijk ook een Pauselijke uitspraak voor nodig geweest. Dat kan dan als aanvulling op de Bijbel dienen. Op het gevaar af de vloek van Openbaring 22 te krijgen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

KAW
Beste Kaw

Mij werd iets gevraagd door Jacob welke ik via U2U heb geantwoord wetende dat Maria onderwerpen hier gevoelig liggen

Van Jacob vind ik het wel lef hebben dit te plaatsen echter was het niet mijn posting op het forum en gezien de topics die "moeilijk liggen op dit forum besluit ik dan ook niet inhoudelijk hier op in te gaan

Ik neem aan dat een ieder wel weet hoe ik als RK over Maria denk en is het niet nodig te antwoorden

Voor prangende vragen verwijs ik naar de Catechismus van de Katholiek kerk waar ik volledig achter sta

Wel volg ik deze discusie maar wel op de achtergrond

Hetgeen Jacob heeft gepost komt inderdaad van mij af dus ik hoop dat je daar alle antwoorden in zult vinden die ikzelf niet beter zou kunnen verwoorden

groetjes
Lambertus

Bericht door Lambertus »

'mater semper certa est'
de moeder is altijd zeker
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Rens
Oorspronkelijk gepost door refo
Onder het motto van "mater semper certa est".

Maar het gaat hier niet over of Jezus een Jood was, maar of Maria (erf)zonden had. Volgens mij leidt dat geen twijfel in de Bijbel. Daarom is er vermoedelijk ook een Pauselijke uitspraak voor nodig geweest. Dat kan dan als aanvulling op de Bijbel dienen. Op het gevaar af de vloek van Openbaring 22 te krijgen.
Refo, ff snel....

in het kort, wat staat daar samengevat? heb geen zin op dit moment (door omstandigehden) om dit uit en te na uit te zoeken........
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=%22 ... lr=lang_nl

Afbeelding
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
KAW
Beste Kaw

Mij werd iets gevraagd door Jacob welke ik via U2U heb geantwoord wetende dat Maria onderwerpen hier gevoelig liggen

Van Jacob vind ik het wel lef hebben dit te plaatsen echter was het niet mijn posting op het forum en gezien de topics die "moeilijk liggen op dit forum besluit ik dan ook niet inhoudelijk hier op in te gaan

Ik neem aan dat een ieder wel weet hoe ik als RK over Maria denk en is het niet nodig te antwoorden

Voor prangende vragen verwijs ik naar de Catechismus van de Katholiek kerk waar ik volledig achter sta

Wel volg ik deze discusie maar wel op de achtergrond

Hetgeen Jacob heeft gepost komt inderdaad van mij af dus ik hoop dat je daar alle antwoorden in zult vinden die ikzelf niet beter zou kunnen verwoorden

groetjes
Broedertje Lambertus,

Ook de oecumenische ziekte ;) heeft mij niet onberoert gelaten, waardoor het me geen steek uitmaakt hoe je kerkverband heet.

Ik beroep me dan op ontwetendheid en zal die tekst nog eens doorlezen.

Vr. gr.
Kaw.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

onwetendheid aan de kant van ? ;)

taat mij om een goede discussie maar over Maria ben ik wel uitgesproken en kan ik allen maar zeggen dat ik vanavond weer de Rozekrans pak en een tientje bidt :);)

wetend dat het alleen hier om gaat hetgeen wij ook belijden

In Nomine Patre et Spiritu Sancti

Amen
Plaats reactie