Kabinetsformatie 2021

DDD

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door DDD »

Wat zou het een zegen zijn als Rutte wat beter had geleerd om schuld te belijden. Ik denk oprecht dat hij het niet slecht met Nederland voor heeft, maar de stijl van politiek heeft ook kwalijke kanten. Een verbindende premier die op inhoud met de kamer in gesprek gaat en dwazen als Wilders op een integere manier zichzelf belachelijk zou laten maken, zou een zegen voor het land zijn.
merel

Bericht door merel »

DDD schreef:
merel schreef:
DDD schreef:Ik denk dat Nederland niet in alle opzichten meer een rechtsstaat is. De informatievoorziening aan de Tweede Kamer is daar een voorbeeld van. Het functioneren van de Raad van State ook, en er zijn meer uitvoeringsorganisaties die het nodig maken om een nieuw abb in te voeren: het dienstbaarheidsbeginsel.

Maar dat wil nog niet zeggen dat het nuttig is om oeverloos over zo'n detail te zeuren. Daarmee doet het parlement precies wat het niet moet doen. Het parlement moet richting geven, streven naar consensus en wederzijds begrip in de grote maatschappelijke onderwerpen; niet kibbelen over onbelangrijke details.
Precies! En ik vond tekenend dat men 14 uur de boel kon opblazen over een detail. Terwijl al snel ( nou ja, na 7 uur) duidelijk was dat het in de marge aan bod is gekomen.
Maar vind je het dan ook niet ietwat dwaas om uitgerekend op de personificatie van dit probleem te stemmen?
Niet minder dwaas dan stemmen op iemand uit de kamer die de controlerende functie van zijn werk niet zo nauw neemt.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

merel schreef:
eilander schreef:
merel schreef:Als er nieuwe verkiezingen komen, krijgt Rutte mijn stem ipv Segers. En ik heb heel veel mensen in mijn omgeving die er zo over denken.
Huh? Kun je uitleggen waarom je zoveel vertrouwen hebt in Rutte?
Ik heb geen bovenmatig vertrouwen in Rutte. Wel heb ik grote moeite met het debat van afgelopen week. Ik vond het tekenend voor de wijze waarop de kamer zelf werkt. De kamer heeft ingestemd met de summiere wetgeving rondom de werkzaamheden van de verkenners. De kamer heeft ingestemd om verkenners te bevestigen die nauw betrokken zijn bij beide partijen. De kamer heeft dus alle mogelijkheden geschapen waardoor dit kon gebeuren.

Ditzelfde probleem deed zich namelijk ook voor bij de toeslagenaffaire. De kamer heeft zitten slapen en is akkoord gegaan met de wetgeving. De kamer mag vaker hand in eigen boezem steken. Schreeuwen dat een ander het fout doet, is heel makkelijk. Zorg dan voor juiste wetgeving.
Dus als wetgeving niet klopt, mag je liegen wat je wilt?
Rare redenering.
merel

Bericht door merel »

Ik wil de verklaringen van Rutte, Ollongren en Jorritsma niet als leugens bestempelen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Als je zou zeggen dat je op Omtzigt zou stemmen, zou ik dat nog begrijpen. Maar Rutte... ik kan maar heel weinig redenen bedenken. Maar goed, ieder mag dat zelf weten natuurlijk. Denk er nog wel even over na of je dan zo'n proteststem zou willen uitbrengen.
Henk J

Bericht door Henk J »

De kamer mag zijn controlerende taak zeker serieuzer nemen. Zorgen voor goede wetgeving is zeker niet alleen een taak van het kabinet. Maar niet alle problemen zijn hier op terug te voeren. De kabinetten Rutte kenmerken zich ook als kabinetten met het motto, wat niet weet wat niet deert. Dat schaadt ook het vertrouwen in de politiek. Dat Rutte dat na de zoveelste affaire niet inziet vind ik kwalijk.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

merel schreef:Ik wil de verklaringen van Rutte, Ollongren en Jorritsma niet als leugens bestempelen.
Geloof je echt dat drie politici bepaalde onderwerpen niet meer herinneren uit een belangrijk gesprek?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef:Ik wil de verklaringen van Rutte, Ollongren en Jorritsma niet als leugens bestempelen.
En als het gaat om ethische principes ?
Maanenschijn

Re: RE: Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Maanenschijn »

De kamer heeft niet gedebatteerd over een detail. De zinsnede over Omzigt en de opeenvolgende reacties van is Rutte lijken een patroon te hebben van het elimineren van de juiste krachtsverhoudingen en de rol van Rutte daarin. Daarbij is zijn verweer op zijn minst ongeloofwaardig. Dan komt de vertrouwensvraag aan de orde. En die is weergegeven in een motie van wantrouwen. Dat heeft in wezen niets met zijn patroon van geheugenlekken of de procedure van de formatie te maken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Framboos

Bericht door Framboos »

merel schreef:Als er nieuwe verkiezingen komen, krijgt Rutte mijn stem ipv Segers. En ik heb heel veel mensen in mijn omgeving die er zo over denken.
Die neiging heb ik ook (alleen ipv vd Staaij in mijn geval), al is het alleen maar om d66 en de linkse aasgieren geen overwinning te gunnen
Habitat

Bericht door Habitat »

Als Rutte een stap opzij doet, zie ik een kabinet VVD-CDA-D66 en eventueel ChristenUnie wel tot stand komen. Als Rutte niet een stap opzij doet, zou Kaag wel eens het initiatief kunnen krijgen in de formatie en je weet nooit wat voor geks daar uit komt (wat wij nu voor onmogelijk houden maar in 'het landsbelang' is veel mogelijk).

Dus als ik de VVD was, zou ik een nieuwe premierskandidaat naar voren schuiven. Die kandidaat kan (als de formatie lukt) zonder verkiezingen gewoon premier worden.
Wat wil je nog meer?
Hollander

Bericht door Hollander »

Habitat schreef:Als Rutte een stap opzij doet, zie ik een kabinet VVD-CDA-D66 en eventueel ChristenUnie wel tot stand komen. Als Rutte niet een stap opzij doet, zou Kaag wel eens het initiatief kunnen krijgen in de formatie en je weet nooit wat voor geks daar uit komt (wat wij nu voor onmogelijk houden maar in 'het landsbelang' is veel mogelijk).

Dus als ik de VVD was, zou ik een nieuwe premierskandidaat naar voren schuiven. Die kandidaat kan (als de formatie lukt) zonder verkiezingen gewoon premier worden.
Wat wil je nog meer?
Iedereen kan rekenen: Een meerderheidskabinet zonder de VVD is welhaast onmogelijk. En aangezien de VVD en Rutte langzamerhand synoniemen van elkaar zijn geworden, is de optie van een nieuwe MP-kandidaat van VVD-huize echt nog ver uit beeld.
Henk J

Bericht door Henk J »

Habitat schreef:Als Rutte een stap opzij doet, zie ik een kabinet VVD-CDA-D66 en eventueel ChristenUnie wel tot stand komen. Als Rutte niet een stap opzij doet, zou Kaag wel eens het initiatief kunnen krijgen in de formatie en je weet nooit wat voor geks daar uit komt (wat wij nu voor onmogelijk houden maar in 'het landsbelang' is veel mogelijk).

Wat wil je nog meer?
D66 wil niet met de PVV, zonder de VVD, heb je dan SP, PvdA, GL, CU, PvdD en CDA nodig voor een meerderheid, dat is onmogelijk. En met een minderheidskabinet over links kan ook niet want er is een rechtse meerderheid. Dus Kaag als premier zonder de VVD kan niet.
De VVD is achter Rutte blijven staan tot nu toe, dus de formatie wordt nogal een puzzel. Misschien wil GL wel ipv CU. Uit de aantekeningen over het gesprek met Klaver kwam naar voren dat hij best wilde regeren. Alhoewel ze wel de motie van wantrouwen steunden.
parsifal

Bericht door parsifal »

Framboos schreef:
Die neiging heb ik ook (alleen ipv vd Staaij in mijn geval), al is het alleen maar om d66 en de linkse aasgieren geen overwinning te gunnen
Ik kan strategisch stemmen begrijpen, maar dit is een vreemde strategie. Ethisch gezien kan het VVD allemaal niet zo veel schelen. Die gaan heel makkelijk met D66 mee. CDA kan nog op de rem springen (in ieder geval qua vrijheid van onderwijs), VVD zal dat niet doen. Besef trouwens wel dat zelfs de SGP een motie van wantrouwen steunde. Dat is echt niet omdat ze graag politieke spelletjes spelen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Henk J

Bericht door Henk J »

Hollander schreef:

Wat wil je nog meer?
Iedereen kan rekenen: Een meerderheidskabinet zonder de VVD is welhaast onmogelijk. En aangezien de VVD en Rutte langzamerhand synoniemen van elkaar zijn geworden, is de optie van een nieuwe MP-kandidaat van VVD-huize echt nog ver uit beeld.
Als D66, CDA en CU alledrie zeggen, alleen een VVD zonder Rutte, dan wordt zijn positie lastig. Wordt de VVD niet blij van, maar zonder onderling vertrouwen kun je niet formeren en regeren.
Plaats reactie