De SGP onder vuur

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door Sabra
Afgezien van het realiteitsgehalte vraag ik me werkelijk af waar die De Vries zich druk over maakt. Drammen noemen ze dit.
Dit is geen drammen, dit is de SGP met de neus op de feiten drukken. Daarnaast zijn de reacties van Van der Staay nogal zwak. Hij weet zich totaal geen houding te geven en draait om de hete brij heen. Als hij echt denkt dat het befaamde art. 36 iets is waar hij achter staat moet hij dat ook gewoon zeggen.

Het zegt mij genoeg dat hij dat niet doet.
Het is drammen omdat het in de praktijk niet voor zal komen dat de SGP 2 derde meerdheid behaalt.
En verder is het zo dat artikel 36 van een heel andere orde is dan sharia.
En de SGP mag dit vinden in het kader van vrijheid van meningsuiting.

Ik sta in dit geval niet achter de SGP, maar vind wel dat De Vries hier dramt.
Denk je dat er niet gedramt wordt als er een moslimpartij zou zijn met misschien maar 1 zetel en in de eeuwigheid geen zicht op meer zetels, die ook zoiets in hun grondslag zouden hebben? Ik sluit niet uit dat de SGP dan zelf 1 van de drammers zal zijn.

Een herziening van dat artikel lijkt me op zijn plaats. Verder dan het herstellen van de zondagsrust, afschaffing van babymoord en homohuwelijk en zulke zaken zoals scheidingsontmoedigingsbelijd, afschaffing van gedoogbelijd drugs enz. wil ik niet gaan. Geen beperkingen op het gebied van de Godsdienst. Het bijbels regeren van de staat kan ook met behoud van vrijheid van meningsuiting.

Ik denk dat een theocratische staat op die manier zelfs niet bijbels is. Jezus hield zich niet met politiek bezig, de kerk als het goed is ook niet. Een scheiding tussen staat en kerk is heel gezond.
RvP

Bericht door RvP »

Het is drammen omdat het in de praktijk niet voor zal komen dat de SGP 2 derde meerdheid behaalt.
En verder is het zo dat artikel 36 van een heel andere orde is dan sharia.
En de SGP mag dit vinden in het kader van vrijheid van meningsuiting.

Ik sta in dit geval niet achter de SGP, maar vind wel dat De Vries hier dramt.
Of het nu wel of geen reëele stelling is dat de SGP een meerderheid kan behalen, dat doet niet ter zake. Het gaat om het principe.

Daarnaast vraag ik mij af of de sharia wel degelijk veel verschilt van wat veel SGP-leden voorschrijven.

Denk aan de discussies omtrent: auto gebruik op zondag, uitgaansgelegenheden, abortus, euthanasie, homosexualiteit, winkelsluitingstijden, vrouwenkwestie, werken op zondag, etc.
1) Leg de Bijbel er eens naast....
2) niet door geweld, maar.....

Graag gefundeerde reactie!

mvrgr.

RvP
RvP

Bericht door RvP »

De SGP heeft absoluut mijn steun.

Die de Vries heeft mooie praatjes....

Wat zou de PVDA doen als zij aan de macht kwamen. Ook regeltjes invoeren die de minderheid niet leuk vind.

Dan zegt De Vries. Grondrechten dan?

Dan zeg ik: De SGP zou Godsdienst niet verbieden, maar ontmoedigen.

Nogmaals niet door geweld...

Dit is geheel zoals geschreven in art 36 van de NGB.

mvrgr.

RvP

[Aangepast op 23/2/05 door RvP]
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Hoe zou jij zonder geweld willen handhaven dat enkel kerken open zijn en dat andere godsdiensthuizen gesloten blijven? Onder het mom van: dan vier je dat thuis maar? Dat zei het communisme ook.
En uitingen van die Godsdiensten? Hoe zou je die dan willen ontmoedigen?
RvP

Bericht door RvP »

Oorspronkelijk gepost door Kaw

Hoe zou jij zonder geweld willen handhaven dat enkel kerken open zijn en dat andere godsdiensthuizen gesloten blijven? Onder het mom van: dan vier je dat thuis maar? Dat zei het communisme ook.
En uitingen van die Godsdiensten? Hoe zou je die dan willen ontmoedigen?

Je kunt niet verder gaan dan dat.....

Geen nieuwe gebedshuizen openen is het laatste.

Als ze een soort van hagepreken gaan houden, kun je die niet gaan storen, afbreken ofzo. Nee, dat gaat tegen de Wet Gods in. Je kunt beter evangeliseren enz. maar niks onder dwang!

mvrgr.

RvP
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Afgezien van het realiteitsgehalte vraag ik me werkelijk af waar die De Vries zich druk over maakt. Drammen noemen ze dit.

Ook wel mierenneu..... genaamd. Blijkt maar weer eens dat mensen er oh zo graag opwillen op die SGP. Zal me niks verbazen dat die de Vries uit de streng christelijk gezin komt.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje

Ook wel mierenneu..... genaamd. Blijkt maar weer eens dat mensen er oh zo graag opwillen op die SGP. Zal me niks verbazen dat die de Vries uit de streng christelijk gezin komt.
"om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst"

En als de VVD dat nu in zijn programma had staan?
RvP

Bericht door RvP »

Dit heeft nik met geweld of onderdrukking te maken.

Zeg dan Kaw.... was Guido de Bres (de opsteller!) een onderdrukker, een extremist ofzo?

mvrgr.

RvP
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door RvP

Zeg dan Kaw.... was Guido de Bres (de opsteller!) een onderdrukker, een extremist ofzo?

mvrgr.

RvP
Ik denk dat hij de impakt van deze woorden niet goed bezeft heeft. Het NGB is ook op andere punten ruig en misbruikbaar zoals artikel 28 die sommige kerken wel erg letterlijk nemen met alle gevolgen van dien.

Jezus zei toch nooit: "roei alle afgoderij en valsen godsdiensten uit als je de kans krijgt"? Ik vind het onbijbels. Het is onze taak om het evangelie te prediken en niet om overtuigingen uit te roeien.
RvP

Bericht door RvP »

mvrgr.

RvP
Ik denk dat hij de impakt van deze woorden niet goed bezeft heeft. Het NGB is ook op andere punten ruig en misbruikbaar zoals artikel 28 die sommige kerken wel erg letterlijk nemen met alle gevolgen van dien.

Jezus zei toch nooit: "roei alle afgoderij en valsen godsdiensten uit als je de kans krijgt"? Ik vind het onbijbels. Het is onze taak om het evangelie te prediken en niet om overtuigingen uit te roeien.
Nee, dat heeft hij juist geformulleerd. Juist omdat hij hier met nadruk regeert om een RK overheid! Het gaat erom wat bedoelt hij hiermee. Hij heeft het toch ook niet ingevuld nl. hoe...

Het tweede is Juist, Het evangelie... Dus ontmoedigen van andere gelovigen tot een zekere hoogte (grondrechten dus, de SGP voeld zich ook gebonden aan de NL grondwet). En evangeliseren.

mvrgr.

RvP
Sabra

Bericht door Sabra »

Art. 6 GW lid 1

Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

Art. 36 NGB

Tot dat einde heeft Hij de overheid het zwaard in handen gegeven tot straf der bozen en bescherming der vromen. En hun ambt is, niet alleen acht te nemen en te waken over de politie, maar ook de hand te houden aan den heiligen kerkedienst; om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst.

Dit lijkt mij toch enigszins in tegenstelling met elkaar.

[Aangepast op 23/2/05 door Sabra]
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Nee, dat heeft hij juist geformulleerd. Juist omdat hij hier met nadruk regeert om een RK overheid! Het gaat erom wat bedoelt hij hiermee. Hij heeft het toch ook niet ingevuld nl. hoe...
Juist daarom vind ik zijn woorden zo vreemd. Hij moet toch in zijn eigen tijd hebben gezien dat een overheid die bepaalde godsdiensten "ontmoedigt" verschrikkelijk de fout in gaat?

Het gaat niet om het hoe. Het gaat om het principe dat het christendom het uitroeien van andere geloofsvormen zou willen promoten. Volstrekt onbijbels als je het mij vraagt. Er staat niet voor niets geen tekstverwijzing bij die zin.
RvP

Bericht door RvP »

Art. 6 GW lid 1

Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

Art. 36 NGB

Tot dat einde heeft Hij de overheid het zwaard in handen gegeven tot straf der bozen en bescherming der vromen. En hun ambt is, niet alleen acht te nemen en te waken over de politie, maar ook de hand te houden aan den heiligen kerkedienst; om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst.

Dit lijkt mij toch enigszins in tegenstelling met elkaar.

1) Als jij gelijk zou hebben met wat jij denkt, zouden de Roomsen een alibi voor de inqistie hebben.

2) Het bovengenoemde zou blijven, maar door de overheid ontmoedigd worden. Door: Het niet subsidiëren van nieuwe gebedshuizen ofzo enz. en actieve evangelisatie t.o.v. andersdenkenden bevorderen.

Alles geheel in lijn met art. 36 !!

mvrgr.

RvP
Sabra

Bericht door Sabra »

1) Als jij gelijk zou hebben met wat jij denkt, zouden de Roomsen een alibi voor de inqistie hebben.
Wanneer men het betreffende art. uit de NGB letterlijk ter hand neemt, dan gaat het inderdaad lijken op een inquisitie.
2) Het bovengenoemde zou blijven, maar door de overheid ontmoedigd worden. Door: Het niet subsidiëren van nieuwe gebedshuizen ofzo enz. en actieve evangelisatie t.o.v. andersdenkenden bevorderen.
Wat zou blijven en wat wordt ontmoedigd.
Het niet subsidiëren van bepaalde religieuze instellingen staat duidelijk haaks op het vrijelijk belijden van een godsdienst.

RvP

Bericht door RvP »

Beste Sabra,
Wanneer men het betreffende art. uit de NGB letterlijk ter hand neemt, dan gaat het inderdaad lijken op een inquisitie.
Dus... het Lijkt zo.... Het gaat om de bedoeling. Misschien moet de SGP daarover iop hun website iets duidelijker zijn.
Wat zou blijven en wat wordt ontmoedigd.
Het niet subsidiëren van bepaalde religieuze instellingen staat duidelijk haaks op het vrijelijk belijden van een godsdienst.
1) Het andersdenken zal dan een grondrecht blijven. Daar zit de scheiding.
Bijvoorbeeld niet verbieden dat ze samenkomsten houden. Geen nieuwe gebedshuizen bouwen.
2) Nee, Kerk en staat zijn gescheiden !!!

Alles geheel in overeenstemming met het ambt der overheid die de bijbel ons voorschrijft, dus wordt het geen theocratie, maar een Bibliacratie, waarbij de Democratie de grote rol speelt, en nr.1 van de grondwet de bijbel is.

mvrgr.

RvP
Plaats reactie